uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 28c,
(1) Działania lotnicze są objęte unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji ("EU ETS") ustanowionym dyrektywą 2003/87/WE.
(2) Dyrektywa 2003/87/WE została zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 2 w celu zapewnienia większego wkładu lotnictwa w realizację unijnego celu redukcji emisji w całej gospodarce oraz odpowiedniego wdrożenia mechanizmu kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA) Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Zmieniona dyrektywa nie zmienia zakresu EU ETS w odniesieniu do lotów wewnątrzeuropejskich do 2026 r. i przewiduje stosowanie mechanizmu CORSIA do lotów obsługiwanych przez operatorów statków powietrznych z siedzibą w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) oraz lotów między EOG a Szwajcarią i Zjednoczonym Królestwem.
(3) Mechanizm CORSIA funkcjonuje od 2019 r. na potrzeby monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla. Ma on być stosowanym na całym świecie środkiem rynkowym, którego celem jest kompensowanie emisji dwutlenku węgla w lotnictwie międzynarodowym od stycznia 2021 r.
(4) W dniu 27 czerwca 2018 r. Rada ICAO przyjęła pierwsze wydanie tomu IV załącznika 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w dniu 7 grudnia 1944 r. i ustanowiła tym samym międzynarodowe normy i zalecane metody postępowania w zakresie ochrony środowiska dla mechanizmu CORSIA (CORSIA SARP). Unia i jej państwa członkowskie wdrażają mechanizm CORSIA od początku okresu obejmującego lata 2021-2023, zgodnie z decyzją Rady (UE) 2020/954 3 . Dnia 20 marca 2023 r. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego przyjęła drugie wydanie CORSIA SARP. Weszło ono w życie dnia 31 lipca 2023 r. i zaczęło obowiązywać z dniem 1 stycznia 2024 r.
(5) Zgodnie z art. 28c dyrektywy 2003/87/WE przyjęto rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1603 4 w celu tymczasowego wdrożenia przepisów dotyczących mechanizmu CORSIA na potrzeby monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji lotniczych. Dyrektywę 2003/87/WE następnie zmieniono w celu należytego wdrożenia CORSIA w prawie Unii. Należy zatem zaktualizować przepisy tymczasowe ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/1603 w celu dostosowania ich do najnowszych przepisów określonych w dyrektywie 2003/87/WE. Dostosowanie to wymaga odpowiedniej regulacji w zakresie monitorowania, raportowania i weryfikacji wykorzystania paliw kwalifikujących się w ramach mechanizmu CORSIA oraz anulowania jednostek emisji na potrzeby kompensacji w ramach tego mechanizmu. Biorąc pod uwagę zakres zmian oraz dla zachowania jasności, niniejsze rozporządzenie powinno zastąpić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1603.
(6) Do celów EU ETS, zgodnie z rozporządzeniami wykonawczymi Komisji (UE) 2018/2066 5 oraz (UE) 2018/2067 6 , zastosowanie mają ustalenia dotyczące monitorowania i raportowania emisji oraz weryfikacji raportów na temat wielkości emisji. Ze względu na skuteczność administracyjną oraz w celu zminimalizowania kosztów zapewnienia zgodności z przepisami ponoszonych przez operatorów należy stosować te same przepisy w odniesieniu do wdrażania mechanizmu CORSIA ICAO, a przepisy rozbieżne ustanowić, w stosownych przypadkach, w niniejszym rozporządzeniu.
(7) Aby zapewnić zgodność z odpowiednimi instrumentami przyjętymi przez ICAO oraz uniknąć wszelkich zakłóceń konkurencji, oprócz lotów międzynarodowych objętych załącznikiem I do dyrektywy 2003/87/WE niniejsze rozporządzenie powinno mieć również zastosowanie do lotów, które rozpoczynają się lub kończą na lotnisku znajdującym się w jednym z krajów i terytoriów zamorskich wymienionych w załączniku II do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
(8) Certyfikacja partii alternatywnego paliwa lotniczego w ramach kilku systemów powinna być możliwa, jeżeli taka partia spełnia kryteria dla każdego z tych systemów. Aby zapobiec podwójnym zgłoszeniom, operatorzy statków powietrznych powinni złożyć oświadczenie zawierające wykaz wszystkich systemów dotyczących gazów cieplarnianych, w których uczestniczą, potwierdzające, że żadna ilość alternatywnego paliwa lotniczego nie jest zgłoszona więcej niż raz. W szczególności rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2066 wprowadzono zasadę proporcjonalności w odniesieniu do przepisów dotyczących raportowania w zakresie wykorzystywania alternatywnych paliw lotniczych. Jeżeli alternatywnych paliw lotniczych nie można fizycznie przypisać na lotnisku do konkretnego lotu, operator statków powietrznych powinien zaraportować paliwo w ramach EU ETS proporcjonalnie do swoich emisji z lotów objętych EU ETS. W takim przypadku operator statków powietrznych powinien mieć możliwość zaraportowania i zgłoszenia pozostałych alternatywnych paliw lotniczych w ramach mechanizmu CORSIA.
(9) W celu zapewnienia przejrzystości państwa członkowskie powinny przekazać odpowiednie dane Sekretariatowi ICAO zgodnie z harmonogramem określonym w niniejszym rozporządzeniu. W szczególności państwa członkowskie powinny przedłożyć wykaz administrowanych przez siebie operatorów statków powietrznych oraz wykaz weryfikatorów, którzy uzyskali akredytację CORSIA od krajowej jednostki akredytującej w danym państwie członkowskim. Ponadto na potrzeby obliczenia rocznego sektorowego współczynnika wzrostu przez Sekretariat ICAO państwa członkowskie powinny przekazać zweryfikowane dane dotyczące emisji w odniesieniu do wszystkich lotów międzynarodowych, które wykonali administrowani przez te państwa operatorzy statków powietrznych. W tej sprawozdawczości nie określa się wielkości emisji wykorzystywanej do obliczania wymogów dotyczących kompensacji w ramach mechanizmu CORSIA zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/1879 7 . Ponadto pod koniec każdego okresu CORSIA państwa członkowskie powinny również przekazać Sekretariatowi ICAO odpowiednie zweryfikowane dane dotyczące anulowania jednostek emisji, którego dokonali administrowani przez te państwa członkowskie operatorzy statków powietrznych.
(10) Państwa członkowskie muszą uwzględnić wszelkie redukcje wynikające z wykorzystania paliw kwalifikujących się w ramach mechanizmu CORSIA w 2024 r., aby obliczyć ostateczne wymogi dotyczące kompensacji do celów mechanizmu CORSIA na 2024 r. zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2024/1879. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem mieć zastosowanie do emisji i wykorzystania paliw kwalifikujących się w ramach CORSIA, które miały miejsce od dnia 1 stycznia 2024 r.
(11) Aby zapewnić terminowe stosowanie przepisów określonych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono niezwłocznie wejść w życie.
(12) Należy zatem uchylić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1603,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 maja 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.927 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/927 uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do środków przyjętych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji lotniczych w celu wdrożenia globalnego środka rynkowego i uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1603 |
| Data aktu: | 20/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 31/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 03/08/2025 |