Ogłoszenie statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Centralny Ośrodek Oświaty Dorosłych - Towarzystwo Uniwersytetu Robotniczego i Ludowego (TURIL)".

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 8 stycznia 1949 r.
w sprawie ogłoszenia statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Centralny Ośrodek Oświaty Dorosłych - Towarzystwo Uniwersytetu Robotniczego i Ludowego (TURIL)".

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 grudnia 1948 r. o uznaniu "Centralnego Ośrodka Oświaty Dorosłych - Towarzystwa Uniwersytetu Robotniczego i Ludowego (TURIL)" za stowarzyszenie wyższej użyteczności (Dz. U. R. P. Nr 62, poz. 480) ogłaszam w załączniku do obwieszczenia niniejszego statut stowarzyszenia wyższej użyteczności "Centralny Ośrodek Oświaty Dorosłych - Towarzystwo Uniwersytetu Robotniczego i Ludowego (TURIL)".

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

Stowarzyszenia "Centralny Ośrodek Oświaty Dorosłych - Towarzystwo Uniwersytetu Robotniczego i Ludowego (TURIL)".

I.

Nazwa, siedziba i teren działania.

§ 1.
Stowarzyszenie nosi nazwę "Centralny Ośrodek Oświaty Dorosłych - Towarzystwo Uniwersytetu Robotniczego i Ludowego (TURIL)" i w dalszych paragrafach niniejszego statutu będzie zwane w skrócie Stowarzyszeniem.
§  2.
Terenem działalności Stowarzyszenia jest Rzeczpospolita Polska. Ponadto Stowarzyszenie może - stosownie do miejscowych przepisów prawnych - działać na tych obszarach zagranicznych, na których mieszka ludność polska.
§  3.
Siedzibą Stowarzyszenia jest m. st. Warszawa.

II.

Charakter Stowarzyszenia, cele i środki działania.

§  4.
Stowarzyszenie jest uznane za stowarzyszenie wyższej użyteczności.
§  5.
Celem Stowarzyszenia jest:
a)
kształcenie pracowników kulturalno-oświatowych na użytek organizacyj społecznych, działających w mieście i na wsi,
b)
opracowywanie metod szkolenia pracowników kulturalno-oświatowych w różnych dziedzinach i na różnych poziomach,
c)
opracowywanie metod pracy kulturalno-oświatowej na użytek organizacyj społecznych.
§  6.
Stowarzyszenie realizuje swe cele przez:
a)
organizowanie i prowadzenie uczelni,
b)
organizowanie i prowadzenie prac naukowo-badawczych,
c)
prowadzenie kursów korespondencyjnych,
d)
prowadzenie działalności wydawniczej,
e)
prowadzenie poradnictwa oświatowego,
f)
prowadzenie wszelkiej innej działalności zmierzającej do osiągnięcia celów wymienionych w § 5.
§  7.
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
§  8.
Stowarzyszenie może przyjmować zapisy i darowizny, oraz nabywać i zbywać majątek ruchomy i nieruchomy bez ograniczeń i bez potrzeby uzyskiwana zezwoleń przewidzianych w przepisach specjalnych regulujących sprawy zapisów i darowizn oraz sprawy nabywania majątków przez osoby fizyczne i prawne.
§  9.
Stowarzyszenie używa pieczęci okrągłej z napisem: "Centralny Ośrodek Oświaty Dorosłych TURIL".

III.

Członkowie.

§  10.
Członkiem Stowarzyszenia może być każda organizacja społeczna, posiadająca osobowość prawną, zainteresowana w pracach Stowarzyszenia, która złożyła odpowiednią deklarację przystąpienia, wpłaciła wpisowe i została przyjęta przez Zarząd Główny.
§  11.
Każdy członek zobowiązany jest:
a)
regularnie płacić zadeklarowane składki,
b)
uczestniczyć w Walnych Zgromadzeniach przez upełnomocnionych delegatów,
c)
współdziałać w realizacji zadań Stowarzyszenia, m in. przez udostępnienie swych placówek kulturalno-oświatowych dla celów badawczych.
§  12.
Członek ma prawo:
a)
uczestniczyć w zebraniach przez upełnomocnionych delegatów, którzy mogą zabierać głos, stawiać wnioski i wykonują czynne i bierne prawo wyborcze członka,
b)
korzystać z wyników pracy Stowarzyszenia, jego świadczeń i urządzeń w ramach obowiązujących regulaminów.
§  13.
Członkowstwo gaśnie przez:
a)
likwidację organizacji będącej członkiem,
b)
dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie Zarządowi Głównemu,
c)
skreślenie przez Zarząd Główny na skutek zalegania w opłacie składek przez okres dłuższy niż 3 miesiące,
d)
wydalenie na skutek działania na szkodę Stowarzyszenia.

