Dodatek specjalny dla pracowników administracyjnych w niektórych klinikach, zakładach i pracowniach przy wydziałach lekarskich Uniwersytetów oraz akademiach lekarskich.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 lutego 1949 r.
o dodatku specjalnym dla pracowników administracyjnych w niektórych klinikach, zakładach i pracowniach przy wydziałach lekarskich Uniwersytetów oraz akademiach lekarskich.

Na podstawie art. 8 ust. 2 i art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o uposażeniu pracowników państwowych i samorządowych oraz przewodniczących organów wykonawczych gmin miejskich i wiejskich (Dz. U. R. P. Nr 7, poz. 39) Rada Ministrów za zgodą Rady Państwa uchwala:

I.

Pracownikom państwowym i samorządowym, pobierającym uposażenie zasadnicze na podstawie art. 4 pkt 5 ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o uposażeniu pracowników państwowych i samorządowych oraz przewodniczących organów gmin miejskich i wiejskich i zatrudnionymi:

a)
w klinikach chorób zakaźnych oraz w oddziałach zakaźnych, przeciwgruźliczych i pracowniach bakteriologicznych klinik - jeżeli w ciągu pracy stale stykają się z chorymi lub materiałem zakaźnym;
b)
w zakładach rentgenologicznych i w zakładach stosujących leczenie radem - jeżeli są narażeni na działanie promieni rentgena lub promieni radu;
c)
w klinikach psychiatrycznych i w oddziałach psychiatrycznych klinik - jeżeli pracują w stałym kontakcie z chorymi psychicznie;

– przyznaje się dodatek specjalny w wysokości 40% uposażenia zasadniczego.

II.

Dodatek specjalny można pobierać równocześnie z dodatkiem funkcyjnym i służbowym.

III.

Do dodatku specjalnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 7 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o uposażeniu pracowników państwowych i samorządowych oraz przewodniczących organów wykonawczych gmin miejskich i wiejskich.

IV.

Wykonanie niniejszej uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów oraz Ministrom Skarbu, Oświaty i Zdrowia.

V.

Uchwała niniejsza wchodzi w życie z dniem jej powzięcia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1949 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1949.A-13.154

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Dodatek specjalny dla pracowników administracyjnych w niektórych klinikach, zakładach i pracowniach przy wydziałach lekarskich Uniwersytetów oraz akademiach lekarskich.
Data aktu: 19/02/1949
Data ogłoszenia: 11/03/1949
Data wejścia w życie: 01/01/1949, 19/02/1949