Decyzja 2025/889 w sprawie wsparcia europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją i rozbrojeniem

DECYZJA RADY (WPZiB) 2025/889
z dnia 12 maja 2025 r.
w sprawie wsparcia europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją i rozbrojeniem

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia.

(2) W dniu 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji do tych rodzajów broni zatytułowaną "Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli".

(3) W dniu 8 grudnia 2008 r. Rada przyjęła swoje konkluzje i dokument zatytułowany "Nowe kierunki działań Unii Europejskiej na rzecz zwalczania rozprzestrzeniania broni masowego rażenia i systemów jej przenoszenia", w którym stwierdzono, że dla działań Unii służących zapobieganiu rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia korzystne byłoby wsparcie ze strony pozarządowej sieci nieproliferacji, która skupia instytucje polityki zagranicznej i ośrodki badawcze specjalizujące się w strategicznych dla Unii obszarach, a jednocześnie opiera się na działaniach już istniejących przydatnych sieci. Sieć taką można by rozszerzyć na instytucje w państwach trzecich.

(4) W dniu 26 lipca 2010 r. Rada przyjęła decyzję 2010/430/WPZiB 1 , na mocy której ustanowiono europejską sieć niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją oraz w której przewidziano, że realizację techniczną tej decyzji przeprowadzi konsorcjum UE ds. nieproliferacji (zwane dalej "konsorcjum"). W następstwie tej decyzji przyjęto decyzje Rady 2014/129/WPZiB 2 , (WPZiB) 2017/632 3 , (WPZiB) 2017/1195 4 , (WPZiB) 2018/299 5 , (WPZiB) 2021/648 6  i (WPZiB) 2022/597 7  wspierające działania europejskiej sieci niezależnych europejskich ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją.

(5) Wybór konsorcjum jako jedynego beneficjenta dotacji jest w tym przypadku uzasadniony ze względu na wolę Unii - przy wsparciu państw członkowskich - dalszego prowadzenia przez konsorcjum owocnej współpracy z europejską siecią niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją. Konsorcjum zarządzane jest przez sześć ośrodków analitycznych i skupia ono ponad sto ośrodków analitycznych, ośrodków badawczych i wydziałów uniwersyteckich dysponujących niemal ogółem pozarządowej wiedzy fachowej w zakresie nieproliferacji i rozbrojenia w Unii. Sieć obejmuje podmioty ze wszystkich państw członkowskich UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Aby przyczynić się do efektywniejszej realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia i strategii UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji do tych rodzajów broni, kontynuuje się wsparcie dla działań europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją i rozbrojeniem, z myślą o osiągnięciu następujących celów:
a)
zachęcanie do prowadzenia - w ramach społeczeństw obywatelskich, a w szczególności wśród ekspertów, badaczy i pracowników naukowych - badań i dialogu w dziedzinie polityki i bezpieczeństwa dotyczących środków służących zapobieganiu i zwalczaniu rozprzestrzeniania broni masowego rażenia (BMR) i systemów jej przenoszenia, a także rozprzestrzeniania broni konwencjonalnej, w tym dotyczących kontroli wywozu;
b)
umożliwienie osobom uczestniczącym w pracach odpowiednich organów przygotowawczych Rady możliwości konsultacji z europejską siecią niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją i rozbrojeniem w kwestiach, o których mowa w lit. a);
c)
wspieranie refleksji i procesu decyzyjnego w Radzie w kwestiach, o których mowa w lit. a), w szczególności poprzez przedstawianie sprawozdań, zaleceń lub obu, Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanemu dalej "Wysokim Przedstawicielem") oraz państwom członkowskim;
d)
przyczynianie się do tego, by podnieść wśród państw trzecich świadomość wyzwań związanych z proliferacją i rozbrojeniem, a także upowszechnianie potrzeby działania na rzecz rozwiązania tych wyzwań we współpracy z Unią, w tym w kontekście forów wielostronnych;
e)
przyczynianie się do rozwoju wiedzy fachowej i zdolności instytucjonalnych w kwestiach, o których mowa w lit. a), wśród ośrodków analitycznych oraz na szczeblu rządowym w Unii i państwach trzecich, w tym poprzez doskonalenie edukacji w tej dziedzinie, upowszechnianie tych kwestii wśród młodszych pokoleń oraz promowanie nowego pokolenia badaczy i praktyków, ze szczególnym uwzględnieniem kobiet.
2. 
Projekt wspierany przez Unię obejmuje następujące szczególne działania:
a)
organizacja corocznej konferencji w każdym roku kalendarzowym;
b)
organizacja corocznych posiedzeń konsultacyjnych w każdym roku kalendarzowym;
c)
organizacja seminariów ad hoc, imprez towarzyszących i spotkań informacyjnych z udziałem ekspertów;
d)
publikacja dokumentów strategicznych;
e)
propagowanie i doskonalenie edukacji poprzez infrastrukturę i kursy e-uczenia się, centrum zasobów dydaktycznych oraz kurs szkoleniowy upowszechniający zagadnienie proliferacji;
f)
propagowanie kwestii związanych z nieproliferacją i rozbrojeniem wśród młodych kobiet i nowego pokolenia poprzez program staży oraz inicjatywę "Młode kobiety i nowe pokolenie";
g)
coroczne wizyty w instytucjach Unii w Brukseli uczestników oenzetowskiego programu stypendialnego poświęconego rozbrojeniu;
h)
działania informacyjne i komunikacyjne, w tym obsługa strony internetowej konsorcjum UE ds. nieproliferacji (zwanego dalej "konsorcjum") i platformy sieci oraz produkcja podcastu.

Szczegółowy opis projektu przedstawiony jest w załączniku.

Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel.
2. 
Realizację techniczną działań, o których mowa w art. 1 ust. 2, przeprowadza konsorcjum, w którego skład wchodzą: Fundacja na rzecz Badań Strategicznych (Fondation pour la Recherche Stratégique (FRS)), Frankfurcki Instytut Badań nad Pokojem (Peace Research Institute Frankfurt (PRIF)), Międzynarodowy Instytut Badań Strategicznych - oddział w Europie (International Institute for Strategic Studies Europe (IISS-Europe)), Sztokholmski Międzynarodowy Instytut Badań nad Pokojem (Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI)), Instytut Spraw Międzynarodowych w Rzymie (International Affairs Institute (IAI)) oraz Wiedeńskie Centrum ds. Rozbrojenia i Nieproliferacji (Vienna Center for Disarmament and Non-Proliferation (VCDNP)).
3. 
Konsorcjum wykonuje realizację techniczną działań, o których mowa w art. 1 ust. 2, pod kierownictwem Wysokiego Przedstawiciela. W tym celu Wysoki Przedstawiciel dokonuje z konsorcjum niezbędnych uzgodnień.
4. 
Państwa członkowskie i Europejska Służba Działań Zewnętrznych proponują priorytety i tematy, które mogą wymagać szczegółowej analizy w programach badawczych prowadzonych przez konsorcjum; takie priorytety i tematy powinny być uwzględniane w dokumentach roboczych i podczas seminariów zgodnie z politykami Unii.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację projektu obejmującego działania, o których mowa w art. 1 ust. 2, wynosi 4 500 000 EUR.
2. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu Unii.
3. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, określonymi w ust. 1. W tym celu zawiera z konsorcjum umowę o finansowaniu. Umowa ta zobowiązuje konsorcjum do zapewnienia, aby wkład Unii był wyeksponowany stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja dąży do tego, aby umowa, o której mowa w ust. 3, została zawarta jak najszybciej po wejściu w życie niniejszej decyzji. Informuje ona Radę o wszelkich trudnościach w tym procesie oraz o dacie zawarcia umowy.
Artykuł  4
1. 
Wysoki Przedstawiciel składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie sprawozdań regularnie przygotowywanych przez konsorcjum. Na podstawie tych sprawozdań Rada dokonuje oceny.
2. 
Komisja składa sprawozdania dotyczące aspektów finansowych projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2.
Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. 
Niniejsza decyzja wygasa 36 miesięcy po dniu zawarcia umowy, o której mowa w art. 3 ust. 3. Niniejsza decyzja wygasa jednak 6 miesięcy po jej przyjęciu, jeżeli taka umowa nie zostanie zawarta do tego czasu.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 maja 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

DOKUMENT PROJEKTOWY KONSORCJUM UE DS. NIEPROLIFERACJI I ROZBROJENIA (FAZA V)

Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji i Rozbrojenia (EUNPDC) zostało utworzone przez Radę Unii Europejskiej w celu ustanowienia europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych, aby zachęcić do prowadzenia dialogu politycznego i związanego z bezpieczeństwem oraz długoterminowych dyskusji na temat środków, które mają służyć zwalczaniu rozprzestrzeniania broni masowego rażenia (BMR) i systemów jej przenoszenia. Takie dyskusje i dialog obejmują również kwestie związane z bronią konwencjonalną, w tym bronią strzelecką i lekką (BSiL). Projekt ten został zainicjowany w 2010 r. decyzją Rady UE 2010/430/WPZiB, a UE ponowiła wsparcie dla trzech kolejnych faz projektu w 2014 r. (decyzją Rady UE 2014/129/WPZiB), 2018 r. (decyzją Rady UE (WPZiB) 2018/299) i 2022 r. (decyzją Rady UE (WPZiB) 2022/597). Realizacja fazy IV zostanie zakończona w maju 2025 r.

W skład EUNDPC wchodzą obecnie: Fundacja na rzecz Badań Strategicznych (Fondation pour la Recherche Stratégique (FRS)), Instytut Spraw Międzynarodowych w Rzymie (Istituto Affari Internazionali (IAI)), Międzynarodowy Instytut Badań Strategicznych - Europa (International Institute for Strategic Studies Europe (IISS-Europe)), Frankfurcki Instytut Badań nad Pokojem (Peace Research Institute Frankfurt (PRIF)), Sztokholmski Międzynarodowy Instytut Badań nad Pokojem (Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI)) i Wiedeńskie Centrum ds. Rozbrojenia i Nieproliferacji (Vienna Center for Disarmament and Non-Proliferation (VCDNP)). Na przestrzeni lat sieć objęła swoim zasięgiem 116 członków, wśród których znajdują się ośrodki analityczne, ośrodki badawcze i wydziały uczelni wyższych we wszystkich państwach członkowskich UE oraz obecnie w siedmiu innych państwach (Gruzji, Norwegii, Serbii, Szwajcarii, Turcji, Ukrainie i Zjednoczonym Królestwie).

Zadaniem konsorcjum jest koordynowanie i propagowanie działań sieci oraz udostępnianie UE zdobytej w ramach sieci wiedzy fachowej w celu wnoszenia wkładu w dyskusje na forum odpowiednich organów UE na temat polityki w zakresie nieproliferacji, kontroli eksportu broni i polityki rozbrojenia oraz w celu przedstawiania pomysłów, analiz i zaleceń. Konsorcjum realizuje to zadanie poprzez różnorodne działania, w tym międzynarodowe konferencje i spotkania, działania edukacyjne, publikacje i działania informacyjne. Podczas fazy IV projektu zakres prac konsorcjum poszerzył się w odpowiedzi na potrzebę tworzenia większych zdolności, świadomości i możliwości w dziedzinie nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli (eksportu) broni wśród nowego pokolenia praktyków i naukowców. Szczególną uwagę zwrócono również na potrzebę zaangażowania w tę dziedzinę większej liczby kobiet. Innym priorytetem było budowanie świadomości i zdolności w kwestiach bezpieczeństwa w dziedzinie nauk przyrodniczych oraz powiązanie tej wiedzy fachowej ze społecznością zajmującą się nieproliferacją, rozbrojeniem i kontrolą (eksportu) broni. Stało się to szczególnie ważne ze względu na szybki rozwój w dziedzinie powstających technologii.

