uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 12 akapit czwarty, art. 19 ust. 11 akapit czwarty, art. 51 ust. 15 akapit czwarty i art. 66 ust. 6 akapit czwarty,
(1) Transakcje związane z kryptoaktywami, w tym emisja kryptoaktywów, są zatwierdzane i rejestrowane za pomocą mechanizmów konsensusu, czyli zasad i procedur umożliwiających osiągnięcie porozumienia w sprawie zatwierdzenia transakcji między węzłami sieciowymi technologii rozproszonego rejestru (DLT), które są również odpowiedzialne za prowadzenie rejestrów wszystkich transakcji w rozproszonym rejestrze. Osiągnięcie konsensusu, które wymaga wykorzystania materiałów i mocy obliczeniowej, ma wpływ na klimat i środowisko, a skutki te różnią się w zależności od specyfiki DLT.
(2) Odpowiednia identyfikacja i ujawnianie niekorzystnych skutków dla klimatu i innych niekorzystnych skutków środowiskowych wynikających ze stosowania mechanizmów konsensusu do emisji kryptoaktywów ma zatem kluczowe znaczenie dla podejmowania decyzji przez podmioty inwestujące w kryptoaktywa.
(3) Ważne jest, aby inwestorzy otrzymywali dokładne, rzetelne, jasne, niewprowadzające w błąd, proste, zwięzłe i porównywalne informacje na temat wpływu technologii leżących u podstaw emisji kryptoaktywów na klimat i środowisko. Jednocześnie, biorąc pod uwagę rozproszony charakter przedmiotowej technologii, uzyskanie i ujawnienie dokładnych i wiarygodnych informacji w tym zakresie może być trudne. Konieczne jest zatem opracowanie wykazu wskaźników uwzględniających te ograniczenia, aby zapewnić inwestorom zrozumiałe i porównywalne informacje na temat niekorzystnych skutków mechanizmów konsensusu, w oparciu o dostępne i wiarygodne dane, w tym - w razie potrzeby i w należycie uzasadnionych przypadkach - szacunki.
(4) Informacje, o których mowa w art. 6 ust. 1 akapit pierwszy lit. j), art. 19 ust. 1 akapit pierwszy lit. h), art. 51 ust. 1 lit. g) i art. 66 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114 i które należy zawrzeć w dokumentach informacyjnych dotyczących kryptoaktywów oraz na stronach internetowych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, dotyczą skutków dla klimatu i innych skutków środowiskowych wynikających ze stosowania mechanizmów konsensusu, a zatem są ze sobą ściśle powiązane. Aby zapewnić zgodność, spójność i porównywalność tych informacji, należy je uregulować w drodze jednego rozporządzenia.
(5) Aby zapewnić spójność między informacjami zawartymi w dokumentach informacyjnych dotyczących kryptoaktywów emitowanych przy wykorzystaniu tego samego mechanizmu konsensusu, a także proporcjonalność w przestrzeganiu przepisów niniejszego rozporządzenia, powinna istnieć możliwość, bez uszczerbku dla odpowiednich obowiązków prawnych podmiotów, ponownego wykorzystania informacji na temat mechanizmu konsensusu mającego zastosowanie do kryptoaktywa, dla którego sporządzany jest dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa, jeżeli takie informacje zostały już opublikowane w kontekście innego dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa.
(6) Biorąc pod uwagę, że wszystkie podmioty ujawniające informacje pozostają odpowiedzialne za ujawnione przez siebie informacje, również wówczas, gdy pozyskują informacje z istniejących dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów, informacje zawarte w dokumentach informacyjnych i informacje udostępniane na stronach internetowych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów należy regularnie poddawać przeglądowi i odpowiednio aktualizować. Z uwagi na to, że na potrzeby uzyskania lub weryfikacji informacji, które mają być ujawniane, podmioty ujawniające informacje mogą korzystać z usług niezależnych osób trzecich, należy ujawnić wykorzystanie takich niezależnych osób trzecich do tych celów oraz wskazać odpowiednią niezależną osobę trzecią.
(7) Aby ułatwić inwestorom porównywanie niekorzystnych skutków mechanizmów konsensusu stosowanych do emisji różnych kryptoaktywów, informacje na stronach internetowych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów powinny umożliwiać ogółowi społeczeństwa porównanie niekorzystnych skutków dla klimatu i innych niekorzystnych skutków środowiskowych mechanizmów konsensusu oraz ich struktur zachęt dla wszystkich kryptoaktywów, w odniesieniu do których dostawca usług w zakresie kryptoaktywów świadczy usługi w zakresie kryptoaktywów.
(8) Aby ocenić skutki dla klimatu i inne skutki środowiskowe mechanizmu konsensusu stosowanego do emisji każdego kryptoaktywa, należy uwzględnić zarówno zatwierdzanie każdej transakcji na danym kryptoaktywie, biorąc pod uwagę węzły sieci DLT aktywnie zaangażowane w zatwierdzanie, jak i utrzymywanie integralności DLT przez wszystkie węzły sieci DLT.
