Ogłoszenie statutu Instytutu Ekonomiki Rolnej.

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 31 stycznia 1950 r.
w sprawie ogłoszenia statutu Instytutu Ekonomiki Rolnej.

Na podstawie § 1 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 1949 r. w sprawie utworzenia Instytutu Ekonomiki Rolnej (Dz. U. R. P. z 1950 r. Nr 1, poz. 1) ogłasza się w załączeniu statut Instytutu Ekonomiki Rolnej.

ZAŁĄCZNIK 

Statut Instytutu Ekonomiki Rolnej.

§ 1.
Instytut Ekonomiki Rolnej, zwany dalej w skróceniu "Instytutem", działa na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 1949 r. w sprawie utworzenia Instytutu Ekonomiki Rolnej (Dz. U. R. P. z 1950 r. Nr 1, poz. 1) oraz na podstawie niniejszego statutu.
§  2.
1.
Instytut jest placówką naukowo-badawczą, obejmującą swą działalnością całokształt badań w zakresie ekonomiki rolnej.
2.
Instytut prowadzi prace mające na celu rozwijanie podstawy naukowej w dziedzinie ekonomiki dla socjalistycznej przebudowy rolnictwa.
§  3.
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)
prowadzenie samodzielnych prac naukowo-badawczych według ustalonego planu, opartego na wytycznych narodowego planu gospodarczego;
2)
układanie planu ogólnego i zatwierdzanie planów szczegółowych prac prowadzonych w jego oddziałach i placówkach pomocniczych, nadzór naukowy nad tymi pracami oraz ich koordynacja;
3)
nadzorowanie i koordynowanie prac naukowo-badawczych zakładów szkół wyższych w dziedzinie ekonomiki rolnej, przedstawianie wniosków w sprawie zatwierdzania planów tych prac i związanych z nimi planów finansowych oraz czuwanie nad ich wykonaniem w zakresie zleconym Instytutowi przez Ministra Oświaty;
4)
popularyzacja rezultatów przeprowadzonych badań i współdziałanie w zastosowaniu wynikających z nich wniosków;
5)
opracowywanie i uogólnianie doświadczeń przodujących praktyków i nowatorów z dziedzin objętych pracami Instytutu;
6)
wyrażanie opinii w sprawach związanych z ekonomiką rolną;
7)
organizowanie i utrzymywanie sieci korespondentów oraz przeprowadzanie ankiet;
8)
prowadzenie biblioteki i ośrodka dokumentacji;
9)
opracowywanie i redagowanie publikacji naukowych i popularyzatorskich, podręczników, czasopism, biuletynów, sprawozdań, instrukcji, druków itp. oraz współpraca w tej dziedzinie z zainteresowanymi instytucjami;
10)
organizowanie konferencyj i zjazdów naukowych, wykładów, odczytów, wystaw itp.;
11)
utrzymywanie łączności z odpowiednimi instytucjami i organizacjami zagranicą, wykorzystywanie zagranicznych doświadczeń, a zwłaszcza doświadczeń praktycznych i zdobyczy teoretycznych ZSRR oraz krajów demokracji ludowej;
12)
przygotowywanie i doskonalenie nowego typu kadr ekonomistów rolnych poprzez pracę naukowo-badawczą i samokształcenie w dziedzinie materializmu dialektycznego i historycznego oraz marksistowskiej ekonomii politycznej.
§  4.
Organami Instytutu są Dyrektor i Rada Naukowa.
§  5.
Dyrektor Instytutu:
1)
kieruje całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych Instytutu:
2)
przedkłada władzom przełożonym Instytutu do zatwierdzenia plany prac i projekty budżetu oraz sprawozdania z ich wykonania;
3)
jest przełożonym wszystkich pracowników Instytutu;
4)
zwołuje posiedzenia Rady Naukowej oraz jej sekcyj i kieruje jej obradami;
5)
reprezentuje Instytut na zewnątrz;
6)
zwołuje konferencje i zjazdy naukowe, przewidziane w § 3 pkt 10 niniejszego statutu;
7)
podaje do wiadomości publicznej przez ogłoszenie drukiem sprawozdania roczne z wykonania planu i działalności Instytutu.
§  6.
1.
Zastępcami dyrektora są dwaj wicedyrektorzy, powoływani przez Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych spośród pracowników naukowych Instytutu.
2.
Każdy z wicedyrektorów ma przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiada przed dyrektorem.
§  7.
1.
Radę Naukową Instytutu powołuje Minister Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Oświaty spośród działaczy nauki i wybitnych praktyków.
2.
W skład Rady Naukowej wchodzą ponadto z urzędu: dyrektor Instytutu oraz przedstawiciele Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych i Ministra Oświaty.
3.
Dyrektor Instytutu jest przewodniczącym Rady Naukowej.
4.
Rada Naukowa Instytutu:
1)
wypowiada się w sprawie planów pracy, projektów budżetu oraz sprawozdań z działalności Instytutu;
2)
omawia zagadnienia naukowe, mające zasadnicze znaczenie dla prac Instytutu;
3)
wypowiada się w sprawach, dotyczących organizacji Instytutu;
4)
uchwala swój regulamin;
5)
rozpatruje inne sprawy na zlecenie władz nadzorczych Instytutu lub na wniosek swego przewodniczącego.
§  8.
1.
Instytut spełnia swoje zadania przy pomocy działów naukowych, w obrębie których pracują stałe i zmienne zespoły naukowo-badawcze oraz działu organizacyjno-administracyjnego.
2.
Ilość i rodzaj działów naukowych ustala Minister Rolnictwa i Reform Rolnych na wniosek Dyrektora Instytutu po zapoznaniu się z opinią Rady Naukowej. Podziału na zespoły w obrębie działów dokonywa Dyrektor Instytutu.
§  9.
1.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Ministerstwa Rolnictwa i Reform Rolnych.
2.
Instytut prowadzi rachunkowość i sporządza preliminarze i sprawozdania budżetowe według zasad ustalonych przez Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
3.
Dokumenty, stwierdzające zobowiązania Instytutu, podpisywane są przez dyrektora i jednego z jego zastępców, lub przez dwóch zastępców, upoważnionych w tym celu przez dyrektora.
§  10.
Prace naukowo-badawcze zakładów szkół wyższych wymienione w § 3 pkt 3 niniejszego statutu finansowane są wyłącznie na wniosek Instytutu. Zakłady te przedstawiają Instytutowi do wiadomości swój pełny plan finansowy.
§  11.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem zawierającym nazwę Instytutu w otoku.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-15.153

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Ogłoszenie statutu Instytutu Ekonomiki Rolnej.
Data aktu: 31/01/1950
Data ogłoszenia: 11/02/1950
Data wejścia w życie: 11/02/1950