Decyzja 2025/2374 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na ósmej sesji Spotkania Stron konwencji z Aarhus w odniesieniu do do komunikatu ACCC/C/2015/128 dotyczącego dostępu do wymiaru sprawiedliwości w odniesieniu do decyzji w sprawie pomocy państwa, komunikatu ACCC/C/2013/96 dotyczącego projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, komunikatu ACCC/C/2014/121 dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE oraz komunikatu ACCC/C/2010/54 dotyczącego krajowych planów działania w zakresie energii

DECYZJA RADY (UE) 2025/2374
z dnia 4 listopada 2025 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na ósmej sesji Spotkania Stron konwencji z Aarhus w odniesieniu do do komunikatu ACCC/C/2015/128 dotyczącego dostępu do wymiaru sprawiedliwości w odniesieniu do decyzji w sprawie pomocy państwa, komunikatu ACCC/C/2013/96 dotyczącego projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, komunikatu ACCC/C/2014/121 dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE oraz komunikatu ACCC/C/2010/54 dotyczącego krajowych planów działania w zakresie energii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 17 lutego 2005 r. decyzją Rady 2005/370/WE 1  zatwierdzono w imieniu Wspólnoty Europejskiej Konwencję Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (EKG ONZ) o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska 2  (zwaną dalej "konwencją z Aarhus").

(2) Na podstawie art. 15 konwencji z Aarhus powołano Komitet ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus (zwany dalej "Komitetem ds. Przestrzegania Konwencji"). Zadaniem Komitetu ds. Przestrzegania Konwencji jest badanie przestrzegania zobowiązań wynikających z konwencji z Aarhus przez jej Strony.

(3) Spotkanie Stron konwencji z Aarhus (zwane dalej "Spotkaniem Stron") podczas jego ósmej sesji oraz Wspólny Segment Wysokiego Szczebla w ramach Spotkania Stron, odbywające się w dniach 17-20 listopada 2025 r., mają przyjąć decyzję VIII/8e dotyczącą przestrzegania przez Unię jej zobowiązań wynikających z konwencji z Aarhus, w tym ustaleń Komitetu ds. Przestrzegania Konwencji dotyczących komunikatu ACCC/C/2015/128 w odniesieniu do dostępu do wymiaru sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska w odniesieniu do ostatecznych decyzji w sprawie pomocy państwa i zaleceń zawartych w decyzji VII/8f w odniesieniu do krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu, projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE 3 . W przypadku gdy ustalenia Komitetu ds. Przestrzegania Konwencji zostaną przyjęte przez Spotkanie Stron jako decyzje, staną się wiążące dla Stron konwencji z Aarhus.

(4) Po jej przyjęciu decyzja VIII/8e będzie miała skutki prawne. Należy zatem ustalić stanowisko, które powinno zostać przyjęte w imieniu Unii na ósmej sesji Spotkania Stron,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na ósmej sesji Spotkania Stron konwencji z Aarhus (zwanego dalej "Spotkaniem Stron") dotyczącej wypełniania przez Unię jej zobowiązań wynikających z Konwencji o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska (zwanej dalej "konwencją z Aarhus") w odniesieniu do dostępu do wymiaru sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska w odniesieniu do ostatecznych decyzji w sprawie pomocy państwa, o których mowa w komunikacie ACCC/C/2015/128, polega na zatwierdzeniu przyjęcia projektu decyzji VIII/8e oraz przyjęciu z zadowoleniem sprawozdania przedłożonego przez Komitet ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus (zwany dalej "Komitetem ds. Przestrzegania Konwencji") na wniosek ACCC/M/2021/4 Spotkania Stron dotyczącego zapewniania zgodności przez Unię.

Artykuł  2

Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na ósmej sesji Spotkania Stron dotyczącej wypełniania przez Unię jej zobowiązań wynikających z konwencji z Aarhus w odniesieniu do krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu (KPEiK), projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz dyrektywy 2010/75/UE, o których mowa - odpowiednio - w komunikatach ACCC/C/2010/54, ACCC/C/2013/96 i ACCC/C/2014/121 oraz w decyzji VII/8f, polega na zatwierdzeniu przyjęcia projektu decyzji VIII/8e, jeżeli w decyzji tej znajdą odzwierciedlenie następujące kwestie:

a)
w odniesieniu do krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu w decyzji VIII/8e uznano i z zadowoleniem przyjęto fakt, że Unia poczyniła znaczące postępy w zapewnianiu zgodności z ustaleniami i zaleceniami Komitetu ds. Przestrzegania Konwencji wynikającymi z komunikatu ACCC/C/2010/54 w odniesieniu do art. 6 ust. 4 i art. 7 konwencji z Aarhus, oraz że Unia zapewniła zgodność z częścią tych ustaleń w odniesieniu do przyjmowania instrukcji do celów lit. a) pkt 2 decyzji VII/8f;
b)
w odniesieniu do projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w decyzji VIII/8e uznano usprawnienia wprowadzone przez Unię w drodze praktycznych ustaleń w celu spełnienia wymogów lit. a) i b) pkt 8 decyzji VII/8f oraz w celu zapewnienia zgodności z art. 3 ust. 9, art. 6 ust. 8 i art. 7 konwencji z Aarhus.
Artykuł  3

Niewielkie zmiany stanowisk, o których mowa w art. 1 i 2, mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii, w porozumieniu z państwami członkowskimi podczas posiedzeń koordynacyjnych organizowanych na miejscu, bez konieczności przyjmowania przez Radę kolejnej decyzji.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 listopada 2025 r.
1 Decyzja Rady 2005/370/WE z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej Konwencji o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska (Dz.U. L 124 z 17.5.2005, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2005/370/oj).
2 Dz.U. L 124 z 17.5.2005, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/convention/2005/370/oj.
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/ 2010/75/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2374

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/2374 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na ósmej sesji Spotkania Stron konwencji z Aarhus w odniesieniu do do komunikatu ACCC/C/2015/128 dotyczącego dostępu do wymiaru sprawiedliwości w odniesieniu do decyzji w sprawie pomocy państwa, komunikatu ACCC/C/2013/96 dotyczącego projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, komunikatu ACCC/C/2014/121 dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE oraz komunikatu ACCC/C/2010/54 dotyczącego krajowych planów działania w zakresie energii
Data aktu: 04/11/2025
Data ogłoszenia: 01/12/2025