uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10a ust. 21,
(1) Dyrektywa 2003/87/WE została zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 2 w celu dostosowania jej do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 3 ustanawiającego cel redukcji emisji netto o co najmniej 55 % do 2030 r. w porównaniu z 1990 r. Zgodnie ze zmianą dyrektywy 2003/87/WE rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/331 4 w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii zostało zmienione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2024/873 5 . Zmiany dyrektywy 2003/87/WE i rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331 dotyczą również dostosowań przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji ze względu na zmiany w poziomie działalności i wymagają zmian w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/1842 6 .
(2) Aby zwiększyć zachęty do redukcji emisji i zapewnić jednolite wdrożenie przepisów dotyczących zwiększonej lub zmniejszonej efektywności energetycznej we wszystkich państwach członkowskich, należy doprecyzować zasady i metody związane z dostosowaniem przydziału bezpłatnych uprawnień dla podinstalacji objętych wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple i podinstalacji objętych wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie, a jednocześnie należy zapewnić równe warunki działania dla różnych struktur dostaw ciepła, które wykorzystują energię zarówno z kwalifikujących się, jak i z niekwalifikujących się źródeł. Aby zachęcić do redukcji emisji procesowych nieobjętych wskaźnikami emisyjności dla produktów, te same przepisy powinny mieć również zastosowanie do podinstalacji wytwarzających emisje procesowe. W przypadku takich podinstalacji dostosowanie przydziału bezpłatnych uprawnień powinno opierać się na średnim oczekiwanym poziomie działalności, który należy określić zgodnie ze wspólną metodyką, a dane do obliczania średniego oczekiwanego poziomu działalności należy zawrzeć w rocznym raporcie dotyczącym poziomu działalności, jeżeli różnica między średnim a historycznym poziomem działalności podinstalacji przekracza 15 %.
(3) Aby zapewnić stałą dostępność zgłaszanych co roku danych wymaganych do dostosowania przydziału bezpłatnych uprawnień, należy zaktualizować informacje na temat lat sprawozdawczych.
(4) Dyrektywą (UE) 2023/959 wprowadzono zmiany w cyklu zgodności, aby lepiej uwzględnić dostosowania przydziału bezpłatnych uprawnień. Termin, w którym właściwe organy mogą dokonać przydziału bezpłatnych uprawnień, zmienił się z 28 lutego na 30 czerwca, dlatego wymóg przedłożenia wstępnego raportu dotyczącego poziomu działalności nie jest już konieczny, a tym samym nie powinien mieć zastosowania.
(5) Aby uniknąć nieuzasadnionego przydziału uprawnień, rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1842 stanowi, że właściwy organ może zawiesić wydawanie uprawnień, dopóki nie zostanie jednoznacznie stwierdzone, że nie ma potrzeby dostosowania przydziału dla instalacji zgodnie z tym rozporządzeniem. Zawieszenie wydawania uprawnień powinno być obowiązkowe, jeżeli zweryfikowany roczny raport dotyczący poziomu działalności jest niedostępny lub jeżeli raportu nie zweryfikowano jako zadowalający zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/2067 7 .
(6) Instalacje obsługiwane przez przedsiębiorstwa, które są zobowiązane do przeprowadzenia audytu energetycznego lub wdrożenia certyfikowanego systemu zarządzania energią zgodnie z art. 8 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE 8 , a zatem podlegają zmniejszeniu przydziału bezpłatnych uprawnień o 20 %, jeżeli nie były w stanie wykazać podczas weryfikacji raportu dotyczącego danych podstawowych, że zakończono wdrażanie zaleceń odnoszących się do efektywności energetycznej wynikających z tych audytów lub systemów zarządzania lub że zastosowano wyjątki od warunkowości w odniesieniu do środków poprawy efektywności energetycznej na podstawie art. 22a ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331, powinny mieć możliwość wykazania późniejszego wdrożenia zaleceń dotyczących efektywności energetycznej. Aby zwiększyć pewność prawa i zapewnić solidność systemu, operator powinien przedstawić zweryfikowane dowody jako część raportu dotyczącego poziomu działalności, wykazujące, że w pełni wdrożono nieuregulowane zalecenia lub że zastosowanie mają równoważne środki. W następstwie decyzji właściwego organu stwierdzającej, że warunki określone w art. 22a ust. 1 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331 zostały spełnione, operator powinien co roku otrzymać pełną liczbę uprawnień za pozostałe lata okresu, na który przydzielane są uprawnienia.
(7) Etapy proceduralne zasad warunkowości w odniesieniu do planów neutralności klimatycznej określono w art. 22b rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331 zgodnie z art. 10a ust. 1 akapit piąty i art. 10b ust. 4 akapity drugi, trzeci i czwarty dyrektywy 2003/87/WE w przypadku prowadzących instalacje, których poziomy emisji gazów cieplarnianych są wyższe niż 80. percentyl poziomów emisji dla odpowiednich wskaźników emisyjności dla produktów, oraz w przypadku operatorów sieci ciepłowniczych w niektórych państwach członkowskich ubiegających się o fakultatywny, dodatkowy przydział bezpłatnych uprawnień. Aby zapewnić ustrukturyzowaną formę sprawozdań na temat osiągniętych częściowych wartości docelowych i kamieni milowych oraz ułatwić weryfikację osiągnięcia tych wartości docelowych i kamieni milowych zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE, konieczne jest zobowiązanie prowadzących instalacje do sporządzenia sprawozdania dotyczącego neutralności klimatycznej. W celu sporządzenia sprawozdania dotyczącego neutralności klimatycznej operatorzy powinni korzystać ze wzoru opracowanego przez Komisję, chyba że dane państwo członkowskie wymaga stosowania specjalnego wzoru krajowego.