Wydalenie członka następuje na mocy uchwały Zarządu Głównego, od której członek może odwołać się do Walnego Zgromadzenia.

IV.

Władze Stowarzyszenia.

§  14.
Władzami Stowarzyszenia są:
a)
Walne Zgromadzenie,
b)
Zarząd Główny,
c)
Główna Komisja Rewizyjna.

V.

Walne Zgromadzenie.

§  15.
Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie członków, które winno odbywać się w czwartym kwartale każdego roku.
§  16.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
a)
przyjęcie i zatwierdzenie sprawozdania ogólnego i finansowego Zarządu Głównego z działalności Stowarzyszenia za rok ubiegły,
b)
zatwierdzenie planu działalności i budżetu Stowarzyszenia na rok następny,
c)
wybór Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej,
d)
podejmowanie uchwał o zmianie statutu lub rozwiązaniu Stowarzyszenia,
e)
rozstrzyganie spraw kupna, sprzedaży, wydzierżawiania i oddawania w zastaw nieruchomości (§ 23 lit. g),
f)
wszystkie inne sprawy przedłożone przez Zarząd Główny.
§  17.
W Walnych Zgromadzeniach uczestniczą członkowie przez swych upełnomocnionych delegatów. Delegacja każdej organizacji społecznej będącej członkiem Stowarzyszenia posiada tyle głosów, ile tysięcy członków posiadała organizacja na dzień 1 stycznia tego roku, w którym odbywa się Walne Zgromadzenie. Organizacje liczące mniej niż 1000 członków posiadają po jednym głosie. Zarząd Główny ma zapraszać przedstawicieli instytucyj i organizacyj społecznych nie będących członkami Stowarzyszenia z prawem głosu doradczego.
§  18.
Zarząd Główny może zwoływać ponadto Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie dla omówienia spraw specjalnych. Zarząd Główny obowiązany jest zwołać Nadzwyczajne Zgromadzenie na żądanie władzy nadzorczej, Komisji Rewizyjnej lub na wniosek podpisany przez conajmniej 1/3 członków. Zgromadzenie takie winno się odbyć najpóźniej w dwa miesiące od daty wpłynięcia żądania. Przedmiotem obrad takiego Zgromadzenia winny być sprawy wysunięte przez inicjatorów Zgromadzenia.
§  19.
Zawiadomienia wraz z porządkiem obrad winny być wysyłane pisemnie do członków, przynajmniej na miesiąc przed terminem Zgromadzenia. W ten sposób zwołane Walne Zgromadzenie jest ważne bez względu na ilość obecnych członków.
§  20.
Zgromadzeniu przewodniczy Przewodniczący powołany przez uczestników Zgromadzenia. Przewodniczący powołuje sekretarza Zgromadzenia. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów za wyjątkiem spraw dotyczących zmiany statutu, rozwiązania Stowarzyszenia oraz odwołania członków Zarządu Głównego przed upływem kadencji urzędowania, do czego wymagana jest większość 2/3 głosów. Z Walnego Zgromadzenia winny być spisane protokóły w oddzielnie na to przeznaczonej książce protokółów i podpisane przez przewodniczącego i sekretarza Zgromadzenia.

VI.

Zarząd Główny.

§  21.
Zarząd Główny składa się z 7-11 osób i 2 zastępców wybranych przez Walne Zgromadzenie na przeciąg 2 lat.
§  22.
Zarząd Główny na pierwszym swym posiedzeniu wybiera spośród siebie Prezesa, Wiceprezesa, Skarbnika i Sekretarza, którzy stanowią Prezydium Zarządu Głównego. Plenarne Zebrania Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Stowarzyszenie reprezentuje na zewnątrz Prezes lub Wiceprezes Zarządu Głównego. Do ważności pism Stowarzyszenia wymagany jest podpis Prezesa lub Wiceprezesa oraz Sekretarza Zarządu Głównego pod pieczęcią Stowarzyszenia. Zarząd Główny może zlecić Dyrekcji podpisywanie bieżących pism Stowarzyszenia.
§  23.
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
a)
kierowanie pracami Stowarzyszenia,
b)
dysponowanie funduszami Stowarzyszenia w granicach określonych budżetem,
c)
mianowanie Dyrekcji Stowarzyszenia w składzie 1 dyrektora i 2 wicedyrektorów,
d)
wydawanie instrukcyj oraz regulaminów wewnętrznych,
e)
układanie programów pracy i budżetu,
f)
zwoływanie Walnych Zgromadzeń,
g)
nabywanie i zbywanie, wydzierżawianie i oddawanie w zastaw nieruchomości, gdy na to wyrazi swą zgodę Główna Komisja Rewizyjna; w wypadku rozbieżności zdań, sprawę tę rozstrzyga ostatecznie Walne Zgromadzenie,
h)
inne sprawy związane z działalnością Stowarzyszenia a nie zastrzeżone kompetencji innych władz Stowarzyszenia.
§  24.
Zarząd Główny może zlecić Dyrekcji Stowarzyszenia załatwianie spraw z § 23 pkt. d), e), h).

