Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Państwowa Żegluga Śródlądowa".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 18 grudnia 1948 r.
o nadaniu statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Państwowa Żegluga Śródlądowa".

Na podstawie art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) i § 9 zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 18 grudnia 1948 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "Państwowa Żegluga Śródlądowa" (Monitor Polski Nr A-45, poz. 602), zarządza się w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania co następuje:
§  1.
Przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Państwowa Żegluga Śródlądowa" utworzonemu zarządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 18 grudnia 1948 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "Państwowa Żegluga Śródlądowa" (Monitor Polski Nr A-45, poz. 602) nadaje się statut, stanowiący załącznik niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim. Równocześnie tracą moc obowiązującą zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 12 maja 1948 r. wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania:
1)
zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 7 maja 1948 r. o nadaniu statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Państwowa Żegluga na Wiśle" (Monitor Polski Nr A-63, poz. 442).
2)
zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 12 maja 1948 r. o nadaniu statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Państwowa Żegluga na Odrze" (Monitor Polski Nr A-63, poz. 443).

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "Państwowa Żegluga Śródlądowa".

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą "Państwowa Żegluga Śródlądowa" utworzone zarządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 18 grudnia 1948 r. (Monitor Polski Nr A-45, poz. 602) jako przedsiębiorstwo wydzielone z ogólnej administracji państwowej, działa na podstawie dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) oraz niniejszego statutu.
§  2.
Przedsiębiorstwo posiada osobowość prawną. Prowadzone jest na zasadach handlowych w ramach narodowego planu gospodarczego na podstawie swojego planu finansowo-gospodarczego.
§  3.
Przedsiębiorstwo ma siedzibę w m. Wrocławiu.
§  4.
Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa jest wykonywanie wszelkich czynności związanych z prowadzeniem żeglugi na śródlądowych drogach wodnych i eksploatacją państwowych śródlądowych portów handlowych w Państwie oraz budowa i eksploatacja warsztatów pomocniczych dla własnego użytku, tudzież na zlecenie Ministra Komunikacji dla taboru rzecznego innych jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Komunikacji.

Rozdział  2.

Władze przedsiębiorstwa.

§  5.
Przedsiębiorstwo podlega Ministrowi Komunikacji, który sprawuje nad nim nadzór i kontrolę.
§  6.
Organem zarządzającym przedsiębiorstwa jest Dyrekcja, powoływana i zwalniana przez Ministra Komunikacji, składająca się z dyrektora naczelnego reprezentującego Dyrekcję samodzielnie oraz z podległych dyrektorowi naczelnemu trzech dyrektorów.
§  7.
1.
Do ważności zobowiązań zaciąganych przez przedsiębiorstwo wymagane jest współdziałanie:
1)
dwóch członków Dyrekcji, albo
2)
jednego członka Dyrekcji łącznie z pełnomocnikiem handlowym w granicach jego pełnomocnictwa, albo
3)
dwóch pełnomocników handlowych w granicach ich pełnomocnictw.

(brak tekstu § 8 i częściowo § 9)

przez inne osoby poza dyrektorem naczelnym oraz sposób postępowania w przypadkach, gdy kierownika finansowego zastępuje inna osoba spośród osób wymienionych w § 8.

§  10.
Do Dyrekcji przedsiębiorstwa należy prowadzenie wszystkich spraw przedsiębiorstwa. Dyrekcja pełni swe czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami, niniejszym statutem i regulaminem oraz jest odpowiedzialna za prowadzenie przedsiębiorstwa.
§  11.
Zatwierdzenia Ministra Komunikacji wymagają sprawy dotyczące:
1)
regulaminów w zakresie struktury przedsiębiorstwa, podziału czynności i sposobu ich wykonywania;
2)
otwierania, dzielenia lub łączenia poszczególnych oddziałów przedsiębiorstwa i zakładów pracy oraz ich zwijania;
3)
ustanawiania pełnomocników handlowych podlegających wpisaniu do rejestru handlowego;
4)
warunków i zakresu działania umów zbiorowych w stosunku do pracowników przedsiębiorstwa;
5)
powoływania, zwalniania i przenoszenia pracowników, zajmujących stanowiska kierownicze w Biurze Dyrekcji oraz kierowników oddziałów i zakładów pracy podległych bezpośrednio Dyrekcji.
§  12.
Przy przedsiębiorstwie powołana będzie Rada Nadzoru Społecznego której zakres działania, sposób powoływania i odwoływania jej członków, organizację i sposób wykonywania jej czynności określi rozporządzenie Rady Ministrów.

Rozdział  3.

Majątek i rachunkowość przedsiębiorstwa.

§  13.
Rokiem operacyjnym przedsiębiorstwa jest rok kalendarzowy.
§  14.
1.
Przedsiębiorstwo ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego, oddanego mu protokólarnie w imieniu Skarbu Państwa.
2.
W ramach planu gospodarczego i finansowego przedsiębiorstwo może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swym użytkowaniu.
3.
Majątek ruchomy przeznaczony dla przedsiębiorstwa wyodrębnia się protokólarnie z ogólnego majątku Skarbu Państwa i przekazuje przedsiębiorstwu na własność.
4.
Przedsiębiorstwo może we własnym imieniu nabywać i zbywać majątek ruchomy, tudzież zaciągać zobowiązania.
5.
Majątek nieruchomy Skarbu Państwa, znajdujący się w zarządzie i użytkowaniu przedsiębiorstwa, wykazuje się w aktywach przedsiębiorstwa tak jakby stanowił jego własność.
6.
Za zobowiązania zaciągnięte przez przedsiębiorstwo, niezależnie od odpowiedzialności przedsiębiorstwa jego majątkiem, jest odpowiedzialny Skarb Państwa do wysokości majątku nieruchomego, stanowiącego własność Skarbu Państwa użytkowanego i zarządzanego przez przedsiębiorstwo.
§  15.
1.
Przedsiębiorstwo przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi Komunikacji, bilans, sprawozdania z działalności, wnioski o podziale zysków lub pokryciu strat oraz plany finansowo-gospodarcze i inwestycyjne.
2.
Zasady prowadzenia księgowości, terminy sporządzania bilansów, planów finansowo-gospodarczych i inwestycyjnych oraz tryb ich zatwierdzania, jak również sposób podziału zysków lub pokrycia strat, zasady tworzenia funduszów specjalnych oraz sposoby ich użycia i deponowania ustalają odrębne przepisy, rozporządzenia i zarządzenia właściwych władz.
§  16.
1.
Kontrola przedsiębiorstwa wykonywana przez Ministra Komunikacji dotyczyć będzie w szczególności:
1)
zgodności działania przedsiębiorstwa z planem finansowo-gospodarczym,
2)
przestrzegania obowiązujących przepisów rachunkowych,
3)
przestrzegania wytycznych i poleceń władz nadzorczych.
2.
Kontrola działalności przedsiębiorstwa, przewidziana przepisami specjalnymi, dokonywana będzie zgodnie z tymi przepisami.

Rozdział  4.

Likwidacja i przekształcenie przedsiębiorstwa.

§  17.
Likwidacja lub przekształcenie przedsiębiorstwa następuje na podstawie zarządzenia Ministra Komunikacji, wydanego w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1949.A-45.603

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Państwowa Żegluga Śródlądowa".
Data aktu: 18/12/1948
Data ogłoszenia: 16/07/1949
Data wejścia w życie: 16/07/1949