Stale zachodzące zmiany i pojawiające się wyzwania w dziedzinie nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli (eksportu) broni sprawiają, że spotkania organizowane oraz prace badawcze i informacyjne prowadzone w ramach konsorcjum i sieci mają szczególne znaczenie dla UE i jej państw członkowskich. Przedstawiona w niniejszym dokumencie faza V EUNPDC, opierająca się na pracach przeprowadzonych w poprzednich fazach projektu, odzwierciedla sposób, w jaki można kontynuować te działania, by umożliwić konsorcjum i sieci wnoszenie wkładu w prace UE w tej ważnej dziedzinie oraz dalsze zwiększanie jej globalnego śladu poprzez zwiększenie zaangażowania rządów, ośrodków badawczych, instytucji edukacyjnych i odbiorców (w tym młodszego pokolenia) w innych regionach. Działania te będą stanowić wkład w debaty orientacyjne w Europie i na świecie, wzmocnią tworzenie sieci i współpracę badawczą, wesprą edukację w zakresie nieproliferacji i rozbrojenia oraz będą budować zdolności i wiedzę fachową w UE i poza nią.

1. Ogólne zarządzanie

W ramach ogólnego zarządzania SIPRI będzie nadal nadzorować i koordynować działania konsorcjum i europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją i rozbrojeniem (zwanej dalej "siecią"), w tym poprzez organizowanie posiedzeń Komitetu Sterującego z udziałem przedstawicieli Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ), Komisji Europejskiej i konsorcjum oraz wykonywanie obowiązków sprawozdawczych. Obejmuje to zarządzanie istniejącą siecią niezależnych ośrodków analitycznych i jej aktualizowanie, a także dalsze zwiększanie różnorodności sieci pod względem dyscyplin akademickich i geografii, zapewnienie perspektyw kobiet i młodzieży oraz dostępność wiedzy fachowej na temat płci w sieci, ze szczególnym uwzględnieniem większego zaangażowania podmiotów w Europie Wschodniej i Południowo-Wschodniej, a także podmiotów z zakresu nauk przyrodniczych i technicznych. Zaangażowanie sieci obejmie również promowanie i dzielenie się praktykami uwzględniającymi różnorodność i ukierunkowanymi na włączenie w ramach sieci oraz w dziedzinie nieproliferacji i rozbrojenia jako całości.

Ogólne zarządzanie obejmuje również czas potrzebny wszystkim członkom konsorcjum na wykonywanie ogólnych zadań w zakresie zarządzania (np. udział w posiedzeniach koordynacyjnych, przekazywanie informacji koordynatorowi) oraz koszty związane z eksponowaniem działań, w tym reprezentowaniem konsorcjum podczas wydarzeń międzynarodowych. Przedstawiciele członków konsorcjum, ESDZ i Komisji Europejskiej będą także nadal dostarczać informacji na temat treści i organizacji dorocznej konferencji oraz innych projektów (np. posiedzenia konsultacyjnego, serii wydawniczych i seminariów ad hoc), w ramach funkcji komitetu programowego EUNPDC.

2. Opis komponentów projektów

Następujące cele mają charakter przekrojowy dla wszystkich komponentów projektów:

– zapewnienie we wszystkich działaniach równości płci i różnorodności geograficznej

– wspieranie nowego pokolenia ekspertów w dziedzinie nieproliferacji i rozbrojenia

– dalsze wzmacnianie interdyscyplinarnych badań naukowych, współpracy i edukacji między naukami przyrodniczymi i społecznymi poprzez zwiększenie liczby instytucji zajmujących się naukami przyrodniczymi i technicznymi w ramach sieci oraz poprzez zwiększenie zaangażowania nauk przyrodniczych i technicznych w działania EUNPDC oraz

– rozszerzanie partnerstw, działań informacyjnych i budowania zdolności na sieci, instytucje i ekspertów w różnych regionach na całym świecie, np. poprzez organizowanie seminariów ad hoc w innych regionach i udział w nich, poprzez zapewnianie staży i kursów na temat proliferacji dla obywateli spoza Europy, w tym z globalnego Południa, poprzez organizowanie wspólnych imprez towarzyszących i angażowanie prelegentów spoza Europy w takie wydarzenia, poprzez tłumaczenie kursów e-uczenia się oraz poprzez zwiększanie różnorodności zasobów dydaktycznych dostępnych na stronie internetowej EUNPDC.

2.1. Organizacja dorocznej konferencji dotyczącej nieproliferacji i rozbrojenia (instytucja wiodąca: IAI)

Cel i opis komponentu projektu

Podczas dorocznej konferencji z udziałem ekspertów rządowych i niezależnych ośrodków analitycznych oraz innych ekspertów akademickich z UE i krajów stowarzyszonych, a także z państw trzecich, będą omawiane i określane dalsze działania służące zwalczaniu rozprzestrzeniania BMR i środków jej przenoszenia oraz powiązane z nimi cele dotyczące rozbrojenia, jak również wyzwania związane z bronią konwencjonalną, w tym przeciwdziałanie nielegalnemu handlowi i nadmiernemu gromadzeniu BSiL i amunicji do tych rodzajów broni, a także powiązane z nimi zagrożenia i możliwości stwarzane przez powstające technologie.

W fazie V (2025-2028) działanie to obejmie organizację co roku jednejtakiej konferencji. Konsorcjum zamierza zorganizować konferencję z fizycznym udziałem uczestników, ale z możliwością transmisji na żywo części wydarzenia. Ponadto:

– Doroczne posiedzenia uczestników sieci będą się odbywać z fizycznym udziałem uczestników (równolegle z doroczną konferencją) lub w formacie wirtualnym.

– Posiedzenie w ramach inicjatywy "Next Generation" odbędzie się równolegle z doroczną konferencją i będzie powiązane z innymi działaniami z udziałem młodych ekspertów (zob. pkt 2.6 niniejszego dokumentu).

