Ustalenie przynależności oraz uporządkowania gospodarki finansowej gospodarstw rolnych władania publicznego nie należących do przedsiębiorstwa Państwowe Gospodarstwa Rolne.

UCHWAŁA
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 6 grudnia 1950 r.
w sprawie ustalenia przynależności oraz uporządkowania gospodarki finansowej gospodarstw rolnych władania publicznego nie należących do przedsiębiorstwa Państwowe Gospodarstwa Rolne.

Wychodząc z założenia, że wszystkie gospodarstwa rolne stanowiące własność Państwa winny być objęte planem rolnictwa i administrowane z zastrzeżeniem § 3 bądź przez przedsiębiorstwo Państwowe Gospodarstwa Rolne, bądź przez podporządkowane Ministrowi Rolnictwa i Reform Rolnych organa władz terenowych, Prezydium Rządu postanawia, co następuje:
§  1.
1.
Ministrowie resortowi, którym podlegają jednostki użytkujące gospodarstwa rolne, wydadzą w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych zarządzenia, aby te gospodarstwa zostały w terminach uzgodnionych przekazane Ministerstwu Rolnictwa i Reform Rolnych.
2.
Postanowienie ust. 1 nie dotyczy państwowego gospodarstwa leśnego w stosunku do gruntów, objętych przepisami instrukcji Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych oraz Ministra Leśnictwa z dnia 12 maja 1950 r. w sprawie zasad i trybu postępowania przy włączeniu i wyłączeniu z państwowego gospodarstwa leśnego gruntów nieleśnych, wydanej w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Gospodarki Komunalnej na podstawie art. 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1949 r. o państwowym gospodarstwie leśnym (Dz. U. R. P. Nr 63, poz. 494).
3.
Przekazanie winno nastąpić w trybie uchwały Prezydium Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 5 kwietnia 1950 r. w sprawie przekazywania przedsiębiorstw, zakładów lub ich części między państwowymi jednostkami gospodarczymi (Monitor Polski Nr A-47, poz. 532).
§  2.
Przejęte na podstawie § 1 ust. 1 niniejszej uchwały gospodarstwa rolne Minister Rolnictwa i Reform Rolnych bądź włączy do przedsiębiorstwa P.G.R. bądź przekaże podporządkowanym sobie organom władz terenowych.
§  3.
1.
Poza przedsiębiorstwem P.G.R. względnie podporządkowanymi Ministerstwu Rolnictwa i Reform Rolnych organami władz terenowych mogą pozostać gospodarstwa rolne, których użytkownicy uzasadniają, że gospodarstwa te są im niezbędnie potrzebne dla prowadzenia w nich podstawowej działalności lub dla specjalnych celów.

Ponadto na wniosek resortowego ministra może być uzupełniony areał posiadanych przez podległe mu instytucje gospodarstw rolnych nowymi terenami dla utworzenia baz surowcowych i doświadczalnych.

