Posiadanie i budowa przez urzędy, instytucje i jednostki gospodarki uspołecznionej własnych stacji obsługi i warsztatów samochodowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 19 października 1950 r.
w sprawie posiadania i budowy przez urzędy, instytucje i jednostki gospodarki uspołecznionej własnych stacji obsługi i warsztatów samochodowych.

Na podstawie art. 2 pkt. 1), 4) i 6) dekretu z dnia 8 stycznia 1946 r. o organizacji administracji i gospodarki motoryzacyjnej w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. R. P. Nr 7, poz. 58) oraz w wykonaniu uchwały Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 29 listopada 1949 r. w sprawie obsługi technicznej samochodów zarządza się, co następuje:
§  1.
W myśl postanowień pkt. 2 lit. D oraz pkt. 8 lit. A uchwały Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 29 listopada 1949 r. w sprawie obsługi technicznej samochodów, urzędy, instytucje oraz jednostki gospodarki uspołecznionej mogą prowadzić stacje obsługi i warsztaty dla obsługi własnych samochodów, zwane dalej krótko "własnymi zakładami samochodowymi", tylko w warunkach określonych w niniejszym zarządzeniu.
§  2.
Istniejące w dniu wejścia w życie niniejszego zarządzenia oraz wybudowane i rozbudowane z kredytów inwestycyjnych na rok 1950 własne zakłady samochodowe pozostają we własnym użytkowaniu jednostek, wymienionych w § 1:
1)
na czas nieokreślony, o ile:
a)
zakład znajduje się w miejscowości, nie objętej planem rozbudowy publicznej stacji obsługi Centrali Handlowej Przemysłu Motoryzacyjnego "Motozbyt", zwanej dalej w skrócie "Motozbyt",
b)
zakład nie odpowiada warunkom prowadzenia w nim publicznej obsługi, ani nie może być w łatwy i opłacalny sposób dostosowany do potrzeb takiej obsługi;
2)
na czas określony przez Ministerstwo Komunikacji, o ile zakład, określony w pkt. 1) lit. b) może być dostosowany do potrzeb publicznej obsługi w sposób łatwy i opłacalny.
§  3.
1.
W przypadku stwierdzonego niewłaściwego wykorzystania własnych zakładów samochodowych Ministerstwo Komunikacji powoła każdorazowo komisję, która ustali sposób celowego ich wykorzystania lub też postawi wniosek o ich przekazanie innemu użytkownikowi.
2.
W skład komisji oprócz przedstawiciela Ministerstwa Komunikacji (Departamentu Samochodowego) jako przewodniczącego wejdą przedstawiciele: Centralnego Biura Studiów i Projektów Komunikacji, zwanego dalej w skrócie "Centralne Biuro", terenowo właściwej wojewódzkiej rady narodowej, jak również każdorazowego obecnego użytkownika zakładu, jego władzy centralnej oraz użytkownika przewidywanego.
§  4.
Wzajemne przekazywanie zakładów przez urzędy, instytucje i przedsiębiorstwa państwowe, jeżeli chodzi o nieruchomości, winno odbywać się zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  5.
Na budowę nowych i rozbudowę istniejących własnych zakładów samochodowych z kredytów inwestycyjnych na rok 1951 i dalsze lata należy przed zatwierdzeniem kredytów przez Państwową Komisję Planowania Gospodarczego uzyskać zezwolenie Ministerstwa Komunikacji (Departament Samochodowy).
§  6.
1.