– Mentorzy i podopieczni programu mentorskiego EUNPDC zostaną zaproszeni do udziału w konferencji oraz w odrębnych posiedzeniach organizowanych przy okazji konferencji, aby wykorzystać ich obecność.

Wyniki działań w ramach komponentu projektu

– Dalsze organizowanie z inicjatywy europejskiej dużej konferencji poświęconej nieproliferacji i rozbrojeniu, która będzie nadal głównym forum służącym propagowaniu strategicznych dyskusji nad środkami służącymi zwalczaniu rozprzestrzeniania BMR i środków jej przenoszenia oraz powiązanych z nimi celów dotyczących rozbrojenia, a także sprostaniu wyzwaniom związanym z bronią konwencjonalną, również tym związanym z przeciwdziałaniem nielegalnemu handlowi i nadmiernemu gromadzeniu BSiL i amunicji do tych rodzajów broni oraz powiązanego ryzyka i możliwości związanych z powstającymi technologiami.

– Zwiększenie wyeksponowania unijnych polityk w dziedzinie nierozprzestrzeniania BMR i BSiL oraz działań dotyczących broni chemicznej, biologicznej, radiologicznej i jądrowej (CBRJ), a także wiedzy o tych politykach i działaniach wśród urzędników rządowych, pracowników naukowych i społeczeństw obywatelskich w państwach trzecich.

– Wspieranie roli sieci i Unii w tej dziedzinie.

– Pogłębienie wiedzy fachowej na temat nieproliferacji, kontroli (eksportu) broni i rozbrojenia, w szczególności w państwach, w których jest ona niewystarczająca, w tym w państwach trzecich, z naciskiem na wspieranie nowego pokolenia.

– Tworzenie zaleceń ukierunkowanych na działania, które ugruntowałyby realizację unijnej strategii dotyczącej nierozprzestrzeniania BMR i strategii dotyczącej BSiL oraz stanowiłyby przydatny etap pośredni dla działań dotyczących nieproliferacji i broni konwencjonalnej prowadzonych przez Unię i społeczność międzynarodową.

– Zwiększenie świadomości i poziomu wiedzy instytucji Unii, państw członkowskich, społeczeństwa obywatelskiego i państw trzecich w związku z zagrożeniami związanymi z BMR i systemami jej przenoszenia, co umożliwi im lepsze planowanie.

2.2. Organizacja dorocznego posiedzenia konsultacyjnego dotyczącego nieproliferacji i rozbrojenia (instytucja wiodąca: FRS)

Cel i opis komponentu projektu

Podczas posiedzeń konsultacyjnych, z udziałem przedstawicieli UE, państw członkowskich i ekspertów niereprezentujących rządów - omówienie krótko- i średnioterminowych wyzwań, jakie stoją przed Unią w dziedzinie nieproliferacji i rozbrojenia, w szczególności BMR i systemami jej przenoszenia, bronią konwencjonalną, w tym BSiL, nowymi rodzajami broni i systemami jej przenoszenia, a także poszukiwanie rozwiązań problemów z tych dziedzin.

W fazie V projektu działanie to obejmie organizację jednego posiedzenia konsultacyjnego rocznie, podzielonego na dwie części obejmujące odpowiednio kwestie związane z CONOP i COARM, a także przygotowanie powiązanych sprawozdań lub zaleceń. Porządki tych posiedzeń zostaną przygotowane w ścisłej współpracy z ESDZ oraz działającymi w Radzie grupami roboczymi zajmującymi się WPZiB i prowadzącymi prace w następujących dziedzinach: nieproliferacja i rozbrojenie (CONOP) i kontrola eksportu broni (COARM). W stosownych przypadkach zostaną przeprowadzone konsultacje z dodatkowymi organami (np. grupą zadaniową ESDZ ds. przestrzeni kosmicznej). W szczególności:

– Doroczne posiedzenie konsultacyjne będzie trwało do dwóch dni, a czas ten zostanie podzielony między sesje dotyczące CONOP i COARM. Posiedzenie odbędzie się z fizycznym udziałem nie więcej niż 50 osób z europejskich ośrodków analitycznych, państw członkowskich UE i instytucji UE specjalizujących się w kwestiach związanych z rozbrojeniem i nierozprzestrzenianiem BMR oraz z bronią konwencjonalną, w tym BSiL, a także nowo powstającymi technologiami, w ramach każdej z tych dwóch sesji dotyczących CONOP i COARM.

– Posiedzenie konsultacyjne odbędzie się z fizycznym udziałem uczestników, aby umożliwić jak największą wymianę poglądów między uczestnikami.

Wyniki działań w ramach komponentu projektu

– Wymiana informacji i analiz dotyczących bieżących tendencji w zakresie proliferacji - między politykami i ekspertami z państw członkowskich, niereprezentującymi rządów, a także pracownikami ESDZ i innych instytucji Unii specjalizującymi się w przedmiotowej dziedzinie.

– Dyskusja na temat najskuteczniejszych sposobów i środków wdrażania polityk Unii dotyczących zwalczania proliferacji.

– Przedstawienie Unii przez niezależne europejskie ośrodki analityczne konstruktywnych informacji zwrotnych na temat unijnej strategii dotyczącej zwalczania rozprzestrzeniania BMR i dotyczącej BSiL; ponadto przedstawienie badaczom przez praktyków propozycji politycznie najistotniejszych tematów wymagających dalszej analizy.

– Określenie odpowiednich zagadnień w dziedzinie nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli eksportu broni oraz poszukiwanie rozwiązań dla powiązanych wyzwań.

– Przygotowanie dla przedstawicieli WP sprawozdań dotyczących kierunków polityki wraz z zestawem zaleceń dotyczących kierunków działań.

