Nadanie statutu Instytutowi Techniki Budowlanej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA
z dnia 12 października 1950 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Techniki Budowlanej.

Na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 1949 r. o utworzeniu urzędu Ministra Budownictwa (Dz. U. R. P. Nr 30, poz. 216) zarządza się, co następuje:
§  1.
Instytutowi Techniki Budowlanej, utworzonemu zarządzeniem Ministra Budownictwa z dnia 29 lipca 1949 r. (Monitor Polski Nr A-49, poz. 689), nadaje się statut, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

INSTYTUTU TECHNIKI BUDOWLANEJ

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
Instytut Techniki Budowlanej, nazywany w dalszych przepisach niniejszego statutu "Instytutem", posiada osobowość prawną i działa na podstawie zarządzenia Ministra Budownictwa z dnia 29 lipca 1949 r. o utworzeniu Instytutu Techniki Budowlanej (Monitor Polski Nr A-49, poz. 689) oraz na podstawie niniejszego statutu.
§  2.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym i napisem, zawierającym nazwę Instytutu.
§  3.
1.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
2.
Działalnością swą Instytut obejmuje obszar Państwa.
§  4.
W miarę potrzeby mogą być tworzone zakłady lub oddziały Instytutu specjalne i terenowe. Zakłady i oddziały powołuje i zwija Minister Budownictwa na wniosek Dyrekcji Instytutu, zaopiniowany przez Radę Naukową.
§  5.
Zwierzchni nadzór nad działalnością Instytutu sprawuje Minister Budownictwa.

II.

Zadania i zakres działalności.

§  6.
1.
Instytut jest państwową instytucją naukowo-badawczą, powołaną do tworzenia podstaw naukowych, koniecznych dla socjalistycznego rozwoju postępu technicznego w budownictwie, oraz do unowocześniania i doskonalenia techniki budowlanej, inżynieryjnej, drogowej, sanitarnej i technologii materiałów budowlanych.
2.
Instytut spełnia swe zadania przez:
1)
organizowanie i prowadzenie studiów naukowych i prac badawczych, a także ich zlecanie odpowiednim instytucjom i wykonawcom;
2)
publikowanie opracowań naukowych i naukowo-badawczych, organizowanie i prowadzenie kursów dokształcających, odczytów, poradni itp. oraz kształcenie pracowników laboratoryjnych;
3)
inicjowanie wykorzystania w produkcji i wykonawstwie budowlanym prac Instytutu.
3.
W szczególności do zakresu działania Instytutu należy:
1)
planowanie, organizowanie i prowadzenie prac naukowo-badawczych w dziedzinie zagadnień techniki budowlanej, inżynieryjnej, drogowej i sanitarnej, zagadnień ekonomiczno-technicznych budownictwa, oraz zagadnień technologii i stosowania materiałów budowlanych i drogowych - celem stworzenia podstaw teoretycznych i praktycznych dla rozwoju nowych działów wykonawstwa budowlanego i produkcji materiałowej;
2)
współpraca w tym zakresie z zainteresowanym przemysłem państwowym;
3)
współpraca w tym zakresie ze szkołami wyższymi i innymi właściwymi instytucjami, a w szczególności z pozostałymi instytutami naukowo-badawczymi, działającymi przy Ministrze Budownictwa;
4)
opracowanie metod udoskonalania form produkcyjnych już stosowanych w przemyśle budowlanym oraz usprawniania organizacji pracy;
5)
wykonywanie ekspertyz i zleconych prac technicznych;
6)
przysposabianie kadr pracowników w zakresie pozaszkolnym oraz udostępnianie prac laboratoryjno-badawczych osobom, specjalizującym się w dziedzinie prac, prowadzonych przez Instytut;
7)
współpraca z Polskim Komitetem Normalizacyjnym przez wykonywanie badań, niezbędnych dla ustalania technicznych norm;
8)
współpraca ze Związkami Zawodowymi w dziedzinie wynalazczości i racjonalizatorstwa pracowniczego;
9)
nawiązywanie i utrzymywanie łączności z odpowiednimi instytucjami i organizacjami zagranicznymi;
10)
prowadzenie dokumentacji, bibliografii oraz informacji naukowej i technicznej w ramach zleconych Instytutowi przez Główny Instytut Dokumentacji Naukowo-Technicznej;
11)
wykonywanie wszelkich innych prac z zakresu specjalności Instytutu (m. in. wydawanie opinii i orzeczeń) na zlecenie władz centralnych;
12)
opracowywanie i przedstawianie właściwym resortom wniosków w sprawie zastosowania wyników prac Instytutu w produkcji lub wykonawstwie budowlanym;
13)
informowanie zainteresowanych resortów o takich planowanych pracach Instytutu, których oczekiwane wyniki mogą mieć wpływ na zamierzenia inwestycyjne lub produkcyjne odnośnego przemysłu.

