Decyzja wykonawcza 2025/57 ustanawiająca format informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/57
z dnia 15 stycznia 2025 r.
ustanawiająca format informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193

(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 81)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 16 stycznia 2025 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 3 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa (UE) 2015/2193 zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia niezbędnych środków w celu zapewnienia, by od dnia 1 stycznia 2029 r. żadne istniejące średnie obiekty energetycznego spalania o nominalnej mocy cieplnej nie większej niż 5 MW nie były eksploatowane bez pozwolenia lub zarejestrowania. W związku z tym dostępność danych dotyczących tych obiektów może być ograniczona przed tą datą.

(2) Do celów sprawozdawczości państwa członkowskie są zobowiązane do przekazania Komisji, do dnia 1 października 2026 r. i 1 października 2031 r., sprawozdań zawierających jakościowe i ilościowe informacje o wdrażaniu dyrektywy (UE) 2015/2193, o wszelkich działaniach podejmowanych w celu sprawdzenia zgodności eksploatacji średnich obiektów energetycznego spalania z dyrektywą (UE) 2015/2193 i o wszelkich podejmowanych w tym celu działaniach z zakresu egzekwowania prawa.

(3) Państwa członkowskie są również zobowiązane do przekazania Komisji, do dnia 1 października 2026 r., sprawozdań dotyczących szacunkowych danych o całkowitej rocznej emisji SO2, NOx i pyłu ze średnich obiektów energetycznego spalania.

(4) Techniczny format, który ma być stosowany przez państwa członkowskie do celów składania sprawozdań na podstawie art. 11 ust. 1 dyrektywy (UE) 2015/2193, należy sporządzić w sposób ułatwiający Komisji przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdania podsumowującego z wykonania tej dyrektywy zgodnie z jej art. 11 ust. 4. Techniczny format powinien odnosić się do kluczowych przepisów dyrektywy (UE) 2015/2193 i umożliwiać dostarczanie danych zagregowanych, dotyczących m.in. kategorii obiektów, emisji, energii wejściowej i mocy cieplnej.

(5) Aby zapewnić spójność przekazywanych przez państwa członkowskie informacji dotyczących wdrażania dyrektywy (UE) 2015/2193, a także aby promować wymianę informacji między państwami członkowskimi a Komisją, zgodnie z art. 11 ust. 3 akapit pierwszy dyrektywy (UE) 2015/2193 na potrzeby sprawozdawczości Komisja jest zobowiązana do udostępniania państwom członkowskim elektronicznego narzędzia sprawozdawczego.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 75 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Do celów przekazywania Komisji sprawozdań dotyczących szacunkowych danych o całkowitej rocznej emisji dwutlenku siarki (SO2), tlenków azotu (NOx) i pyłu na podstawie art. 11 ust. 1 dyrektywy (UE) 2015/2193 państwa członkowskie stosują format określony w załączniku I do niniejszej decyzji.
2. 
Do celów przekazywania Komisji jakościowych i ilościowych informacji o wdrażaniu dyrektywy (UE) 2015/2193, o wszelkich działaniach podejmowanych w celu sprawdzenia zgodności eksploatacji średnich obiektów energetycznego spalania z dyrektywą (UE) 2015/2193 i o wszelkich podejmowanych w tym celu działaniach z zakresu egzekwowania prawa na podstawie art. 11 ust. 1 dyrektywy (UE) 2015/2193 państwa członkowskie stosują format określony w załączniku II do niniejszej decyzji.
3. 
W celu przekazywania informacji określonych w załącznikach I i II do niniejszej decyzji państwa członkowskie korzystają z elektronicznego narzędzia sprawozdawczego, o którym mowa w art. 11 ust. 3 akapit pierwszy dyrektywy (UE) 2015/2193.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 stycznia 2025 r.

