Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Szkół Wyższych i Nauki oraz w podległych urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Szkół Wyższych i Nauki.

ZARZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 sierpnia 1950 r.
o organizacji i funkcjonowaniu kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Szkół Wyższych i Nauki oraz w podległych urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Szkół Wyższych i Nauki.

Na podstawie pkt. 7 uchwały Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 1948 r. oraz równobrzmiącej uchwały Rady Państwa z dnia 5 maja 1948 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli wewnętrznej w urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach państwowych oraz o jej współpracy z kontrolą państwową i społeczną (Monitor Polski Nr 51, poz. 292 i 293) i art. 26 ustawy z dnia 9 marca 1949 r. o kontroli państwowej (Dz. U. R. P. Nr 13, poz. 74) zarządza się, co następuje:
I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Zarządzenie niniejsze ustala szczegółową organizację, zakres działania i funkcjonowania kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Szkół Wyższych i Nauki oraz zasady jej współpracy z kontrolą państwową i społeczną.
§  2.
1.
Kontrola wewnętrzna w Ministerstwie Szkół Wyższych i Nauki zwana będzie w dalszym ciągu niniejszego zarządzenia "kontrolą", osoby zaś powołane do jej wykonania "inspektorami kontroli".
2.
Określenia te winny być używane we wszystkich przepisach (zarządzeniach, instrukcjach, regulaminach, okólnikach itp.) Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki w odróżnieniu od czynności inspekcji, wykonywanych przez fachowe organa nadzoru (§ 3).
§  3.
Czynności inspekcji (prawo wydawania zarządzeń, odpowiedzialność za nadzorowaną jednostkę, ciągłość czuwania) stanowiące funkcję właściwych fachowych komórek organizacyjnych, zgodnie z pkt. 26 powołanej uchwały Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 1948 r. sprawowane są przez komórki fachowe niezależnie od kontroli zorganizowanej i działającej na podstawie niniejszego zarządzenia.

II.

Organizacja kontroli.

§  4.
1.
Tworzy się w Ministerstwie Szkół Wyższych i Nauki Biuro Kontroli, podległe bezpośrednio Ministrowi Szkół Wyższych i Nauki.
2.
Minister Szkół Wyższych i Nauki po wysłuchaniu opinii Prezydium Rady Ministrów (Biura Kontroli i Nadzoru) oraz w uzgodnieniu z Ministrem Finansów i Prezesem Najwyższej Izby Kontroli ustala etaty osobowe poszczególnych organów kontroli wewnętrznej (resortowej).
§  5.
Całokształtem kontroli w Ministerstwie Szkół Wyższych i Nauki w zakresie organizacji, wyszkolenia, planowania i wykonywania kontroli oraz sprawozdawczości kieruje Dyrektor Biura Kontroli w Ministerstwie Szkół Wyższych i Nauki, odpowiedzialny przed Ministrem Szkół Wyższych i Nauki.
§  6.
Do szczególnych obowiązków i uprawnień Dyrektora Biura Kontroli Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki z tytułu kierownictwa kontrolą należą:
a)
wnioskowanie i opiniowanie w sprawach organizacji kontroli oraz w sprawach obsady personalnej na stanowiskach inspektorów kontroli (§ 37),
b)
współpraca i bezpośrednie uzgadnianie w sprawach kontroli, a szczególnie w sprawie planów i sprawozdawczości kontroli z Najwyższą Izbą Kontroli,
c)
wydawanie ogólnych instrukcji, wytycznych itp. w przedmiocie planowania kontroli (§ 21), co do czasu i przedmiotu kontroli oraz instrukcji, wytycznych, podręczników fachowych, wzorów itp. w sprawie wykonywania kontroli, metodyki kontroli i sprawozdawczości,
d)
sprawowanie ogólnego służbowego i fachowego nadzoru nad wykonywaniem kontroli,
e)
programowe szkolenie inspektorów kontroli, prowadzenie odpraw, instruktaży, egzaminów.
§  7.
Biuro Kontroli Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki prowadzi ewidencję planów kontroli oraz ewidencję kontroli, wykonanych na podstawie otrzymanych sprawozdań okresowych (§ 22).

III.

Zakres działania organów kontroli.