III.

Władze.

§  7.
Władzami Instytutu są: Dyrekcja i Rada Naukowa.
§  8.
Organem zarządzającym Instytutu jest Dyrekcja, powoływana i zwalniana przez Ministra Budownictwa, składająca się z Dyrektora Naczelnego, reprezentującego Instytut samodzielnie oraz z podległych mu: dwóch dyrektorów naukowo-technicznych i dyrektora administracyjnego.
§  9.
1.
Dyrektor Naczelny kieruje pracami Instytutu.
2.
Dyrektorzy naukowo-techniczni pełnią funkcje, powierzone im przez Dyrektora Naczelnego.
3.
Dyrektor administracyjny kieruje sprawami administracyjnymi i finansowymi instytutu.
4.
Wyznaczony przez Ministra Budownictwa dyrektor naukowo-techniczny pełni funkcje zastępcy Dyrektora Naczelnego.
§  10.
1.
Rada Naukowa składa się z członków, powoływanych na okres 3 lat, w liczbie nie przekraczającej 30 osób, spośród przedstawicieli zainteresowanych w pracach Instytutu resortów, nauki i przemysłu oraz wybitnych znawców zagadnień, stanowiących przedmiot działalności Instytutu.
2.
Członków Rady oraz jej Przewodniczącego i zastępcę powołuje i odwołuje Minister Budownictwa.
§  11.
1.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
2)
opiniowanie przedkładanych przez Dyrekcję:
a)
założeń programowych działalności,
b)
projektów rocznych i wieloletnich planów działalności,
c)
rocznych preliminarzy budżetowych i planów finansowych,
d)
planów inwestycyjnych,
e)
rocznych sprawozdań z działalności,
f)
wniosków w sprawie tworzenia i zwijania zakładów (oddziałów) Instytutu,
g)
innych spraw o zasadniczym znaczeniu;
3)
wyrażanie opinii z własnej inicjatywy odnośnie spraw zasadniczych Instytutu;
4)
powoływanie sekcji własnych;
5)
uchwalanie regulaminów Rady, jej Prezydium i Sekcji.
2.
Roczne i wieloletnie plany działalności wymagają zatwierdzenia przez Ministra Budownictwa.
§  12.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej Przewodniczący:
1)
z własnej inicjatywy,
2)
na wniosek Dyrektora Naczelnego,
3)
na żądanie Ministra Budownictwa,
4)
na życzenie co najmniej 1/4 członków Rady.
§  13.
1.
Rada Naukowa odbywa swe posiedzenia co najmniej 2 razy w roku.
2.
Porządek dzienny obrad uzgadniany jest z Dyrektorem Naczelnym.
3.
Do ważności uchwał konieczna jest obecność Przewodniczącego Rady lub jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej ilości członków Rady. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, przy czym w razie równości rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
4.
Członkowie Dyrekcji oraz zaproszeni na posiedzenie pracownicy Instytutu biorą udział w posiedzeniu Rady z głosem doradczym.
§  14.
1.
W okresach między posiedzeniami Rady Naukowej sprawy należące do jej kompetencji i w ramach każdorazowych jej pełnomocnictw załatwia Prezydium Rady w składzie:
a)
Przewodniczący Rady i jego zastępca,
b)
przewodniczący sekcji.
2.
Posiedzenia Prezydium zwołuje w miarę potrzeby Przewodniczący Rady.
3.
Uczestnictwo Dyrekcji i pracowników Instytutu w posiedzeniach Prezydium Rady ma podobny charakter jak w posiedzeniach Rady.
§  15.
1.
Do przygotowywania wniosków w zakresie inicjowania prac naukowo-badawczych, oceny założeń programowych Instytutu oraz dla wstępnego rozpatrywania przedstawianych przez Dyrekcję projektów planów działalności Rada może wyłonić ze swego grona sekcje, a mianowicie:
a)
budowlaną,
b)
materiałową,
c)
drogową.
2.
Do sekcji zapraszać może Rada również osoby, nie będące członkami Rady, których udział w pracach sekcji ze względu na ich kwalifikacje naukowe bądź fachowe Rada uzna za pożądany.
3.
Przewodniczącego sekcji powołuje Rada.
§  16.
Przewodniczący i członkowie Rady oraz sekcji, a także Prezydium Rady, otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie według norm, ustalonych przez Ministra Budownictwa w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  17.
Udział w Radzie Naukowej bądź jej sekcjach nie stoi na przeszkodzie w wykonywaniu prac specjalnych lub wyrażania opinii indywidualnych na podstawie umowy o dzieło, lub umowy zlecenia, zawartej z Instytutem z tym jednak, że członkowie Rady Naukowej wypowiadający na posiedzeniach Rady Naukowej opinie na podstawie umowy o dzieło lub zlecenia, nie mogą brać udziału w głosowaniu w sprawie przyjęcia lub odrzucenia dzieła, będącego przedmiotem tej umowy.

