Decyzja 2025/676 w sprawie zwolnienia przywozu z należności celnych przywozowych i z VAT w odniesieniu do towarów, które mają być dystrybuowane lub nieodpłatnie udostępniane na rzecz osób uciekających przed agresją wojskową Rosji przeciwko Ukrainie oraz osób potrzebujących w Ukrainie

DECYZJA KOMISJI (UE) 2025/676
z dnia 3 kwietnia 2025 r.
w sprawie zwolnienia przywozu z należności celnych przywozowych i z VAT w odniesieniu do towarów, które mają być dystrybuowane lub nieodpłatnie udostępniane na rzecz osób uciekających przed agresją wojskową Rosji przeciwko Ukrainie oraz osób potrzebujących w Ukrainie

(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 1932)

(Jedynie teksty w języku litewskim i polskim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 7 kwietnia 2025 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2009/132/WE z dnia 19 października 2009 r. określającą zakres stosowania art. 143 lit. b) i c) dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do zwolnienia z podatku od wartości dodanej przy ostatecznym imporcie niektórych towarów 1 , w szczególności jej art. 53 akapit pierwszy,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system zwolnień celnych 2 , w szczególności jego art. 76 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 24 lutego 2022 r. Rosja rozpoczęła niczym niesprowokowaną i nieuzasadnioną pełnoskalową inwazję na Ukrainę.

W jej rezultacie miliony osób uciekły z Ukrainy, a w decyzji wykonawczej Rady (UE) 2022/382 3  stwierdzono istnienie masowego napływu wysiedleńców z Ukrainy i decyzją tą wprowadzono tymczasową ochronę. Napływ osób uciekających przed agresją wojskową Rosji przeciwko Ukrainie nadal stawia przed przyjmującymi je państwami członkowskimi wyzwania dotyczące zapewnienia wystarczającej pomocy humanitarnej i zaspokojenia podstawowych potrzeb tych osób.

(2) 24 lutego 2022 r. Ukraina wystąpiła o pomoc zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE 4  w zakresie zaopatrzenia służącego do ochrony ludności. Odpowiedź państw członkowskich i społeczności międzynarodowej stanowiła wyraz solidarności i wsparcia - przekazywały one w ramach pomocy humanitarnej towary z przeznaczeniem do dystrybucji wśród osób uciekających przed agresją wojskową Rosji i przybywających do Unii oraz innych osób dotkniętych agresją wojskową przeciwko Ukrainie.

(3) Decyzją Komisji (UE) 2022/1108 5  przyznano, w odniesieniu do niektórych państw członkowskich, zwolnienie z należności celnych przywozowych i z podatku od wartości dodanej ("VAT") w odniesieniu do przywozu towarów, które mają być dystrybuowane lub nieodpłatnie udostępniane osobom uciekającym przed agresją wojskową Rosji przeciwko Ukrainie i osobom potrzebującym w Ukrainie. Decyzją Komisji (UE) 2023/829 6  przedłużono obowiązywanie tych środków w odniesieniu do niektórych państw członkowskich do 31 grudnia 2023 r. Środki te zostały następnie przedłużone w odniesieniu do niektórych państw członkowskich decyzją Komisji (UE) 2024/775 7  do 31 grudnia 2024 r.

(4) 10 października 2024 r. Komisja skonsultowała się z państwami członkowskimi w sprawie ewentualnego

przedłużenia okresu obowiązywania środków określonych w decyzji (UE) 2024/775. W wyniku tych konsultacji wnioski o dalsze stosowanie tych środków zostały złożone 30 października 2024 r. przez Litwę i 2 grudnia 2024 r. przez Polskę ("występujące z wnioskiem państwa członkowskie").

(5) Kryzys humanitarny spowodowany niesprowokowaną i nieuzasadnioną inwazją na pełną skalę Rosji na Ukrainę nadal trwa i może być potrzebna pomoc dla osób uciekających przed agresją wojskową przeciwko Ukrainie oraz dla osób, które pozostają w Ukrainie. Ta niestabilna sytuacja ma poważne konsekwencje nie tylko dla Ukrainy, lecz także dla szeregu państw członkowskich. W związku z tym stanowi ona katastrofę dotykającą terytorium kilku państw członkowskich, o której mowa w art. 74 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1186/2009 i art. 51 akapit pierwszy lit. a) dyrektywy 2009/132/WE.

