uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (zwana dalej "Umową o handlu i współpracy"), została zawarta przez Unię decyzją Rady (UE) 2021/689 1 i weszła w życie w dniu 1 maja 2021 r.
(2) W załączniku 31 do Umowy o handlu i współpracy określono kilka przypadków, w których Specjalny Komitet ds. Transportu Drogowego, ustanowiony na mocy art. 8 ust. 1 lit. o) tej umowy (zwany dalej "Specjalnym Komitetem ds. Transportu Drogowego"), podejmuje decyzję w sprawie warunków wymiany informacji między właściwymi organami każdej ze Stron w odniesieniu do transportu drogowego towarów na podstawie Umowy o handlu i współpracy.
(3) Sekcja 2 część A załącznika 31 do Umowy o handlu i współpracy przewiduje system wymiany informacji na temat delegowania kierowców w transporcie drogowym za pośrednictwem unijnego systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI). IMI jest zarządzany przez Komisję, a warunki techniczne tej wymiany informacji określono w decyzji nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego 2 . Wkład Zjednoczonego Królestwa w koszty rozwoju modułu IMI dotyczącego zgłoszenia delegowania kierowcy został wpłacony w 2022 r. zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego.
(4) Załącznik 31 część A sekcja 1 art. 14 do Umowy o handlu i współpracy stanowi, że każda ze Stron wymienia informacje między innymi na temat poważnych naruszeń popełnionych przez przewoźników na terytorium drugiej Strony. W tym celu wykorzystuje się europejskie rejestry przedsiębiorców transportu drogowego (ERRU), którymi zarządza Komisja, a warunki wymiany informacji są przedmiotem odrębnego stanowiska Unii określonego w decyzji Rady (UE) 2025/2417 3 . Zjednoczone Królestwo uczestniczyło w kosztach rozwoju ERRU jako państwo członkowskie Unii.
(5) Art. 714 Umowy o handlu i współpracy stanowi, że udział Zjednoczonego Królestwa w unijnych programach, działaniach lub ich częściach podlega również rocznemu wkładowi finansowemu.
(6) Chociaż techniczne warunki wymiany informacji są specyficzne dla każdego systemu informacyjnego i w związku z tym są określone w odrębnych decyzjach Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego, biorąc pod uwagę ograniczone kwoty i procedury administracyjne wymagane do przetwarzania płatności, należy przeiwdzieć jeden roczny wkład finansowy Zjednoczonego Królestwa z tytułu jego udziału w niektórych systemach informacyjnych transportu drogowego zarządzanych przez Komisję w ramach Umowy o handlu i współpracy.
(7) Decyzja nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego przewiduje szczególny wkład Zjednoczonego Królestwa w IMI, w związku z czym należy ją zmienić.
(8) Aby zapewnić właściwe funkcjonowanie działu trzeciego tytuł I części II Umowy o handlu i współpracy, Specjalny Komitet ds. Transportu Drogowego powinien przewidzieć roczny wkład wnoszony przez Zjednoczone Królestwo na rzecz systemów informacyjnych transportu drogowego zarządzanych przez Unię.
(9) Należy określić stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego, gdyż planowany akt będzie wiążący dla Unii.
(10) Stanowisko Unii w ramach Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego powinno zatem opierać się na projekcie decyzji tego komitetu dołączonym do niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2418 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/2418 w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego ustanowionego Umową o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w odniesieniu do kwoty i warunków wkładu finansowego Zjednoczonego Królestwa na rzecz niektórych systemów informacyjnych transportu drogowego zarządzanych przez Unię oraz zmiany decyzji nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego |
| Data aktu: | 27/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 01/12/2025 |