Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu p. n. "Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 29 maja 1948 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania o nadaniu statutu przedsiębiorstwu państwowemu p. n. "Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne".

Na podstawie art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr. 8, poz. 42) i § 9 zarządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 stycznia 1948 r., wydanego w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego p. n. "Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne" (Mon. Polsk. z 1948 r. Nr. 30, poz. 107), zarządza się co następuje:
§  1.
Przedsiębiorstwu państwowemu p. n. "Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne" utworzonemu zarządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 stycznia 1948 r., wydanym w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego p. n. "Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne" nadaje się statut, stanowiący załącznik niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

Przedsiębiorstwa Państwowego pod nazwą "WOJSKOWE ZAKŁADY MOTORYZACYJNE".

ROZDZIAŁ I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Przedsiębiorstwo Państwowe pod nazwą "Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne", przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione, utworzone zarządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 10-go stycznia 1948 r. (Monitor Polski Nr. 30, poz. 107 z 1948 r.) jako przedsiębiorstwo wydzielone z ogólnej administracji państwowej działa na podstawie dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o utworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr. 8, poz. 42), oraz niniejszego statutu.
§  2.
Przedsiębiorstwo posiada osobowość prawną. Prowadzone jest na zasadach handlowych w ramach narodowego planu gospodarczego na podstawie swojego planu finansowo-gospodarczego.
§  3.
Przedsiębiorstwo ma siedzibę w Warszawie.
§  4.
Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa jest:
a)
zakładanie, organizowanie i prowadzenie Wojskowych Zakładów i Warsztatów Motoryzacyjnych;
b)
remontowanie i montowanie sprzętu motorowego i części do niego dla potrzeb wojskowych;
c)
szkolenie w dziedzinie motoryzacji fachowych kadr wojskowych.

ROZDZIAŁ  II.

Władze przedsiębiorstwa.

§  5.
Przedsiębiorstwo podlega Ministrowi Obrony Narodowej, który sprawuje nad nim zwierzchni nadzór i kontrolę.
§  6.
Organem zarządzającym przedsiębiorstwa jest Dyrekcja, powoływana i zwalniana przez Ministra Obrony Narodowej, składająca się z Dyrektora Naczelnego, reprezentującego Dyrekcję samodzielnie oraz z podległych Dyrektorowi dwóch Zarządzających Wicedyrektorów.
§  7.
1.
Do ważności zobowiązań zaciąganych przez przedsiębiorstwo wymagane jest współdziałanie:
a)
dwóch członków Dyrekcji, albo:
b)
jednego członka Dyrekcji łącznie z pełnomocnikiem handlowym w granicach jego pełnomocnictwa, albo:
c)
dwóch pełnomocników handlowych w granicach ich pełnomocnictw.
2.
Przepisy powyższe nie uchybiają możności udzielania pełnomocnictw samodzielnych lub łącznych do dokonywania poszczególnych czynności prawnych lub czynności określonego rodzaju.
3.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie dotyczą weksli, czeków, dokumentów stwierdzających zaciągnięcie lub udzielenie kredytu pieniężnego, oraz udzielania pełnomocnictw do tych czynności. Powinny one być podpisywane przez dwie osoby wskazane w ust. 1, przy czym jedną z nich musi być osoba określona w § 8.
§  8.
Władza powołująca Dyrektorów lub pełnomocników handlowych powierzy jednemu z nich kierownictwo finansowe, ustanawiając w razie potrzeby również i innych pełnomocników, bądź do czasowego zastępowania kierownika finansowego, bądź do wykonywania określonych czynności wchodzących w zakres kierownictwa finansowego.
§  9.
1.
Niezależnie od odpowiedzialności Dyrektora Naczelnego, kierownik finansowy odpowiedzialny jest za przestrzeganie przepisów normujących gospodarkę finansową przedsiębiorstwa, a w szczególności za stan księgowości, sporządzanie planu finansowego, oraz za właściwe i terminowe sporządzanie bilansów i innych sprawozdań finansowych.
2.
Kierownik finansowy, gdy uzna, że czynność przedsiębiorstwa jest niezgodna z przepisami normującymi gospodarkę finansową - swoją opinię na piśmie przedstawia do wiadomości Dyrekcji, a w przypadku nieuwzględnienia opinii Ministrowi Obrony Narodowej oraz bankowi finansującemu.
3.
W przypadku zamierzonego dokonania czynności nie wyłączając przewidzianych w § 7 ust. 3, które kierownik finansowy uznał za niezgodne z przepisami normującymi gospodarkę finansową, powinien zastosować się do otrzymanego na piśmie polecenia Dyrektora Naczelnego, jednocześnie przesyłając swoją opinię Ministrowi Obrony Narodowej oraz bankowi finansującemu.
4.
Regulamin ustali, kiedy Dyrekcja winna zasięgnąć opinii kierownika finansowego, co do zamierzonych czynności, sposób postępowania przy zastępowaniu przedsiębiorstwa przez inne osoby poza Dyrektorom Naczelnym oraz sposób postępowania, gdy kierownika finansowego zastępuje inna osoba z pośród osób wymienionych w § 8.
§  10.
Do Dyrekcji przedsiębiorstwa należy kierownictwo oraz decyzja we wszystkich sprawach przedsiębiorstwa. Dyrekcja przedsiębiorstwa pełni swe czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami, niniejszym statutem i swoim regulaminem oraz jest odpowiedzialna za prowadzenie przedsiębiorstwa.

