uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 50 i 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) W komunikacie z dnia 11 lutego 2025 r. zatytułowanym "Prostsza i szybsza Europa: komunikat dotyczący wdrażania i upraszczania" Komisja nakreśliła wizję programu wdrażania i upraszczania, który zapewni szybką i odczuwalną poprawę sytuacji obywateli i przedsiębiorstw w praktyce. Wymaga to więcej niż stopniowego podejścia, a Unia ma podjąć odważne działania, aby osiągnąć ten cel. Parlament Europejski, Rada, Komisja, organy państw członkowskich na wszystkich poziomach oraz zainteresowane podmioty muszą współpracować, aby usprawnić i uprościć przepisy unijne, krajowe i regionalne oraz skuteczniej realizować polityki.
(2) W kontekście zobowiązania Komisji do zmniejszenia obciążeń sprawozdawczych i zwiększenia konkurencyjności konieczne jest wprowadzenie ukierunkowanych zmian w dyrektywach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 3 i (UE) 2024/1760 4 , aby osiągnąć te cele, przy jednoczesnym utrzymaniu celów politycznych Zielonego Ładu określonego w komunikacie Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r. zatytułowanym "Europejski Zielony Ład" oraz Planu działania w zakresie finansowania zrównoważonego wzrostu gospodarczego określonego w komunikacie Komisji z dnia 8 marca 2018 r. zatytułowanego "Plan działania: finansowanie zrównoważonego wzrostu gospodarczego".
(3) W dyrektywie (UE) 2022/2464 określono daty, od których państwa członkowskie mają stosować wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju określone w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE 5 , przy czym daty te są różne w zależności od wielkości danej jednostki. Duże jednostki będące jednostkami interesu publicznego ze średnią liczbą ponad 500 zatrudnionych w roku obrotowym oraz jednostki interesu publicznego będące jednostkami dominującymi dużej grupy ze średnią liczbą ponad 500 zatrudnionych na dzień bilansowy, w ujęciu skonsolidowanym, w roku obrotowym, mają sporządzać sprawozdania w 2025 r. za lata obrotowe rozpoczynające się w dniu 1 stycznia 2024 r. lub po tej dacie. Pozostałe duże jednostki oraz pozostałe jednostki dominujące dużej grupy mają składać sprawozdania w 2026 r. za lata obrotowe rozpoczynające się w dniu 1 stycznia 2025 r. lub po tej dacie. Małe i średnie jednostki - z wyjątkiem mikrojednostek - oraz małe i niezłożone instytucje, wewnętrzne zakłady ubezpieczeń i wewnętrzne zakłady reasekuracji mają sporządzać sprawozdania w 2027 r. za lata obrotowe rozpoczynające się w dniu 1 stycznia 2026 r. lub po tej dacie. Biorąc pod uwagę bieżące inicjatywy Komisji, które mają na celu uproszczenie niektórych istniejących obowiązków dotyczących sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zmniejszenie związanych z tym obciążeń administracyjnych jednostek, oraz w celu zapewnienia jasności prawa i uniknięcia sytuacji, w której jednostki zobowiązane obecnie do składania sprawozdań za lata obrotowe rozpoczynające się w dniu 1 stycznia 2025 r. lub po tej dacie oraz w dniu 1 stycznia 2026 r. lub po tej dacie poniosą niepotrzebne i możliwe do uniknięcia koszty, wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do tych jednostek należy odroczyć o dwa lata.
