Rozporządzenie wykonawcze 2025/2546 w sprawie stosowania zasad weryfikacji deklarowanych emisji wbudowanych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/2546
z dnia 10 grudnia 2025 r.
w sprawie stosowania zasad weryfikacji deklarowanych emisji wbudowanych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z dnia 10 maja 2023 r. ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO21 , w szczególności jego art. 8 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2023/956 ustanowiono zasady weryfikacji emisji wbudowanych związanych z towarami przywożonymi na obszar celny Unii od 2026 r., w przypadku, gdy emisje te są określane na podstawie wartości rzeczywistych.

(2) Aby, w miarę możliwości, zapewnić równoważność i spójność z procedurami mającymi zastosowanie do EU ETS, określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/2067 2 , a jednocześnie wziąć pod uwagę specyfikę CBAM i zminimalizować obciążenie administracyjne, należy odpowiednio uwzględnić odpowiednie przepisy mające zastosowanie w ramach EU ETS. Ze względu na specyfikę CBAM decyzja weryfikatora o zastąpieniu fizycznej wizyty w obiekcie wirtualną wizytą w obiekcie lub o odstąpieniu od wizyty w obiekcie nie powinna podlegać zatwierdzeniu przez właściwe organy.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/956 w ramach weryfikacji weryfikatorzy mają przeprowadzać fizyczną wizytę w obiekcie instalacji, w której produkowane są odnośne towary. W pierwszym roku podlegającym weryfikacji fizyczna wizyta w obiekcie instalacji powinna być wymagana we wszystkich przypadkach. W drugim kolejnym roku podlegającym weryfikacji, w celu zmniejszenia kosztów i obciążenia administracyjnego związanego z wizytą w obiekcie, weryfikator może zastąpić fizyczną wizytę w obiekcie wirtualną wizytą w obiekcie lub odstąpić od wizyty w obiekcie, jeżeli spełnione są określone kryteria zapewniające zachowanie wiarygodności weryfikacji. Weryfikator może podjąć taką decyzję tylko wówczas, gdy przeprowadził fizyczną wizytę w obiekcie w roku poprzednim. Fizyczne wizyty w obiekcie powinny odbywać się co najmniej raz na dwa lata. W przypadku instalacji, z których energia elektryczna jest importowana na obszar celny Unii lub wykorzystywana do produkcji towarów, należy zapewnić dodatkową elastyczność w zakresie zastępowania fizycznej wizyty w obiekcie wirtualną wizytą w obiekcie ze względu na mniejszą złożoność takiej weryfikacji.

(4) Weryfikator może również zastąpić fizyczną wizytę w obiekcie wirtualną wizytą w obiekcie, jeżeli nie może on przeprowadzić fizycznej wizyty w obiekcie z powodu poważnych, nadzwyczajnych i nieprzewidzianych okoliczności. Jeżeli mające zastosowanie warunki nie są spełnione, przeprowadzenie weryfikacji instalacji nie powinno być możliwe.

(5) Zasadniczym elementem procesu weryfikacji jest analiza podatności deklarowanych danych na nieprawidłowości i niezgodności, które mogą być istotne. Weryfikator powinien stosować podejście oparte na analizie ryzyka w celu sformułowania wniosków z weryfikacji, które dają wystarczającą pewność, że informacje dotyczące całkowitych emisji są wolne od istotnych nieprawidłowości oraz że raport można zweryfikować jako zadowalający.

(6) Aby przygotować się do weryfikacji raportu emisji operatora i wesprzeć weryfikatora w jego ocenie, czy nieprawidłowość, niezgodność lub nieprzestrzeganie przepisów mają istotny wpływ na dane dotyczące emisji lub dostosowanie przydziału bezpłatnych uprawnień, należy określić odpowiednie progi istotności, dbając o równowagę między złożonością i nowością zadań weryfikacyjnych dotyczących CBAM a dokładnością obliczeń. Ze względu na szczególny charakter CBAM progi te należy określić na poziomie towarów. Poziomy istotności mogą być z czasem zmieniane, uwzględniając praktyczne doświadczenia zdobyte podczas stosowania niniejszego rozporządzenia.

