Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Poczt i Telegrafów.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 stycznia 1950 r.
w sprawie tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Poczt i Telegrafów.

§  1.
Nadaje się Ministerstwu Poczt i Telegrafów tymczasowy statut organizacyjny, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim, z mocą obowiązującą od dnia 1 lutego 1950 r.
§  3.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Poczt i Telegrafów.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA POCZT I TELEGRAFÓW.

§ 1.
Ministerstwo Poczt i Telegrafów dzieli się na: Gabinet Ministra (GM), Departamenty: Planowania (I), Inwestycyjny (II), Finansowy (III), Pocztowy (IV), Telekomunikacyjny (V), Techniki (VI), Administracyjno-Gospodarczy (VII), Kadr (VIII), oraz Samodzielne Wydziały: Szkolnictwa Zawodowego (SZ) i Kontroli Wewnętrznej (KW).
§  2.
1.
Gabinet Ministra obejmuje: sprawy dotyczące stosunku Ministra Poczt i Telegrafów do najwyższych organów Państwa oraz do innych ministrów, kierowników urzędów centralnych i instytucji publicznych, o ile sprawy takie nie należą do zakresu działania innych departamentów lub biur Ministerstwa, sprawy reprezentacyjne, sprawy zjazdów, propagandę usług pocztowych i telekomunikacyjnych, sprawy informacji prasowej, sprawy odszkodowań i rewindykacji wojennych, koordynację działalności komórek organizacyjnych resortu w sprawach wynikających ze stosunku z zagranicą, sprawy wszelkich innych kontaktów z zagranicą oraz inne sprawy zlecone przez Ministra Poczt i Telegrafów.
2.
Gabinet Ministra dzieli się na Wydziały: Prezydialny (1) i Zagraniczny (2) oraz na Samodzielne Referaty: Informacyjno-Prasowy (3) i Bibliotek (4). Pod względem administracyjnym Gabinetowi Ministra podlegają bezpośrednio: Muzeum Poczty i Telekomunikacji oraz Komisje Dyscyplinarne przy Ministrze Poczt i Telegrafów.
§  3.
1.
Departament Planowania obejmuje: opracowanie ogólnych wytycznych do planów gospodarczych jednostek organizacyjnych resortu, koordynację i ogólną kontrolę wykonania tych planów, sporządzanie zbiorczego planu usług "P.P.T.T.", opracowanie zbiorczych planów zaopatrzenia materiałowego resortu, sprawy wydawnictw ekonomicznych resortu, sprawozdawczość i statystykę resortu, planowanie, ustalanie i analizę kosztów własnych, opracowanie taryf, sprawy organizacji i zakresu działania Ministerstwa Poczt i Telegrafów oraz jednostek organizacyjnych resortu Poczt i Telegrafów, sprawy rozwoju sieci placówek pocztowo-telekomunikacyjnych i organizacji służby doręczeń, zatwierdzanie regulaminów jednostek organizacyjnych, podległych bezpośrednio Ministrowi Poczt i Telegrafów, sprawy klasyfikacji jednostek organizacyjnych "P.P.T.T.", ustalanie godzin urzędowych, sprawy planów zatrudnienia i kontrolę ich wykonania, normowanie etatów osobowych i systemizację stanowisk, ustalanie norm pracy oraz zagadnienia płac i premiowania za wydajność pracy.
2.
Departament Planowania dzieli się na Wydziały: Koordynacji Planów (1), Sprawozdawczości i Statystyki (2), Kosztów Własnych i Taryf (3), Organizacyjny (4), Zatrudnienia i Płac (5), oraz Samodzielny Referat Planowania i Zaopatrzenia (6).
§  4.
1.
Departament Inwestycyjny obejmuje: studia nad założeniami inwestycyjnymi, opracowanie wytycznych i instrukcji do okresowych planów inwestycyjnych, analizę i zatwierdzanie planów inwestycyjnych jednostek organizacyjnych resortu, sporządzanie zestawień zbiorczych do planów inwestycyjnych, sprawy finansowania planów inwestycyjnych, sprawy zaopatrzenia inwestycyjnego, sprawozdawczość inwestycyjną, sprawy dokumentacji technicznej i nadzoru fachowego nad Biurem Studiów i Projektów Łączności, sprawy wykonawstwa planów inwestycyjnych i nadzoru fachowego nad Przedsiębiorstwem Robót Telekomunikacyjnych, sprawy inspekcji inwestycyjnej, analizę wyników inwestycyjnych oraz ustalanie wskaźników inwestycyjnych.
2.
Departament Inwestycyjny dzieli się na Wydziały: Studiów i Programów (1), Planowania Inwestycyjnego (2), Zaopatrzenia Inwestycyjnego (3), Dokumentacji Technicznej (4), Planowania Wykonawstwa i Inspekcji Inwestycyjnej (5) i Samodzielny Referat Sprawozdawczości Inwestycyjnej (6).