(6) Należy zatem zezwolić występującym z wnioskiem państwom członkowskim na przyznanie zwolnienia z należności celnych przywozowych pobieranych od towarów przywożonych do celów określonych w art. 74 rozporządzenia (WE) nr 1186/2009 oraz zwolnienia z VAT należnego od towarów przywożonych do celów określonych w art. 51 dyrektywy 2009/132/WE przez organizacje państwowe oraz organizacje charytatywne lub dobroczynne zatwierdzone przez właściwe organy występujących z wnioskiem państw członkowskich lub na rzecz tych organizacji. Biorąc pod uwagę bezprecedensową sytuację, należy również zezwolić występującym z wnioskiem państwom członkowskim na przyznanie zwolnienia z należności celnych przywozowych i zwolnienia z VAT towarów przeznaczonych na pomoc humanitarną, które są przywożone w celu dopuszczenia ich do obrotu przez organizacje państwowe lub inne organizacje charytatywne lub dobroczynne zatwierdzone i prowadzące podobną działalność w innym występującym z wnioskiem państwie członkowskim, w którym towary te mają być wykorzystywane. Aby odpowiedzieć na wnioski państw członkowskich o udzielenie pomocy osobom, które pozostały w Ukrainie i zostały poważnie dotknięte agresją wojskową Rosji przeciwko Ukrainie, należy również zezwolić na dalsze przekazywanie tych towarów ukraińskim organizacjom państwowym lub organizacjom charytatywnym lub dobroczynnym zatwierdzonym przez właściwe organy Ukrainy z przeznaczeniem do nieodpłatnej dystrybucji tych towarów wśród osób potrzebujących w Ukrainie. Ponadto należy zezwolić występującym z wnioskiem państwom członkowskim na przyznanie zwolnienia z należności celnych przywozowych pobieranych od towarów przywożonych do celów określonych w art. 74 rozporządzenia (WE) nr 1186/2009 oraz zwolnienia z VAT należnego od towarów przywożonych do celów określonych w art. 51 dyrektywy 2009/132/WE, jeżeli są one przywożone w celu dopuszczenia ich do obrotu przez agencje niosące pomoc w sytuacjach kryzysowych lub na rzecz tych agencji w celu zaspokojenia ich potrzeb w trakcie udzielania pomocy w sytuacji kryzysowej osobom dotkniętym agresją wojskową Rosji przeciwko Ukrainie.

(7) W celu monitorowania przywozu, w odniesieniu do którego przyznano zwolnienie z należności celnych przywozowych lub z VAT, występujące z wnioskiem państwa członkowskie powinny informować Komisję o charakterze, ilościach i wartości poszczególnych towarów, w odniesieniu do których udzielono zwolnienia z należności celnych przywozowych i VAT, przeznaczonych do dystrybucji lub nieodpłatnego udostępnienia na rzecz osób uciekających przed agresją wojskową Rosji przeciwko Ukrainie, o organizacjach, które zostały przez nie zatwierdzone do dystrybucji lub udostępniania tych towarów, oraz o środkach wprowadzonych w celu zapobieżenia wykorzystywaniu tych towarów do celów innych niż zaspokojenie potrzeb osób uciekających przed agresją wojskową Rosji przeciwko Ukrainie.

(8) Aby zapewnić zgodność z warunkami określonymi w niniejszej decyzji, zapobiegać nieprawidłowościom oraz chronić interesy finansowe Unii i państw członkowskich, występujące z wnioskiem państwa członkowskie powinny zapewnić stosowanie środków zarządzania ryzykiem i odpowiednich środków kontroli celnej w odniesieniu do dopuszczenia do obrotu i wykorzystania oraz późniejszego przekazania do Ukrainy towarów, w odniesieniu do których przyznano zwolnienie z należności celnych przywozowych lub zwolnienie z VAT. Wprowadzone środki należy zgłaszać Komisji w terminie określonym w niniejszej decyzji.

(9) Biorąc pod uwagę wyzwania stojące przed występującymi z wnioskiem państwami członkowskimi, zwolnienie z należności celnych przywozowych i z VAT należy przyznać w odniesieniu do przywozu dokonywanego od 1 stycznia 2025 r. Zwolnienia te powinny obowiązywać do 31 grudnia 2025 r.

