uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 2 lipca 2024 r., Grecja wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE celem wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego w odniesieniu do wszystkich transakcji między podatnikami mającymi siedzibę na terytorium Grecji (zwanego dalej "szczególnym środkiem"). Wniosek dotyczący szczególnego środka obejmuje okres od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(2) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismami z dnia 24 września 2024 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Grecję (zwany dalej "wnioskiem") pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 25 września 2024 r. Komisja powiadomiła Grecję, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(3) W Grecji działa platforma cyfrowa myDATA. Podmioty, które są zobowiązane do prowadzenia dokumentacji księgowej zgodnie z prawem krajowym, są również zobowiązane do przekazywania do tej platformy danych transakcyjnych dotyczących przychodów i kosztów. Wdrożenie szczególnego środka umożliwi przesyłanie danych z faktur elektronicznych bezpośrednio do platformy myDATA. Dzięki temu informacje wysokiej jakości będą docierać do platformy myDATA w czasie rzeczywistym, ułatwiając i przyspieszając wykrywanie przez grecką administrację podatkową przypadków niezgłaszania podatku od wartości dodanej (VAT) lub zaniżania deklarowanych kwot VAT. Pomoże ponadto organom podatkowym w zwalczaniu oszustw karuzelowych poprzez skrócenie czasu potrzebnego do wykrywania podmiotów biorących udział w oszustwie.
(4) Grecja uważa, że wdrożenie szczególnego środka nie będzie zbyt uciążliwe dla podatników, ponieważ fakturowanie elektroniczne jest już powszechne w wielu sektorach gospodarki. Grecja zamierza również wprowadzić obowiązkowe fakturowanie elektroniczne w dziedzinie zamówień publicznych. Szczególny środek ułatwi ponadto tworzenie wstępnie wypełnionych deklaracji VAT i umożliwi podatnikom wypełnienie większej liczby obowiązków sprawozdawczych na raz, co zmniejszy liczbę błędów i koszty administracyjne. Według Grecji wzrost kosztów dla przedsiębiorstw wynikający ze stosowania szczególnego środka zostanie skompensowany przez zmniejszenie kosztów związanych z wystawianiem, przesyłaniem i przechowywaniem faktur w formie papierowej oraz przez korzyści dla podatników wynikające z ulepszenia procedur wskutek cyfryzacji.
(5) Należy zatem upoważnić Grecję do stosowania środka szczególnego do dnia 31 grudnia 2027 r. W przypadku gdy Grecja uzna za konieczne przedłużenie obowiązywania szczególnego środka po 2027 r., powinna przedłożyć Komisji wniosek o przedłużenie. Do wniosku o przedłużenie należy dołączyć sprawozdanie dotyczące stosowania środka szczególnego pod kątem jego skuteczności w zakresie zwalczania oszustw związanych z VAT i uchylania się od opodatkowania oraz uproszczenia poboru podatku.
(6) Środek szczególny powinien jednak przestać mieć zastosowanie od dnia rozpoczęcia stosowania ogólnego systemu fakturowania elektronicznego przyjętego przez Radę na podstawie art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, lub na podstawie jakiegokolwiek innego odpowiedniego postanowienia tego Traktatu, jeżeli taki ogólny system zacznie być stosowany przed dniem 31 grudnia 2027 r.
(7) Szczególny środek nie powinien mieć wpływu na prawa nabywców i usługobiorców do otrzymywania faktur w formie papierowej w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.
(8) Szczególny środek jest proporcjonalny do zamierzonych celów, ponieważ jest ograniczony w czasie i ma ograniczony zakres. Ponadto środek szczególny nie stwarza niebezpieczeństwa, że oszustwa przeniosą się do innych sektorów lub do innych państw członkowskich.
(9) Szczególny środek nie wpłynie negatywnie na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.502 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/502 w sprawie upoważnienia Grecji do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 05/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 13/03/2025 |