Decyzja wykonawcza 2025/680 ustalająca ostateczny przydział pomocy unijnej państwom członkowskim na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2025 r. do dnia 31 lipca 2026 r. oraz zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2024/845

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/680
z dnia 8 kwietnia 2025 r.
ustalająca ostateczny przydział pomocy unijnej państwom członkowskim na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2025 r. do dnia 31 lipca 2026 r. oraz zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2024/845

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1370/2013 z dnia 16 grudnia 2013 r. określające środki dotyczące ustalania niektórych dopłat i refundacji związanych ze wspólną organizacją rynków produktów rolnych 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/39 2  państwa członkowskie, które chcą uczestniczyć w unijnym programie pomocy na dostarczanie owoców i warzyw oraz mleka do placówek oświatowych ("program dla szkół") muszą przedłożyć Komisji do dnia 31 stycznia każdego roku wniosek o pomoc unijną odnoszący się do następnego roku szkolnego i, w stosownych przypadkach, zaktualizowany wniosek o pomoc unijną dotyczący trwającego roku szkolnego.

(2) Aby zapewnić skuteczną realizację programu dla szkół, kwoty pomocy unijnej na owoce i warzywa dla szkół oraz mleko dla szkół rozdzielane pomiędzy uczestniczące państwa członkowskie należy określić na podstawie kwot wskazanych we wnioskach o pomoc unijną złożonych przez te państwa członkowskie oraz z uwzględnieniem przeniesień między wstępnymi przydziałami państw członkowskich, o których mowa w art. 23a ust. 4 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 3 .

(3) Wszystkie państwa członkowskie przedstawiły Komisji wnioski o pomoc unijną na okres od dnia 1 sierpnia 2025 r. do dnia 31 lipca 2026 r., określając wnioskowaną kwotę pomocy na owoce i warzywa dla szkół lub mleko dla szkół, lub dotyczącą obydwu części tego programu. W przypadku Belgii, Malty i Niderlandów wnioskowane kwoty objęły przeniesienia pomiędzy wstępnymi przydziałami.

(4) Aby maksymalnie wykorzystać potencjał dostępnych funduszy, pomoc Unii, o którą nie wnioskowano, należy ponownie rozdzielić pomiędzy te państwa członkowskie uczestniczące w programie dla szkół, które w swoich wnioskach o pomoc unijną wyraziły gotowość wykorzystania środków w kwocie przekraczającej ich wstępny przydział, jeżeli byłyby dostępne dodatkowe zasoby.

(5) Bułgaria, Czechy, Dania, Niemcy, Estonia, Irlandia, Hiszpania, Chorwacja, Cypr, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Niderlandy, Austria, Polska, Słowenia i Słowacja wyraziły gotowość wykorzystania środków w kwocie przekraczającej wstępny przydział pomocy na owoce i warzywa dla szkół. Żadne państwo członkowskie nie wystąpiło o przyznanie kwoty mniejszej niż wstępny przydział pomocy na owoce i warzywa dla szkół. Bułgaria, Czechy, Niemcy, Estonia, Irlandia, Hiszpania, Chorwacja, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Austria, Polska, Portugalia i Słowacja wyraziły gotowość wykorzystania środków w kwocie przekraczającej wstępny przydział pomocy na mleko dla szkół. Żadne państwo członkowskie nie wystąpiło o przyznanie kwoty mniejszej niż wstępny przydział pomocy na mleko dla szkół.

(6) Na podstawie informacji przekazanych przez państwa członkowskie należy określić ostateczny przydział pomocy unijnej na owoce i warzywa dla szkół oraz mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2025 r. do dnia 31 lipca 2026 r.

(7) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2024/845 4  ustalono ostateczny przydział pomocy unijnej na owoce i warzywa dla szkół oraz mleko dla szkół dla państw członkowskich pragnących uczestniczyć w programie dla szkół w okresie od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 31 lipca 2025 r.

