uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 109 ust. 8 akapit trzeci,
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1114 rejestr dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów, emitentów tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem oraz dostawców usług w zakresie kryptoaktywów ("rejestr") ustanowiony zgodnie z art. 109 rozporządzenia (UE) 2023/1114 ma zawierać informacje, które pozwolą, aby rejestr ułatwiał dostępność dokumentów informacyjnych sklasyfikowanych na podstawie rodzajów kryptoaktywów określonych w tym rozporządzeniu. Dane niezbędne do klasyfikacji dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów powinny wspierać właściwe organy krajowe w wypełnianiu zadania polegającego na weryfikowaniu spójnego stosowania wymogów rozporządzenia (UE) 2023/1114.
(2) Aby zapewnić jak najskuteczniejsze funkcjonowanie rejestru, właściwe organy powinny przekazywać dane Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) w formacie takim samym jak stosowany w dokumencie informacyjnym. Ponadto, aby zminimalizować koszty, ESMA i właściwe organy powinny mieć możliwość pozyskania odpowiednich danych na potrzeby klasyfikacji dokumentów informacyjnych w rejestrze na podstawie informacji ujawnianych w dokumentach informacyjnych dotyczących kryptoaktywów. Aby zminimalizować zmiany w danych wymaganych od dnia rozpoczęcia stosowania art. 110 rozporządzenia (UE) 2023/1114, dane wykorzystywane do klasyfikacji dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów powinny obejmować dane, które właściwe organy będą przekazywać do europejskiego pojedynczego punktu dostępu (ESAP) zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. e) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 2 .
(3) Aby zapewnić skuteczne przetwarzanie danych, osoby prawne sporządzające dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywów i zidentyfikowane w nim za pomocą identyfikatora podmiotu prawnego (LEI) zgodnego z normą ISO 17442 powinny zapewnić, aby identyfikator ten był ważny i należycie odnawiany. Jeżeli osoba sporządzająca dokument informacyjny nie posiada LEI, w rejestrze należy zawrzeć identyfikator zapewniający podobne cechy na potrzeby rejestru.
(4) Kryptoaktywów, które nie są instrumentami finansowymi, nie można obecnie opisać za pomocą kodu ISO służącego do klasyfikacji instrumentów finansowych (CFI). Trwają prace nad standardową, uniwersalną metodą klasyfikacji. Ta metoda klasyfikacji nie zostanie jednak sfinalizowana przed rozpoczęciem stosowania niniejszego rozporządzenia. W związku z tym, aby konsekwentnie identyfikować dokumenty informacyjne dotyczące kryptoaktywów w rejestrze, o którym mowa w art. 109 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, jako międzynarodowy standardowy identyfikator tokenów cyfrowych należy stosować identyfikator grupy funkcjonalnie zamiennych tokenów cyfrowych (FFG DTI). Ponadto w celu identyfikacji kryptoaktywów i umożliwienia użytkownikom wyszukiwania głównych cech kryptoaktywów, w tym ich cech charakterystycznych dla danej technologii, oraz grupowania tokenów wyemitowanych w kilku łańcuchach bloków, które są związane z tym samym dokumentem informacyjnym dotyczącym kryptoaktywów, należy stosować identyfikatory tokenów cyfrowych (DTI) zgodne z normą ISO 24165. Wspomniane FFG DTI i DTI są odpowiednie do celów rejestru, ponieważ są zgodne z zasadami niepowtarzalności, neutralności, wiarygodności, otwartego standardu, skalowalności i dostępności po rozsądnych kosztach oraz podlegają właściwemu systemowi zarządzania.
(5) Ponieważ niniejsze rozporządzenie dotyczy klasyfikacji dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów i w związku z tym jest powiązane z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/2984 3 , które dotyczy standardowych formularzy, formatów i szablonów dokumentów informacyjnych, konieczne jest dostosowanie dat rozpoczęcia stosowania tych dwóch rozporządzeń. Odroczenie stosowania jest również konieczne, aby umożliwić osobom sporządzającym dokumenty informacyjne dotyczące kryptoaktywów i właściwym organom dostosowanie się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(7) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.421 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/421 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących, jakie dane są niezbędne do klasyfikacji dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów, oraz określających praktyczne kwestie służące zapewnieniu, by takie dane nadawały się do odczytu maszynowego |
| Data aktu: | 16/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 24/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 13/04/2025, 23/12/2025 |