(7) Aby ułatwić przygotowywanie, przedkładanie, czytelność i przegląd sprawozdań z weryfikacji, powinno się stosować jeden elektroniczny wzór, który zostanie opracowany przez Komisję. Sprawozdanie z weryfikacji powinno zawierać informacje niezbędne do złożenia deklaracji CBAM zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2023/956 oraz jej przeglądu zgodnie z art. 19 ust. 2 tego rozporządzenia.

(8) Przy przetwarzaniu danych osobowych w kontekście stosowania niniejszego rozporządzenia zastosowanie ma rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3  oraz, w stosownych przypadkach, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 .

(9) Przepisy niniejszego rozporządzenia odnoszą się do zasad weryfikacji, które mają być stosowane przez weryfikatorów prowadzących działania związane z emisjami gazów cieplarnianych uwalnianymi od dnia 1 stycznia 2026 r. Niniejsze rozporządzenie powinno być zatem stosowane od dnia 1 stycznia 2026 r.

(10) Równolegle z konsultacjami technicznymi z państwami członkowskimi, w tym na poziomie ekspertów, Komisja Europejska przeprowadziła szeroko zakrojone konsultacje z odpowiednimi zainteresowanymi stronami, z uwzględnieniem przedstawicieli przemysłu, aby zebrać informacje na potrzeby przygotowania przepisów określonych w niniejszym rozporządzeniu.

(11) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 17 listopada 2025 r.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. CBAM,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia, oprócz definicji określonych w art. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/2551 5  oraz w art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2025/2547 6 , zastosowanie mają następujące definicje:

1)
"nieprawidłowość" oznacza pominięcie, podanie wprowadzających w błąd lub błędnych danych przez operatora, bez uwzględnienia niepewności związanej z przyrządami pomiarowymi i analizami laboratoryjnymi;
2)
"istotna nieprawidłowość" oznacza nieprawidłowość, która indywidualnie albo w połączeniu z innymi nieprawidłowościami przekracza poziom istotności lub może, na podstawie oceny eksperckiej weryfikatora, ze względu na swoją wielkość i charakter, mieć wpływ na całkowite zadeklarowane emisje lub inne istotne informacje;
3)
"poziom istotności" oznacza próg ilościowy lub wartość progową, powyżej których nieprawidłowości, indywidualnie albo w połączeniu z innymi nieprawidłowościami, są uważane przez weryfikatora za istotne;
4)
"niezgodność" oznacza każde działanie lub zaniechanie działania ze strony operatora, które nie spełnia wymogów planu monitorowania lub metodyki monitorowania mających zastosowanie do konkretnej instalacji, jak określono w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2025/2547;
5)
"istotna niezgodność" oznacza niezgodność, która powoduje istotną nieprawidłowość.
Artykuł  2

Fizyczne wizyty w obiekcie i zastępowanie ich wirtualnymi wizytami w obiekcie lub odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia wizyty

1. 
Weryfikator może zastąpić fizyczną wizytę w obiekcie, o której mowa w sekcji 2.12 załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/2551, wirtualną wizytą w obiekcie, jeżeli spełnione są warunki określone w art. 3 lub 4.
2. 
Weryfikator może odstąpić od obowiązku przeprowadzenia fizycznej wizyty w obiekcie, o której mowa w sekcji 2.12 załącznika II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/2551, jeżeli spełnione są warunki określone w art. 3.
3. 
Weryfikator niezwłocznie informuje operatora o swojej decyzji o zastąpieniu fizycznej wizyty w obiekcie wirtualną wizytą w obiekcie lub o odstąpieniu od obowiązku przeprowadzenia fizycznej wizyty w obiekcie.
Artykuł  3

Warunki dla zastosowania wirtualnej wizyty w obiekcie lub odstąpienia od obowiązku przeprowadzenia fizycznej wizyty w obiekcie

