Ogłoszenie statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Liga Kobiet".

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 5 października 1949 r.
w sprawie ogłoszenia statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Liga Kobiet".

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1949 r. w sprawie uznania stowarzyszenia "Liga Kobiet" za stowarzyszenie wyższej użyteczności (Dz. U. R. P. Nr 51, poz. 385) ogłaszam w załączniku do niniejszego obwieszczenia statut stowarzyszenia wyższej użyteczności "Liga Kobiet".

ZAŁĄCZNIK 

STATUT STOWARZYSZENIA "LIGA KOBIET"

I.

Nazwa, siedziba i teren działania stowarzyszenia.

§  1.
Stowarzyszenie nosi nazwę "LIGA KOBIET", zwane w dalszych postanowieniach statutu "LIGĄ".
§  2.
Siedzibą Ligi jest m. st. Warszawa.
§  3.
Liga działa na całym obszarze Rzeczypospolitej.

Liga ma prawo uczestniczenia w międzynarodowych demokratycznych organizacjach kobiecych.

II.

Charakter i prawa stowarzyszenia.

§  4.
Liga jest stowarzyszeniem wyższej użyteczności i posiada osobowość prawną.
§  5.
Władze Ligi korzystają w związku z wykonywaniem swoich czynności z poparcia i pomocy władz państwowych i samorządowych.
§  6.
Liga używa okrągłej pieczęci z napisem "Liga Kobiet" i oznaczeniem jednostki organizacyjnej.

III.

Cel i środki działania stowarzyszenia.

§  7.
Celem Ligi jest:
1)
wychowywanie kobiety w duchu patriotyzmu dla Polski Ludowej oraz w duchu solidarności międzynarodowej z obozem postępu, a w szczególności z kobietami całego świata, walczącymi o pokój, postęp i sprawiedliwość społeczną; krzewienie uczuć przyjaźni dla Związku Radzieckiego,
2)
podnoszenie poziomu politycznego i kulturalnego szerokich rzesz kobiecych i wyjaśnianie im ich roli w budowie Polski Socjalistycznej,
3)
włączenie kobiet do twórczej pracy nad rozbudową Kraju i budową fundamentów socjalizmu,
4)
dążenie do realizacji pełnego równouprawnienia kobiet przez awans społeczny we wszystkich dziedzinach życia, podnoszenie kwalifikacji zawodowych, rozbudowę opieki nad matką i dzieckiem, zracjonalizowanie gospodarstwa domowego.
§  8.
Dla osiągnięcia celów, wymienionych w § 7, Liga:
1)
organizuje kobiety w ramach swego stowarzyszenia,
2)
prowadzi placówki szkolenia zawodowego, pracy społecznej, opiekuńczej i t. p.,
3)
zakłada i prowadzi domy oraz punkty ochrony i opieki kobiet, ze szczególnym uwzględnieniem opieki nad matką,
4)
współpracuje z organami państwowymi i samorządowymi w zakładaniu urządzeń ochronnych i opiekuńczych dla kobiet,
5)
współpracuje przy zakładaniu i prowadzeniu szkół ogólnokształcących i zawodowych dla kobiet oraz prowadzi we własnym zakresie kursy, pokazy, wystawy i t. p., z zachowaniem obowiązujących przepisów prawnych,
6)
współpracuje z innymi organizacjami społecznymi oraz instytucjami opieki nad matką i dzieckiem w Polsce i zagranicą,
7)
wydaje publikacje i broszury, mające na celu zaznajomienie ogółu społeczeństwa z zagadnieniami dotyczącymi kobiety,
8)
może organizować i prowadzić z zachowaniem obowiązujących przepisów placówki pracy i przedsiębiorstwa,
9)
może w ramach § 7 dla realizacji swych celów statutowych tworzyć inne agendy działające na zasadzie regulaminów ustalonych przez Zarząd Główny,
10)
wypowiada się o projektach ustaw, dekretów i rozporządzeń z dziedziny ochrony pracy i opieki społecznej kobiet, o ile odnośne władze o to się zwrócą; z własnej inicjatywy występuje z wnioskami w sprawach, dotyczących stanowiska prawnego i ekonomicznego kobiet i dzieci.

IV.

Członkinie, ich prawa i obowiązki.