(8) Aby otrzymać pełną sumę lub dodatkowy przydział bezpłatnych uprawnień, prowadzący instalacje, których poziomy emisji gazów cieplarnianych są wyższe niż 80. percentyl poziomów emisji dla odpowiednich wskaźników emisyjności dla produktów, oraz operatorzy instalacji sieci ciepłowniczych w niektórych państwach członkowskich muszą spełnić warunki określone w art. 22b ust. 1 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331 oraz wykazać osiągnięcie częściowych wartości docelowych i kamieni milowych w zweryfikowanym sprawozdaniu dotyczącym neutralności klimatycznej.
(9) Zgodnie z art. 10b ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE i art. 22b ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331 przyznanie dodatkowego przydziału bezpłatnych uprawnień jest uzależnione od tego, czy instalacje sieci ciepłowniczych będące odbiorcami dokonują równoważnych inwestycji na rzecz osiągnięcia neutralności klimatycznej, a także od osiągnięcia przez te instalacje wartości docelowych i kamieni milowych, o których mowa w art. 10b ust. 4 akapit trzeci lit. b) dyrektywy 2003/87/WE. Aby umożliwić instalacjom sieci ciepłowniczych dokonanie niezbędnych inwestycji, dodatkowy przydział bezpłatnych uprawnień powinien zostać przyznany niezwłocznie po dostarczeniu dokumentów potwierdzających zobowiązanie prawne dotyczące inwestycji. Jako dokument potwierdzający zobowiązanie prawne dotyczące inwestycji operator powinien wykazać zobowiązanie do dokonania inwestycji lub dokonaną inwestycję; dokument powinien obejmować prawnie wiążące zobowiązania, takie jak umowa, lub inne możliwe do wykazania dowody zobowiązań finansowych związanych z przyszłymi inwestycjami. Przyznanie dodatkowych bezpłatnych uprawnień po zaakceptowaniu dowodów zobowiązania zachęci do postępu technologicznego i zagwarantuje, że korzyści płynące z dodatkowego przydziału bezpłatnych uprawnień bezpośrednio przyczynią się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych związanych z sieciami ciepłowniczymi. Aby z wyprzedzeniem zapewnić przeciwwagę dla przydziału dodatkowych uprawnień i zapewnić, aby wysiłek inwestycyjny nie był jedynie zobowiązaniem, lecz przełożył się na konkretne działania, należy przewidzieć obowiązek zwrotu dodatkowych 30 % uprawnień, jeżeli warunki ich przyznania nie zostaną spełnione, a wszelki dalszy przydział bezpłatnych uprawnień należy wstrzymać do czasu zwrotu uprawnień.
(10) Aby uniknąć nadmiernego obciążenia administracyjnego przy dostosowywaniu zmian w produkcji do przydziału bezpłatnych uprawnień, minimalną liczbę uprawnień wymaganą do dostosowania przydziału bezpłatnych uprawnień dla podinstalacji należy zwiększyć ze 100 do 300.
(11) Aby uniknąć nieuzasadnionego przydziału bezpłatnych uprawnień podinstalacjom, które przestały działać, nie należy przyznawać bezpłatnych uprawnień na część roku kalendarzowego następującą po dniu zaprzestania działalności.
(12) W dyrektywie (UE) 2023/959 zniesiono pojęcie wytwórców energii elektrycznej od dnia 1 stycznia 2026 r. i ich szczególne traktowanie pod względem przydziału bezpłatnych uprawnień z EU ETS. W związku z tym zmiany tego parametru nie powinny już mieć zastosowania do określania dostosowań przydziału bezpłatnych uprawnień.
(13) Aby wspierać spójne i dokładne stosowanie zasad i metod oraz kompleksowe i skuteczne monitorowanie poziomów działalności, właściwe organy powinny przekazywać Komisji dane dotyczące zmienionej ostatecznej rocznej liczby uprawnień do emisji przydzielanych bezpłatnie instalacjom wraz z przewidywanymi zmianami poziomów działalności oraz dane ze wszystkich instalacji podlegających obowiązkowi rocznego raportowania poziomu działalności.
(14) Aby uniknąć zbędnych obciążeń administracyjnych i uprościć przejście do następnego okresu, na który przydzielane są uprawnienia, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do przydziałów dotyczących okresu rozpoczynającego się od dnia 1 stycznia 2026 r., co zapewni zgodność ze stosowaniem rozporządzenia delegowanego (UE) 2024/873 w odniesieniu do przepisów dotyczących sprawozdawczości w zakresie danych podstawowych za następny okres, na który przydzielane są uprawnienia.
(15) Art. 3 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1842 zawiera błędy dotyczące dodatkowych parametrów, które prowadzący instalacje powinni przekazywać w raporcie dotyczącym poziomu działalności, jeśli właściwy organ tego wymaga. Dla jasności błędy te należy poprawić.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 kwietnia 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.772 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/772 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1842 ustanawiającego zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do dalszych ustaleń dotyczących dostosowań przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji ze względu na zmiany w poziomie działalności |
| Data aktu: | 16/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/04/2025 |
| Data wejścia w życie: | 12/05/2025 |