(8) Niektóre państwa członkowskie zaktualizowały wnioski o pomoc unijną w odniesieniu do roku szkolnego 2024/2025: Niemcy, Hiszpania i Węgry poinformowały o przeniesieniach pomiędzy ostatecznym przydziałem pomocy na owoce i warzywa dla szkół a ostatecznym przydziałem pomocy na mleko dla szkół. Żadne państwo członkowskie nie wystąpiło jednak o przyznanie kwoty mniejszej niż ostateczny przydział pomocy na owoce i warzywa dla szkół. Belgia, Czechy, Estonia, Irlandia, Hiszpania, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Malta, Austria, Rumunia i Słowacja wyraziły gotowość wykorzystania środków w kwocie przekraczającej ostateczny przydział pomocy na owoce i warzywa dla szkół. Żadne państwo członkowskie nie wystąpiło o przyznanie kwoty mniejszej niż ostateczny przydział pomocy na mleko dla szkół. Czechy, Niemcy, Estonia, Irlandia, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Austria, Portugalia, Rumunia, Słowacja i Szwecja wyraziły gotowość wykorzystania środków w kwocie przekraczającej ostateczny przydział pomocy na mleko dla szkół.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2024/845.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ostateczny przydział pomocy unijnej na owoce i warzywa dla szkół oraz mleko dla szkół, rozdzielonej pomiędzy państwa członkowskie uczestniczące w programie dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2025 r. do dnia 31 lipca 2026 r., określono w załączniku I.

Artykuł  2

Załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2024/845 zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku II do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 kwietnia 2025 r.

ZAŁĄCZNIK  I

Rok szkolny 2025/2026

Państwo członkowskie Ostateczny przydział środków na program "Owoce i warzywa w szkole"

w EUR

Ostateczny przydział środków na program "Mleko w szkole"

w EUR

Belgia 3 866 136 1 383 066
Bułgaria 2 110 411 1 800 090
Czechy 3 349 886 3 048 057
Dania 1 671 583 1 632 431
Niemcy 20 373 277 8 910 720
Estonia 396 340 754 955
Irlandia 1 889 775 826 537
Grecja 3 149 503 1 464 086
Hiszpania 13 407407 6 023 462
Francja 22 720 501 9979209
Chorwacja 1 278 964 610 533
Włochy 15 293 816 6 910 347
Cypr 290 000 252 652
Łotwa 649 309 868 581
Litwa 891870 1 236 781
Luksemburg 290 000 193 000
Węgry 2 894 429 2 970 122
Malta 326 670 156 330
Niderlandy 5 521 523 1 632 699
Austria 2 320 736 1 015 027
Polska 12 138186 12 791 591
Portugalia 2 804 412 1 301 261
Rumunia 6178236 11 303 390
Słowenia 665 306 305 638
Słowacja 1 851 325 1 659 402
Finlandia 1 672 943 2 731 455
Szwecja 3 404234 7 635 935
Ogółem 131 406 778 89 397 357

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK I

Rok szkolny 2024/2025
Państwo członkowskie Ostateczny przydział środków na program "Owoce i warzywa w szkole"

w EUR

Ostateczny przydział środków na program "Mleko w szkole"

w EUR

Belgia 3 866 136 1 383 066
Bułgaria 2 185 083 1 800 090
Czechy 3 471 298 3 048 057
Dania 1 738 084 1 632 431
Niemcy 21 088 189 9 036 819
Estonia 412 171 754 955
Irlandia 1 964 838 826 537
Grecja 3 149 503 1 464 086
Hiszpania 14 598 879 5 342 000
Francja 22 720 501 9 979 209
Chorwacja 1 319 431 610 533
Włochy 15 293 816 6 910 347
Cypr 300 835 252 652
Łotwa 672 013 868 581
Litwa 923 640 1 236 781
Luksemburg 297 664 193 000
Węgry 3 589 688 2 376 098
Malta 312 950 170 050
Niderlandy 5 721 331 1 632 699
Austria 2415 705 1 015 027
Polska 12 559 346 12 791 591
Portugalia 2 804 412 1 301 261
Rumunia 6 178 236 11 303 390
Słowenia 689 465 305 638
Słowacja 1 915 441 1 659 402
Finlandia 1 672 943 2 731 455
Szwecja 0 8 316 782
Ogółem 131 861 598 88 942 537"
1 Dz.U. L 346 z 20.12.2013, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1370/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/39 z dnia 3 listopada 2016 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych (Dz.U. L 5 z 10.1.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2017/39/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1308/oj).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2024/845 z dnia 12 marca 2024 r. ustalająca ostateczny przydział pomocy unijnej państwom członkowskim na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 31 lipca 2025 r. oraz zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2023/655 (Dz.U. L, 2024/845, 14.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/ 845/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.680

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2025/680 ustalająca ostateczny przydział pomocy unijnej państwom członkowskim na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2025 r. do dnia 31 lipca 2026 r. oraz zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2024/845
Data aktu: 08/04/2025
Data ogłoszenia: 10/04/2025
Data wejścia w życie: 10/04/2025