§  9.
Członkinie Ligi dzielą się na:
a)
honorowe,
b)
zwyczajne.
§  10.
Członkiniom szczególnie zasłużonym dla Ligi lub dla ruchu kobiecego w Polsce, Ogólnokrajowy Zjazd Delegatek może nadać godność członkini honorowej. Członkini honorowa wolna jest od płacenia wpisowego i składek.
§  11.
Członkinie Ligi obowiązane są do współdziałania przy realizacji celów Ligi.
§  12.
Członkinią zwyczajną może być każda kobieta pełnoletnia przyjęta przez właściwy Zarząd Koła na podstawie złożonej przez siebie deklaracji.
§  13.
Członkini zwyczajna obowiązana jest:
1)
stosować się do przepisów statutu, regulaminów i zarządzeń władz Ligi, opartych na zasadach statutu,
2)
wpłacić jednorazowe wpisowe i regularnie płacić składki w ustalonej wysokości,
3)
uczestniczyć w pracach i zebraniach Koła, do którego należy.
§  14.
Członkini zwyczajna ma prawo do:
1)
uczestniczenia w Ogólnych Zebraniach Koła, biernego i czynnego prawa wyboru do władz Koła i wyższych komórek organizacyjnych,
2)
korzystania ze świadczeń i urządzeń Ligi, zgodnie z obowiązującymi regulaminami,
3)
legitymacji członkowskiej.
§  15.
Członkowstwo wygasa wskutek:
1)
śmierci,
2)
wystąpienia zgłoszonego Zarządowi Koła na piśmie.
§  16.
Członkini zostaje wykluczona z Ligi na podstawie decyzji właściwego Zarządu wskutek:
1)
skazania prawomocnym wyrokiem sądowym za zbrodnie, przestępstwa hańbiące, z chęci zysku lub z innych niskich pobudek,
2)
prawomocnego orzeczenia Sądu Koleżeńskiego.

Członkini może być wykluczona z Ligi na podstawie decyzji właściwego Zarządu wskutek niepłacenia składek przez okres dłuższy niż 6 miesięcy bez uzasadnionej przyczyny.

§  17.
Członkini podlega tymczasowemu zawieszeniu w prawach członkowskich i oddaniu pod Sąd Koleżeński:
1)
gdy nie przestrzega statutu, regulaminów lub instrukcji, albo nie podporządkowuje się uchwałom władz Ligi,
2)
w razie popełnienia czynu niegodnego członka Ligi i działania na szkodę Ligi,
3)
jeśli toczy się przeciwko niej postępowanie karne z oskarżenia publicznego.
§  18.
Tymczasowo zawiesić członkinię w prawach członkowskich i oddać pod Sąd Koleżeński (§ 17) mają prawo: Zarząd Główny, Zarząd Wojewódzki i Zarząd Powiatowy (Miejski).

W przypadkach nagłych prawo tymczasowego zawieszenia przysługuje również Zarządowi Koła lub pełnomocnikowi Zarządu Głównego, Zarządu Wojewódzkiego lub Zarządu Powiatowego (Miejskiego), przy czym zawieszenie takie winno być potwierdzone przez właściwy Zarząd (ust. 1), najpóźniej w przeciągu jednego miesiąca, w przeciwnym razie zawieszenie traci moc obowiązującą.

Członkinię należącą do władz Ligi może zawiesić w prawach członkowskich tylko ta władza, w skład której ona wchodzi, lub władza hierarchicznie wyższa.

V.

Organizacje terenowe stowarzyszenia.

§  19.
Członkinie Ligi grupują się w Koła, tworzone bądź na podstawie podziału terytorialnego, bądź na podstawie zgrupowania członkiń w jednej instytucji lub jednym zakładzie pracy.
§  20.
Władzami Koła są:
1)
Ogólne Zebranie Koła,
2)
Zarząd Koła,
3)
Komisja Rewizyjna Koła.
§  21.
Ogólne Zebrania Koła powinny być zwoływane przez Zarząd Koła co najmniej raz do roku. Do kompetencji Ogólnego Zebrania Koła należy:
1)
rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania z działalności ustępującego Zarządu Koła,
2)
rozpatrzenie, zatwierdzenie sprawozdania i przyjęcie wniosków Komisji Rewizyjnej Koła,
3)
udzielenie lub odmowa udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Koła,
4)
ustalenie wytycznych planu pracy i budżetu,
5)
wybór Zarządu Koła i Komisji Rewizyjnej Koła,
6)
wybór delegatek na Powiatowy (Miejski) Zjazd Delegatek według klucza ustalonego przez Zarząd Główny,
7)
wybór delegatek na Ogólnokrajowy Zjazd Delegatek według klucza ustalonego przez Zarząd Główny.
§  22.
Zarząd Koła składa się z 5-7 osób, w tym przewodniczącej, jej zastępczyni, sekretarza i skarbnika i wybierany jest corocznie.
§  23.
Równocześnie z wyborem Zarządu Koła odbywa się wybór Komisji Rewizyjnej Koła.
§  24.
Wybory Zarządu Koła i Komisji Rewizyjnej są tajne.

