uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 6 lit. b),
(1) W art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804 przewidziano, że do dnia 14 kwietnia 2025 r., operatorzy ogólnodostępnych punktów ładowania i tankowania paliw alternatywnych lub, zgodnie z poczynionymi między nimi ustaleniami, właściciele tych punktów zapewnią bezpłatne udostępnianie danych statycznych i danych dynamicznych dotyczących obsługiwanej przez nich infrastruktury paliw alternatywnych lub usług nierozerwalnie związanych z taką infrastrukturą, które świadczą lub których świadczenie powierzają innym podmiotom.
(2) Aby zapewnić bezpłatny i nieograniczony dostęp do tych danych oraz umożliwić zautomatyzowaną i jednolitą wymianę danych między operatorami ogólnodostępnych punktów ładowania i tankowania paliw a użytkownikami danych, art. 20 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1804 zobowiązuje każdego operatora ogólnodostępnych punktów ładowania i tankowania paliw alternatywnych lub, zgodnie z ustaleniami między nimi, właściciela tych punktów do ustanowienia interfejsu programowania aplikacji (API).
(3) Niniejsze rozporządzenie ustanawia wspólne wymogi techniczne dotyczące wspólnego API, aby umożliwić zautomatyzowaną i jednolitą wymianę danych między operatorami ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych i użytkownikami danych.
(4) Operatorzy ogólnodostępnych punktów ładowania i tankowania paliw lub właściciele tych punktów mogą sami ustanowić API lub korzystać z rozwiązania opartego na protokole API opracowanego przez odpowiednie podmioty rynkowe, w tym dostawców będących osobami trzecimi. Takie rozwiązania oparte na protokole API powinny być zgodne ze wspólnymi wymogami technicznymi dotyczącymi API określonymi w niniejszym rozporządzeniu.
(5) Aby w szczególności przyczyniać się do interoperacyjności, ujednolicenia i większej przejrzystości API polegających na rozwiązaniach opartych na protokole opracowanych przez odpowiednie podmioty rynkowe na potrzeby różnych ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych, konieczne jest wprowadzenie szeregu wspólnych wymogów technicznych. Te wymogi techniczne powinny zapewniać minimalny poziom kompatybilności, skalowalności, solidności i bezpieczeństwa, aby umożliwić zautomatyzowaną i jednolitą wymianę danych między operatorami ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych a użytkownikami danych w całej Unii.
(6) Aby zapewnić operatorom ogólnodostępnych punktów ładowania i tankowania paliw lub właścicielom tych punktów przewidywalny rozwój API, wspólne wymogi techniczne powinny zapewniać, aby rozwiązania oparte na protokole zawierały informacje na temat API zgodne ze szczegółowym planem rozwoju technicznego, który jest publicznie dostępny, na przykład na specjalnej stronie internetowej, wraz z odpowiednimi operacyjnymi informacjami szczegółowymi potrzebnymi do technicznego wdrożenia i zapewnienia ciągłości w czasie. Wymóg ten powinien również ułatwić zainteresowanym operatorom infrastruktury paliw alternatywnych dostęp do aktualnej ogólnodostępnej dokumentacji i wytycznych dotyczących płynnej integracji i korzystania przez użytkowników danych, z uwzględnieniem kompleksowych materiałów szkoleniowych i materiałów wsparcia technicznego.
(7) Wspólne wymogi techniczne dotyczące wspólnego API powinny również ułatwiać prace techniczne państw członkowskich prowadzone przy udostępnianiu danych dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych jako otwartych danych za pośrednictwem krajowych punktów dostępu zgodnie z art. 20 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/1804 i dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE 2 oraz zgodnie z dodatkowymi specyfikacjami zawartymi w rozporządzeniach delegowanych przyjętych na podstawie tej dyrektywy.
(8) Mając na uwadze przyszłe zmiany i wdrożenie art. 20 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1804, wspólne wymogi techniczne dotyczące wspólnego API powinny przyczynić się do opracowania konfiguracji technicznej wspólnego europejskiego punktu dostępu, który Komisja ma utworzyć do dnia 31 grudnia 2026 r. Te wspólne wymogi techniczne powinny pomóc w przyszłym działaniu wspólnego europejskiego punktu dostępu polegającego na tym, aby użytkownicy danych mogli łatwo uzyskać dostęp do danych i porównać informacje na temat cech infrastruktury paliw alternatywnych, takich jak cena, dostępność, dyspozycyjność lub moc, oraz pomóc w obsłudze tego punktu z myślą o tych kwestiach.
(9) Zgodnie z art. 20 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2023/1804 akty delegowane i wykonawcze, o których mowa w ust. 6 i 7 tego rozporządzenia, mają przewidywać racjonalne okresy przejściowe, zanim zawarte w nich przepisy lub ich zmiany staną się wiążące dla operatorów lub właścicieli punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych. Niniejsze rozporządzenie należy zatem stosować od dnia 14 kwietnia 2025 r., ponieważ data ta zbiega się z datą rozpoczęcia stosowania art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 kwietnia 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.645 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/645 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w odniesieniu do wspólnych wymogów technicznych dotyczących wspólnego interfejsu programowania aplikacji |
| Data aktu: | 01/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 18/06/2025 |
| Data wejścia w życie: | 08/07/2025, 14/04/2025 |