uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 217, w związku z art. 218 ust. 6 lit. a),
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego 1 ,
(1) Nadal istnieje potrzeba zmniejszania różnic gospodarczych i społecznych w Europejskim Obszarze Gospodarczym, należy zatem ustanowić nowy mechanizm wnoszenia wkładów finansowych przez państwa EOG-EFTA oraz nowy Norweski Mechanizm Finansowy.
(2) W dniu 20 maja 2021 r. Rada upoważniła Komisję do rozpoczęcia negocjacji z Islandią, Księstwem Liechtensteinu i Królestwem Norwegii w sprawie umowy dotyczącej przyszłych wkładów finansowych państw EOG-EFTA na rzecz spójności gospodarczej i społecznej w Europejskim Obszarze Gospodarczym.
(3) Mechanizm Finansowy EOG na okres od maja 2021 r. do kwietnia 2028 r. (zwany dalej "Mechanizmem Finansowym EOG") oraz Norweski Mechanizm Finansowy na okres od maja 2021 r. do kwietnia 2028 r. (zwany dalej "Norweskim Mechanizmem Finansowym") przyczynią się do zmniejszenia różnic gospodarczych i społecznych w Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz do wzmocnienia stosunków między państwami EOG-EFTA a państwami będącymi beneficjentami.
(4) Mechanizm finansowy EOG odzwierciedla zatem korzyści płynące z uczestnictwa państw EOG-EFTA w rynku wewnętrznym i uwzględnia cel, jakim jest wspieranie stałego i zrównoważonego wzmacniania stosunków handlowych i gospodarczych między wszystkimi umawiającymi się stronami Porozumienia EOG zgodnie z art. 115 Porozumienia EOG.
(5) Mechanizm Finansowy EOG i Norweski Mechanizm Finansowy ustanawiają specjalne procedury, które zwiększają efektywność wdrażania i konsultacji z państwami będącymi beneficjentami. W szczególności zarówno Mechanizm Finansowy EOG, jak i Norweski Mechanizm Finansowy przewidują konsultacje z Komisją na poziomie strategicznym podczas negocjacji protokołów ustaleń między państwami-darczyńcami a państwami będącymi beneficjentami. Obejmują one również ustalenia dotyczące zapewnienia przez Komisję pomocy państwom będącym beneficjentami w konsultacjach w sprawie przepisów dotyczących wdrażania mechanizmów. Zabezpieczenia te przyczynią się do efektywnego i terminowego wdrożenia mechanizmów, przy pełnym uwzględnieniu potrzeb państw będących beneficjentami oraz znacznych trudności, jakie mogą napotkać przy wdrażaniu mechanizmów finansowych, w tym w odniesieniu do wspólnych wartości i zasad poszanowania godności ludzkiej, wolności, demokracji, równości, praworządności i poszanowania praw człowieka. W tym względzie, gdy chodzi o takie środki jak zawieszenie płatności i odzyskanie środków finansowych, należy zwrócić uwagę na prawo państwa będącego beneficjentem do bycia wysłuchanym.
(6) Biorąc pod uwagę, że Mechanizm Finansowy EOG zostanie dodany jako protokół dodatkowy do Porozumienia EOG, przyjmuje się, że Unia może, zgodnie z odpowiednimi procedurami przewidzianymi w Traktatach, zgłosić spory dotyczące interpretacji lub stosowania tego protokołu dodatkowego do Wspólnego Komitetu, zgodnie z art. 111 Porozumienia EOG. Zgodnie z art. 89 Porozumienia EOG Rada EOG może rozważyć każdą kwestię powodującą trudności.
(7) W dniu 30 kwietnia 2021 r. wygasły postanowienia szczególne regulujące przywóz do Unii niektórych ryb i produktów rybołówstwa pochodzących z Islandii i Norwegii, określone w protokołach dodatkowych do odpowiednich umów o wolnym handlu zawartych z Europejską Wspólnotą Gospodarczą, wobec czego poddano je przeglądowi w myśl art. 1 tych protokołów dodatkowych. W związku z tym, równolegle z negocjacjami w sprawie przyszłego wkładu finansowego i w ramach kompleksowego pakietu, w dniu 20 maja 2021 r. Rada upoważniła Komisję do rozpoczęcia negocjacji w sprawie umowy o dostępie do rynku dla ryb i produktów rybołówstwa pochodzących z Islandii i Norwegii.
(8) Zastąpienie dotychczasowych mechanizmów nowymi mechanizmami, które odnoszą się do różnych okresów czasowych, różnych wysokości środków oraz różnych przepisów je wdrażających, a także odnowienie i przedłużenie koncesji odnoszących się do niektórych ryb i produktów rybołówstwa, które wchodziły w zakres kompleksowego pakietu będącego przedmiotem negocjacji, stanowi w całości ważną zmianę w stowarzyszeniu z państwami EFTA- EOG uzasadniającą odwołanie się do artykułu 217 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
(9) Zgodnie z decyzją Rady (UE) 2024/2604 2 umowy i protokoły dodatkowe podpisano w Brukseli w dniu 12 września 2024 r., z zastrzeżeniem zawarcia wymienionych Umów i Protokołów dodatkowych. Wymienione umowy o protokoły powinny zostać zatwierdzone w imieniu Unii Europejskiej.
(10) Zgodnie z Traktatami Komisja powinna wyrazić zgodę Unii na związanie się Umowami i Protokołami dodatkowymi,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.962 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/962 w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Umowy między Unią Europejską, Islandią, Księstwem Liechtensteinu i Królestwem Norwegii w sprawie Mechanizmu Finansowego EOG na okres od maja 2021 r. do kwietnia 2028 r., Umowy między Królestwem Norwegii a Unią Europejską w sprawie Norweskiego Mechanizmu Finansowego na okres od maja 2021 r. do kwietnia 2028 r., Protokołu dodatkowego do Umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii oraz Protokołu dodatkowego do Umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Islandią |
| Data aktu: | 12/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 20/05/2025 |
| Data wejścia w życie: | 12/05/2025 |