Skład osobowy Zarządu Koła podlega zatwierdzeniu przez Zarząd Powiatowy (Miejski). W razie niezatwierdzenia odbywają się wybory uzupełniające.

§  25.
Zarząd Koła:
1)
kieruje pracami Koła,
2)
wykonywa uchwały Ogólnego Zebrania Koła i zlecenia zarządów hierarchicznie wyższych,
3)
zarządza powierzonym Kołu majątkiem.
§  26.
Komisja Rewizyjna składa się z 3 członkiń i 2 zastępczyń.

Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie przewodniczącą i sekretarza.

Komisja Rewizyjna:

1)
bada gospodarkę Zarządu Koła przynajmniej raz na 3 miesiące,
2)
składa sprawozdania i stawia wnioski na ogólnym zebraniu Koła.
§  27.
Zespół Kół terenowych i miejsc pracy w obrębie jednego powiatu lub miasta wydzielonego, stanowi organizację powiatową lub miejską.

Władzami tej organizacji są:

1)
Powiatowy (Miejski) Zjazd Delegatek,
2)
Zarząd Powiatowy (Miejski),
3)
Powiatowa (Miejska) Komisja Rewizyjna,
4)
Powiatowy (Miejski) Sąd Koleżeński.

Uchwałą Zarządu Głównego na wniosek Zarządu Wojewódzkiego - zespołowi kilku Kół może być nadany charakter odrębnej organizacji powiatowej (miejskiej).

§  28.
Powiatowe (Miejskie) Zjazdy Delegatek powinny być zwoływane co najmniej raz do roku przez Zarząd Powiatowy (Miejski) w porozumieniu z Zarządem Wojewódzkim. W razie potrzeby zjazd może być zwołany również przez Zarząd Wojewódzki z własnej inicjatywy.

Uchwała co do zwołania Zjazdu musi być powzięta przynajmniej na jeden miesiąc przed terminem Zjazdu. O terminie Zjazdu winny być natychmiast powiadomione Koła.

§  29.
Do kompetencji Powiatowego (Miejskiego) Zjazdu Delegatek należy:
1)
rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania z działalności ustępującego Zarządu Powiatowego (Miejskiego),
2)
rozpatrzenie, zatwierdzenie sprawozdań i przyjęcie wniosków Powiatowej (Miejskiej) Komisji Rewizyjnej i Powiatowego (Miejskiego) Sądu Koleżeńskiego,
3)
udzielenie lub odmowa udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Powiatowemu (Miejskiemu),
4)
ustalenie wytycznych planu pracy i budżetu,
5)
wybór Zarządu Powiatowego (Miejskiego), Powiatowej (Miejskiej) Komisji Rewizyjnej i Powiatowego (Miejskiego) Sądu Koleżeńskiego,
6)
wybór delegatek na Wojewódzki Zjazd Delegatek według klucza ustalonego przez Zarząd Główny,
7)
wybór delegatek na Ogólnokrajowy Zjazd Delegatek według klucza ustalonego przez Zarząd Główny.
§  30.
Zarząd Powiatowy (Miejski) składa się z 9 członkiń, w tym z przewodniczącej, sekretarza i skarbnika oraz 7 zastępczyń i wybierany jest corocznie w głosowaniu tajnym.

Wybór Zarządu Powiatowego (Miejskiego) odbywa się w drodze głosowania na listy lub na nazwiska kandydatek, zależnie od powziętej w tym względzie uchwały Zjazdu Powiatowego (Miejskiego). Listy muszą obejmować pełną liczbę nazwisk kandydatek na członkinie Zarządu i zastępczynie. Kandydatki muszą przed wyborem wyrazić zgodę na postawienie swej kandydatury.

Skład osobowy Zarządu Powiatowego (Miejskiego) podlega zatwierdzeniu przez Zarząd Wojewódzki; w razie niezatwierdzenia odbywają się wybory uzupełniające.

§  31.
Równocześnie z wyborem Zarządu Powiatowego (Miejskiego) odbywa się wybór Powiatowej (Miejskiej) Komisji Rewizyjnej oraz Powiatowego (Miejskiego) Sądu Koleżeńskiego. Wybór Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego odbywa się w sposób analogiczny jak wybór Zarządu.
§  32.
Zarząd Powiatowy (Miejski):
1)
kieruje pracami Zarządów Kół w powiecie (mieście) i kontroluje je,
2)
wykonywa uchwały i zlecenia Powiatowego (Miejskiego) Zjazdu Delegatek i zarządów hierarchicznie wyższych,
3)
zatwierdza skład osobowy zarządów Kół,
4)
zarządza powierzonym mu majątkiem,
5)
zawiesza w czynnościach Zarządy Kół w razie działania na szkodę Ligi i w tym przypadku:
a)
powołuje tymczasowo Zarząd Koła,
b)
zarządza zwołanie Ogólnego Zebrania Koła dla dokonania wyboru nowego Zarządu,
6)
składa Zarządowi Wojewódzkiemu okresowe sprawozdania ze swojej działalności i z działalności podległych Kół.
§  33.
Powiatowa (Miejska) Komisja Rewizyjna składa się z 3-ch członkiń i 2 zastępczyń.

