Rozporządzenie wykonawcze 2025/343 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1332/2011 i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 w odniesieniu do pokładowych systemów zapobiegania kolizjom

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/343
z dnia 17 lutego 2025 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1332/2011 i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 w odniesieniu do pokładowych systemów zapobiegania kolizjom
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 31 ust. 1 lit. a) i art. 44 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1332/2011 2  ustanawia wspólne wymogi korzystania z przestrzeni powietrznej i procedury operacyjne w celu zapobiegania kolizjom w powietrzu.

(2) Rozporządzenie (UE) nr 1332/2011 nakłada wymóg, aby samoloty z napędem turbinowym o maksymalnej certyfikowanej masie startowej powyżej 5 700 kg lub dopuszczone do przewozu ponad 19 pasażerów były wyposażone w układ logiczny systemu zapobiegania kolizjom w wersji 7.1 ACAS II, aby zapobiec kolizjom w powietrzu. Wymóg ten ma również zastosowanie do operatorów niektórych samolotów zarejestrowanych w państwie trzecim, ale nie ma zastosowania do systemów bezzałogowych statków powietrznych.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1332/2011 statki powietrzne, które zgodnie z przepisami nie muszą być wyposażone w ACAS II, ale są wyposażone w ten system na zasadzie dobrowolności, muszą posiadać układ logiczny systemu zapobiegania kolizjom w wersji 7.1.

(4) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 3  ustanawia wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym, a także nadzoru nad nimi.

(5) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 wymaga, aby instytucje zapewniające służby łączności, nawigacji lub dozorowania wykazały, że ich metody pracy i procedury operacyjne są zgodne z normami załącznika 10 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago 7 grudnia 1944 r. ("konwencja chicagowska"), dotyczącymi telekomunikacji lotniczej w zakresie, w jakim są one istotne dla zapewniania służb łączności, nawigacji lub dozorowania w danej przestrzeni powietrznej.

(6) Poprawką 91 do międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania, zawartych w tomie IV "Systemy dozorowania i unikania kolizji" załącznika 10 ("Łączność lotnicza") do konwencji chicagowskiej, wprowadzono pokładowy system zapobiegania kolizjom Xa (ACAS Xa) jako alternatywę dla ACAS II z układem logicznym systemu zapobiegania kolizjom w wersji 7.1.

(7) Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/1139 nowe wymogi określone w tym rozporządzeniu mają odzwierciedlać aktualny stan wiedzy i najlepsze praktyki w zakresie lotnictwa, z uwzględnieniem światowego doświadczenia w tym zakresie oraz postępu naukowo-technicznego w odpowiednich dziedzinach. Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) nr 1332/2011, aby dopuścić do jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej statki powietrzne wyposażone w system ACAS Xa.

(8) Zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. g) rozporządzenia (UE) 2018/1139 nowe przepisy ustanowione w tym rozporządzeniu powinny wspierać państwom członkowskim w wykonywaniu ich praw i wypełnianiu ich zobowiązań wynikających z konwencji chicagowskiej poprzez zapewnianie wspólnej interpretacji oraz jednolitego i terminowego wykonywania jej postanowień. Należy zatem zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373, tak aby zawierało ono odniesienia do najnowszych postanowień załącznika 10 do konwencji chicagowskiej.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1  4  

Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 1332/2011

W załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1332/2011 pkt AUR.ACAS.1005 otrzymuje brzmienie:

"AUR.ACAS.1005 Wymagania dotyczące osiągów

1) Następujące samoloty z napędem turbinowym muszą być wyposażone w system ACAS II z układem logicznym systemu zapobiegania kolizjom w wersji 7.1 lub w system ACAS Xa:

a) samoloty z maksymalną certyfikowaną masą startową przekraczającą 5 700 kg;

b) samoloty dopuszczone do przewozu ponad 19 pasażerów.

2) Statki powietrzne niewymienione w pkt 1, które zostaną jednak wyposażone w system ACAS II na zasadzie dobrowolności, muszą posiadać układ logiczny systemu zapobiegania kolizjom w wersji 7.1 lub system ACAS Xa.

3) Pkt 1 nie ma zastosowania do systemów bezzałogowych statków powietrznych.".

Artykuł  2

Zmiana w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/373

W pkt CNS.TR.100 załącznika VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/373 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) tom IV "Systemy dozorowania i unikania kolizji", wydanie piąte z lipca 2014 r., wraz ze wszystkimi poprawkami do nr 91 włącznie;".

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 lutego 2025 r.

1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1332/2011 z dnia 16 grudnia 2011 r. ustanawiające wspólne wymogi korzystania z przestrzeni powietrznej i procedury operacyjne w celu zapobiegania kolizjom w powietrzu (Dz.U. L 336 z 20.12.2011, s. 20, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg/2011/1332/oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylające rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz.U. L 62 z 8.3.2017, s. 1, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg_impl/2017/373/oj).
4 Art. 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 22 października 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.90823) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 10 marca 2025 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.343

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/343 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1332/2011 i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 w odniesieniu do pokładowych systemów zapobiegania kolizjom
Data aktu: 17/02/2025
Data ogłoszenia: 18/02/2025
Data wejścia w życie: 10/03/2025