1. 
Weryfikator może zdecydować o przeprowadzeniu wirtualnej wizyty w obiekcie lub o odstąpieniu od obowiązku przeprowadzenia fizycznej wizyty w obiekcie, pod warunkiem że spełnione są wszystkie następujące warunki:
a)
weryfikator przeprowadził fizyczną wizytę w obiekcie podczas okresu sprawozdawczego bezpośrednio poprzedzającego bieżący okres sprawozdawczy;
b)
w przypadku odstąpienia od obowiązku przeprowadzenia fizycznej wizyty w obiekcie - weryfikator przeprowadził fizyczną wizytę w obiekcie podczas dwóch okresów sprawozdawczych poprzedzających bieżący okres sprawozdawczy;
c)
weryfikator posiada wystarczającą wiedzę na temat funkcjonowania instalacji, procesów produkcji oraz systemu monitorowania i raportowania, w tym systemu kontroli wewnętrznej operatora;
d)
weryfikator uważa, że charakter i poziom złożoności systemu monitorowania i raportowania instalacji, a także ryzyko nieodłączne i ryzyko zawodności systemów kontroli wewnętrznej są takie, że nie wymagają fizycznej wizyty w obiekcie;
e)
weryfikator jest w stanie zdalnie uzyskać i ocenić wszystkie informacje wymagane do weryfikacji, w tym te dotyczące prawidłowego stosowania metodyki opisanej w planie monitorowania, danych zadeklarowanych w raporcie emisji operatora, zastosowanych procesów produkcji i prekursorów;
f)
decyzja o przeprowadzeniu wirtualnej wizyty w obiekcie lub o odstąpieniu od fizycznej wizyty w obiekcie opiera się na wynikach analizy ryzyka, a weryfikator zidentyfikował i podjął niezbędne środki w celu ograniczenia ryzyka weryfikacyjnego do dopuszczalnego poziomu, aby uzyskać wystarczającą pewność, że raport emisji operatora nie zawiera istotnych nieprawidłowości i niezgodności;
g)
instalacja i jej plan monitorowania nie uległy żadnym istotnym zmianom ani modyfikacjom od czasu ostatniej fizycznej wizyty w obiekcie, w tym żadnej z następujących istotnych zmian:
1)
rozpoczęcie nowych procesów produkcyjnych lub ścieżki produkcyjnej lub zamknięcie procesów produkcyjnych lub ścieżki produkcyjnej;
2)
zmiany we wspólnym procesie produkcji prekursorów i towarów złożonych, jak zdefiniowano w art. 4 pkt 9 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/2547 w odniesieniu do obliczania wielkości emisji wbudowanych;
3)
zmiany w zaopatrzeniu instalacji w energię;
4)
zmiany połączeń technicznych między procesami produkcji lub ścieżkami produkcyjnymi, takie jak dodatkowe lub usunięte linie do przesyłu paliw, materiałów, mierzalnego ciepła, gazów odlotowych lub wyprodukowanych towarów;
5)
w przypadku stosowania wartości rzeczywistych - zmiany dotyczące prekursorów produkowanych w instalacji lub otrzymywanych z innych instalacji;
6)
zmiana metodyki monitorowania (opartej na obliczeniach, pomiarach, innych elementach);
7)
zmiany, które weryfikator zidentyfikował podczas analizy strategicznej lub analizy ryzyka jako wymagające znacząco innych podejść do weryfikacji niż te zastosowane podczas poprzedniej weryfikacji, takie jak dodanie nowych paliw lub materiałów lub dodanie nowych przyrządów pomiarowych.
2. 
Weryfikator może odstąpić od obowiązku przeprowadzenia fizycznej wizyty w obiekcie instalacji, w której wytwarzana jest energia elektryczna, pod warunkiem że spełnione są wszystkie następujące warunki:
a)
energia elektryczna jest jedynym towarem objętym załącznikiem I do rozporządzenia (UE) 2023/956 wytwarzanym przez instalację;
b)
instalacja nie wykorzystuje żadnych materiałów, paliw ani procesów produkcji, które podczas normalnej eksploatacji mogłyby emitować gazy cieplarniane. Następujących instalacji nie uznaje się za spełniające to kryterium:
1)
instalacje wykorzystujące biomasę zdefiniowaną w sekcji 1 pkt 9 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/2547;
2)
instalacje prowadzące wychwytywanie dwutlenku węgla, w tym do celów geologicznego składowania lub wykorzystania gazów cieplarnianych w produkcji paliw lub innych materiałów;
3)
instalacje przesyłające gazy cieplarniane do innych instalacji, rurociągów lub infrastruktury transportu CO2 zdefiniowanej w art. 3 pkt 29 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 7 ;
c)
weryfikator przeprowadził co najmniej jedną fizyczną wizytę w obiekcie w ciągu pięciu ostatnich okresów sprawozdawczych bezpośrednio poprzedzających bieżący okres sprawozdawczy;
d)
spełnione są warunki określone w ust. 1 lit. c)-f).
Artykuł  4