(9) Aby ułatwić zrozumienie skutków dla klimatu i innych skutków środowiskowych mechanizmów konsensusu, należy stosować wskaźniki kluczowe. Aby zachęcić do stosowania mechanizmów konsensusu, które są bardziej przyjazne dla klimatu i środowiska, oraz zapobiegać praktykom pseudoekologicznego marketingu, niezwykle ważne jest oparcie się w miarę możliwości na wskaźnikach ilościowych. Wskaźniki ilościowe powinny prezentować zużycie energii brutto i emisje, bez odzwierciedlania potencjalnych mechanizmów kompensacyjnych.
(10) Obowiązkowym wskaźnikiem kluczowym powinno być roczne zużycie energii, ponieważ uznaje się, że najbardziej sprzyja ono świadomości inwestorów na temat skutków mechanizmów konsensusu. Biorąc pod uwagę kluczową rolę energii elektrycznej w działaniu sieci DLT, za odpowiedni wskaźnik zastępczy zużycia energii należy uznać zużycie energii elektrycznej.
(11) Aby zapewnić proporcjonalne podejście do informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju, należy wymagać dodatkowych informacji na temat mechanizmów konsensusu o bardziej znaczących niekorzystnych skutkach dla klimatu i innych niekorzystnych skutkach środowiskowych, zwłaszcza gdy mechanizmy te charakteryzują się zużyciem energii przekraczającym określony poziom. W związku z tym dla kryptoaktywów emitowanych przy wykorzystaniu mechanizmów konsensusu o wyższym poziomie rocznego zużycia energii należy stosować dodatkowe wskaźniki kluczowe dotyczące energii i emisji gazów cieplarnianych, co pozwoli inwestorom lepiej zrozumieć niekorzystne skutki takich mechanizmów konsensusu.
(12) Oprócz uwzględnienia obowiązkowych i dodatkowych wskaźników kluczowych powinna istnieć możliwość dobrowolnego podania, w określonej części dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów lub na stronach internetowych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, informacji na temat wskaźników związanych z klimatem i innych wskaźników środowiskowych, których ocena może być bardziej złożona lub dla których znalezienie odpowiednich danych może być trudniejsze, na przykład wskaźników dotyczących produkcji odpadów i wykorzystania zasobów naturalnych takich jak woda.
(13) Aby zapobiec pseudoekologicznemu marketingowi i zapewnić porównywalność informacji, które mają być zawarte w dokumentach informacyjnych dotyczących kryptoaktywów i umieszczane na stronach internetowych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, informacje odnoszące się do wskaźników nieobowiązkowych powinny podlegać tym samym zharmonizowanym zasadom dotyczącym metod i prezentacji informacji co informacje odnoszące się do wskaźników obowiązkowych i dodatkowych. Dotyczy to na przykład pośrednich emisji gazów cieplarnianych, takich jak emisje poprzedzające związane z urządzeniami zakupionymi na potrzeby węzłów sieci DLT lub emisje niższego szczebla związane z gospodarowaniem odpadami.
(14) Aby zwiększyć spójność ujawnianych informacji w przypadku nieosiągnięcia na tym etapie konsensusu w sprawie konkretnego zestawu wiarygodnych metod obliczania określonych wskaźników, należy jednak stosować zharmonizowane zasady w celu zapewnienia porównywalności ujawnianych informacji, uniknięcia błędów metodycznych i zagwarantowania spójności stosowanych metod z metodami, o których mowa w ramach stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 2 . W związku z tym informacje na temat zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych należy dostosować do wytycznych dotyczących obliczeń określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/2772 3 , przy czym należy ujawnić metodę zastosowaną do obliczania każdego wskaźnika ilościowego i wszelkie odstępstwa od wspomnianych wytycznych dotyczących obliczeń.
(15) W przypadku gdy informacje dotyczące wskaźników nie są dostępne w rozsądnych ramach czasowych, należy ujawniać szacunki wraz z uzasadnionymi założeniami wykorzystanymi do obliczenia tych szacunków oraz szczegółowymi informacjami na temat wszelkich starań dołożonych w celu uzyskania odnośnych informacji. W związku z tym wówczas, gdy nie można określić lokalizacji węzłów, a informacja ta powinna być ujawniona, należy wykorzystać dane lokalne, regionalne lub globalne, jeśli jest to konieczne i właściwe. Dane te powinny być ujawniane wraz ze szczegółowymi informacjami na temat wszelkich starań dołożonych w celu uzyskania odnośnych informacji.
(16) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) we współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego.
(17) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.422 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/422 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść, metody i prezentację informacji dotyczących wskaźników zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do niekorzystnych skutków dla klimatu i innych niekorzystnych skutków środowiskowych |
| Data aktu: | 17/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 31/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 20/04/2025 |