2.3. Organizacja seminariów ad hoc, imprez towarzyszących i spotkań informacyjnych z udziałem ekspertów

Cel i opis komponentu projektu

Seminaria ad hoc służą jako forum prowadzenia konsultacji między siecią, Unią i jej państwami członkowskimi, na zasadzie ad hoc, zarówno w celu analizy sytuacji / zwiększenia świadomości, jak i w celu zajęcia się pilnymi kwestiami w programie politycznym. Wydarzenia te są dla sieci, państw członkowskich i instytucji UE okazją do dotarcia do odbiorców w Unii i poza nią. Uzupełniają je pisemne i ustne spotkania informacyjne dla ekspertów z UE i odpowiednich organów UE poświęcone pełnemu zakresowi kwestii związanych z nieproliferacją, rozbrojeniem i kontrolą (eksportu) broni, a także wydarzenia towarzyszące organizowane na kluczowych forach międzynarodowych, takich jak Zgromadzenie Ogólne ONZ i posiedzenia państw-stron traktatów międzynarodowych lub ważne konferencje poświęcone nieproliferacji i rozbrojeniu.

Projekt przewiduje zorganizowanie do dziewięciu seminariów eksperckich ad hoc oraz wydarzeń towarzyszących obejmujących przygotowanie powiązanego dokumentu informacyjnego. W odniesieniu do fazy V:

– Zorganizowane zostaną seminaria z fizycznym udziałem uczestników, w formacie wirtualnym lub hybrydowym.

– W ramach organizacji seminariów przygotowany zostanie dokument informacyjny ad hoc poświęcony tematowi seminarium; jego przygotowanie zostanie zlecone odpowiednim ekspertom stowarzyszonym z siecią, konsorcjum lub, w razie potrzeby, innymi instytucjami. Te dokumenty informacyjne zostaną rozesłane przed rozpoczęciem seminarium, jako dokumenty referencyjne, lub po jego zakończeniu, jako podsumowanie najważniejszych wniosków.

– ESDZ może również zwrócić się o przygotowanie osobnych dokumentów zamiast dokumentu informacyjnego poświęconego tematowi seminarium ad hoc.

– Ponadto projekt przewiduje ustne briefingi, które zostaną przedstawione (w formie fizycznej lub wirtualnej) UE, a także CONOP, COARM i innym organom UE, stosownie do okoliczności, przez ekspertów stowarzyszonych z członkami sieci lub konsorcjum oraz na wniosek ESDZ.

– Konsorcjum organizuje także na forach międzynarodowych wydarzenia towarzyszące z fizycznym udziałem uczestników lub w formacie hybrydowym.

Wyniki działań w ramach komponentu projektu

– Wymiana analiz i poszukiwanie rozwiązań dotyczących bieżących wyzwań w zakresie nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli (eksportu) broni - między politykami i ekspertami z państw członkowskich, niereprezentującymi rządów, a także pracownikami ESDZ i innych instytucji Unii specjalizującymi się w przedmiotowej dziedzinie.

– Określenie istotnych kwestii i tendencji w dziedzinie nieproliferacji i rozbrojenia.

– Przygotowanie dla przedstawicieli WP sprawozdań dotyczących kierunków polityki wraz z zestawem zaleceń dotyczących kierunków działań. Sprawozdania będą rozprowadzane w odnośnych instytucjach Unii oraz państwach członkowskich.

– Docieranie do odbiorców w Unii i poza nią.

– Współpraca z rządami i ośrodkami badawczymi spoza Unii.

2.4. Publikacja dokumentów strategicznych UE dotyczących nieproliferacji i rozbrojenia (instytucja wiodąca: SIPRI)

Cel i opis komponentu projektu

Projekt przewiduje przygotowanie i publikację co najmniej piętnastu dokumentów strategicznych. Dokumenty strategiczne zostaną zlecone przez konsorcjum i opracowane, w głównej mierze, przez konsorcjum lub sieć, z myślą o zapewnieniu zrównoważonej i zróżnicowanej reprezentacji poglądów ekspertów pod względem tematycznej i regionalnej specjalizacji oraz równości płci. O wkład do serii dokumentów strategicznych poproszeni zostaną również specjaliści reprezentujący nowe pokolenie. Dokumenty te będą poświęcone tematom objętym mandatem konsorcjum. W każdym dokumencie zaproponowane zostaną zalecenia / warianty strategiczne. Wszystkie dokumenty strategiczne zostaną opublikowane na stronie internetowej konsorcjum.

Wyniki działań w ramach komponentu projektu

– Pogłębiony i kompleksowy dialog polityczny i związany z bezpieczeństwem na temat środków walki z rozprzestrzenianiem BMR i jej systemów przenoszenia, kontroli zbrojeń i rozbrojenia - głównie przez ekspertów, badaczy i pracowników akademickich oraz przedstawicieli rządów.

– Zwiększenie świadomości, wiedzy i zrozumienia wśród podmiotów z UE i spoza niej, w tym społeczeństwa obywatelskiego, europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją oraz badaczy i rządów w zakresie kwestii związanych z unijnymi politykami nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli eksportu broni.

– Zaprezentowanie WP, instytucjom Unii i państwom członkowskim politycznych lub strategicznych wariantów działania.

– Wkład w rozwój działań w zakresie nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli (eksportu) broni na szczeblu Unii, wspomagany pomysłami, informacjami i analizami, przy wykorzystaniu szerokiego zakresu solidnej wiedzy fachowej dostępnej w ramach sieci.

