uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z dnia 10 maja 2023 r. ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO21 , w szczególności jego art. 5 ust. 8 i art. 17 ust. 10,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2023/956 ustanowiono zasady składania wniosku o przyznanie statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM ("wniosek") oraz określono kryteria i procedury udzielania takiego upoważnienia.
(2) Importerzy muszą złożyć wniosek, aby móc przywozić towary wymienione w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/956 na obszar celny Unii. Importerów energii elektrycznej, do których ma zastosowanie art. 5 ust. 4 tego rozporządzenia, należy uznawać za upoważnionych zgłaszających CBAM bez konieczności składania wniosku.
(3) Komisja ma przyjąć przepisy wykonawcze dotyczące składania wniosków i procedury udzielania upoważnień, należycie uwzględniając potrzebę zminimalizowania obciążeń administracyjnych, poprzez automatyzację procedur i w miarę możliwości składanie oświadczeń własnych.
(4) W celu uzyskania upoważnienia wnioskodawca powinien przed pierwszym przywozem towarów złożyć wniosek w państwie członkowskim siedziby w standardowym formacie przewidzianym w rejestrze CBAM.
(5) W celu zapewnienia właściwemu organowi kompletnych i aktualnych informacji na potrzeby podejmowania decyzji, wnioskodawca powinien mieć możliwość, przed podjęciem decyzji przez właściwy organ, złożenia uzasadnionej prośby o dokonanie korekty informacji podanych we wniosku. Prawo to powinno pozostawać bez uszczerbku dla prawa wnioskodawcy do żądania w dowolnym momencie od administratora danych sprostowania jego nieprawidłowych danych osobowych, zgodnie z art. 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 .
(6) Aby, z jednej strony, właściwy organ był w stanie należycie rozpatrzyć wniosek i przeprowadzić procedurę konsultacji, a z drugiej strony, aby wnioskodawca otrzymał decyzję w sprawie swojego wniosku w odpowiednim czasie, właściwy organ, do którego kierowany jest wniosek, powinien podjąć decyzję w sprawie wniosku w rozsądnym terminie. Termin ten nie powinien przekraczać 120 dni kalendarzowych.
(7) W razie potrzeby właściwy organ powinien mieć możliwość wezwania wnioskodawcy do dostarczenia dodatkowych informacji. W takim przypadku właściwy organ powinien móc w rozsądnym zakresie przedłużyć termin rozpatrzenia wniosku.
(8) Aby ułatwić wdrożenie procedury udzielania upoważnień w pierwszych miesiącach stosowania niniejszego rozporządzenia, należy przedłużyć okres, w którym właściwe organy mogą podjąć decyzję w sprawie wniosku.
(9) Termin rozpatrzenia wniosku może zostać przedłużony, jeżeli konieczne jest przeprowadzenie dochodzenia w celu ustalenia, czy wnioskodawca dopuścił się poważnych lub powtarzających się naruszeń.
(10) Aby umożliwić upoważnienie importerów energii elektrycznej, do których ma zastosowanie art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/956, powinni oni poinformować właściwy organ państwa członkowskiego przywozu, że art. 5 ust. 4 tego rozporządzenia ma do nich zastosowanie, oraz przedstawić potwierdzające to dokumenty.
(11) W celu zapewnienia, aby jedynie importerzy działający w dobrej wierze mogli stać się upoważnionymi zgłaszającymi CBAM, właściwe organy powinny upewnić się, że wnioskodawca w rozsądnym terminie przed złożeniem wniosku nie dopuścił się poważnych naruszeń ani nie dopuszczał się powtarzających się naruszeń przepisów, że w okresie pięciu lat przed złożeniem wniosku nie dopuścił się przestępstw gospodarczych oraz że jest w dobrej sytuacji finansowej.
(12) Zgodnie z oceną ryzyka przeprowadzoną przez właściwy organ zgodność z kryteriami określonymi w art. 17 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/956 można stwierdzić na podstawie oświadczenia, o którym mowa w art. 5 ust. 5 lit. e) rozporządzenia (UE) 2023/956. W razie potrzeby właściwy organ może wezwać wnioskodawcę do dostarczenia wypisu z rejestru karnego w celu potwierdzenia informacji przedstawionych we wniosku.
