Nadanie regulaminu Państwowej Radzie Inwalidzkiej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 2 czerwca 1947 r.
o nadaniu regulaminu Państwowej Radzie Inwalidzkiej.

Na podstawie art. 1 pkt. 6 w związku z art. 2 i 4 dekretu z dnia 23 stycznia 1947 r. o organach administracji zaopatrzenia inwalidzkiego (Dz. U. R. P. Nr 21, poz. 83) nadaję Państwowej Radzie Inwalidzkiej regulamin stanowiący załącznik do zarządzenia niniejszego.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN PAŃSTWOWEJ RADY INWALIDZKIEJ

§ 1.
Państwowa Rada Inwalidzka, jako organ Głównego Urzędu Inwalidzkiego, ma na celu:

A)

opiniowanie i

B)

zgłaszanie dezyderatów we wszystkich sprawach, dotyczących zaopatrzenia inwalidzkiego oraz opieki nad uprawnionymi do tego zaopatrzenia, wnoszonych pod jej obrady przez Przewodniczącego, którym jest Prezes Głównego Urzędu Inwalidzkiego. W szczególności Państwowa Rada Inwalidzka rozpatruje i opiniuje sprawy:

a)
projektów ustawodawczych w zakresie zaopatrzenia inwalidzkiego oraz opieki nad uprawnionymi do tego zaopatrzenia,
b)
potrzeby nowych ustaw i rozporządzeń z zakresu zaopatrzenia i opieki nad inwalidami i pozostałymi,
c)
leczenia, protezowania i przysposobienia do pracy inwalidów,
d)
szkolenia i zatrudnienia inwalidów,
e)
oraz inne sprawy, dotyczące zaopatrzenia inwalidzkiego lub opieki nad uprawnionymi do tego zaopatrzenia, które Przewodniczący zgłosi na posiedzenia Rady.
§  2.
Posiedzenia Państwowej Rady Inwalidzkiej zwołuje Przewodniczący w miarę potrzeby, jednakże co najmniej raz do roku.
§  3.
O terminie posiedzenia Rady, z oznaczeniem spraw poddanych obradom, członkowie winni być zawiadomieni co najmniej na dwa tygodnie przed terminem posiedzenia.
§  4.
W posiedzeniach Rady mogą brać udział bez prawa głosowania jako referenci, rzeczoznawcy itp. osoby zaproszone lub delegowane przez Przewodniczącego z poza członków Rady.
§  5.
Wnioski w sprawach niezapowiedzianych winny być składane m piśmie. Rada nie może odmówić, ani odroczyć rozpatrzenia wniosków w takich sprawach, jakie Przewodniczący uzna za nagłe.
§  6.
Przewodniczący powołuje spośród urzędników Głównego Urzędu Inwalidzkiego stałego sekretarza oraz na daną sesję spośród członków Rady 2 asesorów.
§  7.
Dla rozpatrywania poszczególnych zagadnień wymienionych w § 1 lit. a) - e) Rada może spośród swego grona powoływać specjalne komisje, obradujące w czasie trwania sesji Rady lub stałe.

Powołując komisję Rada winna szczegółowo określić zagadnienia, co do których komisja ma się wypowiedzieć. Poszczególne sprawy według swego uznania Rada może przekazywać stałym komisjom do rozważenia i zaopiniowania ostatecznego w imieniu Rady.

Przewodniczących komisji wybiera Rada.

§  8.
Posiedzenie komisji zwołuje jej przewodniczący i powołuje spośród członków komisji - sekretarza.

W skład komisji mogą wejść w charakterze referentów, rzeczoznawców itp. bez prawa głosowania osoby zaproszone lub delegowane z poza członków komisji przez Przewodniczącego Rady lub Komisję.

§  9.
Dla ważności uchwał Rady lub komisji niezbędna jest obecność 2/3 członków Rady lub komisji.
§  10.
Uchwały Rady (komisji) zapadają zwykłą większością głosów członków obecnych na posiedzeniu. Głosowanie jest jawne.

W razie równości głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.

§  11.
Z posiedzenia Rady (komisji) sporządza się protokół, który podpisuje Przewodniczący i sekretarz.
§  12.
Członkowie Rady nie pobierają wynagrodzenia za swe czynności, natomiast przysługuje im zwrot kosztów podróży i diety według ustawowych przepisów o należnościach w razie pełnienia czynności służbowych poza zwykłym miejscem służbowym oraz w razie przeniesienia na inne miejsce służbowe.
§  13.
Czynności biurowe i gospodarcze, związane z działalnością Rady, załatwia Główny Urząd Inwalidzki.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1947.85.592

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie regulaminu Państwowej Radzie Inwalidzkiej.
Data aktu: 02/06/1947
Data ogłoszenia: 10/06/1947
Data wejścia w życie: 10/06/1947