Dla uzyskania zezwolenia, o którym mowa w § 5, inwestor przedkłada Ministerstwu Komunikacji do zatwierdzenia wniosek w 2 egzemplarzach z następującymi danymi:
1)
nazwa i adres inwestora;
2)
władza nadrzędna inwestora;
3)
dokładne określenie zamierzonej budowli samochodowej (np. nowa budowa, rozbudowa, nadbudowa, adaptacja itp.), jej związku z ogólną inwestycją budowlaną (np. budowla wolno stojąca w komplecie innych budynków istniejących - projektowanych w podziemiu - w poziomie itp.);
4)
określenie przeznaczenia zamierzonej budowli (np. zajezdnia, stacja obsługi, garaż, warsztat itp.);
5)
dotychczasowy sposób dokonywanej obsługi technicznej oraz parkowania samochodów;
6)
czy i jakie urządzenia i wyposażenie zostaną zwolnione lub przeznaczone dla innych celów w związku z projektowaną inwestycją;
7)
określenie charakteru pracy zakładu pod kątem widzenia ruchu obsługiwanych samochodów, a mianowicie:
a)
ilość obsługiwanych samochodów z podziałem na rodzaje, marki i typy w chwili składania wniosku i w planie na następne lata,
b)
ogólny przebieg roczny w km dla poszczególnych grup samochodów w chwili składania wniosku i w planie na następne lata,
c)
okresy kwartalne lub miesięczne pracy taboru oraz w których okresach tabor korzysta z projektowanej inwestycji;
d)
charakterystyka pracy poszczególnych grup samochodów (np. transport drogowy, budowlany itp.),
e)
natężenie wyjazdu i zjazdu do zajezdni w układzie godzinowym jednej doby,
f)
ilość samochodów do garażowania w projektowanym zakładzie samochodowym w chwili składania wniosku i w planie na następne lata,
g)
ilość samochodów do obsługi w projektowanym zakładzie samochodowym w chwili składania wniosku i w planie na następne lata.
2.
Dane, wymienione w ust. 1, powinny być zatwierdzone przez właściwą władzę inwestora oraz zaopiniowane pod względem potrzeby lokalizacji i urbanistycznego rozwiązania przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
§  7.
Zatwierdzone dane, o których mowa w § 6, są podstawą do opracowania przez inwestora założeń do projektu, określonego w rozdziale II § 42 instrukcji Nr 20 Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  8.
1.
Wykonanie dokumentacji technicznej inwestor zleci Centralnemu Biuru.
2.
W przypadku projektowania budowli o innym przeznaczeniu, w których pomieszczenia samochodowe są tylko częścią składową budowli, inwestor zleci Centralnemu Biuru wykonanie samej dokumentacji technologicznej pomieszczeń samochodowych.
§  9.
Zgodnie z instrukcją Nr 20 Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, rozdział VIII "Zasady zatwierdzania dokumentacji technicznej" § 232, w skład Komisji Ocen Projektów Inwestycyjnych (K. O. P. I.) na poszczególnych szczeblach inwestorów wchodzi:
a)
do komisji oceny projektów inwestycyjnych dla głównych inwestorów - przedstawiciel wojewódzkiej rady narodowej - wydział komunikacyjny,
b)
do komisji oceny projektów inwestycyjnych dla naczelnych inwestorów - przedstawiciel Ministerstwa Komunikacji (Departament Samochodowy),
c)
do komisji oceny projektów inwestycyjnych dla centralnych inwestorów - przedstawiciel Ministerstwa Komunikacji (Departament Samochodowy).
§  10.
Wyposażenie własnych zakładów samochodowych w urządzenia techniczne i techniczno-instalacyjne oraz przyjęcie przez "Motozbyt" zlecenia na ich zakup za granicą wymaga zezwolenia Ministerstwa Komunikacji (Departament Samochodowy).
§  11.
Dla uzyskania zezwolenia, o którym mowa w § 10, należy przedłożyć Ministerstwu Komunikacji zapotrzebowanie dla danej budowli samochodowej, które powinno zawierać:
1)
stan ilościowy taboru z podziałem na rodzaje (markę, typ), przeznaczonego dla danej budowli samochodowej,
2)
średni przebieg roczny grup samochodów według rodzaju,
3)
stan i ilość posiadanych urządzeń i wyposażenia danej budowli samochodowej,
4)
numer zatwierdzonego wniosku inwestycyjnego i posiadane kredyty na zakup,
5)
plan sytuacyjny oraz plan technologiczny budowli samochodowej, dla której opracowano zapotrzebowanie.
§  12.
Zarządzenie niniejsze nie dotyczy stacji obsługi i warsztatów będących w dyspozycji jednostek, podległych Ministrom: Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego.
§  13.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-131.1633

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Posiadanie i budowa przez urzędy, instytucje i jednostki gospodarki uspołecznionej własnych stacji obsługi i warsztatów samochodowych.
Data aktu: 19/10/1950
Data ogłoszenia: 19/12/1950
Data wejścia w życie: 19/12/1950