IV.

Organizacja.

§  13.
1.
Organizację Instytutu ustala Dyrekcja. Organizacja podlega zatwierdzeniu przez Ministra Budownictwa.
2.
Dyrekcja ustala szczegółowy zakres czynności poszczególnych jednostek organizacyjnych.
§  19.
Zadania i organizację wewnętrzną zakładów (oddziałów), tworzonych w myśl § 4, ustala Dyrekcja.
§  20.
Dla opracowywania zagadnień, wynikających z zadań Instytutu, mogą być powoływane przez Dyrekcję fachowe komisje i podkomisje oraz zespoły dla opracowań jednorazowych. Do wynagrodzenia ich członków zastosowanie mają przepisy § 16.

V.

Majątek i finanse.

§  21.
1.
Instytut ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego, oddanego mu protokólarnie przez Skarb Państwa. Wyodrębniony z ogólnego majątku majątek ruchomy zostaje przekazany Instytutowi na własność.
2.
Instytut może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swym użytkowaniu. Instytut może posiadać i w tym celu nabywać i zbywać majątek ruchomy oraz zaciągać zobowiązania.
§  22.
Zaciągane przez Instytut zobowiązania finansowe wymagają podpisu dwóch członków Dyrekcji, przy czym jednym z nich winien być dyrektor administracyjny.
§  23.
Budżet Instytutu zatwierdza Minister Budownictwa.
§  24.
Okresem budżetowym Instytutu jest okres przyjęty w administracji państwowej.
§  25.
Za każdy miniony okres budżetowy Instytut sporządza sprawozdanie oraz zamknięcie rachunkowe, przedkładane w ustalonych terminach Ministrowi Budownictwa do zatwierdzenia.
§  26.
Instytut prowadzi rachunkowość i sporządza preliminarze budżetowe według zasad, obowiązujących w administracji państwowej.

VI.

Likwidacja Instytutu.

§  27.
Instytut może być zlikwidowany zarządzeniem Ministra Budownictwa, wydanym w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Finansów.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024