(4) W dyrektywie (UE) 2022/2464 określono daty, od których państwa członkowskie mają stosować wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju określone w dyrektywie 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , przy czym daty te są różne w zależności od wielkości danego emitenta. Emitenci będący dużymi jednostkami ze średnią liczbą ponad 500 zatrudnionych w roku obrotowym oraz emitenci, którzy są jednostkami dominującymi dużej grupy ze średnią liczbą ponad 500 zatrudnionych na dzień bilansowy, w ujęciu skonsolidowanym, w roku obrotowym, mają obowiązek składania sprawozdań w 2025 r. za lata obrotowe rozpoczynające się w dniu 1 stycznia 2024 r. lub po tej dacie. Pozostali emitenci będący dużymi jednostkami oraz pozostali emitenci będący jednostkami dominującymi dużej grupy mają składać sprawozdania w 2026 r. za lata obrotowe rozpoczynające się w dniu 1 stycznia 2025 r. lub po tej dacie. Emitenci będący małymi i średnimi jednostkami - z wyjątkiem mikrojednostek - małymi i niezłożonymi instytucjami, wewnętrznymi zakładami ubezpieczeń i wewnętrznymi zakładami reasekuracji mają składać sprawozdania w 2027 r. za lata obrotowe rozpoczynające się w dniu 1 stycznia 2026 r. lub po tej dacie. Biorąc pod uwagę bieżące inicjatywy Komisji mające na celu uproszczenie niektórych istniejących obowiązków dotyczących sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zmniejszenie związanych z tym obciążeń administracyjnych jednostek, oraz w celu zapewnienia jasności prawa i uniknięcia sytuacji, w której emitenci zobowiązani obecnie do składania sprawozdań za lata obrotowe rozpoczynające się w dniu 1 stycznia 2025 r. lub po tej dacie oraz w dniu 1 stycznia 2026 r. lub po tej dacie poniosą niepotrzebne i możliwe do uniknięcia koszty, wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do tych emitentów należy odroczyć o dwa lata.
(5) Datę, od której państwa członkowskie mają stosować dyrektywę (UE) 2024/1760, należy odroczyć o rok w odniesieniu do pierwszej grupy przedsiębiorstw objętej zakresem stosowania tej dyrektywy, aby zapewnić przedsiębiorstwom więcej czasu na przygotowanie się do spełnienia wymogów tej dyrektywy oraz dać im możliwość uwzględnienia wytycznych, które ma wydać Komisja, dotyczących sposobu, w jaki powinny one w praktyce wypełniać swoje obowiązki w zakresie należytej staranności. Ponadto, termin stosowania wyznaczony na dzień 1 stycznia 2029 r. dla środków niezbędnych do spełnienia obowiązku sprawozdawczości zgodnie z art. 16 dyrektywy (UE) 2024/1760 w odniesieniu do trzeciej grupy przedsiębiorstw objętych zakresem stosowania tej dyrektywy powinien zostać zmieniony w celu zapewnienia spójności z odpowiednimi terminami stosowania dla pozostałych grup przedsiębiorstw.
(6) Ponadto w świetle równoległego wniosku ustawodawczego mającego na celu uproszczenie ram zrównoważonego rozwoju i zmniejszenie obciążeń dla przedsiębiorstw, termin transpozycji dyrektywy (UE) 2024/1760 przez państwa członkowskie należy przedłużyć o rok, aby uwzględnić ewentualne opóźnienia w bieżących działaniach transpozycyjnych ze względu na ewentualne zmiany tej dyrektywy.
(7) Ponieważ cele niniejszej dyrektywy nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary lub skutki działań możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywy (UE) 2022/2464 i (UE) 2024/1760. Ponieważ zmiana dyrektywy (UE) 2024/1760 modyfikuje termin transpozycji i niektóre daty stosowania, które przypadają w przyszłości, państwa członkowskie musiałyby jedynie odroczyć daty stosowania zgodnie z art. 2 niniejszej dyrektywy w przypadku, gdy dokonały już transpozycji dyrektywy (UE) 2024/1760.
(9) Z uwagi na pilną sytuację oraz w celu jak najszybszego zapewnienia pewności prawa, uznano za właściwe powołanie się na wyjątek od terminu ośmiu tygodni przewidziany w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej, do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(10) Z uwagi na pilną sytuację oraz w celu jak najszybszego zapewnienia pewności prawa niniejsza dyrektywa powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.794 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2025/794 w sprawie zmiany dyrektywy (UE) 2022/2464 i (UE) 2024/1760 w odniesieniu do dat, od których państwa członkowskie mają stosować niektóre wymogi dotyczące sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju i niektóre wymogi w zakresie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju |
| Data aktu: | 14/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 16/04/2025 |
| Data wejścia w życie: | 17/04/2025 |