(10) 27 stycznia 2025 r. przeprowadzono konsultacje z państwami członkowskimi, zgodnie z art. 76 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1186/2009 i art. 53 akapit pierwszy dyrektywy 2009/132/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Zwalnia się towary z należności celnych przywozowych określonych w art. 2 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1186/2009 oraz z podatku od wartości dodanej (VAT) od importu określonego w art. 2 ust. 1 lit. a) dyrektywy Rady 2009/132/WE, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a)
towary przeznaczone są do jednego z następujących zastosowań:
(i)
nieodpłatnej dystrybucji przez organy i organizacje, o których mowa w lit. c), na rzecz osób uciekających przed agresją wojskową Rosji przeciwko Ukrainie;
(ii)
nieodpłatnego udostępniania na rzecz osób uciekających przed agresją wojskową Rosji przeciwko Ukrainie, pod warunkiem że towary pozostają własnością organów i organizacji, o których mowa w lit. c);
b)
towary spełniają wymogi określone w art. 75, 78, 79 i 80 rozporządzenia (WE) nr 1186/2009 oraz w art. 52, 55, 56 i 57 dyrektywy 2009/132/WE;
c)
towary są przywożone w celu dopuszczenia ich do obrotu przez organizacje państwowe, w tym organy państwowe, publiczne i inne podmioty prawa publicznego lub przez inne organizacje charytatywne lub dobroczynne zatwierdzone przez właściwe organy Litwy i Polski ("występujące z wnioskiem państwa członkowskie"), na terytorium których towary mają być wykorzystywane, lub na rzecz tych organizacji.
2. 
Towary, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, mogą również zostać zwolnione z należności celnych przywozowych określonych w art. 2 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1186/2009 oraz z VAT w imporcie określonym w art. 2 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2009/132/WE w występującym z wnioskiem państwie członkowskim innym niż występujące z wnioskiem państwo członkowskie, w którym towary mają być wykorzystywane, pod warunkiem że towary te są przywożone w celu dopuszczenia ich do obrotu przez organizację państwową lub inną organizację charytatywną lub dobroczynną zatwierdzoną przez właściwe organy i prowadzącą podobną działalność w państwie członkowskim, w którym towary mają być wykorzystywane.

Przekazywanie towarów między tymi dwoma państwami członkowskimi wymaga, aby zatwierdzona organizacja charytatywna lub dobroczynna wystosowała uprzednie powiadomienie do właściwych organów występującego z wnioskiem państwa członkowskiego, które przyznało zwolnienie z należności celnych przywozowych i z VAT.

3. 
Z zastrzeżeniem uprzedniego powiadomienia właściwych organów występującego z wnioskiem państwa członkowskiego, które przyznało zwolnienie z należności celnych przywozowych i z VAT, organizacje korzystające ze zwolnienia z należności celnych przywozowych i z VAT zgodnie z ust. 1 i 2 mogą przekazywać towary, o których mowa w ust. 1 i w odniesieniu do których przyznano zwolnienie z należności celnych przywozowych i z VAT, organizacjom państwowym Ukrainy lub organizacjom charytatywnym lub dobroczynnym zatwierdzonym przez właściwe organy Ukrainy, z przeznaczeniem do nieodpłatnej dystrybucji towarów wśród osób potrzebujących w Ukrainie.
4. 
Z zastrzeżeniem spełnienia wymogów określonych w art. 75-80 rozporządzenia (WE) nr 1186/2009 i art. 52-57 dyrektywy 2009/132/WE zwalnia się również towary z należności celnych przywozowych określonych w art. 2 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1186/2009 oraz z VAT w imporcie określonym w art. 2 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2009/132/WE, jeżeli są one przywożone w celu dopuszczenia ich do obrotu przez agencje niosące pomoc w sytuacjach kryzysowych lub na rzecz tych agencji w celu zaspokojenia ich potrzeb w trakcie udzielania pomocy w sytuacji kryzysowej osobom dotkniętym agresją wojskową Rosji przeciwko Ukrainie.
Artykuł  2

Państwa członkowskie przekazują Komisji informacje o charakterze, ilościach i wartości towarów, na które udzieliły zwolnienia z należności celnych przywozowych i VAT zgodnie z art. 1, comiesięcznie, piętnastego dnia miesiąca następującego po miesiącu sprawozdawczym.

