uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej 1 , w szczególności jej art. 19 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2019/814 2 Włochy zostały upoważnione do stosowania na niektórych obszarach geograficznych znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji obniżonych stawek podatku akcyzowego na olej gazowy oraz gaz płynny (LPG) używane do celów grzewczych. Upoważnienie to zostało udzielone do dnia 31 grudnia 2024 r.
(2) Pismem z dnia 24 kwietnia 2024 r. Włochy zwróciły się z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania na niektórych obszarach geograficznych znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji obniżonych stawek podatku akcyzowego na olej gazowy oraz LPG używane do celów grzewczych. W pismach z dnia 12 września 2024 r. i dnia 21 listopada 2024 r. władze włoskie przedstawiły dodatkowe informacje. Wnioskowane upoważnienie dotyczy okresu od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2028 r.
(3) Włochy mają niezwykle zróżnicowane terytorium, na którym warunki klimatyczne i geograficzne są bardzo zmienne. Z uwagi na charakterystykę swojego terytorium Włochy wprowadziły obniżone stawki opodatkowania oleju gazowego oraz LPG w celu częściowej kompensacji nieproporcjonalnie wysokich kosztów ogrzewania ponoszonych przez mieszkańców niektórych obszarów geograficznych.
(4) Zróżnicowanie stawek opodatkowania opiera się na obiektywnych kryteriach i ma na celu zapewnienie ludności na kwalifikujących się obszarach stopy życiowej porównywalnej do tej, na której żyje pozostała część ludności Włoch, za pomocą obniżenia nieproporcjonalnie wysokich kosztów ogrzewania wynikających z trudnych warunków klimatycznych lub wyższych kosztów nabycia paliwa w porównaniu z pozostałą częścią kraju.
(5) Obniżone stawki opodatkowania mają zastosowanie na obszarach geograficznych spełniających jedno z następujących kryteriów:
a) najtrudniejsze warunki klimatyczne na terytorium Włoch, tj. gminy położone w strefie F zgodnie z dekretem prezydenckim nr 412 z dnia 26 sierpnia 1993 r. 3 ;
b) trudne warunki klimatyczne połączone z trudnościami z nabyciem paliwa, tj. gminy położone w strefie E zgodnie z dekretem prezydenckim nr 412 z dnia 26 sierpnia 1993 r.; oraz
c) izolacja geograficzna w połączeniu z trudnym i kosztownym nabyciem paliwa, tj. Sardynia oraz małe wyspy. Obniżone stawki opodatkowania mają być stosowane tylko do czasu zakończenia budowy sieci przesyłowej gazu ziemnego na terenie przedmiotowych gmin.
(6) Komisja dokonała przeglądu środka, którego dotyczy wniosek, i uznała, że nie narusza on zasad konkurencji ani nie ogranicza funkcjonowania rynku wewnętrznego; nie uznała go też za niezgodny z polityką Unii w dziedzinach ochrony środowiska, energii i transportu. Zarówno w przypadku oleju gazowego, jak i LPG obniżone stawki opodatkowania pozostałyby wyższe niż minimalne poziomy opodatkowania określone w dyrektywie 2003/96/WE i jedynie częściowo zmniejszałyby dodatkowe koszty ogrzewania ponoszone na odnośnych obszarach geograficznych.
(7) Należy zatem upoważnić Włochy, na podstawie art. 19 ust. 2 dyrektywy 2003/96/WE, do stosowania na określonych obszarach geograficznych obniżonych stawek opodatkowania oleju gazowego i LPG używanych do celów grzewczych.
Klasyfikacja ta oparta jest na jednostce "stopniodni", które odzwierciedlają ilość dni w roku, w których temperatura zewnętrzna odbiega od optymalnego poziomu 20 oC, co powoduje konieczność ogrzewania.
(8) Aby uniknąć zakłóceń w dostawach oleju gazowego i LPG używanych do celów grzewczych, należy zezwolić Włochom na nieprzerwane stosowanie obniżonych stawek opodatkowania oleju gazowego i LPG używanych do celów grzewczych, których dotyczy upoważnienie udzielone decyzją wykonawczą (UE) 2019/814. Upoważnienie, którego dotyczy wniosek, należy więc przyznać ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r., aby zapewnić płynne przejście od poprzednich uregulowań na mocy decyzji wykonawczej (UE) 2019/814.
(9) Zgodnie z art. 19 ust. 2 dyrektywy 2003/96/WE upoważnienie przyznane na podstawie tego przepisu musi być ograniczone w czasie.
(10) Aby zapewnić odnośnym obszarom geograficznym wystarczający poziom pewności prawa, upoważnienie należy przyznać na okres czterech lat. Aby nie naruszać przyszłych ogólnych zmian obowiązujących ram prawnych, należy jednak ustanowić przepis, zgodnie z którym niniejsza decyzja wygasa w dniu rozpoczęcia stosowania zmienionego ogólnego systemu opodatkowania produktów energetycznych przyjętego przez Radę na podstawie art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej lub innego odpowiedniego postanowienia tego Traktatu, z którym to systemem niniejsze upoważnienie nie będzie zgodne, w przypadku gdy jego stosowanie rozpocznie się w trakcie tego czteroletniego okresu.
(11) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla stosowania unijnych przepisów Unii dotyczących pomocy państwa,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.816 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/816 upoważniająca Włochy do stosowania na określonych obszarach geograficznych obniżonych stawek opodatkowania oleju gazowego oraz gazu płynnego używanych do celów grzewczych |
| Data aktu: | 14/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 29/04/2025 |