uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 44 ust. 1 lit. a),
(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1048 2 ustanawia wymogi dotyczące korzystania z przestrzeni powietrznej i procedury operacyjne dotyczące nawigacji w oparciu o charakterystyki systemów (PBN).
(2) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/1048 zobowiązuje do wdrożenia tras służb ruchu lotniczego (ATS) zgodnie z wymogami określonymi w specyfikacji nawigacji obszarowej (RNAV) 5 w odniesieniu do wszystkich operacji trasowych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SES).
(3) Specyfikację RNAV 5 opracowano w celu wspierania operacji wykonywanych w kontynentalnej przestrzeni powietrznej. Wymogi specyfikacji dotyczące utraty funkcji nawigacyjnej statku powietrznego nie są kompatybilne z operacjami w oceanicznej lub oddalonej kontynentalnej przestrzeni powietrznej na trasie, w związku z czym zastosowanie takiej specyfikacji mogłoby skutkować potencjalnym pogorszeniem bezpieczeństwa.
(4) Zarówno RNAV 10, jak i wymagane osiągi nawigacyjne (RNP) 4 to specyfikacje nawigacyjne, które zostały specjalnie zaprojektowane przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w celu wspierania operacji trasowych w oceanicznej i oddalonej kontynentalnej przestrzeni powietrznej, która jest również częścią SES. W związku z tym mogą one zapewnić spójność między wymogami dotyczącymi osiągów statku powietrznego (specyfikacją PBN) a osiągami nawigacyjnymi wymaganymi dla takich operacji.
(5) Stosowanie specyfikacji RNAV 10 lub RNP 4 w oceanicznej i oddalonej kontynentalnej przestrzeni powietrznej zapewnia zharmonizowane wdrożenie tras ATS.
(6) Stosowanie funkcji "radiux to fix" (RF) lub ograniczeń wysokościowych wraz z trasami standardowych odlotów według wskazań przyrządów (SID) i standardowych dolotów według wskazań przyrządów (STAR) według RNP 1 powinno być uzależnione od potrzeb lokalnych.
(7) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/2237 3 wprowadzono nową klasyfikację podejść ICAO, w której nie rozróżnia się już operacji CAT IIIA i CAT IIIB; dostosowanie do obecnej definicji operacji CAT III w prawodawstwie UE uznaje się za konieczne.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/1048.
(9) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zaproponowała odnośne środki w swojej opinii nr 03/2024 4 zgodnie z art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 marca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.520 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/520 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/1048 w odniesieniu do stosowania specyfikacji nawigacji w oparciu o charakterystyki systemów na potrzeby operacji oceanicznych |
| Data aktu: | 20/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 10/04/2025 |