Rozporządzenie wykonawcze 2025/2545 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2025/2335 poprzez określenie dostosowanych emisji odniesienia CO2 oraz metodyki definiowania pojazdów reprezentatywnych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/2545
z dnia 15 grudnia 2025 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2025/2335 poprzez określenie dostosowanych emisji odniesienia CO2 oraz metodyki definiowania pojazdów reprezentatywnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 2 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Procedury homologacji typu, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 2 , zostały zmienione poprzez wprowadzenie nowych profili zadań, procedur zmiany biegów oraz pełnej oceny zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy przeprowadzonej w narzędziu symulacyjnym, co doprowadziło do zmniejszenia poziomu emisji CO2 reprezentatywnych pojazdów ciężkich o ponad 5 g CO2/km.

(2) W związku z tym Komisja po raz pierwszy dostosowuje, zgodnie z art. 11 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2019/1242, emisje odniesienia CO2 dla niektórych podgrup pojazdów określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2025/2335 3  oraz określa dostosowane emisje odniesienia jako i=1 oraz niedostosowane emisje odniesienia określone w tym rozporządzeniu jako i=0.

(3) Aby obliczyć poziomy dostosowanych emisji odniesienia CO2, konieczne jest określenie, zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1242, metodyki definiowania pojazdów reprezentatywnych, w tym ich wag statystycznych oraz wartości ładowności i liczby pasażerów.

(4) W celu spełnienia wymogu określonego w art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1242 oraz osiągnięcia jak największej dokładności i ograniczenia obciążeń administracyjnych dla producentów, pojazdy reprezentatywne do celów określenia dostosowanych emisji odniesienia CO2 (i=1) powinny stanowić podzbiór wszystkich pojazdów, w stosunku do których zgłoszono dane w okresie sprawozdawczym roku 2019 i w odniesieniu do których można przeprowadzić ponowną symulację danych zgodnie ze zmienioną procedurą homologacji typu.

(5) Dostosowane emisje odniesienia CO2 określono zgodnie z procedurą dostosowania ustanowioną w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2019/1242, jak szczegółowo wyjaśniono w sprawozdaniu publicznie dostępnym na stronie internetowej JRC pod numerem referencyjnym JRC138612 i z uwzględnieniem aktualizacji danych symulacyjnych dostarczonych przez niektórych producentów.

(6) Aby wynik dostosowania został jak najszybciej uwzględniony przy określaniu docelowych indywidualnych poziomów emisji CO2 i ścieżki redukcji emisji CO2, dostosowane emisje odniesienia CO2, o których mowa w pkt 2 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2019/1242, powinny zacząć obowiązywać od okresu sprawozdawczego roku 2025.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2025/2335.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2025/2335

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2025/2335 wprowadza się następujące zmiany:

(1)
w art. 1 dodaje się akapit drugi w brzmieniu:

"Dostosowane emisje odniesienia CO2, o których mowa w pkt 2 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2019/1242, za okres sprawozdawczy roku 2025 i kolejnych lat określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.";

(2)
dodaje się art. 1a w brzmieniu:

"Artykuł 1a

Specyfikacja pojazdów reprezentatywnych dla i=1

W celu określenia dostosowanych emisji odniesienia CO2 (i=1) określone pojazdy reprezentatywne z podgrup pojazdów 4-UD, 4-RD, 4-LH, 5-RD, 5-LH, 9-RD, 9-LH, 10-RD i 10-LH to pojazdy włączone do centralnego rejestru, o którym mowa w art. 13c rozporządzenia (UE) 2019/1242, które zgłoszono w okresie sprawozdawczym roku 2019, i które są oznakowane jako pojazdy reprezentatywne w centralnym rejestrze.

Ładowności wykorzystywane do określania emisji CO2 zdefiniowano w pkt 2.5.1 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1242. Waga statystyczna, o której mowa w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2019/1242, wynosi "1" dla wszystkich pojazdów reprezentatywnych.";

(3)
Załącznik do rozporządzenia (UE) 2025/2335 zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK

Emisje odniesienia CO2, o których mowa w art. 11 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2019/1242 (i=0, niedostosowane) i dostosowane emisje odniesienia CO2 (i=1, dostosowane) dla niektórych podgrup pojazdów, o których mowa w art. 11 ust. 2 lit. a) i w pkt 2 załącznika II do tego rozporządzenia, w g/t•km:
Podgrupy pojazdów sg Emisje odniesienia CO2 w odpowiednich okresach sprawozdawczych
Okresy sprawozdawcze roku 2019 i kolejnych lat Okresy sprawozdawcze roku 2025 i kolejnych lat
i = 0 (niedostosowane) i = 1

(dostosowane)

rCO2sg,0 w g/tkm rCO2sg,1w g/tkm
4-UD 307,23 299,57
4-RD 197,16 195,77
4-LH 105,96 103,32
5-RD 84,00 83,53
5-LH 56,60 55,02
9-RD 110,98 110,56
9-LH 65,16 63,47
10-RD 83,26 82,75
10-LH 58,26 56,84"
1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 202, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1242/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/595/oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2025/2335 z dnia 20 listopada 2025 r. ustanawiające emisje odniesienia CO2 na okres sprawozdawczy roku 2019 (Dz.U. L, 2025/2335, 21.11.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/2335/oj).

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2545

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/2545 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2025/2335 poprzez określenie dostosowanych emisji odniesienia CO2 oraz metodyki definiowania pojazdów reprezentatywnych
Data aktu: 15/12/2025
Data ogłoszenia: 16/12/2025
Data wejścia w życie: 05/01/2026