§  8.
Kontroli podlegają:
a)
wszystkie komórki Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki oraz jednostki podległe lub nadzorowane (urzędy, instytucje i przedsiębiorstwa),
b)
przedsiębiorstwa, zakłady, instytucje pozostające pod zarządem Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki lub jego jednostek organizacyjnych, względnie prowadzone przy udziale finansowym Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki,
c)
wszelkie inne przedsiębiorstwa, zakłady i instytucje osób fizycznych lub prawnych bez względu na ich formę prawną i organizacyjną, wykonujące zadania zlecone na rzecz Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki, względnie na rzecz jednostek mu podległych lub przezeń nadzorowanych - w granicach tych zleceń,
d)
urzędy, zakłady, instytucje i przedsiębiorstwa osób fizycznych lub prawnych, otrzymujące subwencje lub dotacje z budżetu Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki, w zakresie użycia tych subwencji lub dotacji.
§  9.
Minister Szkół Wyższych i Nauki może zlecić Biuru Kontroli wykonywanie kontroli innych zakładów, instytucji, organizacji i przedsiębiorstw, nie wymienionych w § 8, z tytułu nadanych mu szczególnych uprawnień, lub poruczonych mu szczególnych zadań państwowych w zakresie ustawowego działania resortu.
§  10.
1.
Właściwym do wykonywania kontroli jest Biuro Kontroli Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki dla wszystkich jednostek organizacyjnych: urzędów, przedsiębiorstw, instytucji, zakładów wymienionych w § 8, przy czym jednak do wszczęcia kontroli w komórkach organizacyjnych Ministerstwa wymagane jest osobne zlecenie Ministra.
2.
W zasadzie jednak Biuro Kontroli jest powołane do planowej i systematycznej kontroli oraz do doraźnego badania i sprawdzania wykonawstwa z zakresu organizacji, administracji, gospodarki i rzeczowej działalności resortowej jednostek (urzędów, instytucji, zakładów i przedsiębiorstw) typu centralnego i na szczeblu bezpośrednio niższym. Kontrolę pozostałych jednostek przeprowadza w zasadzie wyrywkowo lub w razie konieczności.
§  11.
Biuro Kontroli powołane jest do kontroli działalności finansowej, organizacji, administracji, gospodarki i funkcjonowania jednostek podlegających kontroli (§§ 8, 9, 10) z punktu widzenia planowości, legalności, rzetelności, gospodarności i celowości.
§  12.
Dla wykonywania powyższych zadań Biuro Kontroli przeprowadza kontrolę:
a)
wstępną (czynności zamierzonych),
b)
faktyczną (czynności dokonywanych),
c)
następną (czynności dokonanych).
§  13.
Szczegółowy zakres i sposób wykonywania kontroli wstępnej, faktycznej i następnej ustala instrukcja Ministra Szkół Wyższych i Nauki, wydana zgodnie z pkt. 8 powołanej na wstępie uchwały Rady Ministrów w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli, a także w porozumieniu z Ministrem Finansów w odniesieniu do spraw finansowych. Instrukcja ta winna być przesłana do wiadomości Prezydium Rady Ministrów (Biuro Kontroli i Nadzoru).
§  14.
Biuro Kontroli nie może wydawać zarządzeń ani orzeczeń, z wyjątkiem spraw nagłych, podlegających kontroli, a nie cierpiących zwłoki, jeżeli w inny sposób nie można zapobiec szkodzie Skarbu Państwa lub interesu publicznego - zawiadamiając o tym niezwłocznie władze kontrolowanej jednostki, której te zarządzenia dotyczyły. Odpisy wydanych zarządzeń i orzeczeń winny być nadsyłane do właściwych organów Najwyższej Izby Kontroli.
§  15.
Wszystkie sprawy podlegające na podstawie obowiązujących przepisów skierowaniu do władz, powołanych do ścigania przestępstw, Biuro Kontroli kieruje bezpośrednio do tych władz z wnioskiem o wszczęcie dochodzenia, zawiadamiając jednocześnie zwierzchnika administracyjnego kontrolowanej jednostki oraz właściwy organ Najwyższej Izby Kontroli.
§  16.
Biuro Kontroli i inspektorzy kontroli nie ponoszą odpowiedzialności za stan organizacji, administracji, gospodarki i funkcjonowania kontrolowanych jednostek, natomiast są odpowiedzialni za rzetelne stwierdzenie faktycznego stanu i wierne jego odtworzenie.
§  17.
Inspektorzy kontroli legitymują się, niezależnie od legitymacji służbowych, osobnymi delegacjami podpisanymi przez Dyrektora Biura Kontroli. Dyrektor Biura i wicedyrektor uprawnieni są do przeprowadzania kontroli w zakresie ich kompetencji bez specjalnego upoważnienia, a tylko na podstawie legitymacji służbowej.
§  18.
Jednostki podlegające kontroli, wymienione w § 8 niniejszego zarządzenia, obowiązane są udzielać Biuru Kontroli w zakresie jego właściwości oraz poszczególnym inspektorom kontroli w związku z ich czynnościami żądanych wyjaśnień ustnych lub pisemnych, wglądu do ksiąg, akt, dokumentów itp. oraz wszelkiej pomocy i ułatwień służbowych.
§  19.
Na żądanie Biura Kontroli władze i organa Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki są obowiązane delegować swych pracowników, posiadających specjalne wykształcenie lub wiadomości, do pomocy w czynnościach kontrolnych lub w charakterze rzeczoznawców.
§  20.
Wszystkie departamenty i biura Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki oraz urzędy i instytucje, zakłady i przedsiębiorstwa typu centralnego obowiązane są dostarczać Biuru Kontroli Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki w ustalonej przezeń liczbie egzemplarzy odpisy zarządzeń, instrukcji, okólników itp., dotyczących organizacji, administracji, gospodarki i funkcjonowania jednostek resortu oraz udzielać informacji w zakresie uprawnieniami kontroli przewidzianym.

