uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 3c ust. 6 akapit siódmy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Działania lotnicze są objęte unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji ("EU ETS") ustanowionym dyrektywą 2003/87/WE.
(2) Dyrektywa 2003/87/WE została zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 2 w celu dostosowania jej do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 3 ustanawiającego cel redukcji emisji netto o co najmniej 55 % do 2030 r. w porównaniu z 1990 r.
(3) Aby wesprzeć odejście od paliw kopalnych i zachęcić do dekarbonizacji zarobkowego transportu lotniczego, w dyrektywie (UE) 2023/958 wprowadzono dodatkowe wsparcie w ramach ETS polegające na zarezerwowaniu maksymalnie 20 mln uprawnień na pokrycie części pozostałej różnicy w cenie między naftą kopalną a kwalifikującymi się paliwami lotniczymi wykorzystywanymi przez operatorów statków powietrznych wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2030 r.
(4) Zarezerwowane 20 mln uprawnień pochodzi z łącznej liczby uprawnień, które mają zostać przydzielone operatorom statków powietrznych, i przydziela się je w sposób niedyskryminacyjny wyłącznie na wykorzystywanie kwalifikujących się paliw lotniczych w czasie lotów objętych obowiązkiem umorzenia w ramach EU ETS oraz w czasie lotów objętych art. 3c ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE.
(5) W celu wdrożenia przydziału 20 mln uprawnień zarezerwowanych na wsparcie uzupełniania kwalifikujących się paliw lotniczych należy ustanowić szczegółowe zasady corocznego obliczania różnicy w cenie między kwalifikującymi się paliwami lotniczymi a naftą kopalną oraz szczegółowe zasady przydzielania tych uprawnień.
(6) Aby zminimalizować obciążenia administracyjne dla operatorów statków powietrznych wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze i właściwych organów, operatorzy statków powietrznych wykonujący zarobkowe przewozy lotnicze powinni mieć możliwość ubiegania się o przydział uprawnień w drodze zwykłego zgłoszenia korzystania z kwalifikujących się paliw lotniczych w rocznym raporcie na temat wielkości emisji. Aby usprawnić proces i umożliwić terminowe przyznawanie przydziałów, wniosek należy uznać za ważny wyłącznie pod warunkiem przedłożenia rocznego raportu na temat wielkości emisji do dnia 31 marca każdego roku, jak określono w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/2066 4 . Aby operatorzy statków powietrznych wykonujący zarobkowe przewozy lotnicze mogli zgłaszać korzystanie z kwalifikujących się paliw lotniczych ze względów przejrzystości lub z innych powodów bez ubiegania się o uprawnienia, operatorzy statków powietrznych wykonujący zarobkowe przewozy lotnicze powinni mieć możliwość rezygnacji ze wsparcia.
(7) Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2405 5 Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) publikuje roczne sprawozdanie techniczne ("sprawozdanie techniczne EASA"), w którym zgłasza między innymi ceny paliwa lotniczego. EASA publikuje to sprawozdanie co roku i uwzględnia w nim ceny rynkowe nafty kopalnej i zrównoważonych paliw lotniczych, które są przedmiotem publicznego obrotu, a w przypadku, gdy cena rynkowa nie jest dostępna - szacunkowe koszty produkcji. Ze względów pewności prawa Komisja powinna w miarę możliwości zapewnić, aby ceny paliwa lotniczego, które mają być ustalane i publikowane na podstawie niniejszego rozporządzenia, były dostosowane do cen zgłaszanych na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/2405.
(8) Rynek alternatywnych paliw lotniczych rozwija się, ponieważ branża dąży do dekarbonizacji lotnictwa, a jednocześnie wypełnia przyszłe obowiązki dostawców paliwa w zakresie dostaw oraz dobrowolne zobowiązania operatorów statków powietrznych do uzupełniania tych paliw. Aby niniejsze rozporządzenie opierało się na najdokładniejszych różnicach w cenie, Komisja powinna w miarę możliwości publikować oddzielnie ceny każdego konkretnego kwalifikującego się paliwa lotniczego, ponieważ cena każdego kwalifikującego się paliwa lotniczego zależy od wykorzystanego surowca i zastosowanej ścieżki produkcji paliwa. Komisja powinna stosować reprezentatywne i przejrzyste ceny, po których paliwa te są przedmiotem publicznego obrotu. Ponieważ jednak jest to rynek wschodzący, nie wszystkie kwalifikujące się paliwa lotnicze są przedmiotem publicznego obrotu, nawet jeśli produkuje się je i wykorzystuje w małych ilościach. W związku z tym cenę kwalifikujących się paliw lotniczych należy ustalić przy użyciu cen rynkowych opublikowanych w sprawozdaniu technicznym EASA dotyczącym paliw będących przedmiotem publicznego obrotu, rzeczywistych cen paliwa płaconych przez operatorów statków powietrznych wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze albo minimalnej ceny sprzedaży obliczonej przez Komisję. Ponieważ jednak szczegółowe ceny wszystkich kwalifikujących się paliw lotniczych mogą nie być dostępne, należy ustanowić minimalny wykaz podkategorii kwalifikujących się paliw lotniczych, który powinien obejmować wszystkie potencjalne kwalifikujące się paliwa lotnicze. Podkategorie te powinny obejmować określone kwalifikujące się paliwa lotnicze i podkategorie kategorii określonych w art. 3c ust. 6 akapit trzeci dyrektywy 2003/87/WE.