ZAŁĄCZNIK  I

TECHNICZNY FORMAT NA POTRZEBY PRZEKAZANIA INFORMACJI DOTYCZĄCYCH ŚREDNICH OBIEKTÓW ENERGETYCZNEGO SPALANIA OBJĘTYCH DYREKTYWĄ (UE) 2015/2193

CZĘŚĆ  1

Kategorie obiektów

Niniejsza tabela zawiera kategorie obiektów, które to kategorie należy stosować w celu przedstawienia informacji wymaganych zgodnie z częściami 2 i 3 3 .
1.1. Nowe lub istniejące Zgodnie z definicją w art. 3 pkt 6 i 7 dyrektywy (UE) 2015/2193
1.2. Przedziały mocy cieplnej (nominalna moc cieplna) (2) - równa lub większa niż 1 MWth i nie większa niż 5 MWth

- większa niż 5 MWth i nie większa niż 20 MWth

- większa niż 20 MWth

1.3. Rodzaje obiektów - inne niż silniki i turbiny gazowe

- silniki

- turbiny gazowe

1.4. Rodzaje paliwa - biomasa stała

- inne paliwa stałe

- olej napędowy

- paliwa ciekłe inne niż olej napędowy

- gaz ziemny

- paliwa gazowe inne niż gaz ziemny

- paliwa mieszane.

CZĘŚĆ  2

Metadane

2.1. Państwo członkowskie Państwo członkowskie składające sprawozdanie
2.2. Właściwy organ Właściwy organ odpowiedzialny za sprawozdanie (departament, adres, numer telefonu i adres poczty elektronicznej)
2.3. Liczba obiektów Liczba obiektów w każdej kategorii obiektów
2.4. Rok sprawozdawczy Rok kalendarzowy, do którego odnosi się sprawozdanie (3)

CZĘŚĆ  3

Emisje, energia wejściowa i moc cieplna

3.1. Emisje SO2, NOx i pyłu Szacowane emisje dwutlenku siarki, tlenków azotu i pyłu wyrażone jako całkowita ilość w tonach na rok kalendarzowy, uwalniane przez obiekty, dla każdej kategorii obiektów
3.2. Energia wejściowa Szacowane całkowite zużycie paliwa przez obiekty, wyrażone w teradżulach na rok, dla każdej kategorii obiektów
3.3. Całkowita zagregowana moc cieplna Szacowana łączna moc zainstalowana wyrażona jako suma nominalnej mocy cieplnej wszystkich obiektów dla każdej kategorii obiektów
(2) W przypadku nowych średnich obiektów energetycznego spalania można stosować całkowitą nominalną moc cieplną.

(3) Najlepiej 2025 r. Jeżeli nie jest to możliwe, 2024 r. lub 2023 r., w zależności od tego, z którego roku dostępne są najnowsze dane. W przypadku drugiego sprawozdania, najlepiej 2030 r. Jeżeli nie jest to możliwe, 2029 r. lub 2028 r., w zależności od

ZAŁĄCZNIK  II

TECHNICZNY FORMAT NA POTRZEBY PRZEKAZANIA INFORMACJI DOTYCZĄCYCH ŚREDNICH OBIEKTÓW ENERGETYCZNEGO SPALANIA OBJĘTYCH DYREKTYWĄ (UE) 2015/2193

Do celów przekazywania Komisji informacji określonych w niniejszym załączniku wszelkie odniesienia do "kategorii obiektów" należy rozumieć jako odniesienia do tabeli "Część 1. Kategorie obiektów" określonej w załączniku I do niniejszej decyzji.

CZĘŚĆ  1

Metadane

1.1. Państwo członkowskie Państwo członkowskie składające sprawozdanie
1.2. Organizacja państwa członkowskiego odpowiedzialna za wdrażanie dyrektywy (UE) 2015/2193 Opis właściwego(-ych) organu(-ów) odpowiedzialnego(-ych) za wdrażanie dyrektywy (UE) 2015/2193 (na szczeblu krajowym, regionalnym, lokalnym), podział obowiązków
1.3. Rok sprawozdawczy Rok kalendarzowy, do którego odnosi się sprawozdanie (1)

CZĘŚĆ  2

Informacje jakościowe i ilościowe

2.1. Pozwolenia lub rejestracja Metoda, o której mowa w art. 5 ust. 1 dyrektywy (UE) 2015/2193, stosowana w roku sprawozdawczym, dla każdej kategorii obiektów (pozwolenie, rejestracja lub obie metody)
2.2. Procedura Procedura udzielenia pozwolenia lub rejestracji, o której mowa w art. 5 ust. 3 dyrektywy (UE) 2015/2193, stosowana w roku sprawozdawczym, dla każdej kategorii obiektów (opis procedury i adres URL procedury, jeżeli jest dostępny)
2.3. Rejestr Istnienie rejestru zawierającego informacje na temat każdego średniego obiektu energetycznego spalania zgodnie z art. 5 ust. 5 dyrektywy (UE) 2015/2193 wykorzystywanego w roku sprawozdawczym, dla każdej kategorii obiektów (TAK lub NIE), jeśli TAK - opis rejestru (liczba rejestrów, poziom rejestrów - krajowy, regionalny, lokalny)