Powiatowa (Miejska) Komisja Rewizyjna:

1)
bada gospodarkę Zarządu Powiatowego (Miejskiego) przynajmniej raz na 3 miesiące,
2)
składa sprawozdania i stawia wnioski na Powiatowym (Miejskim) Zjeździe Delegatek.
§  34.
Powiatowy (Miejski) Sąd Koleżeński składa się z 3 członkiń i 2 zastępczyń, które wybierają spośród siebie przewodniczącą i sekretarza.
§  35.
Wszystkie organizacje powiatowe (miejskie), działające na terenie jednego województwa, tworzą organizację wojewódzką z siedzibą Zarządu w mieście wojewódzkim.

Władzami tej organizacji są:

1)
Wojewódzki Zjazd Delegatek,
2)
Zarząd Wojewódzki,
3)
Wojewódzka Komisja Rewizyjna,
4)
Wojewódzki Sąd Koleżeński.

Uchwałą Zarządu Głównego mogą być tworzone z odrębnych organizacji powiatowych, utworzonych w trybie § 27 ust. 2, odrębne organizacje o uprawnieniach organizacji wojewódzkich.

§  36.
Zwyczajny Wojewódzki Zjazd Delegatek zwoływany jest raz na rok przez Zarząd Wojewódzki w porozumieniu z Zarządem Głównym.

Zjazd Nadzwyczajny może być zwołany z własnej inicjatywy przez Zarząd Wojewódzki lub przez Zarząd Główny, a musi być zwołany przez Zarząd Wojewódzki na żądanie co najmniej połowy Zarządów Powiatowych (Miejskich).

§  37.
Uchwała co do zwołania zwyczajnego lub nadzwyczajnego Wojewódzkiego Zjazdu Delegatek musi nastąpić co najmniej na jeden miesiąc przed terminem Zjazdu. O terminie Zjazdu winny być natychmiast powiadomione Zarządy Powiatowe (Miejskie).
§  38.
Do kompetencji Zjazdu Wojewódzkiego Delegatek należy:
1)
rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania z działalności ustępującego Zarządu Wojewódzkiego,
2)
rozpatrzenie, zatwierdzenie sprawozdań i przyjęcie wniosków Wojewódzkiej Komisji Rewizyjnej i Wojewódzkiego Sądu Koleżeńskiego,
3)
udzielenie lub odmowa udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Wojewódzkiemu,
4)
ustalenie wytycznych planu pracy i budżetu,
5)
wybór Zarządu Wojewódzkiego, Wojewódzkiej Komisji Rewizyjnej i Wojewódzkiego Sądu Koleżeńskiego,
6)
wybór delegatek na Ogólnokrajowy Zjazd Delegatek według klucza ustalonego przez Zarząd Główny.
§  39.
Zarząd Wojewódzki składa się z 15 członkiń, w tym z przewodniczącej, sekretarza i skarbnika oraz 7 zastępczyń i wybierany jest corocznie w głosowaniu tajnym. Przynajmniej połowa członkiń Zarządu musi mieć miejsce zamieszkania w mieście wojewódzkim. Zarząd Wojewódzki ma prawo dokooptowania członkiń w razie uzasadnionej potrzeby.
§  40.
Wybór do Zarządu Wojewódzkiego odbywa się w drodze głosowania na listy lub kandydatki, zależnie od powziętej w tym względzie uchwały Zarządu Głównego. Listy muszą obejmować pełną liczbę nazwisk kandydatek na członkinie i zastępczynie. Kandydatki muszą przed wyborem wyrazić zgodę na postawienie swej kandydatury.
§  41.
Skład osobowy Zarządu Wojewódzkiego podlega zatwierdzeniu przez Prezydium Zarządu Głównego; w razie niezatwierdzenia odbywają się wybory uzupełniające.
§  42.
Równocześnie z wyborem Zarządu Wojewódzkiego odbywa się wybór Wojewódzkiej Komisji Rewizyjnej oraz Wojewódzkiego Sądu Koleżeńskiego. Wybór Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego odbywa się w sposób analogiczny jak wybór Zarządu.
§  43.
Zarząd Wojewódzki:
1)
kieruje pracami Zarządów Powiatowych (Miejskich) i kontroluje je,
2)
wykonuje uchwały Wojewódzkiego Zjazdu Delegatek oraz zlecenia Zarządu Głównego,
3)
zarządza powierzonym mu majątkiem,
4)
zatwierdza skład osobowy Zarządów Powiatowych (Miejskich),
5)
składa sprawozdania z działalności na Wojewódzkim Zjeździe Delegatek,
6)
składa Zarządowi Głównemu okresowe sprawozdania ze swej działalności i z działalności podległych organizacji powiatowych,
7)
zawiesza sprzeczne z prawem lub statutem uchwały hierarchicznie niższych Zarządów i Zjazdów terenowych,
8)
zawiesza w czynnościach Zarządy Powiatowe (Miejskie) w razie działania na szkodę Ligi i w tym przypadku:
a)
powołuje tymczasowo Zarząd Powiatowy (Miejski),
b)
zarządza zwołanie Powiatowego (Miejskiego) Zjazdu Delegatek dla dokonania wyboru nowego Zarządu.
§  44.
Zarządy Wojewódzkie podlegają bezpośrednio Zarządowi Głównemu.
§  45.
Wojewódzka Komisja Rewizyjna składa się z 3 członkiń i 2 zastępczyń. Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie przewodniczącą i sekretarza.