Warunki dla zastosowania wirtualnej wizyty w obiekcie z powodu poważnych, nadzwyczajnych i nieprzewidzianych okoliczności

Weryfikator może zdecydować o przeprowadzeniu wirtualnej wizyty w obiekcie, pod warunkiem, że spełnione są następujące warunki:

a)
weryfikator nie ma możliwości przeprowadzenia fizycznej wizyty w obiekcie z powodu poważnych, nadzwyczajnych i nieprzewidzianych okoliczności pozostających poza kontrolą operatora, a okoliczności te - mimo podjęcia wszelkich racjonalnych starań - nie mogą zostać przezwyciężone;
b)
decyzja weryfikatora o przeprowadzeniu wirtualnej wizyty w obiekcie opiera się na wynikach analizy ryzyka;
c)
weryfikator zidentyfikował i podjął niezbędne środki w celu ograniczenia ryzyka weryfikacyjnego do

dopuszczalnego poziomu, aby uzyskać wystarczającą pewność, że raport emisji operatora nie zawiera istotnych nieprawidłowości.

Artykuł  5

Poziomy istotności i inne parametry

1. 
Przy ocenianiu nieprawidłowości w zadeklarowanych danych w okresie sprawozdawczym podlegającym weryfikacji weryfikator stosuje następujące poziomy istotności w odniesieniu do każdej tony odnośnego towaru zidentyfikowanego za pomocą kodu Nomenklatury scalonej (CN):
a)
5 % całkowitych specyficznych emisji wbudowanych;
b)
5 % przydziału bezpłatnych uprawnień dotyczących całkowitych specyficznych emisji wbudowanych.
2. 
Weryfikator stosuje również ocenę ekspercką, aby stwierdzić, czy nieprawidłowości lub niezgodności, indywidualnie lub w połączeniu z innymi nieprawidłowościami lub niezgodnościami, uzasadnione ich wielkością i charakterem, należy uznać za istotne, jeśli chodzi o:
a)
nieprawidłowości, które indywidualnie lub w połączeniu z innymi nieprawidłowościami znajdują się poniżej poziomu istotności, o którym mowa w ust. 1;
b)
parametry, o których nie ma mowy w ust. 1.
Artykuł  6

Format sprawozdania z weryfikacji

Sprawozdanie z weryfikacji przygotowuje się na podstawie elektronicznego wzoru dostarczonego przez Komisję za pośrednictwem rejestru CBAM.

Elektroniczny wzór musi zawierać co najmniej informacje wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  7

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2026 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Wzór sprawozdania z weryfikacji

1. OGÓLNE DANE IDENTYFIKACYJNE

1.1. Identyfikacja operatora i instalacji

a) nazwa operatora;

b) numer wpisu do rejestru przedsiębiorców lub rejestru działalności gospodarczej operatora;

c) pełny adres w języku angielskim;

d) instalacja poddawana weryfikacji, określona na podstawie następujących danych:

1) nazwa instalacji;

2) niepowtarzalny identyfikator instalacji w rejestrze CBAM;

3) odpowiedni kod lokalizacji ONZ obowiązujący w handlu i transporcie (UN/LOCODE);

4) pełny adres w języku angielskim oraz współrzędne geograficzne instalacji, wyrażone w długości i szerokości geograficznej, z dokładnością do sześciu miejsc po przecinku.