(13) Ponadto przepisy dotyczące procedury konsultacji powinny umożliwiać właściwemu organowi uzyskanie od Komisji i innych właściwych organów informacji dotyczących spełnienia przez wnioskodawcę kryteriów udzielenia upoważnienia. Z danych otrzymanych w okresie przejściowym wynika, że importerzy dokonujący rocznie przywozu towarów o masie mniejszej niż jedna tona prowadzą ograniczoną działalność transgraniczną, w związku z czym termin określony dla procedury konsultacji powinien być odpowiednio zróżnicowany.
(14) Aby zapewnić proporcjonalne stosowanie procedury udzielania upoważnień, właściwe organy mogą w swojej ocenie kryteriów udzielania upoważnień uwzględniać szczególne cechy wnioskodawcy, a w szczególności mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, które to przedsiębiorstwa nie powinny podlegać niepotrzebnym obciążeniom administracyjnym.
(15) W przypadku gdy przez dwa lata obrotowe poprzedzające rok złożenia wniosku wnioskodawca nie był zarejestrowany jako osoba prawna, właściwy organ ma obowiązek wymagać złożenia gwarancji. Uzyskanie tej gwarancji należy zarejestrować w rejestrze CBAM na okres określony w niniejszym rozporządzeniu. Właściwy organ powinien monitorować gwarancję, aby zapewnić jej nieprzerwaną wystarczalność, w tym wymagając jej dostosowania w razie potrzeby, oraz powinien zwolnić gwarancję, gdy spełnione są warunki określone w art. 17 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2023/956.
(16) W celu upewnienia się, że upoważniony zgłaszający CBAM nadal spełniał kryteria dotyczące upoważnienia, właściwe organy powinny po udzieleniu upoważnienia mieć możliwość dokonania z własnej inicjatywy ponownej oceny tych kryteriów po otrzymaniu informacji przekazanych przez inny właściwy organ, Komisję lub upoważnionego zgłaszającego CBAM.
(17) Osoby, którym cofnięto status upoważnionego zgłaszającego CBAM, powinny wypełniać wszystkie swoje obowiązki dotyczące towarów przywiezionych przed cofnięciem. W przypadku cofnięcia statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM przydzielony rachunek CBAM należy zamknąć, o ile spełnione zostały wszystkie obowiązki zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/956. Rachunek CBAM może zostać ponownie otwarty wyłącznie w okresie przeglądu, o którym mowa w art. 19 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/956. Po upływie tego okresu rachunek CBAM należy ostatecznie zamknąć.
(18) Przepisy dotyczące wniosku o przyznanie statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM oraz przepisy dotyczące przyznawania takiego statusu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą składania wniosku oraz kryteriów i procedury udzielania upoważnienia. W celu zapewnienia spójności należy połączyć w niniejszym rozporządzeniu przepisy wymagane na mocy art. 5 ust. 8 i art. 17 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2023/956.
(19) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 28 marca 2025 r., aby umożliwić sprawne udzielanie upoważnień zgłaszającym CBAM równolegle z rozwojem systemu informatycznego rejestru CBAM w celu zapewnienia pełnej operacyjności tego rejestru do dnia 1 stycznia 2026 r.
(20) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych i jest zgodne z zasadami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, a w szczególności z prawem do ochrony danych osobowych. Dane osobowe powinny być przetwarzane wyłącznie do celów środków związanych z przyznawaniem lub cofaniem statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM, zgodnie z definicją zawartą w niniejszym rozporządzeniu. Wszelkie przetwarzanie danych osobowych powinno odbywać się zgodnie z prawem Unii dotyczącym ochrony danych osobowych. W szczególności należy wprowadzić odpowiednie zabezpieczenia w celu ochrony praw osób, których dane dotyczą, w przypadku gdy konieczne jest przetwarzanie danych osobowych na podstawie art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/679. Oprócz innych środków technicznych i organizacyjnych, które mają zostać wdrożone przez właściwe organy państw członkowskich, zabezpieczenia te powinny obejmować szczególne środki zapobiegające nieuprawnionemu dostępowi do tych danych lub ich ujawnieniu.
(21) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 27 listopada 2024 r.
(22) Aby umożliwić terminowe stosowanie niniejszego rozporządzenia, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. CBAM,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.486 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/486 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 w odniesieniu do warunków i procedur dotyczących statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM |
| Data aktu: | 17/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 18/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 19/03/2025, 28/03/2025 |