Wojewódzka Komisja Rewizyjna:

1)
bada gospodarkę Zarządu Wojewódzkiego,
2)
składa sprawozdania i stawia wnioski na Zjeździe Wojewódzkim Delegatek.
§  46.
Wojewódzki Sąd Koleżeński składa się z 5 członkiń i 2 zastępczyń, które wybierają spośród siebie przewodniczącą i sekretarza.

VI.

Władze Główne Ligi.

§  47.
Władzami Głównymi Ligi są:
1)
Ogólnokrajowy Zjazd Delegatek,
2)
Rada Finansowo-Budżetowa,
3)
Zarząd Główny,
4)
Główna Komisja Rewizyjna,
5)
Centralny Sąd Koleżeński.

A.

OGÓLNOKRAJOWY ZJAZD DELEGATEK.

§  48.
Ogólnokrajowy Zjazd Delegatek jest najwyższą władzą Ligi.
§  49.
W Ogólnokrajowym Zjeździe Delegatek udział biorą:
1)
delegatki poszczególnych organizacji terenowych (kół, organizacji powiatowych i wojewódzkich) wybrane według ustalonego przez Zarząd Główny klucza, który winien być podany do wiadomości jednostkom organizacyjnym na 3 miesiące przed Zjazdem,
2)
członkinie honorowe Ligi,
3)
członkinie Głównej Komisji Rewizyjnej,
4)
członkinie Zarządu Głównego,
5)
członkinie Centralnego Sądu Koleżeńskiego.
§  50.
Ogólnokrajowy Zjazd odbywa się przynajmniej raz na 3 lata, a jego data musi być co najmniej na 3 miesiące przed dniem Zjazdu ogłoszona trzykrotnie w trzech poczytnych pismach codziennych, wychodzących w m. st. Warszawie.
§  51.
Wszystkie wnioski na Ogólnokrajowy Zjazd Delegatek winny być zgłoszone bezpośrednio do Zarządu Głównego w terminie najpóźniej 4 tygodni przed dniem Zjazdu i zaopatrzone co najmniej podpisami 10 członkiń. Wnioski późniejsze mogą być rozpatrywane za zgodą Zjazdu.
§  52.
Ogólnokrajowy Zjazd Delegatek:
1)
rozpatruje i zatwierdza sprawozdania Zarządu Głównego za okres ubiegły,
2)
rozpatruje i zatwierdza sprawozdania Rady Finansowo-Budżetowej, Głównej Komisji Rewizyjnej i Centralnego Sądu Koleżeńskiego,
3)
rozpatruje i przyjmuje wnioski Rady Finansowo-Budżetowej i Głównej Komisji Rewizyjnej,
4)
udziela lub odmawia udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu,
5)
ustala wytyczne ogólnej działalności Ligi, zatwierdza ogólny plan pracy Ligi oraz budżet na rok następny,
6)
wybiera Radę Finansowo-Budżetową, Zarząd Główny, Główną Komisję Rewizyjną i Centralny Sąd Koleżeński,
7)
podejmuje uchwały w sprawie zmiany statutu i likwidacji Ligi.
§  53.
Nadzwyczajny Ogólnokrajowy Zjazd Delegatek może być zwołany z inicjatywy Zarządu Głównego, a winien być zwołany w miesiąc po złożeniu Zarządowi Głównemu żądania przez co najmniej połowę członkiń Głównej Komisji Rewizyjnej, lub co najmniej połowę Zarządów Wojewódzkich.