§  5.
1.
Departament Finansowy obejmuje: opracowanie instrukcji do planów finansowych i budżetów podległych Ministrowi Poczt i Telegrafów jednostek organizacyjnych, kontrolę, analizę i zatwierdzanie planów finansowych i budżetów jednostek podległych i kontrolę ich wykonania, opracowanie okresowych zbiorczych planów finansowych "P.P.T.T.", sprawozdawczość z wykonania planów finansowych, ustalanie normatywów środków obrotowych dla "P.P.T.T." i podległych przedsiębiorstw, sprawy pożyczek, podatków, opłat, danin publicznych oraz ubezpieczeń rzeczowych "P.P.T.T.", opracowanie okresowych planów kasowych i kontrolę ich wykonania, organizację służby kasowej i rachunkowości w jednostkach eksploatacyjnych "P.P.T.T.", regulowanie obiegu pieniądza i ustalanie dopuszczalnych zapasów kasowych, organizowanie i prowadzenie księgowości "P.P.T.T.", sporządzanie okresowych bilansów i rachunków wyników "P.P.T.T", analizę i zatwierdzanie bilansów i rachunków wyników podległych przedsiębiorstw, sprawy amortyzacji majątku "P.P.T.T.".
2.
Departament Finansowy dzieli się na Wydziały: Planów Finansowych i Bilansów (1). Finansowy (2), Kasowy (3), Księgowości (4).
§  6.
1.
Departament Pocztowy obejmuje opracowanie okresowych planów usług pocztowych, kontrolę ich wykonania i sprawozdawczość, sprawy ochrony wyłączności Państwa w dziedzinie Poczty, opracowanie zmian i uzupełnień Ordynacji Pocztowej, sprawy przepisów ruchu i regulaminów w zakresie służby pocztowej, organizowanie i nadzorowanie ruchu pocztowego i pocztowo-pieniężnego, sprawy wynikające ze stosunku do P.K.O. i instytucji bankowych w zakresie pocztowego ruchu pieniężnego, sprawy organizacji obrotów pocztowych z obcymi krajami, sprawy udziału Polski w światowym Związku Pocztowym oraz umów z zagranicznymi Zarządami Pocztowymi, sprawy ustalania dróg przewozu i opłat za przesyłki lotnicze i paczki w obrocie zagranicznym oraz rozrachunków z obcymi Zarządami Pocztowymi, sprawy debitu pocztowego dla czasopism i wydawnictw zagranicznych, sprawy kontroli celnej i dewizowej, sprawy organizacji przewozu poczty, sprawy rozrachunku z P.K.P. i innymi przedsiębiorstwami transportowymi za przewóz poczty, sprawy emisji znaczków pocztowych, oraz sprawy zleceń na prenumeratę i kolportaż czasopism i wydawnictw.
2.
Departament Pocztowy dzieli się na Wydziały: Ruchu Pocztowego Krajowego (1), Ruchu Pocztowego Zagranicznego (2), Komunikacji Pocztowej (3), Ruchu Czasopism i Wydawnictw (4).
§  7.
1.
Departament Telekomunikacyjny obejmuje: opracowanie okresowych planów usług telekomunikacyjnych, kontrolę ich wykonania i sprawozdawczość, ustalanie zasad i opracowanie planów konserwacji bieżącej i okresowej urządzeń telekomunikacyjnych oraz nadzór nad wykonaniem tych planów, opracowanie planów remontów kapitalnych urządzeń telekomunikacyjnych, zgłaszanie spostrzeżeń i wniosków w sprawie rozbudowy sieci telekomunikacyjnej, nadzór nad należytym wykorzystaniem i obsługą urządzeń telekomunikacyjnych, opracowanie zmian i uzupełnień ordynacji telefonicznej i telegraficznej, opracowanie, rewizję i interpretację przepisów ruchu i regulaminów dla służby telekomunikacyjnej, czuwanie nad wyłącznością Państwa w dziedzinie telekomunikacji, sprawy kredytowanych należności telekomunikacyjnych, przygotowanie materiałów do umów z obcymi zarządami telekomunikacyjnymi, sprawy rozrachunków z obcymi zarządami telekomunikacyjnymi i nadzór w tym zakresie nad Centralnym Biurem Rozrachunkowym P. i T., oraz sprawy związane z wydawaniem spisów abonentów telefonicznych.
2.
Departament Telekomunikacyjny dzieli się na Wydziały: Telefonów Miejscowych (1). Telefonów Międzymiastowych (2), Radiokomunikacyjny (3), Ruchu Telekomunikacyjnego Zagranicznego (4) i Samodzielny Referat Telegraficzny (5).