2.
O pozostawieniu niektórych gospodarstw rolnych we władaniu dotychczasowych użytkowników względnie o przydzieleniu im nowych gospodarstw decyduje, na wniosek właściwego resortowego ministra, Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych.
3.
Wnioski o pozostawienie gospodarstw rolnych we władaniu dotychczasowych użytkowników winny być zgłoszone do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w terminie do dnia 30 grudnia 1950 r.
§  4.
1.
Ministrowie resortowi spowodują, aby we wszystkich gospodarstwach rolnych tak podlegających przekazaniu jak i pozostających we władaniu dotychczasowych użytkowników w terminie do dnia 31 grudnia 1950 r. była doprowadzona do stanu bieżącego rachunkowość, ściągnięte wszystkie zaległe należności, spłacone zaległe zobowiązania w stosunku do instytucji, dostawców, banków itp. tak, aby gospodarka finansowa była w tych gospodarstwach do końca roku bieżącego uregulowana.
2.
W wypadku, gdy uregulowanie spraw finansowych gospodarstw rolnych nie będzie mogło być dokonane - w ramach zatwierdzonych na rok bieżący planów finansowo-gospodarczych - właściwi ministrowie polecą wystąpić w terminie do dnia 15 grudnia 1950 r. do Ministerstwa Finansów z umotywowanymi wnioskami o zatwierdzenie zmian w budżetach lub w planach finansowo-gospodarczych tych gospodarstw zależnie od ich organizacji finansowej.
§  5.
W odniesieniu do gospodarstw rolnych, które na mocy decyzji Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego pozostaną nadal we władaniu dotychczasowych użytkowników, właściwi ministrowie w porozumieniu z Ministrem Finansów ustalą w terminie do dnia 15 stycznia 1951 r., które z pozostawionych gospodarstw rolnych mają od 1 stycznia 1951 r. indywidualnie lub w zespołach gospodarować:
a)
jako przedsiębiorstwa na pełnym rozrachunku gospodarczym (§ 11 uchwały Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 1950 r. w sprawie zasad organizacji finansowej i systemu finansowego przedsiębiorstw państwowych, objętych budżetem centralnym (Monitor Polski Nr A-55, poz. 630),
b)
jako zakłady pomocnicze przedsiębiorstw względnie jednostek budżetowych, prowadzone na wewnętrznym pełnym lub ograniczonym rozrachunku gospodarczym (§ 12 powołanej wyżej uchwały Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 1950 r.),
c)
jako przedsiębiorstwa budżetowe (pkt. 13 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 22 czerwca 1950 r. w sprawie zasad i trybu opracowania projektu budżetu Państwa na 1951 r. - nota budżetowa),
d)
jako gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych (pkt. 16 powołanego wyżej zarządzenia Ministra Finansów z dnia 22 czerwca 1950 r.).
§  6.
W odniesieniu do gospodarstw rolnych, które na mocy decyzji Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych (§ 2) zostaną przekazane podporządkowanym mu organom władz terenowych - terenowe rady narodowe, zgodnie z § 18 uchwały Rady Ministrów z dnia 6 września 1950 r. w sprawie zasad organizacji finansowej i systemu finansowego państwowych przedsiębiorstw podlegających władzom terenowym (Monitor Polski Nr A-102, poz. 1284) ustalą, na jakich zasadach organizacyjno-finansowych działać będą indywidualnie lub w zespołach przekazane im gospodarstwa rolne.
§  7.
Na gospodarstwa rolne tak pozostające we władaniu dotychczasowych użytkowników, jak i przekazane podporządkowanym Ministrowi Rolnictwa i Reform Rolnych organom władz terenowych, które zostaną zorganizowane jako przedsiębiorstwa na pełnym, względnie jako zakłady pomocnicze na wewnętrznym pełnym rozrachunku gospodarczym, właściwi ministrowie w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Finansów rozciągną zarządzenie Ministra Finansów z dnia 30 października 1950 r. w sprawie zasad organizacji finansowej i systemu finansowego Państwowych Gospodarstw Rolnych na 1951 r. (Monitor Polski A-123, poz. 1530).
§  8.
1.
W odniesieniu do gospodarstw rolnych, które zgodnie z § 5 lit. d) zostaną zakwalifikowane jako gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych - nie mają zastosowania postanowienia, zawarte w ust. 3 pkt. 16 powołanego wyżej zarządzenia Ministra Finansów z dnia 22 czerwca 1950 r.
2.
Gospodarstwa te będą mogły uzyskiwać na określone cele kredyty bankowe zwrotne przed upływem okresu budżetowego.
§  9.
1.
Dla wszystkich gospodarstw rolnych będących przedmiotem niniejszej uchwały, tj. tak pozostających we władaniu dotychczasowych użytkowników, jak i podlegających przekazaniu Ministrowi Rolnictwa i Reform Rolnych, winny być sporządzone w terminie do dnia 1 lutego 1951 r. plany finansowo-gospodarcze lub preliminarze budżetowe na rok 1951.
2.
Plany gospodarstw, włączonych do przedsiębiorstwa P.G.R., zostaną jako plany dodatkowe włączone do zasadniczego planu finansowego P.G.R. na rok 1951; - plany gospodarstw, przekazanych podporządkowanym Ministrowi Rolnictwa i Reform Rolnych organom władz terenowych, zostaną powiązane dodatkowo z budżetami władz terenowych na 1951 r. zgodnie z postanowieniami §§ 4 i 5 uchwały Rady Ministrów z dnia 6 września 1950 r., powołanej w § 6 niniejszej uchwały; zaś plany gospodarstw rolnych pozostawionych we władaniu dotychczasowych użytkowników zostaną powiązane dodatkowo w sposób dla nich właściwy z budżetami względnie z planami finansowymi na rok 1951 tych użytkowników.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-130.1627

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustalenie przynależności oraz uporządkowania gospodarki finansowej gospodarstw rolnych władania publicznego nie należących do przedsiębiorstwa Państwowe Gospodarstwa Rolne.
Data aktu: 06/12/1950
Data ogłoszenia: 15/12/1950
Data wejścia w życie: 15/12/1950