Datę Nadzwyczajnego Ogólnokrajowego Zjazdu Delegatek ogłasza się niezwłocznie jednokrotnie w trzech poczytnych pismach, wychodzących w m. st. Warszawie.

B.

RADA FINANSOWO-BUDŻETOWA.

§  54.
Rada Finansowo-Budżetowa składa się z 15 członkiń i 7 zastępczyń, wybranych na przeciąg 3 lat. Przynajmniej połowa członkiń Rady, w tym przewodnicząca, musi mieć miejsce zamieszkania w Warszawie.

Rada Finansowo-Budżetowa wyłania Prezydium Rady w składzie przewodniczącej, 4 członkiń i 3 zastępczyń.

§  55.
Wybór do Rady Finansowo-Budżetowej odbywa się analogicznie do wyborów Zarządu Głównego.
§  56.
Do kompetencji Rady Finansowo-Budżetowej należy w okresie między jednym Ogólnokrajowym Zjazdem a drugim:
1)
doroczne zatwierdzenie planu pracy i budżetu na rok następny,
2)
rozpatrywanie i zatwierdzanie tymczasowo rocznych sprawozdań finansowych Zarządu Głównego,
3)
rozpatrywanie sprawozdań Głównej Komisji Rewizyjnej, czuwanie nad wykonaniem jej zaleceń i wniosków.
§  57.
Przy końcu swej kadencji Rada Finansowo-Budżetowa składa Ogólnokrajowemu Zjazdowi sprawozdanie ze swoich prac.
§  58.
Zebrania Rady Finansowo-Budżetowej odbywają się najmniej 2 razy do roku. Zwołuje je Prezydium Rady z własnej inicjatywy lub na żądanie Zarządu Głównego albo Głównej Komisji Rewizyjnej.
§  59.
Do prac swoich Rada może zapraszać rzeczoznawców według swego uznania.
§  60.
Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów.

C.

ZARZĄD GŁÓWNY.

§  61.
Zarząd Główny składa się z 50 członkiń i 10 zastępczyń, wybranych na przeciąg 3 lat. Przynajmniej 25 członkiń musi mieć miejsce zamieszkania w Warszawie, jako siedzibie Zarządu Głównego. Zarząd Główny ma prawo kooptacji członkiń w razie uzasadnionej potrzeby.
§  62.
Wybór Zarządu Głównego odbywa się na listy lub na kandydatki, zależnie od powziętej w tym względzie uchwały. Kandydatki muszą przed wyborem wyrazić zgodę na postawienie ich kandydatur. Wybory są tajne.
§  63.
Zarząd Główny wybiera spośród siebie Prezydium w składzie 15 osób, w tym: przewodniczącej, vice-przewodniczących, sekretarza oraz skarbnika, które z kolei wyłonią spośród siebie Sekretariat.
§  64.
Zebrania plenarne Zarządu Głównego powinny się odbywać nie mniej niż 4 razy do roku. Do prawomocności uchwał konieczna jest obecność przynajmniej połowy członkiń Zarządu Głównego, w tym 4 członkinie Prezydium. Zebrania Prezydium powinny odbywać się raz na miesiąc.
§  65.
Zarząd Główny jako naczelna władza wykonawcza Ligi:
1)
określa wytyczne działalności Ligi i czuwa nad wykonaniem planu pracy i uchwał Ogólnokrajowego Zjazdu Delegatek,
2)
zatwierdza regulaminy, instrukcje i okólniki Prezydium i zarządów terenowych,
3)
opracowuje roczny plan pracy i preliminarz budżetowy,
4)
rozpatruje roczne sprawozdania z działalności Ligi,
5)
kontroluje działalność Prezydium,
6)
rozstrzyga odwołania od decyzji Prezydium, zawieszających uchwały zarządów i zjazdów wojewódzkich, jeżeli są one sprzeczne z prawem, ze statutem Ligi lub uchwałami Ogólnokrajowego Zjazdu Delegatek względnie z wytycznymi Zarządu Głównego,
7)
organizuje przedsięwzięcia o skali ogólnokrajowej,
8)
ustala termin Ogólnokrajowego Zjazdu Delegatek,
9)
określa ilość delegatek na zjazdy powiatowe, wojewódzkie i Ogólnokrajowy Zjazd Delegatek,
10)
ustala wysokość składek członkowskich i wpisowego,
11)
podejmuje decyzje we wszystkich sprawach, niezastrzeżonych innym władzom Ligi.
§  66.
Prezydium Zarządu Głównego:
1)
kieruje całokształtem działalności Ligi z dbałością o urzeczywistnienie celów i zadań Ligi,
2)
wydaje regulaminy, okólniki i instrukcje dla władz Ligi,
3)
reprezentuje Ligę na zewnątrz,
4)
zarządza majątkiem i funduszami Ligi,
5)
kieruje działalnością Zarządów Wojewódzkich i zatwierdza plany pracy, sprawozdania i budżety Zarządów Wojewódzkich,
6)
kontroluje działalność Zarządów organizacji terenowych Ligi,
7)
zatwierdza skład osobowy Zarządów Wojewódzkich,
8)
zawiesza i uchyla uchwały Zarządów i Zjazdów Wojewódzkich, jeżeli są one sprzeczne z prawem, ze statutem Ligi, uchwałami Ogólnokrajowego Zjazdu Delegatek lub z wytycznymi Zarządu Głównego oraz rozpatruje odwołania od decyzji Zarządów Wojewódzkich, zawieszających uchwały Zjazdów i Zarządów hierarchicznie niższych,
9)
wykonuje uchwały Ogólnokrajowego Zjazdu Delegatek i Zebrań Plenarnych Zarządu,
10)
przedstawia Ogólnokrajowemu Zjazdowi Delegatek sprawozdania z działalności Ligi za okres ubiegły i plan pracy na okres następny,
11)
zawiesza w czynnościach Zarządy Wojewódzkie w razie działania na szkodę Ligi i w tym przypadku:
a)
powołuje tymczasowo Zarząd Wojewódzki,
b)
zarządza zwołanie Zjazdu Wojewódzkiego dla dokonania wyboru nowego Zarządu.