§  8.
1.
Departament Techniki obejmuje: zagadnienia normalizacji i modernizacji urządzeń i sprzętu technicznego, mechanizację i automatyzację pracy, sprawy planów technicznych, sprawy norm zużycia materiałów, ustalanie metod pracy, zagadnienia racjonalizacji i typizacji budownictwa resortu, sprawy wynikające z pracowniczego ruchu wynalazczości i racjonalizatorstwa, zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy, zagadnienia estetycznego wyglądu budynków i pomieszczeń oraz sprawy wynikające z fachowego nadzoru nad Państwowym Instytutem Telekomunikacyjnym i Zakładem Techniki Pocztowej.
2.
Departament Techniki dzieli się na Wydziały: Postępu Technicznego (1), Usprawnień i Wynalazczości (2), Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (3).
§  9.
1.
Departament Administracyjno-Gospodarczy obejmuje: udzielanie opinii prawnych odnośnie projektów zarządzeń, umów i innych aktów prawnych, wydawanych przez Ministerstwo Poczt i Telegrafów, uzgadnianie pod względem formalno-prawnym projektów ustaw i rozporządzeń innych resortów, sprawy arbitrażowe, sprawy obrony interesów majątkowych "P.P.T.T." oraz sprawy umarzania nieściągalnych wierzytelności "P.P.T.T.", orzecznictwa w przedmiocie odpowiedzialności majątkowej, redakcję Dziennika Urzędowego Ministerstwa Poczt i Telegrafów, zarząd terenami i budynkami użytkowanymi przez "P.P.T.T.", sprawy dzierżawy i najmu terenów, budynków i pomieszczeń dla potrzeb "P.P.T.T.", dokumentację prawną dla inwestycyj budowlanych, sprawy konserwacji i remontów bieżących i kapitalnych budynków oraz nadzór nad ich wykonaniem, sprawy inwentaryzacji terenów i budynków p. t., zarząd inwentarzem ruchomym oraz środkami przewozowymi "P.P.T.T.", sprawy organizacji warsztatów samochodowych oraz nadzór nad ich pracą i wyposażeniem, ustalanie zasad remontów bieżących i konserwacji środków przewozowych, badanie i kontrolę kosztów eksploatacji pojazdów mechanicznych, ustalanie norm zużycia materiałów pędnych i ogumienia, ustalanie etatów pojazdów mechanicznych, opracowanie okresowych planów remontów kapitalnych wagonów pocztowych i samochodów oraz nadzór nad ich realizacją, sprawy administracji pomieszczeniami, inwentarzem i środkami lokomocji Ministerstwa oraz opracowanie i realizację budżetu Ministerstwa.
2.
Departament Administracyjno-Gospodarczy dzieli się na Wydziały: Prawny (1), Budynków i Inwentarza (2), Środków Przewozowych (3), Budżetowo-Gospodarczy (4).
3.
W skład Departamentu Administracyjno-Gospodarczego wchodzi Kancelaria Główna Ministerstwa.
§  10.
1.
Departament Kadr prowadzi politykę ruchu służbowego, załatwia sprawy osobowe pracowników resortu mianowanych przez Ministra Poczt i Telegrafów oraz wszystkich pracowników samego Ministerstwa, załatwia sprawy odznaczeń, prowadzi ewidencję personalną pracowników resortu, prowadzi politykę opieki społecznej nad pracownikiem i obejmuje zagadnienia: emerytalne, ubezpieczeniowe, zdrowotne, mieszkaniowe, aprowizacyjne oraz inne zagadnienia społeczne i gospodarcze, dotyczące pracowników resortu, obejmuje współpracę z Powszechną Organizacją "Służba Polsce", w zakresie fachowego kierowania w resorcie Poczt i Telegrafów przysposobieniem zawodowym, wychowaniem fizycznym i przysposobieniem wojskowym młodzieży.
2.
Departament Kadr dzieli się na Wydziały: Doboru Kadr (1), Ogólno-Osobowy (2), Ewidencji Personalnej (3), Do Spraw "Służba Polsce" (4), Socjalny (5).
§  11.
Samodzielny Wydział Szkolnictwa Zawodowego obejmuje zagadnienia szkolenia i dokształcania zawodowego pracowników resortu.
§  12.
Samodzielny Wydział Kontroli Wewnętrznej.

Zakres działania i organizację samodzielnego Wydziału Kontroli Wewnętrznej określa zarządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 maja 1949 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Poczt i Telegrafów oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Poczt i Telegrafów (Monitor Polski Nr A-50, poz. 704).

§  13.
Szczegółowy podział czynności w Ministerstwie Poczt i Telegrafów określi regulamin, zatwierdzony przez Ministra Poczt i Telegrafów.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024