VII.

Główna Komisja Rewizyjna.

§  25.
Główna Komisja Rewizyjna składa się z 6 osób wybieranych na Walnym Zgromadzeniu spośród przedstawicieli członków Stowarzyszeni na przeciąg 2 lat.
§  26.
Komisja wybiera spośród siebie przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
§  27.
Zadaniem Głównej Komisji Rewizyjnej jest badanie i opiniowanie działalności Zarządu Głównego a w szczególności badanie ksiąg rachunkowych pod względem formalnym i rzeczowym oraz stawianie wniosków o udzielenie Zarządowi Głównemu absolutorium na Walnych Zgromadzeniach.
§  28.
Główna Komisja Rewizyjna ma prawo i obowiązek wypowiadania się co do wniosków Zarządu o zakupie, sprzedaży, wydzierżawianiu i oddawaniu w zastaw nieruchomości.

VIII.

Dyrekcja.

§  29.
Dyrekcja Stowarzyszenia składa się z dyrektora i 2 wicedyrektorów.
§  30.
Dyrekcja jest organem wykonawczym realizującym uchwały Zarządu Głównego.

Do zadań Dyrekcji należy:

a)
przyjmowanie i zwalnianie pracowników oraz zawieranie z nimi umów,
b)
opracowywanie instrukcyj oraz regulaminów wewnętrznych,
c)
kierowanie pracami Stowarzyszenia w ramach uchwał i wytycznych Zarządu Głównego,
d)
podpisywanie bieżących pism Stowarzyszenia w granicach zleceń Zarządu Głównego.

IX.

Fundusze.

§  31.
Fundusze Stowarzyszenia powstają z:
a)
wpisowego i składek członkowskich,
b)
dochodów z imprez przedsiębiorstw i zakładów prowadzonych przez Stowarzyszenie,
c)
ofiar, zapisów i darowizn na rzecz Stowarzyszenia,
d)
subwencyj i dotacyj rządowych, samorządowych, instytucyj zawodowych i społecznych,
e)
dochodów z innych źródeł.
§  32.
Wpisowe wynosi sumę 1 zł od każdego członka organizacji społecznej, będącej członkiem Stowarzyszenia. Organizacje społeczne liczące poniżej 10 000 członków oraz instytucje nie posiadające członków wpłacają wpisowe w wysokości 10.000 zł.

Wysokość wpisowego może być zmieniona uchwałą Zarządu Głównego zatwierdzoną przez Walne Zgromadzenie.

Do czasu Walnego Zgromadzenia obowiązuje uchwała Zarządu Głównego.

Wysokość składki członkowskiej i termin jej wpłacania uchwala corocznie Walne Zgromadzenie.

§  33.
Rachunkowość winna być prowadzona zgodnie z przepisami prawa.
§  34.
Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.

X.

Władze nadzorcze.

§  35.
Nadzór nad Stowarzyszeniem sprawuje Minister Administracji Publicznej, a na obszarze Ziem Odzyskanych Minister Ziem Odzyskanych - w porozumieniu z Ministrami: Oświaty oraz Kultury i Sztuki.

XI.

Rozwiązanie i likwidacja Stowarzyszenia.

§  36.
Uchwała 2/3 głosów członków, reprezentowanych na 2 kolejnych Walnych Zgromadzeniach, może postanowić o rozwiązaniu Stowarzyszenia, przy czym drugie Walne Zgromadzenie nie może odbyć się wcześniej niż w dwa tygodnie po dniu odbycia pierwszego Zgromadzenia.

Na podstawie tak powziętej uchwały lub nawet w jej braku Rada Ministrów na wniosek Ministra Administracji Publicznej postawiony w porozumieniu z Ministrami: Ziem Odzyskanych, Oświaty oraz Kultury i Sztuki zadecyduje rozwiązanie Stowarzyszenia.

W razie rozwiązania Stowarzyszenia - likwidatora Stowarzyszenia wyznacza Minister Administracji Publicznej.

§  37.
Pierwszy Zarząd Główny i Główną Komisję Rewizyjną wyłania Zebranie Założycielskie. Kadencja Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej trwa do pierwszego Walnego Zgromadzenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024