uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania lub odmowy udzielenia takich zezwoleń.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 643/2013 2 zezwolono na stosowanie przez dziesięć lat błękitu patentowego V jako dodatku paszowego dla zwierząt, od których ani z których nie pozyskuje się żywności.
(3) Zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 złożono wniosek o przedłużenie zezwolenia na stosowanie błękitu patentowego V jako dodatku paszowego dla zwierząt, od których ani z których nie pozyskuje się żywności, wnosząc o sklasyfikowanie go w kategorii "dodatki sensoryczne" i w grupie funkcjonalnej "barwniki - substancje, które dodają kolorów lub przywracają kolory w paszach". Do wniosku dołączono dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na podstawie art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(4) Jak przewidziano w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, to obowiązkiem wnioskodawcy ubiegającego się o wydanie zezwolenia na stosowanie dodatku paszowego jest wykazać w odpowiedni i wystarczający sposób, zgodnie ze środkami wykonawczymi określonymi w art. 7 tego rozporządzenia, że warunki zezwolenia określone w art. 5 ust. 2 i 3 tego rozporządzenia zostały spełnione. W odniesieniu do wniosków o przedłużenie zezwolenia rozporządzenie Komisji (WE) nr 429/2008 3 w szczególności wymaga od wnioskodawcy przedstawienia dowodów, że zgodnie z obecnym stanem wiedzy naukowej dodatek jest bezpieczny, w objętych zezwoleniem warunkach, dla gatunku docelowego, konsumentów, użytkowników oraz środowiska.
(5) W opinii z dnia 13 marca 2024 r. 4 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") stwierdził, że wnioskodawca nie przedstawił dowodów na to, że dodatek znajdujący się obecnie w obrocie spełnia obowiązujące warunki zezwolenia (kryteria czystości: minimalnie 90 % całkowitej zawartości substancji barwiących, w przeliczeniu na sole sodu, wapnia lub potasu). Urząd nie był w stanie stwierdzić, czy błękit patentowy V pozostaje bezpieczny dla gatunków docelowych, ze względu na niezgodność z zatwierdzonymi specyfikacjami dotyczącymi stosowania dodatku w paszy oraz brak danych na potrzeby oceny potencjalnej aneugenności dodatku.
(6) Pismem z dnia 1 lipca 2024 r. Komisja umożliwiła wnioskodawcy przedstawienie informacji uzupełniających w odniesieniu do kwestii poruszonych w opinii EFSA. W dniu 20 września 2024 r. wnioskodawca odpowiedział, że nie zamierza przedstawić żadnych dodatkowych danych w celu przedłużenia zezwolenia na stosowanie błękitu patentowego V.
(7) Z opinii Urzędu z dnia 13 marca 2024 r. wynika, iż wnioskodawca nie wykazał w odpowiedni i wystarczający sposób, że błękit patentowy V pozostaje bezpieczny w przypadku stosowania jako dodatek paszowy dla zwierząt, od których ani z których nie pozyskuje się żywności, w kategorii "dodatki sensoryczne" i w grupie funkcjonalnej "barwniki - substancje, które dodają kolorów lub przywracają kolory w paszach".
(8) W związku z powyższym błękit patentowy V nie spełnia warunków przedłużenia zezwolenia przewidzianych w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. Z tego względu należy odmówić przedłużenia zezwolenia na stosowanie tej substancji jako dodatku paszowego należącego do kategorii "dodatki sensoryczne" i do grupy funkcjonalnej "barwniki - substancje, które dodają kolorów lub przywracają kolory w paszach" w przypadku zwierząt, od których ani z których nie pozyskuje się żywności.
(9) W związku z tym substancję błękit patentowy V i zawierającą ją paszę należy jak najszybciej wycofać z obrotu w odniesieniu do stosowania u zwierząt, od których ani z których nie pozyskuje się żywności. Należy jednak wprowadzić krótki okres na wycofanie z obrotu istniejących zapasów tych produktów, aby umożliwić podmiotom gospodarczym właściwe przeprowadzenie obowiązkowego wycofania.
(10) W wyniku odmowy przedłużenia zezwolenia na stosowanie błękitu patentowego V jako dodatku paszowego dla zwierząt, od których ani z których nie pozyskuje się żywności, należy uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 643/2013.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 grudnia 2025 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2543 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2543 dotyczące odmowy przedłużenia zezwolenia na stosowanie błękitu patentowego V jako dodatku paszowego dla zwierząt, od których ani z których nie pozyskuje się żywności, i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 643/2013 |
| Data aktu: | 11/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 12/12/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2026 |