1.2. Identyfikacja sprawozdania z weryfikacji

a) niepowtarzalny identyfikator sprawozdania z weryfikacji;

b) mający zastosowanie okres sprawozdawczy.

1.3. Identyfikacja weryfikatora

a) nazwa weryfikatora;

b) adres, pod którym weryfikator ma siedzibę;

c) w przypadku, gdy weryfikator zlecił wykonanie czynności weryfikacyjnych na zewnątrz - adres(-y) biura(biur) zespołu weryfikacyjnego;

d) numer akredytacji weryfikatora;

e) nazwa krajowej jednostki akredytującej:

f) państwo siedziby krajowej jednostki akredytującej;

g) data wygaśnięcia akredytacji;

h) zakres akredytacji istotny dla CBAM.

2. INFORMACJE NA TEMAT WERYFIKACJI

2.1. Zespół weryfikacyjny

a) imię i nazwisko kierownika zespołu weryfikacyjnego;

b) imię i nazwisko audytora wiodącego CBAM oraz wszystkich audytorów CBAM i ekspertów technicznych będących członkami zespołu weryfikacyjnego;

c) w stosownych przypadkach, imię i nazwisko audytora wiodącego CBAM, audytorów CBAM i ekspertów technicznych przeprowadzających fizyczną lub wirtualną wizytę w obiekcie.

2.2. Szczegółowe informacje na temat fizycznych i wirtualnych wizyt w obiektach

a) w stosownych przypadkach, data fizycznych wizyt w obiekcie i liczba dni spędzonych w obiekcie;

b) data ostatniej fizycznej wizyty w obiekcie;

c) w stosownych przypadkach, data przeprowadzenia wirtualnej wizyty w obiekcie i szczegółowe wyjaśnienie powodów jej przeprowadzenia;

d) w stosownych przypadkach, szczegółowe wyjaśnienie powodów odstąpienia od obowiązku przeprowadzenia fizycznej wizyty w obiekcie;

e) w stosownych przypadkach, data i miejsce innych wizyt związanych z weryfikacją.

2.3. Podstawa prac weryfikacyjnych

a) cele weryfikacji;

b) zakres weryfikacji;

c) zakres akredytacji wymaganej do przeprowadzenia weryfikacji;

d) data i numer wersji planu monitorowania wykorzystanego na potrzeby weryfikacji;

e) kryteria stosowane do weryfikacji raportu operatora;

f) zastosowane poziomy istotności.

2.4. Weryfikacja instalacji i danych

a) podsumowanie planu monitorowania instalacji, zawierające co najmniej następujące informacje:

1) wykaz wszystkich procesów produkcji i ścieżek produkcyjnych objętych CBAM przeprowadzanych w instalacji;

2) informacje na temat sposobu obliczania wielkości przypisanych emisji bezpośrednich i pośrednich z każdego procesu produkcji;

3) informacje o tym, czy wykorzystuje się jakiekolwiek paliwa o współczynniku zero oraz w jaki sposób operator wykazuje, że emisje z paliw można uznać za zerowe;

4) informacje o tym, czy mierzalne ciepło jest wprowadzane z innych instalacji lub wyprowadzane do innych instalacji;

5) informacje o tym, czy gazy odlotowe są wytwarzane i wykorzystywane w instalacji lub wprowadzane z innych instalacji lub wyprowadzane do innych instalacji;

6) informacje na temat tego, czy stosowane jest wychwytywanie CO2;

b) zestawienie zweryfikowanych danych, składające się z następujących elementów:

1) całkowita wielkość emisji bezpośrednich z instalacji w okresie sprawozdawczym;

2) w przypadku gdy instalacja produkuje towary, które nie są wymienione w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2023/956:

a) wielkość emisji pośrednich z instalacji w okresie sprawozdawczym;

b) metoda określania współczynnika specyficznych emisji pośrednich i wykorzystane źródło informacji;

c) specyficzne pośrednie emisje wbudowane dla każdego wyprodukowanego towaru;

