uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1 lit. a),
(1) Art. 4 ust. 1 dyrektywy 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ograniczenie to nie dotyczy określonych zastosowań objętych wyłączeniem wymienionych w załączniku III do tej dyrektywy.
(2) W załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE wymieniono kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, którego dotyczy ta dyrektywa.
(3) Ołów jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE. Maksymalna tolerowana wartość stężenia ołowiu masowo w materiałach jednorodnych wynosi 0,1 %.
(4) Dyrektywą delegowaną Komisji (UE) 2018/736 2 przyznano wyłączenie dotyczące komponentów elektrycznych i elektronicznych zawierających ołów w szkle lub ceramice albo kompozytach o osnowie szklanej lub ceramicznej, jak określono w pozycji 7c)-I załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE. Wyłączenie miało wygasnąć odpowiednio w dniach 21 lipca 2021 r., 21 lipca 2023 r. i 21 lipca 2024 r. w odniesieniu do każdej z odpowiednich kategorii sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
(5) Dyrektywą delegowaną Komisji (UE) 2019/169 3 przyznano wyłączenie dotyczące ołowiu w ceramicznych dielektrycznych elementach kondensatorów o napięciu znamionowym 125 V AC lub 250 V DC lub wyższym, jak określono w pozycji 7c)-II załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE. Wyłączenie miało wygasnąć odpowiednio w dniach 21 lipca 2021 r., 21 lipca 2023 r. i 21 lipca 2024 r. w odniesieniu do każdej z odpowiednich kategorii sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
(6) Komisja otrzymała łącznie osiem wniosków o przedłużenie wyłączenia, o którym mowa w motywie 4, obejmujących wszystkie kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego. W odniesieniu do wyłączenia, o którym mowa w motywie 5, Komisja otrzymała jeden wniosek o przedłużenie. Wszystkie wnioski wpłynęły w terminie przedłużenia określonym w art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE. Zgodnie z art. 5 ust. 5 akapit drugi dyrektywy 2011/65/UE obowiązujące wyłączenie pozostaje ważne do momentu podjęcia przez Komisję decyzji dotyczącej wniosku o przedłużenie.
(7) Aby ocenić otrzymane wnioski, w 2022 r. przeprowadzono i sfinalizowano badanie poświęcone ocenie technicznej i naukowej 4 . Dalsze badanie koncentrujące się na kategoriach sprzętu elektrycznego i elektronicznego, w odniesieniu do których złożono wniosek o przedłużenie na późniejszym etapie, przeprowadzono i zakończono w 2024 r. 5 . Oceny obejmowały konsultacje z zainteresowanymi stronami zgodnie z art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE.
(8) W ocenie wnioskowanego przedłużenia wyłączenia stwierdzono, że w przypadku ceramiki ołów zapewnia szczególne właściwości dielektryczne, piezoelektryczne, piroelektryczne, ferroelektryczne, półprzewodnikowe, magnetyczne w szerokim zakresie zastosowań pod względem temperatury, napięcia lub częstotliwości. W przypadku szkła ołów nadaje kluczowe właściwości, takie jak obniżenie temperatury topnienia i mięknienia, poprawa plastyczności, przydatności do obróbki mechanicznej, stabilności chemicznej i inne.
(9) Substytuty materiałów ceramicznych i szklanych zawierających ołów albo nie są technicznie wykonalne we wszystkich zastosowaniach, albo nie są wystarczająco niezawodne do konkretnych zastosowań. W związku z tym wnioskowane przedłużenie spełnia kryteria określone w art. 5 ust. 1 lit. a) tiret pierwsze i drugie dyrektywy 2011/65/UE, a mianowicie usunięcie lub zastąpienie poprzez zmiany projektowe lub materiały i części składowe, które nie wymagają żadnych materiałów lub substancji wymienionych w załączniku II, jest naukowo lub technicznie niewykonalne oraz nie można zapewnić niezawodności substytutów.
(10) Aby umożliwić bardziej ukierunkowaną ocenę techniczną w przyszłości, obecne wyłączenie określone w pozycji 7c)-I załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE należy podzielić na dwa punkty, a mianowicie 7c)-V w odniesieniu do ołowiu w zastosowaniach szklanych i 7c)-VI w odniesieniu do ołowiu w zastosowaniach ceramicznych. W pozycjach tych należy określić zastosowania techniczne.
(11) W ocenie, o której mowa w motywie 7, stwierdzono, że chociaż z naukowego punktu widzenia możliwe jest zastąpienie ołowiu w ceramicznych dielektrycznych elementach kondensatorów wysokiego napięcia w niektórych zastosowaniach w ramach wyłączenia określonego w pkt 7c)-II załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE, nie jest to technicznie wykonalne w przypadku większości zastosowań. Ponadto takie kondensatory bezołowiowe w praktyce nie są wystarczająco niezawodne. W związku z tym wnioskowane przedłużenie spełnia kryteria określone w art. 5 ust. 1 lit. a) tiret pierwsze i drugie dyrektywy 2011/65/UE.
(12) Przedłużone wyłączenia należy przyznawać z okresami obowiązywania uwzględniającymi wnioski techniczne z oceny, o której mowa w motywie 7. Wyłączenie określone w pkt 7c)-I załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE należy przedłużyć na krótki okres obowiązywania zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE. Daty wygaśnięcia wyłączenia określonego w pkt 7c)-II oraz wyłączeń, które mają zostać określone w pkt 7c)-V i 7c)-VI załącznika III do tej dyrektywy, powinny uwzględniać minimalny okres 18 miesięcy przed datą wygaśnięcia, w którym należy składać wnioski o przedłużenie zgodnie z art. 5 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE.
(13) Ze względu na pozostałe krótkoterminowe przedłużenie wyłączenia określonego w pkt 7c)-I załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE należy ustalić jedną datę wygaśnięcia dla wszystkich kategorii sprzętu elektrycznego i elektronicznego określonych w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE.
(14) Przedłużenie wyłączeń nie obniża poziomu ochrony środowiska i zdrowia przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 .
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2363 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa delegowana 2025/2363 zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE w odniesieniu do wyłączenia dotyczącego ołowiu w komponentach szklanych lub ceramicznych |
| Data aktu: | 08/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 11/12/2025 |