uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z dnia 10 maja 2023 r. ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO21 , w szczególności jego art. 8 ust. 3,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2023/956 ustanowiono zasady weryfikacji emisji wbudowanych związanych z towarami przywożonymi na obszar celny Unii od 2026 r., w przypadku, gdy emisje te są określane na podstawie wartości rzeczywistych.
(2) Aby, w miarę możliwości, zapewnić równoważność i spójność z procedurami mającymi zastosowanie do EU ETS, określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/2067 2 , a jednocześnie wziąć pod uwagę specyfikę CBAM i zminimalizować obciążenie administracyjne, należy odpowiednio uwzględnić odpowiednie przepisy mające zastosowanie w ramach EU ETS. Ze względu na specyfikę CBAM decyzja weryfikatora o zastąpieniu fizycznej wizyty w obiekcie wirtualną wizytą w obiekcie lub o odstąpieniu od wizyty w obiekcie nie powinna podlegać zatwierdzeniu przez właściwe organy.
(3) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/956 w ramach weryfikacji weryfikatorzy mają przeprowadzać fizyczną wizytę w obiekcie instalacji, w której produkowane są odnośne towary. W pierwszym roku podlegającym weryfikacji fizyczna wizyta w obiekcie instalacji powinna być wymagana we wszystkich przypadkach. W drugim kolejnym roku podlegającym weryfikacji, w celu zmniejszenia kosztów i obciążenia administracyjnego związanego z wizytą w obiekcie, weryfikator może zastąpić fizyczną wizytę w obiekcie wirtualną wizytą w obiekcie lub odstąpić od wizyty w obiekcie, jeżeli spełnione są określone kryteria zapewniające zachowanie wiarygodności weryfikacji. Weryfikator może podjąć taką decyzję tylko wówczas, gdy przeprowadził fizyczną wizytę w obiekcie w roku poprzednim. Fizyczne wizyty w obiekcie powinny odbywać się co najmniej raz na dwa lata. W przypadku instalacji, z których energia elektryczna jest importowana na obszar celny Unii lub wykorzystywana do produkcji towarów, należy zapewnić dodatkową elastyczność w zakresie zastępowania fizycznej wizyty w obiekcie wirtualną wizytą w obiekcie ze względu na mniejszą złożoność takiej weryfikacji.
(4) Weryfikator może również zastąpić fizyczną wizytę w obiekcie wirtualną wizytą w obiekcie, jeżeli nie może on przeprowadzić fizycznej wizyty w obiekcie z powodu poważnych, nadzwyczajnych i nieprzewidzianych okoliczności. Jeżeli mające zastosowanie warunki nie są spełnione, przeprowadzenie weryfikacji instalacji nie powinno być możliwe.
(5) Zasadniczym elementem procesu weryfikacji jest analiza podatności deklarowanych danych na nieprawidłowości i niezgodności, które mogą być istotne. Weryfikator powinien stosować podejście oparte na analizie ryzyka w celu sformułowania wniosków z weryfikacji, które dają wystarczającą pewność, że informacje dotyczące całkowitych emisji są wolne od istotnych nieprawidłowości oraz że raport można zweryfikować jako zadowalający.
(6) Aby przygotować się do weryfikacji raportu emisji operatora i wesprzeć weryfikatora w jego ocenie, czy nieprawidłowość, niezgodność lub nieprzestrzeganie przepisów mają istotny wpływ na dane dotyczące emisji lub dostosowanie przydziału bezpłatnych uprawnień, należy określić odpowiednie progi istotności, dbając o równowagę między złożonością i nowością zadań weryfikacyjnych dotyczących CBAM a dokładnością obliczeń. Ze względu na szczególny charakter CBAM progi te należy określić na poziomie towarów. Poziomy istotności mogą być z czasem zmieniane, uwzględniając praktyczne doświadczenia zdobyte podczas stosowania niniejszego rozporządzenia.
(7) Aby ułatwić przygotowywanie, przedkładanie, czytelność i przegląd sprawozdań z weryfikacji, powinno się stosować jeden elektroniczny wzór, który zostanie opracowany przez Komisję. Sprawozdanie z weryfikacji powinno zawierać informacje niezbędne do złożenia deklaracji CBAM zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2023/956 oraz jej przeglądu zgodnie z art. 19 ust. 2 tego rozporządzenia.
(8) Przy przetwarzaniu danych osobowych w kontekście stosowania niniejszego rozporządzenia zastosowanie ma rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 oraz, w stosownych przypadkach, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 .
(9) Przepisy niniejszego rozporządzenia odnoszą się do zasad weryfikacji, które mają być stosowane przez weryfikatorów prowadzących działania związane z emisjami gazów cieplarnianych uwalnianymi od dnia 1 stycznia 2026 r. Niniejsze rozporządzenie powinno być zatem stosowane od dnia 1 stycznia 2026 r.
(10) Równolegle z konsultacjami technicznymi z państwami członkowskimi, w tym na poziomie ekspertów, Komisja Europejska przeprowadziła szeroko zakrojone konsultacje z odpowiednimi zainteresowanymi stronami, z uwzględnieniem przedstawicieli przemysłu, aby zebrać informacje na potrzeby przygotowania przepisów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(11) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 17 listopada 2025 r.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. CBAM,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2025 r.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2546 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2546 w sprawie stosowania zasad weryfikacji deklarowanych emisji wbudowanych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 |
| Data aktu: | 10/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/12/2025 |
| Data wejścia w życie: | 25/12/2025, 01/01/2026 |