Powołanie Komisji Organizacji Administracji Publicznej przy Prezesie Rady Ministrów.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 września 1948 r.
w sprawie powołania Komisji Organizacji Administracji Publicznej przy Prezesie Rady Ministrów.

Zważywszy, że okres odbudowy aparatu administracji publicznej należy uznać w zasadzie za zakończony, w systemie gospodarki planowej organizacja administracji musi być uważana za sprawę ogólno-państwową, wszelkie zmiany organizacyjne muszą być koordynowane pod względem zgodności z wytycznymi organizacji aparatu administracyjnego i możliwości budżetowych.
Rada Ministrów uchwala:
1.
Od dnia wejścia w życie niniejszej uchwały projekty wszelkich zmian istniejącej w dniu tym organizacji władz, urzędów, instytucji i przedsiębiorstw państwowych, a w szczególności utworzenia nowego urzędu centralnego lub jednostki organizacyjnej (stanowiska służbowego) w takim urzędzie na stopniu równorzędnym departamentowi lub wydziałowi, projekty statutów organizacyjnych władz centralnych i im podległych oraz wszelkie zmiany pociągające za sobą zwiększenie liczby jednostek organizacyjnych, utworzenie instytucji lub zakładu bezpośrednio podległego władzy naczelnej, a także utworzenie przedsiębiorstwa na innej podstawie niż dekret z dnia 3 stycznia 1947 r. o utworzeniu przedsiębiorstw państwowych, wymagają zgody Prezydium Rady Ministrów udzielonej na wniosek Komisji organizacji administracji publicznej przy Prezesie Rady Ministrów (pkt. 2). Zgoda ta powinna być uzyskana, gdy zmiana ma być przeprowadzona:
a)
w drodze legislacyjnej (Ustawy, Dekretu, Rozporządzenia), w toku uzgodnienia merytorycznego przed skierowaniem projektu na Komisje Prawniczą,
b)
w drodze uchwały Rady Ministrów przed skierowaniem projektu na Radę Ministrów,
c)
w drodze zarządzenia ministra przed ogłoszeniem zarządzenia w "Monitorze Polskim" lub "Dzienniku Urzędowym".
2.
Tworzy się Komisje Organizacji Administracji przy Prezesie Rady Ministrów o następującym składzie:
1)
Dyrektor Biura Organizacji i Spraw Osobowych Prezydium Rady Ministrów jako delegat Prezesa Rady Ministrów i Przewodniczący Komisji,
2)
Przedstawiciel Ministra Administracji Publicznej W stopniu nie niższym od dyrektora departamentu,
3)
Przedstawiciel Ministra Ziem Odzyskanych w stopniu nie niższym od dyrektora departamentu,
4)
Dyrektor Biura Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, jako delegat Przewodniczącego Komitetu Ekonomicznego Redy Ministrów,
5)
Dyrektor Departamentu Budżetowego w Ministerstwie Skarbu jako delegat Ministra Skarbu,
6)
Delegat Prezesa C.U.P. w stopniu nie niższym od dyrektora departamentu,
7)
Przedstawiciel zainteresowanego w rozpatrywanej sprawie Ministra.

Ponadto w pracach Komisji biorą udział:

1)
Przedstawiciel Kancelarii Rady Państwa, delegowany przez Szefa Kancelarii.
2)
Przedstawiciel Dyrektora Biura Kontroli przy Radzie Państwa w stopniu nie niższym od dyrektora Departamentu w charakterze czynnika opiniodawczego.
3.
Zleca się Komisji opracowywanie wytycznych organizacji i usprawnienia aparatu administracyjnego oraz koordynowanie wszelkich zmian organizacyjnych w administracji pod względem zgodności z tymi wytycznymi.

W szczególności Komisję upoważnia się do:

a)
występowania do Prezydium Rady Ministrów z wnioskami o wyrażenie zgody na zgłoszone przez ministerstwa projekty zmian istniejącej organizacji administracji (pkt. 1),
b)
występowania do Prezydium Rady Ministrów z wnioskami o wprowadzenie zmian w organizacji i metodach pracy administracji (pkt. 4).

Komisja obowiązana jest przedstawić Prezydium Rady Ministrów wnioski odnośnie pkt. 3-a w sprawie zgłoszonego projektu w ciągu dni 14 od daty wpływu projektu. Termin ten może być przedłużony za zgodą Prezesa Rady Ministrów.

4.
Komisja może żądać od władz naczelnych informacji i wyjaśnień dotyczących organizacji i metod pracy aparatu administracyjnego, może przeprowadzać stosowne badania na miejscu przez swoich przedstawicieli i może występować do tych władz z inicjatywą wprowadzenia zmian w istniejącej organizacji i metodach pracy. W razie nieosiągnięcia porozumienia rozstrzyga Prezydium Rady. Ministrów na wniosek Komisji.
5.
Uchwała niniejsza nie dotyczy administracji podległej Kancelarii Cywilnej Prezydenta Rzeczypospolitej, Kancelarii Rady Państwa. Biura Sejmu Rz. P" Biura Kontroli przy Radzie Państwa, Komisji Specjalnej do walki z nadużyć1 a- mi i szkodnictwem gospodarczym. Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Bezpieczeństwa Publicznego.
6.
Regulamin Komisji wyda Prezes Rady Ministrów.
7.
Uchwała niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w "Monitorze Polskim". Jednocześnie uchyla się uchwalę Rady Ministrów z dnia 18 lipca 1945 r. o powołaniu Komisji do zbadania celowości organizacji i stanu etatów w administracji państwowej.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1948.A-73.634

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Powołanie Komisji Organizacji Administracji Publicznej przy Prezesie Rady Ministrów.
Data aktu: 29/09/1948
Data ogłoszenia: 06/10/1948
Data wejścia w życie: 06/10/1948