IV.

Planowanie kontroli.

§  21.
Kontrola jest wykonywana planowo, na podstawie, okresowych (rocznych i kwartalnych) planów kontroli.
§  22.
1.
Minister Szkół Wyższych i Nauki zatwierdza w uzgodnieniu z Najwyższą Izbą Kontroli ogólne założenia do okresowego planowania kontroli w całym resorcie, opracowane przez Biuro Kontroli na podstawie założeń programowych Rządu, oceny stanu administracji i gospodarki resortu oraz zgłoszonych wniosków.
2.
Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa (departamentów, samodzielnych wydziałów) oraz instytucji i przedsiębiorstw typu centralnego zgłaszają Dyrektorowi Biura Kontroli swoje wnioski i uwagi do okresowych planów kontroli.
§  23.
Na podstawie ogólnych założeń do okresowego planowania kontroli Biuro Kontroli sporządza szczegółowy plan kontroli i przedstawia go do zatwierdzenia Ministrowi Szkół Wyższych i Nauki.
§  24.
Niezależnie od kontroli planowych mogą być w uzasadnionych przypadkach przeprowadzane kontrole doraźne, a to na zlecenie Ministra Szkół Wyższych i Nauki, bądź z własnej inicjatywy Biura Kontroli.

V.

Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.

§  25.
O wyniku swych czynności inspektorzy kontroli sporządzają protokóły z kontroli i sprawozdania pokontrolne. Jeden egzemplarz protokółu winien być pozostawiony w jednostce kontrolowanej. Protokóły z kontroli, dwustronnie podpisane, stanowią stwierdzenie faktów ujawnionych w toku kontroli. Do protokółu władza kontrolowana ma prawo wpisać zastrzeżenia lub nadesłać dodatkowe wyjaśnienia w ustalonym terminie. W razie braku zastrzeżeń winna być o tym poczyniona wzmianka w protokóle.
§  26.
Sprawozdania pokontrolne zawierają analizę i ocenę stwierdzonego protokółem stanu faktycznego, ustalenie odpowiedzialności i omówienie okoliczności, mających wpływ na stan organizacji, administracji, gospodarki i funkcjonowania jednostek kontrolowanych, jak również wnioski co do poprawy stwierdzonego stanu faktycznego oraz co do sposobu odzyskania strat i ukarania winnych.
§  27.
Biuro Kontroli kieruje wnioski do Ministra Szkół Wyższych i Nauki lub dyrektorów właściwych departamentów. Na podstawie tych wniosków władze przełożone wydają zarządzenia, za które ponoszą pełną odpowiedzialność. Biuro Kontroli ma prawo domagać się terminowego powiadomienia o wydanych zarządzeniach i o ich wykonaniu, co nie dotyczy wniosków przedkładanych Ministrowi przez Biuro Kontroli.
§  28.
Wyniki kontroli, związane z wykonywaniem budżetu, Biuro Kontroli przesyła do wiadomości Komisji Oszczędnościowej w Ministerstwie Finansów.
§  29.
Na podstawie wyników kontroli Biuro Kontroli Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki przedstawia Ministrowi roczne i kwartalne sprawozdania z działalności i wyników kontroli w całokształcie resortu.