2.5. Propagowanie i doskonalenie edukacji w dziedzinie nieproliferacji i rozbrojenia

Komponent projektu obejmuje następujące działania:

2.5.1. Stałe aktualizowanie infrastruktury i kursów e-uczenia się EUNPD (instytucja wiodąca: PRIF)

Cel i opis działań projektowych

Działanie to będzie koncentrowało się na upowszechnianiu i wykorzystywaniu na całym świecie narzędzia e-uczenia się, które zostało opracowane w poprzednich fazach. Obecnie kurs składa się z 20 jednostek dotyczących wszystkich istotnych kwestii w dziedzinie nieproliferacji i rozbrojenia. Faza V skoncentruje się na utrzymaniu, aktualizacji i rozszerzeniu zasięgu jednostek unijnej platformy e-uczenia się na temat nieproliferacji i rozbrojenia poprzez jednoczesne oferowanie różnych wersji językowych (tłumaczone przez człowieka albo sztuczną inteligencję) oraz rozszerzenie możliwości odbioru, np. poprzez dodanie nowych elementów graficznych lub interaktywnych. W zależności od dostępności technicznej przedstawianie wszystkich jednostek w wersji dźwiękowej (oprócz obecnych animowanych podcastów przedstawiających tylko wybrane elementy) w oparciu o mowę generowaną przez sztuczną inteligencję. Wszystkie 20 jednostek będzie regularnie aktualizowanych, by udostępniać kursantom najnowsze fakty i dane liczbowe.

Szczególna uwaga zostanie ponownie poświęcona dostępności, tj. dostosowaniu do potrzeb użytkowników z zaburzeniami widzenia lub niedosłuchem. Kontynuowanie działań informacyjnych i wsparcia dla instytucji edukacyjnych umożliwi łatwą integrację e-uczenia się z uniwersyteckimi programami magisterskimi i innymi ofertami edukacyjnymi oraz ułatwi korzystanie z kursu e-uczenia się na całym świecie.

Wyniki działań projektowych

– Utrzymanie, optymalizacja i aktualizacja istniejącego kursu e-uczenia się EUNPD obejmującego wszystkie istotne aspekty nieproliferacji i rozbrojenia.

– Rozszerzenie możliwości odbioru materiału.

– Działania informacyjne i pomoc dla nauczycieli w wykorzystywaniu unijnych zasobów edukacyjnych dotyczących nieproliferacji i rozbrojenia.

– Działania informacyjne i pomoc dla dziennikarzy i młodych dyplomatów w wykorzystywaniu unijnych zasobów edukacyjnych dotyczących nieproliferacji i rozbrojenia.

– Wspieranie nauczania o nieproliferacji, rozbrojeniu i kontroli (eksportu) broni podczas seminariów na uczelniach wyższych.

– Wspieranie łączenia e-uczenia się i szkoleń stacjonarnych ("kształcenie mieszane").

– Pogłębienie wiedzy specjalistycznej w Unii i w państwach trzecich na temat unijnej polityki w dziedzinie nieproliferacji i rozbrojenia.

– Zapewnienie stale aktualizowanych otwartych zasobów edukacyjnych dla wszystkich stron zaangażowanych w badania i programowanie w zakresie nieproliferacji.

2.5.2. "Klinika dydaktyczna" (centrum zasobów dydaktycznych) (instytucja wiodąca: PRIF)

Cel i opis działań projektowych

Działanie to będzie kontynuacją prac nad wzmocnieniem edukacji w zakresie nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli (eksportu) broni w UE poprzez zwiększenie i dywersyfikację bazy wiedzy na temat tych kwestii w Europie i na świecie oraz wspieranie następnej generacji ekspertów i decydentów politycznych. Dzięki obszernej kwerendzie internetowej zidentyfikowano dotychczas 114 związanych z tym tematem kursów prowadzonych ostatnio na uczelniach wyższych w UE. Skontaktowano się indywidualnie z poszczególnymi wykładowcami. W odpowiedzi otrzymano 43 programy szkoleń, z których 21 zatwierdzono do publikacji. Te 21 programów można znaleźć na stronie internetowej konsorcjów.

Ponadto dostarczono dwa główne programy szkoleń i krótkie streszczenia kluczowych tekstów. W fazie V nie tylko skompilowane zostaną dodatkowe programy szkoleń prowadzonych na uczelniach wyższych w Europie i Ameryce Północnej, lecz także nacisk zostanie położony na rozszerzenie badań na państwa inne niż zachodnie. Analiza statystyczna będzie stale udoskonalana i aktualizowana. Wykładowcom i nauczycielom proponowane będą dodatkowe materiały.

Wyniki działań projektowych

– Szeroki zakres programów dostępnych szkoleń jako przykłady i źródło inspiracji podawane na stronie internetowej konsorcjum.

– Ocena statystyczna istniejących kursów pod względem np. nauczanych przedmiotów lub podejść teoretycznych, w tym równości płci, zostanie opublikowana na stronie internetowej konsorcjum i przedstawiona na konferencjach lub warsztatach.

– Aktualizacja, we współpracy z profesorami, głównych programów szkoleń dla początkujących nauczycieli.

– Krótkie streszczenia bardzo istotnych materiałów informacyjnych publikowane na stronie internetowej konsorcjum.

2.5.3. Kurs szkoleniowy upowszechniający zagadnienie proliferacji (instytucja wiodąca: SIPRI)

Cel i opis działań projektowych

Działanie to obejmie organizację sześciu kursów szkoleniowych w celu podniesienia świadomości na temat zagrożeń związanych z proliferacją i bezpieczeństwa badań naukowych dla studentów nauk przyrodniczych, inżynierii i na kierunkach technicznych. Wzmocni również powiązania między naukami społecznymi i przyrodniczymi. W fazie V trzy z tych kursów zostaną zorganizowane stacjonarnie w Sztokholmie, a trzy odbędą się wirtualnie. Wypełnia to istotną lukę, ponieważ takie kursy są bardzo rzadko oferowane przez uniwersytety.

Wyniki działań projektowych

– Zwiększenie zdolności w zakresie instrumentów i polityk dotyczących nieproliferacji w przypadku nowego pokolenia naukowców z dziedziny nauk przyrodniczych i innych odpowiednich dziedzin.

– Wkład w realizację celów unijnej polityki nieproliferacji poprzez zwiększenie świadomości na temat zagrożeń związanych z proliferacją i bezpieczeństwa badań naukowych wśród przedstawicieli dyscyplin, w których występują główne zagrożenia związane z proliferacją i gdzie występuje rozwój technologiczny; a także możliwości przeciwdziałania zagrożeniom związanym z proliferacją za pomocą rozwoju technologicznego.

