Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: "Zarząd Portu Szczecin".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 13 grudnia 1949 r.
w sprawie nadania statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: "Zarząd Portu Szczecin".

Na podstawie art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) i w związku z § 9 zarządzenia Ministra Żeglugi z dnia 4 listopada 1949 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą: "Zarząd Portu Szczecin" (Monitor Polski Nr A-96, poz. 1144) zarządza się w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Skarbu, co następuje:
§  1.
Przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: "Zarząd Portu Szczecin - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione", utworzonemu zarządzeniem Ministra Żeglugi z dnia 4 listopada 1949 r. o utworzenia przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą: "Zarząd Portu Szczecin" (Monitor Polski Nr A-96, poz. 1144) nadaje się statut, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą: "Zarząd Portu Szczecin".

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą "Zarząd Portu Szczecin - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione", zwane dalej "przedsiębiorstwo", utworzone zarządzeniem Ministra Żeglugi z dnia 4 listopada 1949 r. (Monitor Polski Nr A-96, poz. 1144), działa na podstawie przepisów dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) oraz niniejszego statutu.
§  2.
Przedsiębiorstwo posiada osobowość prawną. Prowadzone jest w ramach narodowych planów gospodarczych, według zasad rozrachunku gospodarczego, na podstawie planu finansowo-gospodarczego.
§  3.
Przedsiębiorstwo ma siedzibę w Szczecinie.
§  4.
Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa jest:
1)
administracja i eksploatacja terenów, urządzeń portowych i magazynów oraz po uzyskaniu zezwoleń przewidzianych prawem celnym (Dz. U. R. P. z 1933 r. Nr 84, poz. 610) - składów i magazynów celnych,
2)
wykonywanie czynności załadowania i wyładowania towarów w porcie,
3)
pilotaż, holownictwo i cumownictwo statków,
4)
budowa i rozbudowa portów w ramach narodowych planów inwestycyjnych.

Rozdział  II.

Władze przedsiębiorstwa.

§  5.
Przedsiębiorstwo podlega Ministrowi Żeglugi, który sprawuje nad nim nadzór i kontrolę.
§  6.
Organem zarządzającym przedsiębiorstwa jest Dyrekcja, powoływana i zwalniana przez Ministra Żeglugi, składająca się z Dyrektora Generalnego, reprezentującego Dyrekcję samodzielnie oraz z podległych Dyrektorowi Generalnemu pięciu Dyrektorów.
§  7.
1.
Do ważności zobowiązań, zaciąganych przez przedsiębiorstwo, wymagane jest współdziałanie:
a)
dwóch członków Dyrekcji łącznie, albo
b)
jednego członka Dyrekcji łącznie z pełnomocnikiem handlowym w granicach jego pełnomocnictwa, albo
c)
dwóch pełnomocników handlowych łącznie w granicach ich pełnomocnictw.
2.
Przepisy powyższe nie uchybiają możności udzielenia pełnomocnictw samodzielnych lub łącznych do dokonywania poszczególnych czynności prawnych lub czynności określonego rodzaju.
3.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie dotyczą weksli, czeków, dokumentów stwierdzających zaciągnięcie lub udzielenie kredytu pieniężnego oraz udzielania pełnomocnictw do tych czynności. Powinny one być podpisywane przez dwie osoby wskazane w ust. 1, przy czym jedną z nich musi być osoba określona w § 8.
§  8.
Minister Żeglugi powierzy jednemu z członków Dyrekcji lub pełnomocników handlowych kierownictwo finansowe, ustanawiając w razie potrzeby również innych pełnomocników bądź do czasowego zastąpienia kierownika finansowego, bądź do wykonywania określonych czynności wchodzących w zakres kierownictwa finansowego.
§  9.
1.
Niezależnie od odpowiedzialności Dyrektora Generalnego kierownik finansowy odpowiedzialny jest za przestrzeganie przepisów normujących gospodarkę finansową przedsiębiorstwa, a w szczególności za stan księgowości, sporządzanie planu finansowego oraz za właściwe i terminowe sporządzanie bilansów i innych sprawozdań finansowych.
2.
Jeżeli kierownik finansowy uzna, że czynność przedsiębiorstwa jest niezgodna z przepisami, normującymi gospodarkę finansową, przedstawia swoją opinię na piśmie do wiadomości Dyrekcji, a w przypadku nieuwzględnienia tej opinii - Ministrowi Żeglugi i bankowi finansującemu.
3.
W przypadkach zamierzonego dokonania czynności, nie wyłączając przewidzianych w § 7 ust. 3, które kierownik finansowy uznał za niezgodne z przepisami normującymi gospodarkę finansową, powinien on zastosować się do otrzymanego na piśmie polecenia Dyrektora Generalnego, jednocześnie przesyłając swoją opinię Ministrowi Żeglugi i bankowi finansującemu.
4.
Regulamin ustali, kiedy Dyrekcja winna zasięgnąć opinii kierownika finansowego co do zamierzonych czynności, sposób postępowania przy zastępowaniu przedsiębiorstwa przez inne osoby poza Dyrektorom Generalnym oraz sposób postępowania, gdy kierownika finansowego zastępuje inna osoba spośród osób wymienionych w § 8.
§  10.
Do Dyrekcji przedsiębiorstwa należy prowadzenie wszystkich spraw przedsiębiorstwa. Dyrekcja przedsiębiorstwa pełni swe czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami, niniejszym statutem i regulaminem oraz jest odpowiedzialna za prowadzenie spraw przedsiębiorstwa.
§  11.
Zatwierdzenia Ministra Żeglugi wymagają sprawy dotyczące:
a)
regulaminów w zakresie struktury przedsiębiorstwa i podziału czynności,
b)
otwierania, dzielenia lub łączenia poszczególnych oddziałów przedsiębiorstwa i zakładów pracy oraz ich zwijania,
c)
ustanawiania pełnomocników handlowych, podlegających wpisaniu do rejestru handlowego,
d)
warunków i zakresu działania projektowanych układów zbiorowych w stosunku do pracowników przedsiębiorstwa.
§  12.
Przy przedsiębiorstwie powołana będzie Rada Nadzoru Społecznego, której zakres działania, sposób powoływania i odwoływania jej członków. organizację i sposób wykonywania jej czynności określi rozporządzenie Rady Ministrów, wydane na podstawie art. 10 dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42).