VI.

Współdziałanie kontroli wewnętrznej z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki.

§  30.
Między Biurem Kontroli a innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki (w szczególności komórkami załatwiającymi sprawy organizacyjne i budżetowe) powinien istnieć stały wzajemny kontakt, oparty na ścisłym współdziałaniu oraz systematycznej wymianie informacji, wniosków, osiągnięć i zamierzeń.
§  31.
Przedstawiciele Biura Kontroli biorą udział w ważniejszych konferencjach, odprawach i zjazdach kierowników jak i pracowników jednostek organizacyjnych Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki.
§  32.
1.
W miarę potrzeby przedstawiciele jednostek organizacyjnych Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki biorą udział w zjazdach i konferencjach organizowanych przez Biuro Kontroli.
2.
Zadaniem tych konferencji winno być:
a)
skoordynowanie działalności organów kontroli z innymi komórkami organizacyjnymi,
b)
ustalanie wniosków i wytycznych do zarządzeń potrzebnych dla usunięcia braków i niedociągnięć w poszczególnych jednostkach organizacyjnych,
c)
omówienie wykonania planów działalności kontrolnych i inspekcyjnych za okres ubiegły.
3.
Protokóły ze zjazdów i konferencji, wymienionych w § 31, winny być przedkładane Biuru Kontroli Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki.

VII.

Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz władzami, powołanymi do ścigania przestępstw.

§  33.
1.
Najwyższa Izba Kontroli koordynuje działalność organów kontroli wewnętrznej z działalnością własną i działalnością organów kontroli społecznej rad narodowych. Z tego tytułu Najwyższa Izba Kontroli jest uprawniona do udzielania kontroli wewnętrznej wiążących wytycznych co do opracowywania okresowych planów kontroli, wprowadzania do ustalonych już planów poprawek i uzupełnień, zlecania kontroli dorywczych, nie przewidzianych w planach kontroli wewnętrznej, a ponadto do sumowania i oceny wyników kontroli, przeprowadzonych przez organa kontroli wewnętrznej.
2.
Biuro Kontroli współpracuje z Najwyższą Izbą Kontroli przez:
1)
nadsyłanie do Najwyższej Izby Kontroli okresowych planów pracy, okresowych sprawozdań z czynności oraz sprawozdań z kontroli w sprawach o szczególnym znaczeniu dla interesów Państwa, a także - na żądanie Najwyższej Izby Kontroli - wszelkich materiałów z dokonanych czynności kontroli. Formy i terminy składania planów pracy i okresowych sprawozdań z działalności Biura Kontroli oraz tryb zlecania przez Najwyższą Izbę Kontroli przeprowadzania kontroli dorywczych ustala instrukcja Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, wydana w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów;
2)
powiadamianie delegatur Najwyższej Izby Kontroli o rozpoczęciu kontroli w terenie;
3)
udział we wspólnych kontrolach:
a)
inicjowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli i przeprowadzanych pod kierownictwem przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli w zespołach, złożonych z przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli i kontroli wewnętrznej lub Najwyższej Izby Kontroli, kontroli wewnętrznej i kontroli społecznej rad narodowych;
b)
inicjowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli i przeprowadzanych w zespołach, złożonych z przedstawicieli kontroli wewnętrznej i kontroli społecznej rad narodowych lub kontroli wewnętrznej różnych resortów względnie kontroli wewnętrznej i kontroli finansowej banków państwowych;
4)
zawiadamianie organów Najwyższej Izby Kontroli o naradach, konferencjach i odprawach, organizowanych przez organa kontroli wewnętrznej oraz nadsyłanie odpisów protokółów obrad;
5)
udział we wspólnych naradach i konferencjach organów kontroli wewnętrznej, finansowej (banków) i społecznej rad narodowych) pod kierownictwem Najwyższej Izby Kontroli.
§  34.
Biuro Kontroli porozumiewa się z Ministerstwem Finansów oraz właściwymi państwowymi bankami - w celu koordynacji kontroli i wykorzystuje uzyskany materiał przez te instytucje w związku z przeprowadzaną przez nie kontrolą finansową przedsiębiorstw.
§  35.
1.
Biuro Kontroli obowiązane jest na żądanie Najwyższej Izby Kontroli i jej delegatur dostarczać im wszelkich materiałów z dokonywanych czynności kontrolnych.
2.
Biuro Kontroli obowiązane jest na żądanie władz powołanych do ścigania przestępstw (sądy, Prokuratura Generalna, delegatury Komisji Specjalnych do Walki z Nadużyciami i Szkodnictwem Gospodarczym, Urzędy Bezpieczeństwa Publicznego) dostarczyć im wszelkich materiałów dotyczących przestępstw w tych wypadkach, kiedy wymienione władze prowadzą dochodzenie w sprawach, wykrytych w związku z dokonywaną kontrolą.

