Decyzja 2025/2464 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2026

DECYZJA RADY (UE) 2025/2464
z dnia 1 grudnia 2025 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2026

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 i art. 100 ust. 2, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową (TWT) 1  został zatwierdzony w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2019/392 2  i wszedł w życie w dniu 1 maja 2019 r.

(2) Zgodnie z art. 35 TWT Regionalny Komitet Sterujący Wspólnoty Transportowej (zwany dalej "Komitetem Sterującym") przyjmuje corocznie budżet Wspólnoty Transportowej. Art. 35 TWT uprawnia również Komitet Sterujący do przyjmowania decyzji określających procedurę na potrzeby wykonania budżetu.

(3) Komitet Sterujący ma przyjąć decyzję w sprawie budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2026 na swoim ostatnim posiedzeniu w 2025 r.

(4) Proponowany budżet Wspólnoty Transportowej na rok 2026 jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania Stałego Sekretariatu i organów Wspólnoty Transportowej. Pokrywa on koszty zasobów ludzkich, podróży, sprzętu informatycznego i oprogramowania komputerowego, a także wydatki operacyjne, takie jak analizy, budowanie zdolności, pomoc techniczna oraz organizacja konferencji i spotkań.

(5) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Sterującego w odniesieniu do decyzji dotyczącej przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na 2026 r., ponieważ decyzja ta będzie wiążąca dla Unii na podstawie art. 25 ust. 1 TWT.

(6) Stanowisko Unii w ramach Komitetu Sterującego powinno opierać się na dołączonym projekcie decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej (zwanego dalej "Komitetem Sterującym") w odniesieniu do przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2026, opiera się na projekcie decyzji Komitetu Sterującego dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 grudnia 2025 r.

PROJEKT

DECYZJA NR ... /2025 REGIONALNEGO KOMITETU STERUJĄCEGO WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ

z dnia.

w sprawie przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2026

REGIONALNY KOMITET STERUJĄCY WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową 3 , w szczególności jego art. 24 ust. 1 i art. 35,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł

Budżet Wspólnoty Transportowej na rok 2026, dołączony do niniejszej decyzji, zostaje niniejszym przyjęty.

Sporządzono w ....

W imieniu Regionalnego Komitetu Sterującego

Przewodniczący / Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Budżet Wspólnoty Transportowej na rok 2026

Linia budżetowa Kwota (w EUR)
1. Stały Sekretariat
1.1. Zasoby ludzkie 1 753 257
1.2. Koszty podróży 117020
1.3. Koszty biurowe, sprzęt i oprogramowanie 35 220
1.4. Inne koszty i usługi, w tym: 739 741
- Usługi zlecane na zewnątrz i inne usługi (audyt, eksponowanie, szkolenie pracowników, opłaty bankowe)

- Budowanie zdolności

- Koszty posiedzeń i konferencji

- Koszty technologii informacyjnych i komunikacji

- Koszty rekrutacji

1.5. Analizy, pomoc techniczna na rzecz wspierania wdrażania unijnego dorobku prawnego i planów działania 280 000
2. Rada Ministerialna
2.1. Koszty posiedzeń i konferencji 40 000
3. Regionalny Komitet Sterujący
3.1. Koszty posiedzeń i konferencji 16 500
4. Komitety techniczne
4.1. Koszty posiedzeń i konferencji 185 000
5. Forum socjalne
5.1. Koszty posiedzeń i konferencji 9 500
6. Komitet Budżetowy
6.1. Koszty posiedzeń i konferencji 7 386
Suma całkowita 3 183 624
Wkład UE (80 % sumy całkowitej) 2 546 899
Wkład Stron z Europy Południowo-Wschodniej (20 % sumy całkowitej: załącznik V do TWT określa wkłady poszczególnych państw) 636 725
1Dz.U. L 278 z 27.10.2017, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2017/1937/oj.
2 Decyzja Rady (UE) 2019/392 z dnia 4 marca 2019 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową (Dz.U. L 71 z 13.3.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2019/392/oj).
3 Dz.U. UE L 278 z 27.10.2017, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2017/1937/oj.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2464

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/2464 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2026
Data aktu: 01/12/2025
Data ogłoszenia: 08/12/2025