– Połączenie kształcenia na odległość (e-uczenia się) i szkoleń stacjonarnych ("kształcenie mieszane").

2.6. Propagowanie kwestii związanych z nieproliferacją i rozbrojeniem wśród młodych kobiet i nowego pokolenia

Projekt obejmuje następujące działania:

2.6.1. Program staży (instytucja wiodąca: PRIF)

Cel i opis działań projektowych

Projekt przewiduje europejskie staże - na okres do trzech miesięcy - poświęcone nieproliferacji i rozbrojeniu dla grupy do 28 studentów lub osób rozpoczynających karierę. Staże będą organizowane i dokumentowane przez konsorcjum i będą obejmować udział w wydarzeniach i warsztatach, czytanie i pisanie tekstów oraz integrację projektów. Instytucjami przyjmującymi mogą być wszystkie instytucje należące do sieci. Stażyści są - w miarę możliwości - zapraszani na konferencje i seminaria organizowane przez konsorcjum w czasie ich stażu.

Wyniki działań projektowych

– Rozwinięcie zdolności nowego pokolenia naukowców i praktyków w zakresie polityki i programowania w dziedzinie nieproliferacji.

– Pogłębienie wiedzy specjalistycznej na temat unijnej polityki w dziedzinie nieproliferacji i rozbrojenia.

– Lepsze zrozumienie w państwach trzecich unijnych strategii, polityk i podejść do nieproliferacji.

– Utworzenie sieci młodych praktyków i pracowników akademickich oraz ułatwienie praktycznej współpracy.

2.6.2. Inicjatywa na rzecz młodych kobiet i nowego pokolenia (instytucja wiodąca: VCDNP)

Cel i opis działań projektowych

Inicjatywa ta, motywowana powszechnie postrzeganą nierównowagą pod względem wieku i płci wśród ekspertów i praktyków w dziedzinie nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli (eksportu) broni, ma na celu zaznajomienie studentów studiów pierwszego stopnia oraz studiów magisterskich i podyplomowych z zagadnieniami nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli broni, zwiększenie ich świadomości na ten temat oraz zachęcenie ich do udziału w wydarzeniach i warsztatach na związane z tym tematy. W fazie V w ramach tej inicjatywy nadal organizowane będą zarówno fizyczne, jak i wirtualne wizyty informacyjne na uczelniach wyższych w Europie w celu lepszego wyeksponowania tej dziedziny i możliwości dla młodych naukowców. W ramach tego działania będą ponadto organizowane webinaria tematyczne, obejmujące za każdym razem informacje na temat możliwości zawodowych lub ścieżek kariery dla młodych ludzi.

Aby zwiększyć obecność kobiet w tej dziedzinie, podczas fazy V w ramach projektu będzie też nadal prowadzony bardzo ceniony program mentorski łączący co roku 20 młodych kobiet z 20 mentorami, co ma pomóc w ulepszeniu sieci kontaktów międzyludzkich, lepszym zrozumieniu tej dziedziny oraz poszukiwaniu porad zawodowych. Programowi mentorskiemu towarzyszyć będą sesje eksperckie, spotkania nieformalne oraz warsztaty rozwoju umiejętności. Będzie on także okazją do spotkań.

Ponadto w fazie V niektóre wirtualne wydarzenia dotyczące umiejętności i budowania zdolności będą otwarte dla uczestników na wszystkich poziomach kariery zawodowej, co poszerzy grono odbiorców poza nowe pokolenie.

Wyniki działań projektowych

– Większa różnorodność, inkluzywność i wiedza fachowa w sektorze nieproliferacji i rozbrojenia oraz pełniejsza i bardziej zróżnicowana lista przyszłych ekspertów ds. nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli (eksportu) broni.

– Lepsze zrozumienie tej dziedziny i odnośnych polityk UE wśród nowego pokolenia.

– Większa świadomość sposobów, w jakie młodzi naukowcy i praktycy, zwłaszcza kobiety, mogą bardziej zaangażować się w dziedzinę nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli broni.

– Zacieśnienie sieci kontaktów wśród młodych naukowców/praktyków oraz między młodymi naukowcami/praktykami i uznanymi ekspertami.

– Lepsza współpraca z młodymi naukowcami i praktykami, których interesuje bliższe poznanie tej dziedziny i zajęcie się nią.

2.7. Wizyta w Brukseli dla uczestników oenzetowskiego programu stypendialnego poświęconego rozbrojeniu (instytucja wiodąca: VCDNP)

Cel i opis komponentu projektu

Projekt ten, realizowany w ramach oenzetowskiego programu stypendialnego poświęconego rozbrojeniu, przewiduje 2- 3-dniową wizytę studyjną w Brukseli (Belgia), aby stypendyści mogli lepiej poznać UE, jej polityki, funkcjonowanie i instytucje. Wizyta będzie zaplanowana w taki sposób, by uzupełniała europejski komponent programu stypendialnego. Program ma na celu zapewnienie kompleksowego zarysu głównych unijnych instytucji i organów kształtujących politykę, szczególnie w zakresie nieproliferacji i rozbrojenia, oraz obejmuje prezentacje tematyczne dotyczące prac UE w tej dziedzinie, w tym programów wsparcia oferowanych państwom trzecim.

Wyniki działań w ramach komponentu projektu

– Poszerzenie wiedzy o funkcjonowaniu i instytucjach UE i jej polityk oraz programów wsparcia dla państw trzecich w zakresie nieproliferacji i rozbrojenia, a także lepsze wyeksponowanie tych informacji.

– Zwiększenie poziomu wiedzy fachowej na temat BMR i BSiL w krajach partnerskich i państwach trzecich.

– Zacieśnienie współpracy z Biurem ONZ ds. Rozbrojenia oraz wkład w działania edukacyjne w ramach oenzetowskiego programu stypendialnego poświęconego rozbrojeniu.