(9) W przypadku kwalifikujących się paliw lotniczych, w odniesieniu do których w sprawozdaniu technicznym EASA nie podano ceny rynkowej, ponieważ nie są one przedmiotem publicznego obrotu, operatorzy statków powietrznych wykonujący zarobkowe przewozy lotnicze powinni mieć możliwość dobrowolnego zgłaszania Komisji zapłaconych rzeczywistych cen za kwalifikujące się paliwo lotnicze w celu uwzględnienia tych cen na potrzeby ustalenia ceny paliwa. Cenom zgłaszanym przez operatorów statków powietrznych wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze powinny towarzyszyć dowody potwierdzające umowy i uzupełnienie za cały rok kalendarzowy, a także całkowitą uzupełnianą ilość paliwa zgłaszaną przez tych operatorów. Ponadto w celu zapewnienia wystarczającego poziomu reprezentatywności, aby można było zastosować dane paliwo, którego ceny są zgłaszane, do określenia ceny kwalifikujących się paliw lotniczych, powinno ono stanowić co najmniej jedną czwartą wszystkich paliw tej kategorii zgłoszonych w danym roku przez wszystkich operatorów statków powietrznych wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze Komisja powinna zapewnić, aby takie dane były zgłaszane i przetwarzane z zachowaniem pełnej poufności. Nie można jednak zapewnić poufności danych statystycznych, jeżeli zapłacone rzeczywiste ceny zgłosi Komisji mniej niż trzech operatorów statków powietrznych wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze. W takim przypadku operatorzy statków powietrznych wykonujący zarobkowe przewozy lotnicze powinni odstąpić od wymogu poufności, jeżeli chcą, aby ich ceny uwzględniono przy obliczaniu cen paliwa. Aby ułatwić ustanowienie odpowiednich procedur dotyczących zgłaszania rzeczywistych cen, a także zapewnić odpowiedni poziom poufności, możliwość zgłaszania rzeczywistych cen powinna mieć zastosowanie od 2026 r. w odniesieniu do paliw wykorzystywanych od dnia 1 stycznia 2025 r.
(10) Aby zachęcić do zgłaszania rzeczywistych cen zapłaconych przez operatorów statków powietrznych wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze w sytuacji, gdy ceny rynkowe nie są dostępne w sprawozdaniu technicznym EASA, należy uwzględnić zgłoszone ceny i zastosować odpowiednią różnicę w cenie przy obliczaniu przydziału uprawnień dla operatora statków powietrznych wykonującego zarobkowe przewozy lotnicze tylko wtedy, gdy zgłoszono ceny w odniesieniu do co najmniej jednej czwartej ilości wszystkich zgłoszonych paliw. Jednak w przypadku operatorów, którzy nie zgłosili zapłaconych rzeczywistych cen i wykorzystali kwalifikujące się paliwo lotnicze, którego cena rynkowa nie jest dostępna w sprawozdaniu technicznym EASA, liczbę uprawnień należy obliczyć przy użyciu minimalnej ceny sprzedaży danej podkategorii kwalifikującego się paliwa lotniczego.
(11) Minimalną cenę sprzedaży należy ustalić poprzez zastosowanie odpowiedniej marży do zgłoszonego w sprawozdaniu technicznym EASA szacowanego kosztu produkcji kwalifikującego się paliwa lotniczego. Marża powinna stanowić ostrożną wartość wynoszącą 10 % w oparciu o stopę progową wynoszącą około 12-16 %. Ta stopa progowa jest zgodna z danymi sektorowymi zgromadzonymi przez Komisję, takimi jak stopy progowe stosowane przy wytwarzaniu energii elektrycznej. Ponadto zastosowana marża powinna zapewnić, aby minimalna cena sprzedaży nie była zawyżona i zachęcić operatorów statków powietrznych wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze do zgłaszania zapłaconych rzeczywistych cen.
(12) Aby zapewnić odpowiednie rozliczanie liczby dostępnych uprawnień, Komisja przed przyjęciem decyzji w sprawie przydziału uprawnień na wykorzystanie kwalifikujących się paliw lotniczych powinna sprawdzić, czy pozostała liczba uprawnień zarezerwowanych na podstawie art. 3c ust. 6 dyrektywy 2003/87/WE jest wystarczająca do pokrycia zapotrzebowania na przydział uprawnień. Jeżeli liczba ta nie jest wystarczająca, Komisja powinna obliczyć współczynnik redukcji przydziału przeznaczony do zastosowania w jednolity sposób w odniesieniu do wszystkich operatorów statków powietrznych wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze, których dotyczy przydział na dany rok.
(13) Aby podkreślić wkład przychodów z EU ETS w transformację klimatyczną, operatorzy statków powietrznych wykonujący zarobkowe przewozy lotnicze powinni zadbać o komunikowanie w widoczny sposób faktu otrzymania wsparcia, np. w sprawozdaniach rocznych, w oświadczeniach dotyczących zrównoważonego rozwoju lub na biletach pasażerskich.
(14) Operatorzy statków powietrznych wykonujący zarobkowe przewozy lotnicze mają zgłosić wniosek o wsparcie z tytułu uzupełniania kwalifikujących się paliw lotniczych wraz ze zgłoszeniem emisji za 2024 r. Aby zapewnić zastosowanie określonych w niniejszym rozporządzeniu w odpowiednim czasie przed terminem zgłoszenia tych emisji, rozporządzenie powinno wejść w życie niezwłocznie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 lutego 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.723 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/723 uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady poprzez ustanowienie szczegółowych zasad corocznego obliczania różnic w cenie między kwalifikującymi się paliwami lotniczymi a naftą kopalną oraz przydzielania uprawnień w ramach EU ETS na wykorzystanie kwalifikujących się paliw lotniczych |
| Data aktu: | 06/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 16/04/2025 |
| Data wejścia w życie: | 19/04/2025 |