VIII.

Współpraca z kontrolą społeczną.

§  36.
1.
Kontrola wewnętrzna współpracuje z radami narodowymi przez udział przedstawicieli rady narodowej w kontroli, przeprowadzanej na jej wniosek a także w kontroli, przeprowadzanej z inicjatywy kontroli wewnętrznej, jeżeli rada uzna swój udział w tej kontroli za potrzebny.
2.
Dla umożliwienia radzie narodowej powzięcia decyzji co do udziału w komisyjnej kontroli - inspektorzy kontroli wewnętrznej obowiązani są zawiadamiać właściwą radę o rozpoczęciu kontroli. Nie dotyczy to kontroli doraźnych dla zbadania określonych spraw, przeprowadzanych z inicjatywy organów kontroli wewnętrznej.
3.
Biuro Kontroli doręcza radzie narodowej odpisy protokółów z kontroli, przeprowadzanych z udziałem przedstawicieli rady narodowej. Nie dotyczy to protokółów z kontroli doraźnych dla zbadania określonych spraw, przeprowadzonych z inicjatywy Biura Kontroli bez udziału przedstawicieli rady narodowej, poza tym Biuro Kontroli powiadamia prezydia rad narodowych o usunięciu uchybień, stwierdzonych w wyniku kontroli, przeprowadzonej z udziałem przedstawicieli rady narodowej.
4.
Koordynowanie współpracy kontroli wewnętrznej z kontrolą społeczną należy do Najwyższej Izby Kontroli.

IX.

Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników Biura Kontroli.

§  37.
Dyrektora Biura Kontroli oraz wicedyrektora powołuje i odwołuje Minister Szkół Wyższych i Nauki z zachowaniem kompetencji Komisji Kwalifikacyjnej przy Radzie Państwa. Inspektorów kontroli odwołuje i przenosi Minister Szkół Wyższych i Nauki na wniosek Dyrektora Biura Kontroli, uzgodniony z Biurem Kadr, z zachowaniem kompetencji Komisji Kwalifikacyjnej przy Radzie Państwa.
§  38.
Inspektorzy kontroli, niezależnie od funkcji, jakie sprawują, nie mogą równolegle z obowiązkami kontrolnymi i w ciągu dwóch lat po ustaniu stosunku służbowego z organem kontrolnym zajmować jakiegokolwiek stanowiska administracyjnego w jednostkach, które podlegały ich kontroli. Inspektorom kontroli nie można również powierzać żadnych funkcji administracyjnych w jednostkach, w skład których wchodzą. O odchyleniach od powyższych zasad decyduje Komisja Kwalifikacyjna przy Radzie Państwa, do której należy w tych sprawach kierować odpowiednio uzasadnione wnioski.
§  39.
Decyzje Komisji Kwalifikacyjnej, o których mowa w niniejszym rozdziale, nie naruszają ustawowych kompetencji Prezesa Rady Ministrów co do wyrażenia zgody na mianowanie i awansowanie pracowników państwowych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 lutego 1921 r. o państwowej służbie cywilnej (Dz. U. R. P. z 1949 r. Nr 11, poz. 72).

X.

Postanowienia końcowe.

§  40.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-109.1370

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Szkół Wyższych i Nauki oraz w podległych urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Szkół Wyższych i Nauki.
Data aktu: 14/08/1950
Data ogłoszenia: 16/10/1950
Data wejścia w życie: 16/10/1950