Decyzja 2025/2446 w sprawie upoważnienia do podjęcia negocjacji dotyczących zmiany Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową

DECYZJA RADY (UE) 2025/2446
z dnia 18 lipca 2025 r.
w sprawie upoważnienia do podjęcia negocjacji dotyczących zmiany Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 i art. 100 ust. 2, w związku z art. 218 ust. 3 i 4,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową 1  (TWT) został podpisany w imieniu Unii zgodnie z decyzją Rady

(UE) 2017/1937 2 . W dniu 4 marca 2019 r. został on zatwierdzony w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2019/392 3 . Wszedł w życie w dniu 1 maja 2019 r.

(2) TWT wspiera rozwój sieci transportowej między Unią, z jednej strony, a Republiką Albanii, Bośnią i Hercegowiną, Republiką Macedonii Północnej, Kosowem * , Czarnogórą i Republiką Serbii (zwanymi dalej "Stronami z Europy Południowo-Wschodniej"), z drugiej strony, w dziedzinie transportu drogowego, kolejowego, wodnego śródlądowego oraz morskiego. Wspólnota Transportowa ustanowiona przez TWT opiera się na stopniowej integracji rynków transportowych Stron z Europy Południowo-Wschodniej z rynkiem transportowym Unii na podstawie odpowiednich przepisów dorobku prawnego Unii.

(3) Art. 42 TWT stanowi, że TWT podlega przeglądowi na wniosek którejkolwiek z umawiających się stron, a w każdym razie po pięciu latach od jego wejścia w życie.

(4) W styczniu 2024 r. powołano grupę roboczą w celu przeprowadzenia wstępnych rozmów na temat przeglądu TWT. Grupa robocza składała się z przedstawicieli Komisji, państw członkowskich, Stron z Europy Południowo-Wschodniej oraz obecnych uczestników-obserwatorów. Zakończono rozmowy dotyczące przeglądu w ramach tej grupy roboczej oraz uznano potrzebę aktualizacji TWT.

(5) Poczyniono znaczne postępy w zacieśnianiu współpracy między Wspólnotą Transportową a dwoma uczestnikami- obserwatorami, to jest Ukrainą i Republiką Mołdawii.

(6) Unia powinna uczestniczyć w negocjacjach w sprawie zmiany TWT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym upoważnia się Komisję do prowadzenia w imieniu Unii negocjacji dotyczących umowy międzynarodowej o zmianie Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową.

Artykuł  2

Negocjacje są prowadzone na podstawie wytycznych negocjacyjnych określonych w addendum do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Negocjacje prowadzone są w porozumieniu z Grupą Roboczą ds. Transportu - kwestie intermodalności i sieci intermodalne, która zostaje niniejszym wyznaczona jako specjalny komitet przewidziany w art. 218 ust. 4 Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Komisji.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 lipca 2025 r.

WYTYCZNE NEGOCJACYJNE DOTYCZĄCE UMOWY MIĘDZYNARODOWEJ W SPRAWIE ZMIANY TRAKTATU O WSPÓLNOCIE TRANSPORTOWEJ

ZAKRES PRZEWIDYWANEJ UMOWY

Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową (TWT) wspiera rozwój sieci transportowej między Unią a Republiką Albanii, Bośnią i Hercegowiną, Republiką Macedonii Północnej, Kosowem * , Czarnogórą i Republiką Serbii (zwanymi dalej Stronami z Europy Południowo-Wschodniej) w dziedzinie transportu drogowego, kolejowego, wodnego śródlądowego oraz morskiego i opiera się na stopniowej integracji rynków transportowych Stron z Europy Południowo-Wschodniej z rynkiem transportowym UE na podstawie odpowiednich przepisów dorobku prawnego UE. Ogólnym celem planowanych zmian jest wsparcie i zwiększenie dostosowania przepisów Stron z Europy Południowo-Wschodniej, ale także poprawa i wyjaśnienie niektórych aspektów operacyjnych, które zidentyfikowano podczas stosowania Traktatu.

Zmiany powinny również umożliwić pełne członkostwo Ukrainy i Republiki Mołdawii w TWT. Ponadto, aby zapewnić pełną integrację tych państw z TWT, Komisja powinna wynegocjować załączniki dotyczące uregulowań przejściowych, o których mowa w art. 40 TWT, które będą miały zastosowanie do obu tych państw po ich przystąpieniu.

1.
CELE NEGOCACJI

W trakcie rokowań Komisja powinna dążyć do osiągnięcia określonych poniżej celów.