Zatwierdzenia Ministra Obrony Narodowej wymagają decyzje Dyrekcji dotyczące:

a)
podstawowych regulaminów w zakresie struktury przedsiębiorstwa, rozdziału czynności i sposobu ich wykonywania;
b)
otwierania, dzielenia lub łączenia poszczególnych oddziałów przedsiębiorstwa i zakładów pracy oraz ich zwijania;
c)
ustanowienia pełnomocników handlowych, podlegających wpisaniu do rejestru handlowego;
d)
warunków i zakresu działania umów zbiorowych w stosunku do pracowników przedsiębiorstw.
§  11.
Przy przedsiębiorstwie powołana będzie Rada Nadzoru Społecznego, której zakres działania, sposób powoływania i odwoływania jej członków, organizację i sposób wykonywania jej czynności określają obowiązujące przepisy.

ROZDZIAŁ  III.

Majątek i rachunkowość przedsiębiorstwa.

§  12.
Rokiem operacyjnym przedsiębiorstwa jest rok kalendarzowy.
§  13.
1.
Przedsiębiorstwo ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego oddanego mu protokolarnie w imieniu Skarbu Państwa.
2.
W ramach planu gospodarczego i finansowego przedsiębiorstwo może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swym użytkowaniu.
3.
Majątek ruchomy przedsiębiorstwa wyodrębnia się protokolarnie z ogólnego majątku Skarbu i przekazuje się przedsiębiorstwu na własność.
4.
Przedsiębiorstwo może we własnym imieniu nabywać i zbywać majątek ruchomy, tudzież zaciągać zobowiązania. Majątek nieruchomy Skarbu Państwa, znajdujący się w zarządzie i użytkowaniu przedsiębiorstwa, wykazuje się w aktywach przedsiębiorstwa tak, jak gdyby stanowił jego własność.
6.
Za zobowiązania zaciągnięte przez przedsiębiorstwo niezależnie od odpowiedzialności przedsiębiorstwa jego majątkiem jest odpowiedzialny Skarb Państwa do wysokości majątku nieruchomego, stanowiącego własność Skarbu Państwa, użytkowanego i zarządzanego przez przedsiębiorstwo.
§  14.
1.
Przedsiębiorstwo przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej bilans, sprawozdanie z działalności, wnioski o podziale zysków lub pokryciu strat, plany finansowo-gospodarcze i inwestycyjne.
2.
Zasady prowadzenia księgowości, terminy sporządzania bilansów, planów finansowo-gospodarczych i inwestycyjnych oraz tryby ich zatwierdzenia jak również sposób podziału zysków lub pokrycia strat, zasady tworzenia funduszów specjalnych oraz sposoby ich użycia i deponowania ustalają odrębne przepisy, rozporządzenia i zarządzenia właściwych władz.
§  15.
Kontrola przeprowadzana przez właściwego Ministra, jako władzę nadzorczą, dotyczyć będzie:
a)
zgodności działania przedsiębiorstwa z planem finansowo-gospodarczym;
b)
przestrzegania obowiązujących przepisów rachunkowych;
c)
przestrzegania wytycznych i poleceń władz nadzorczych.

Kontrola działalności przedsiębiorstwa, przewidziana przepisami specjalnymi, dokonywana będzie zgodnie z tymi przepisami.

ROZDZIAŁ  IV.

Likwidacja i przekształcenie przedsiębiorstwa.

§  16.
Likwidacja lub przekształcenie przedsiębiorstwa następuje na podstawie zarządzenia Ministra Obrony Narodowej wydanego w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1948.57.341

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu p. n. "Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne".
Data aktu: 29/05/1948
Data ogłoszenia: 24/06/1948
Data wejścia w życie: 24/06/1948