D.

GŁÓWNA KOMISJA REWIZYJNA.

§  67.
Główna Komisja Rewizyjna składa się z 5 członkiń i 3 zastępczyń, wybranych na przeciąg 3 lat. Wybór do Głównej Komisji Rewizyjnej odbywa się analogicznie do wyboru Zarządu Głównego. Dla prawomocności uchwały Komisji konieczna jest obecność przynajmniej 3 osób, w tym przewodniczącej, względnie jej zastępczyni.
§  68.
Do zakresu działania Głównej Komisji Rewizyjnej należy badanie finansów i gospodarki Ligi oraz stawianie wniosków na Ogólnokrajowym Zjeździe Delegatek co do udzielenia Zarządowi Głównemu absolutorium.

Główna Komisja Rewizyjna ma prawo w każdej chwili żądać przedłożenia wszelkich ksiąg i dowodów finansowych Zarządu Głównego, a także ksiąg i dowodów finansowych Zarządów organizacji terenowych.

§  69.
Główna Komisja Rewizyjna obowiązana jest kontrolować gospodarkę Ligi co najmniej raz na pół roku.

E.

CENTRALNY SĄD KOLEŻEŃSKI.

§  70.
Centralny Sąd Koleżeński składa się z 5 członkiń i 3 zastępczyń, wybranych na przeciąg 3 lat. Wybór do Centralnego Sądu Koleżeńskiego odbywa się analogicznie do wyboru Zarządu Głównego.

VII.

Sądy Koleżeńskie.

§  71.
Powiatowe (Miejskie) Sądy Koleżeńskie orzekają w składzie 3 osób w sprawach wytoczonych członkiniom Koła.

Wojewódzkie Sądy Koleżeńskie orzekają w składzie 3 osób w sprawach wytoczonych członkiniom władz organizacji powiatowych (miejskich) oraz jako Sądy odwoławcze.

Centralny Sąd Koleżeński orzeka w składzie 5 osób w sprawach wytoczonych członkiniom władz organizacji wojewódzkich i władz centralnych (głównych) i jako Sąd odwoławczy.

§  72.
Sądy Koleżeńskie mogą nakładać następujące kary:
1)
upomnienia,
2)
nagany,
3)
zawieszenia w prawach członkowskich na określony przeciąg czasu nie przekraczający 3 lat,
4)
pozbawienia praw członkowskich i wydalenia ze stowarzyszenia.

Orzeczenie Sądu Koleżeńskiego winno być osobie zainteresowanej doręczone na piśmie z podaniem motywów.

Od orzeczenia Powiatowego Sądu Koleżeńskiego służy w ciągu 1 miesiąca odwołanie do Wojewódzkiego Sądu Koleżeńskiego, którego orzeczenie jest ostateczne i ulega wykonaniu.

Od orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Koleżeńskiego, jako pierwszej instancji, służy w ciągu 1 miesiąca odwołanie do Centralnego Sądu Koleżeńskiego.

Orzeczenia Centralnego Sądu Koleżeńskiego są ostateczne i ulegają wykonaniu.

§  73.
O terminie posiedzenia Sądu Koleżeńskiego osoba, przeciwko której toczy się sprawa, musi być przez przewodniczącą Sądu Koleżeńskiego zawiadomiona co najmniej na 7 dni przed tym terminem.