1)
Ogólnym celem zmian powinno być wsparcie i zwiększenie dostosowania przepisów wszystkich umawiających się stron do odpowiedniego dorobku prawnego UE, z uwzględnieniem ich perspektyw europejskich, a także przyspieszenie stopniowej integracji ich rynków transportowych z unijnym rynkiem transportowym.
2)
Zmiany powinny również umożliwić pełny udział uczestników-obserwatorów z Ukrainy i Republiki Mołdawii w Traktacie o Wspólnocie Transportowej. Ponadto, aby zapewnić pełną integrację tych państw z TWT, Komisja powinna wynegocjować załączniki dotyczące uregulowań przejściowych, o których mowa w art. 40 TWT, które będą miały zastosowanie do obu tych państw po ich przystąpieniu. Ponadto Komisja powinna mieć możliwość odniesienia się do potencjalnych żądań dotyczących treści TWT ze strony Ukrainy i Republiki Mołdawii.
3)
W tym względzie zmiany mogą również obejmować przegląd przepisów, które dotyczą konkretnie Bałkanów Zachodnich, tak aby przepisy te odnosiły się również, w stosownych przypadkach, do państw wymienionych powyżej, a także przegląd podziału obciążeń budżetowych określonego w załączniku V do traktatu w celu uwzględnienia zwiększonej liczby umawiających się stron i zapewnienia, aby podział wkładów pozostał sprawiedliwy.
4)
Zmiany mające na celu większe dostosowanie przepisów powinny obejmować następujące dodatkowe aspekty:
a)
wzmocnienie wiążących zobowiązań w zakresie dostosowania dorobku prawnego UE zawartych w TWT poprzez wprowadzenie sankcji (takich jak zawieszenie prawa głosu) w przypadku poważnych lub trwałych naruszeń;
b)
uznanie i instytucjonalizacja obecnych i przyszłych planów działania w ramach TWT dotyczących wspierania dostosowania przepisów;
c)
wzmocnienie i lepsze ukierunkowanie roli Stałego Sekretariatu ustanowionego na podstawie art. 28 w celu lepszego wspierania perspektyw europejskich Stron z Europy Południowo-Wschodniej; oraz
d)
wyjaśnienie i opracowanie zasad dotyczących terminów w celu uczynienia odpowiednich przepisów określonych w załączniku I do TWT wiążącymi dla Stron z Europy Południowo-Wschodniej, w szczególności w odniesieniu do art. 3 ust. 2 lit. b).
5)
Zmiany powinny zapewnić aktualizację załącznika I do TWT, w szczególności w celu uwzględnienia dorobku prawnego UE sprzed podpisania TWT oraz istotnych zmian w zakresie polityki. W stosownych przypadkach może to obejmować włączenie nowych przepisów w dziedzinie transportu lub powiązanych obszarów, o których mowa w tym załączniku.
6)
Zmiany te powinny w razie potrzeby obejmować aktualizację postanowień art. 8 i 9 dotyczących rozwoju orientacyjnego rozszerzenia transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) na Strony z Europy Południowo-Wschodniej oraz odpowiedni pięcioletni kroczący plan prac w celu uwzględnienia zmian w zakresie polityki w ramach prawnych TEN-T.
7)
Zmiany powinny zapewnić mniej uciążliwą metodę konsultacji z ekspertami ze Stron z Europy Południowo-Wschodniej w odniesieniu do zobowiązań określonych obecnie w pkt 4 załącznika II do TWT.
8)
Zmiany powinny odzwierciedlać osiągnięte już porozumienia dotyczące oficjalnej nazwy Republiki Macedonii Północnej.
9)
W stosownych przypadkach Komisja powinna również zbadać potrzebę dostosowania obecnie obowiązujących protokołów dwustronnych, na przykład w odniesieniu do szczególnej sytuacji stron pozbawionych dostępu do morza i obecnych przepisów dotyczących transportu morskiego.
10)
Zmiany powinny obejmować rewizję przepisów dotyczących stosowania orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości, w szczególności w celu uwzględnienia również orzecznictwa wydanego po dacie podpisania TWT.
11)
Zmiany mogą również obejmować drobne kwestie techniczne, których nie uwzględniono w żadnej z poprzednich wytycznych negocjacyjnych (np. istniejące błędy typograficzne, niektóre nieprawidłowe lub nieaktualne odniesienia).
2.
PRZEBIEG NEGOCJACJI

Komisja będzie prowadzić negocjacje zgodnie z niniejszymi wytycznymi i zapewni, by negocjacje te były właściwie skoordynowane z bieżącymi i przyszłymi negocjacjami w innych odpowiednich dziedzinach.

1Dz.U. L 278 z 27.10.2017, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2017/1937/oj.
2 Decyzja Rady (UE) 2017/1937 z dnia 11 lipca 2017 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii Europejskiej, i tymczasowego stosowania Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową (Dz.U. L 278 z 27.10.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/ 2017/1937/oj).
3 Decyzja Rady (UE) 2019/392 z dnia 4 marca 2019 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową (Dz.U. L 71 z 13.3.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2019/392/oj).).
* Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1244 (1999) oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.
* Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1244 (1999) oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2446

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/2446 w sprawie upoważnienia do podjęcia negocjacji dotyczących zmiany Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową
Data aktu: 18/07/2025
Data ogłoszenia: 01/12/2025