3) ilości każdego towaru mierzone w jednostce funkcjonalnej dla każdego kodu CN;

4) specyficzne bezpośrednie emisje wbudowane dla każdego wyprodukowanego towaru;

5) w stosownych przypadkach, w przypadku energii elektrycznej importowanej na obszar celny Unii:

a) potwierdzenie, że spełnione są kryteria określone w sekcji 5 załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2023/956 w odniesieniu do każdego upoważnionego zgłaszającego CBAM, dla którego operator przedstawił addendum do raportu emisji operatora dotyczące danego zgłaszającego, oraz w odniesieniu do ilości energii elektrycznej w nim wymienionej;

b) streszczenie dowodów potwierdzających spełnienie każdego z kryteriów określonych w sekcji 5 załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2023/956;

6) w przypadku towarów niewymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2023/956:

a) w przypadku emisji pośrednich, gdy energia elektryczna jest wytwarzana w instalacji, informacje o tym, czy energia elektryczna jest:

– wytwarzana w procesie kogeneracji,

– wytwarzana w drodze oddzielnego wytwarzania,

– wytwarzana ze źródeł kopalnych lub odnawialnych,

– eksportowana z granic systemowych procesu produkcji;

b) udział emisji pośrednich określony na podstawie wartości rzeczywistych zgodnie z art. 9 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/2547;

c) udział emisji pośrednich określony na podstawie wartości domyślnych;

d) w odniesieniu do udziału emisji pośrednich określonego na podstawie wartości rzeczywistych - potwierdzenie, że spełnione są kryteria stosowania wartości rzeczywistych określone w pkt 6 załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2023/956;

e) specyficzne emisje pośrednie obliczone zgodnie z art. 9 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/2547;

7) przydział bezpłatnych uprawnień w odniesieniu do specyficznych emisji wbudowanych dla każdego wyprodukowanego towaru;

8) potwierdzenie stosowania mających zastosowanie wskaźników CBAM oraz metod stosowanych do określenia przydziału bezpłatnych uprawnień w odniesieniu do specyficznych emisji wbudowanych.

2.5. Weryfikacja danych dotyczących prekursorów

a) dane dotyczące każdego rodzaju prekursora, który był wykorzystywany w instalacji i w odniesieniu, do którego zastosowano wartości domyślne, z wyłączeniem prekursorów wyprodukowanych w procesie produkcji zgodnie z art. 4 ust. 9 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/2547:

1) kod CN;

2) nazwa towaru;

3) państwo pochodzenia, jeżeli jest znane, w którym prekursor został wyprodukowany poza instalacją;

4) mająca zastosowanie wartość domyślna;

b) dane dotyczące każdego rodzaju prekursora, który był wykorzystywany w instalacji i w odniesieniu, do którego zastosowano wartości rzeczywiste, z wyłączeniem prekursorów wyprodukowanych w procesie produkcji zgodnie z art. 4 ust. 9 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/2547:

1) kod CN;

2) nazwa towaru;

3) państwo pochodzenia;

4) okres sprawozdawczy oraz wskazanie, czy został on określony na podstawie domyślnego okresu sprawozdawczego czy rzeczywistego czasu produkcji;

5) specyficzne emisje wbudowane (bezpośrednie i, w stosownych przypadkach, pośrednie);

6) informacje na temat operatora i instalacji pochodzenia prekursora:

a) nazwa operatora;

b) nazwa instalacji;

c) niepowtarzalny identyfikator instalacji w rejestrze CBAM, jeżeli istnieje;

d) mający zastosowanie okres sprawozdawczy;