Osobie tej wolno przybrać sobie obrońcę spośród członkiń Ligi.

W razie nieusprawiedliwionego niestawiennictwa i braku obrońcy, Sąd Koleżeński może wydać orzeczenie zaoczne, po przeprowadzeniu odpowiedniej rozprawy (badanie dokumentów, badanie świadków i t. p.).

§  74.
Szczegółowy tryb postępowania Sądów Koleżeńskich ustali regulamin, uchwalony przez Centralny Sąd Koleżeński, a zatwierdzony przez Zarząd Główny.

VIII.

Warunki ważności uchwał.

§  75.
O ile poszczególne przepisy statutu nie stanowią inaczej, uchwały wszystkich władz Ligi zapadają zwykłą większością, przy obecności co najmniej polowy osób uprawnionych do głosowania. W drugim zaś terminie uchwały zapadają większością głosów bez względu na ilość obecnych.

IX.

Sposób załatwiania sporów w obrębie Ligi.

§  76.
Wszelkie spory wynikłe między równorzędnymi organizacjami rozstrzygane są przez Zarząd organizacji bezpośrednio nadrzędnej.

X.

Majątek i sposób zaciągania zobowiązań.

§  77.
Liga jako osoba prawna może posiadać majątek ruchomy i nieruchomy, zawierać wszelkiego rodzaju umowy, przyjmować zapisy, darowizny, dotacje i subwencje.
§  78.
Wszelkie akty prawne, które pociągają za sobą zobowiązania pieniężne Ligi lub zmianę jej majątku, podpisane być muszą przez przewodniczącą lub vice-przewodniczącą, sekretarza i skarbnika Zarządu Głównego, a w przypadku przelania zarządu nad majątkiem Ligi - na Zarząd Wojewódzki, Powiatowy (Miejski) lub Koło - przez przewodniczącą, sekretarza i skarbnika tegoż Zarządu.
§  79.
Liga może być pozywana przez Sąd w siedzibie Zarządu Głównego i w siedzibach Zarządów Wojewódzkich w granicach ich właściwości.
§  80.
Majątek Ligi stanowią jej fundusze oraz ruchomości i nieruchomości.

Fundusze Ligi składają się z:

1)
wpisowego i składek członkowskich,
2)
wpływów z ofiarności publicznej, zapisów i darowizn,
3)
subwencji, przyznanych przez władze państwowe, samorządowe oraz instytucje prawa publicznego i prywatnego,
4)
dochodów z placówek pracy, przedsiębiorstw oraz z majątku ruchomego i nieruchomego,
5)
procentów od kapitału w gotówce i papierach wartościowych,
6)
sprzedaży własnych nakładów i wydawnictw,
7)
innych wpływów.
§  81.
Rokiem obrachunkowym Ligi jest rok kalendarzowy.
§  82.
Liga prowadzi prawidłową księgowość w granicach niezbędnych dla ujawnienia jej majątku i stanu interesów. Przepis ten obowiązuje wszystkie komórki organizacyjne Ligi. Zarząd Główny ustali sposób prowadzenia księgowości.

XI.

Likwidacja Stowarzyszenia.

§  83.
Uchwała Ogólnokrajowego Zjazdu Delegatek w sprawie likwidacji Ligi zapada większością głosów 2/3 przy obecności conajmniej połowy delegatek.
§  84.
Jednocześnie z uchwałą w sprawie likwidacji Ligi zapaść winna uchwała co do wytycznych uregulowania zobowiązań Ligi oraz co do przeznaczenia majątku Ligi, pozostałego po likwidacji.

XII.

Nadzór państwowy.

§  85.
Do wykonywania stałego nadzoru Ligi Minister Administracji Publicznej w porozumieniu z Ministrami: Zdrowia, Pracy i Opieki Społecznej, Oświaty, Handlu Wewnętrznego oraz Spraw Zagranicznych mianuje delegata.

Uprawnienie delegata w stosunku do władz Ligi określi instrukcja wydana przez Ministra Administracji Publicznej.

§  86.
Liga w przypadkach, gdy wymagać tego będzie interes Państwa, stwierdzony uchwałą Rady Ministrów, podporządkowana będzie Ministrowi Administracji Publicznej, działającemu w porozumieniu z Ministrami: Zdrowia, Pracy i Opieki Społecznej, Oświaty, Handlu Wewnętrznego oraz Spraw Zagranicznych.

XIII.

Przepisy końcowe.

§  87.
We wszystkich sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem lub regulaminami wydanymi zgodnie ze statutem będą miały zastosowanie przepisy prawa o stowarzyszeniach.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024