Czy rejestry są publicznie dostępne za pośrednictwem internetu? (TAK lub NIE)

Jeśli TAK - adres URL rejestru(-ów)

2.4. Ogólne wiążące zasady Przyjęcie ogólnych wiążących zasad, o których mowa w art. 5 ust. 6 dyrektywy (UE) 2015/2193, oraz odniesienie do tych zasad (opis stosowania i udostępniony publicznie adres URL)
2.5. Liczba obiektów stanowiących część małych systemów wydzielonych (SIS)/ mikrosystemów wydzielonych (MIS) Liczba obiektów stanowiących część małych systemów wydzielonych (SIS) lub mikrosystemów wydzielonych (MIS) zdefiniowanych w art. 3 dyrektywy (UE) 2015/2193 w roku sprawozdawczym, dla każdej kategorii obiektów
2.6. Stosowanie zwolnień Zwolnienia stosowane na podstawie:

art. 6 ust. 3 dyrektywy (UE) 2015/2193;

art. 6 ust. 8.

W odniesieniu do każdego rodzaju zwolnień - liczba obiektów, których to dotyczy.

2.7. Bardziejrygorystyczne dopuszczalne wielkości emisji Przegląd przypadków, w których w roku sprawozdawczym obowiązywały bardziej rygorystyczne dopuszczalne wielkości emisji zgodnie z art. 6 ust. 9 dyrektywy (UE) 2015/2193 (krótki opis powodów zastosowania bardziej rygorystycznych dopuszczalnych wielkości emisji oraz powiązanych procedur). Informacje te zgłasza się w odniesieniu do każdej kategorii obiektów, jeżeli informacje te są dostępne dla danej kategorii.
2.8. Zmiany w średnich obiektach energetycznego spalania Przykłady środków, o których mowa w art. 9 dyrektywy (UE) 2015/2193, mających na celu zapewnienie, by operator informował właściwy organ o planowanych zmianach w średnich obiektach energetycznego spalania, które to zmiany miałyby wpływ na dotrzymanie obowiązujących dopuszczalnych wielkości emisji.
2.9. System kontroli zgodności z wymogami Metoda stosowana do weryfikacji, czy emisje monitorowane za pomocą pomiarów ciągłych lub okresowych, nie przekraczają dopuszczalnych wielkości emisji, o których mowa w art. 6 dyrektywy (UE) 2015/2193 (opis systemu, o którym mowa w art. 8 dyrektywy (UE) 2015/2193, obejmującego działania takie jak: wykorzystanie inspekcji, pomiarów własnych, pomiarów zewnętrznych lub innych środków, wykorzystywanie akredytowanych organizacji do przeprowadzania kontroli).
2.10. Podjęte działania z zakresu egzekwowania prawa Przegląd działań w zakresie egzekwowania przepisów, podjętych w przypadku niezgodności z wymogami, o których mowa w art. 8 dyrektywy (UE) 2015/2193, w roku sprawozdawczym (krótki opis procedur ustanowionych w celu egzekwowania przepisów dyrektywy oraz rodzaje działań podjętych w tym celu), w tym sankcji określonych w art. 16 dyrektywy (UE) 2015/2193.
2.11. Wstrzymanie eksploatacji Zestawienie dotyczące przypadków niezgodności z wymogami, o której mowa w art. 8 dyrektywy (UE) 2015/2193, które doprowadziły do wstrzymania eksploatacji.
(1)W przypadku pierwszego sprawozdania, najlepiej 2025 r. Jeżeli nie jest to możliwe, 2024 r. lub 2023 r., w zależności od tego, z którego roku dostępne są najnowsze dane. W przypadku drugiego sprawozdania, najlepiej 2030 r. Jeżeli nie jest to możliwe, 2029 r. lub 2028 r., w zależności od tego, z którego roku dostępne są najnowsze dane.
1 Dz.U. L 313 z 28.11.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2015/2193/oj.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2010/75/oj).
3 Przykład kategorii: nowe kotły o mocy większej niż 5 MWth i nie większej niż 20 MWth spalające paliwa ciekłe inne niż olej napędowy.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.57

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2025/57 ustanawiająca format informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193
Data aktu: 15/01/2025
Data ogłoszenia: 16/01/2025
Data wejścia w życie: 16/01/2025