7) informacje na temat weryfikatora, który zweryfikował wartości rzeczywiste prekursora:

a) nazwa weryfikatora;

b) adres, pod którym weryfikator ma siedzibę;

c) w przypadku gdy weryfikator zlecił wykonanie czynności weryfikacyjnych na zewnątrz - adres(-y) biura(biur), którym zlecono wykonanie niektórych działań weryfikacyjnych;

d) imię i nazwisko oraz dane kontaktowe audytora wiodącego CBAM;

e) numer akredytacji weryfikatora;

f) nazwa krajowej jednostki akredytującej:

g) państwo siedziby krajowej jednostki akredytującej;

h) data wygaśnięcia akredytacji;

i) zakres akredytacji wymaganej do przeprowadzenia weryfikacji;

j) informacje na temat tego, czy w oświadczeniu weryfikatora stwierdzono z wystarczającą pewnością, że sprawozdanie nie zawiera istotnych nieprawidłowości ani istotnych niezgodności;

k) data wydania oświadczenia dotyczącego weryfikacji;

c) w przypadku gdy instalacja produkująca towary złożone otrzymuje od innej instalacji prekursory objęte danym kodem CN wyprodukowane w różnych okresach sprawozdawczych - specyficzne emisje wbudowane (bezpośrednie i, w stosownych przypadkach, pośrednie), które mają być wykorzystane w odniesieniu do tego prekursora zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/2547;

d) w przypadku gdy w procesie produkcji towaru złożonego wykorzystuje się rodzaj prekursora uzyskanego z wielu instalacji - specyficzne emisje wbudowane (bezpośrednie i, w stosownych przypadkach, pośrednie), które mają być wykorzystane w odniesieniu do tego prekursora, obliczone zgodnie z art. 14 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/2547.

2.6. Oświadczenie dotyczące weryfikacji

a) oświadczenie weryfikatora wskazujące, czy stwierdza on z wystarczającą pewnością, że sprawozdanie nie zawiera istotnych nieprawidłowości ani istotnych niezgodności;

b) informacje o stwierdzonych i skorygowanych istotnych nieprawidłowościach;

c) informacje o stwierdzonych i skorygowanych istotnych niezgodnościach;

d) informacje o pozostałych nieprawidłowościach, które nie zostały skorygowane przed wydaniem sprawozdania z weryfikacji, oraz na temat tego, czy są one istotne;

e) informacje o pozostałych niezgodnościach, które nie zostały skorygowane przed wydaniem sprawozdania z weryfikacji, oraz na temat tego, czy są one istotne;

f) informacje o pozostałych przypadkach nieprzestrzegania przepisów, które nie zostały skorygowane przed wydaniem sprawozdania z weryfikacji, oraz na temat tego, czy są one istotne;

g) zalecenia dotyczące doskonalenia, w stosownych przypadkach;

h) data i podpis osoby upoważnionej przez weryfikatora, wraz z jej nazwiskiem.

3. ZAŁĄCZNIK: SKRÓCONY RAPORT EMISJI OPERATORA ZGODNIE Z ZAŁĄCZNIKIEM IV DO ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZEGO (UE) 2025/2547

4. ADDENDUM DO RAPORTU EMISJI OPERATORA DOTYCZĄCE DANEGO ZGŁASZAJĄCEGO W ODNIESIENIU DO ENERGII ELEKTRYCZNEJ IMPORTOWANEJ NA OBSZAR CELNY UNII

1 Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 52, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/956/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2067 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie weryfikacji danych oraz akredytacji weryfikatorów na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 334 z 31.12.2018, s. 94, ELI: http:// data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2067/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2016/679/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/2551 z dnia 20 listopada 2025 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 przez określenie warunków udzielania akredytacji weryfikatorom, kontroli działalności akredytowanych weryfikatorów i nadzoru nad nimi, cofnięcia akredytacji oraz wzajemnego uznawania i wzajemnej oceny jednostek akredytujących (Dz.U. L, 2025/2551, 22.12.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/2551/oj).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2025/2551 z dnia 10 grudnia 2025 r. ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 w odniesieniu do metod obliczania emisji wbudowanych związanych z towarami (Dz.U. L, 2025/2547, 22.12.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/2547/oj).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie i zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1724 (Dz.U. L, 2024/1735, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1735/oj).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2546

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/2546 w sprawie stosowania zasad weryfikacji deklarowanych emisji wbudowanych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956
Data aktu: 10/12/2025
Data ogłoszenia: 22/12/2025
Data wejścia w życie: 25/12/2025, 01/01/2026