Rozdział  III.

Majątek i rachunkowość przedsiębiorstwa.

§  13.
Rokiem operacyjnym przedsiębiorstwa jest rok kalendarzowy.
§  14.
1.
Przedsiębiorstwo ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego, oddanego mu protokólarnie w imieniu Skarbu Państwa.
2.
W ramach planu gospodarczego i finansowego przedsiębiorstwo może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa zatrzymując go w swym użytkowaniu.
3.
Majątek ruchomy, przeznaczony dla przedsiębiorstwa, wyodrębnia się protokólarnie z ogólnego majątku Skarbu Państwa i przekazuje się przedsiębiorstwu na własność.
4.
Przedsiębiorstwo może we własnym imieniu nabywać i zbywać majątek ruchomy tudzież zaciągać zobowiązania.
5.
Majątek nieruchomy Skarbu Państwa, znajdujący się w zarządzie i użytkowaniu przedsiębiorstwa, wykazuje się w aktywach przedsiębiorstwa tak, jak gdyby stanowił jego własność.
6.
Za zobowiązania zaciągnięte przez przedsiębiorstwo, niezależnie od odpowiedzialności przedsiębiorstwa jego majątkiem, jest odpowiedzialny Skarb Państwa do wysokości majątku nieruchomego, stanowiącego własność Skarbu Państwa, użytkowanego i zarządzanego przez przedsiębiorstwo.
§  15.
1.
Przedsiębiorstwo przedstawia do zatwierdzenia Ministra Żeglugi bilans, sprawozdanie z działalności, wnioski o podziale zysków lub pokryciu strat, plany finansowo-gospodarcze i inwestycyjne.
2.
Zasady prowadzenia księgowości, terminy sporządzenia bilansów, planów finansowo-gospodarczych i inwestycyjnych oraz tryb ich zatwierdzenia, jak również sposób podziału zysków lub pokrycia strat, zasady tworzenia funduszów specjalnych oraz sposobu ich użycia i deponowania, ustalają odrębne przepisy, rozporządzenia i zarządzenia właściwych władz.
§  16.
1.
Minister Żeglugi wykonuje stałą kontrolę całokształtu działalności przedsiębiorstwa, która dotyczy w szczególności:
a)
zgodności działania przedsiębiorstwa z planem finansowo-gospodarczym,
b)
przestrzegania obowiązujących przepisów rachunkowych,
c)
przestrzegania wytycznych i poleceń władz nadzorczych.
2.
Kontrola działalności przedsiębiorstwa, przewidziana przepisami specjalnymi, dokonywana będzie zgodnie z tymi przepisami.

Rozdział  IV.

Likwidacja i przekształcenie przedsiębiorstwa.

§  17.
Likwidacja lub przekształcenie przedsiębiorstwa następuje na podstawie zarządzenia Ministra Żeglugi, wydanego w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Skarbu.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-16.169

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: "Zarząd Portu Szczecin".
Data aktu: 13/12/1949
Data ogłoszenia: 13/02/1950
Data wejścia w życie: 13/02/1950