Do 31 marca 2026 r. państwa członkowskie przekazują Komisji następujące informacje:

a)
wykaz organizacji zatwierdzonych przez właściwe organy w państwach członkowskich, o których to organizacjach mowa w art. 1 ust. 1 lit. c);
b)
następujące skonsolidowane informacje na temat towarów zwolnionych z należności celnych przywozowych i z VAT zgodnie z art. 1:
(i)
numer zgłoszenia celnego;
(ii)
data przyjęcia zgłoszenia celnego;
(iii)
kod procedury celnej;
(iv)
występujące z wnioskiem państwo członkowskie lub kraj przeznaczenia, w którym towary miały być wykorzystane;
(v)
kod Nomenklatury scalonej;
(vi)
kod Zintegrowanej Taryfy Wspólnot Europejskich (TARIC);
(vii)
masa netto;
(viii)
uzupełniająca jednostka miary, w stosownych przypadkach;
(ix)
wartość towarów;
(x)
stawka celna;
(xi)
stawka VAT;
(xii)
kwota niepobranych należności celnych i VAT;
(xiii)
pochodzenie towarów;
(xiv)
nazwy organów i organizacji, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. c);
c)
środki wprowadzone w celu zapewnienia zgodności z art. 78, 79 i 80 rozporządzenia (WE) nr 1186/2009 oraz art. 55, 56 i 57 dyrektywy 2009/132/WE, a także, w stosownych przypadkach, środki zarządzania ryzykiem i kontroli celnej wprowadzone na podstawie art. 46 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 8  w odniesieniu do towarów objętych zakresem niniejszej decyzji.
Artykuł  3

Art. 1 stosuje się do przywozu do Litwy i Polski od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Litewskiej i Rzeczypospolitej Polskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 kwietnia 2025 r.

1 Dz.U. L 292 z 10.11.2009, s. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/132/oj.
2 Dz.U. L 324 z 10.12.2009, s. 23, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1186/oj.
3 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2022/382 z dnia 4 marca 2022 r. stwierdzająca istnienie masowego napływu wysiedleńców z Ukrainy w rozumieniu art. 5 dyrektywy 2001/55/WE i skutkująca wprowadzeniem tymczasowej ochrony (Dz.U. L 71 z 4.3.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/382/oj).
4 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 924, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2013/1313/oj).
5 Decyzja Komisji (UE) 2022/1108 z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie zwolnienia przywozu z należności celnych przywozowych i z VAT w odniesieniu do towarów, które mają być dystrybuowane lub nieodpłatnie udostępniane na rzecz osób uciekających przed wojną w Ukrainie oraz osób potrzebujących w Ukrainie (Dz.U. L 178 z 5.7.2022, s. 57, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2022/1108/oj).
6 Decyzja Komisji (UE) 2023/829 z dnia 17 kwietnia 2023 r. w sprawie zwolnienia przywozu z należności celnych przywozowych i z VAT w odniesieniu do towarów, które mają być dystrybuowane lub nieodpłatnie udostępniane na rzecz osób uciekających przed agresją wojskową w Ukrainie oraz osób potrzebujących w Ukrainie (Dz.U. L 104 z 19.4.2023, s. 25, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/ 2023/829/oj).
7 Decyzja Komisji (UE) 2024/775 z dnia 4 marca 2024 r. w sprawie zwolnienia przywozu z należności celnych przywozowych i z VAT w odniesieniu do towarów, które mają być dystrybuowane lub nieodpłatnie udostępniane na rzecz osób uciekających przed agresją wojskową w Ukrainie oraz osób potrzebujących w Ukrainie (Dz.U. L, 2024/775, 6.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/ 775/oj).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.676

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/676 w sprawie zwolnienia przywozu z należności celnych przywozowych i z VAT w odniesieniu do towarów, które mają być dystrybuowane lub nieodpłatnie udostępniane na rzecz osób uciekających przed agresją wojskową Rosji przeciwko Ukrainie oraz osób potrzebujących w Ukrainie
Data aktu: 03/04/2025
Data ogłoszenia: 07/04/2025
Data wejścia w życie: 07/04/2025