2.8. Działania informacyjne i komunikacyjne (instytucja wiodąca: FRS)

Komponent projektu obejmuje następujące działania:

2.8.1. Strona internetowa, platforma sieci i działania informacyjne (instytucja wiodąca: FRS)

Cel i opis działań projektowych

Działanie to zapewnia środki służące do hostingu, projektowania stron internetowych, technicznego utrzymania i stałego uaktualniania strony internetowej konsorcjum (https://www.nonproliferation.eu/) i jego profilów w serwisach społecz- nościowych. Za pośrednictwem tej cyfrowej platformy współpracy członkowie sieci będą bardziej angażować się w działalność poprzez interakcję na forum, dzielenie się swoimi zasobami i informacjami o nadchodzących wydarzeniach, a także przekazywanie aktualnych informacji na temat swoich ekspertów i instytucji. Strona internetowa, platforma sieci oraz sieci społecznościowe mają również zapewnić widoczność UE. Faza V skoncentruje się na harmonizacji różnych platform komunikacyjnych sieci i dalszym usprawnianiu rozpowszechniania zasobów sieci, publikacji i działań w celu zwiększenia widoczności w społecznościach politycznych i ułatwienia współpracy badawczej. Ponadto:

– Publikacje, wydarzenia i oferty pracy proponowane przez konsorcjum i innych członków sieci będą nadal promowane na różnych platformach.

– Konferencje organizowane przez konsorcjum będą nadal promowane na stronie internetowej wraz z odnośną dokumentacją (dokumenty referencyjne, porządek obrad, prezentacje, w stosownych przypadkach zapis wideo posiedzeń otwartych).

– Oferta edukacyjna w ramach konsorcjum, w tym kurs e-uczenia się, zasoby dydaktyczne, inicjatywa na rzecz młodych kobiet i nowego pokolenia, stypendia i staże nadal będą promowane w specjalnie przeznaczonej do tego sekcji strony internetowej.

– Zarządzanie platformą, za pośrednictwem której ośrodki analityczne zajmujące się nieproliferacją i rozbrojeniem mogą stale prowadzić niezależną wymianę poglądów i analiz dotyczących kwestii z zakresu rozprzestrzeniania BMR i kwestii broni konwencjonalnej, w tym BSiL.

– Regularnie publikowany biuletyn będzie nadal zawierał sekcję poświęconą wywiadom, artykuł wstępny, listę publikacji, wiadomości na temat najnowszych wydarzeń w unijnej polityce nieproliferacji i rozbrojenia, wykaz zaproszeń do składania wniosków o zatrudnienie oraz wiadomości członków sieci.

2.8.2. Produkcja podcastu EUNPDC (instytucja wiodąca: IISS-Europe)

Cel i opis działań projektowych

W ramach tego działania przewidziano dalsze nadawanie podcastu EUNPDC, zainicjowanego podczas fazy IV, zajmującego się zagadnieniami objętymi mandatem konsorcjum. Podcast to skłaniająca do refleksji seria, która wyjaśnia najpilniejsze problemy związane z nieproliferacją, rozbrojeniem i kontrolą (eksportu) broni, w tym tematy istotne z punktu widzenia rozprzestrzeniania BMR i systemów jej przenoszenia, a także wpływu powstających technologii. W każdym odcinku jest dogłębna dyskusja z czołowymi ekspertami i praktykami. W fazie V projektu zostanie wyprodukowana obejmująca do 36 odcinków seria podcastów, których gospodarzem będzie IISS-Europe.

Wyniki działań projektowych

– Zwiększenie świadomości i poziomu wiedzy instytucji Unii, państw członkowskich, społeczeństwa obywatelskiego i państw trzecich w związku z zagrożeniami związanymi z bronią konwencjonalną, BMR i systemami jej przenoszenia, co umożliwi im lepsze planowanie.

– Zwiększenie świadomości, wiedzy i zrozumienia wśród społeczeństwa obywatelskiego, europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją oraz rządów w zakresie kwestii związanych z unijnymi politykami nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli eksportu broni.

– Pogłębienie wiedzy fachowej na temat nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli (eksportu) broni, w szczególności w państwach, w których jest ona niewystarczająca, w tym w państwach trzecich, z naciskiem na wspieranie nowego pokolenia w gromadzeniu wiedzy w tej dziedzinie.

1 Decyzja Rady 2010/430/WPZiB z dnia 26 lipca 2010 r. ustanawiająca europejską sieć niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją, wspierających realizację strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz. U. L 202 z 4.8.2010, s. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2010/430/oj).
2 Decyzja Rady 2014/129/WPZiB z dnia 10 marca 2014 r. dotycząca propagowania europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją, wspierających realizację strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 71 z 12.3.2014, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2014/129(1)/oj).
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/632 z dnia 3 kwietnia 2017 r. zmieniająca decyzję 2014/129/WPZiB dotyczącą propagowania europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją, wspierających realizację strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 90 z 4.4.2017, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2017/632/oj).
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/1195 z dnia 4 lipca 2017 r. zmieniająca decyzję 2014/129/WPZiB dotyczącą propagowania europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją, wspierających realizację strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 172 z 5.7.2017, s. 14, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2017/1195/oj)).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/299 z dnia 26 lutego 2018 r. w sprawie propagowania europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją i rozbrojeniem, wspierających realizację strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 56 z 28.2.2018, s. 46, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2018/299/oj).
6 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/648 z dnia 16 kwietnia 2021 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2018/299 w sprawie propagowania europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją i rozbrojeniem, wspierających realizację strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 133 z 20.4.2021, s. 57, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/ 2021/648/oj).
7 Decyzja Rady (WPZiB) 2022/597 z dnia 11 kwietnia 2022 r. w sprawie propagowania europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją i rozbrojeniem (Dz.U. L 114 z 12.4.2022, s. 75, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/ 2022/597/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.889

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/889 w sprawie wsparcia europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją i rozbrojeniem
Data aktu: 12/05/2025
Data ogłoszenia: 13/05/2025
Data wejścia w życie: 12/05/2025