Decyzja 3/2025 (2025/2329) w sprawie kwoty i warunków wkładu finansowego Zjednoczonego Królestwa na rzecz systemów informacyjnych transportu drogowego zarządzanych przez Unię oraz zmieniająca decyzję nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego

DECYZJA nr 3/2025 SPECJALNEGO KOMITETU DS. TRANSPORTU DROGOWEGO USTANOWIONEGO UMOWĄ O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY
z dnia 30 października 2025 r.
w sprawie kwoty i warunków wkładu finansowego Zjednoczonego Królestwa na rzecz systemów informacyjnych transportu drogowego zarządzanych przez Unię oraz zmieniająca decyzję nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego [2025/2329]

SPECJALNY KOMITET DS. TRANSPORTU DROGOWEGO,

uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 1  (zwaną dalej "Umową o handlu i współpracy"), w szczególności jej art. 468 ust. 5 lit. c) i załącznik 31 część A sekcja 2 art. 7 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W załączniku 31 do Umowy o handlu i współpracy określono kilka przypadków, w których Specjalny Komitet ds. Transportu Drogowego ma podjąć decyzję w sprawie warunków wymiany informacji między właściwymi organami każdej ze Stron w odniesieniu do transportu drogowego towarów na podstawie Umowy o handlu i współpracy.

(2) Załącznik 31 część A sekcja 2 do Umowy o handlu i współpracy przewiduje system wymiany informacji na temat delegowania kierowców w transporcie drogowym za pośrednictwem unijnego systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI). Systemem tym zarządza Komisja Europejska, a warunki techniczne tej wymiany informacji określono w decyzji nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego 2 . Wkład Zjednoczonego Królestwa w koszty rozwoju modułu IMI dotyczącego zgłoszenia delegowania kierowcy został wniesiony w 2022 r. zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego.

(3) Art. 14 części A sekcja 1 załącznika 31 do Umowy o handlu i współpracy stanowi, że Strony wymieniają informacje między innymi na temat poważnych naruszeń popełnionych przez przewoźników na terytorium drugiej Strony. Warunki tej wymiany informacji określono w decyzji nr 2/2025 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego 3 . W tym celu wykorzystuje się europejskie rejestry przedsiębiorców transportu drogowego (ERRU) zarządzane przez Komisję Europejską. Zjednoczone Królestwo uczestniczyło w kosztach rozwoju ERRU jako państwo członkowskie Unii.

(4) Art. 714 Umowy o handlu i współpracy stanowi, że udział Zjednoczonego Królestwa w unijnych programach, działaniach lub ich częściach podlega również rocznemu wkładowi finansowemu.

(5) Chociaż techniczne warunki wymiany informacji są specyficzne dla każdego systemu informacyjnego i w związku z tym są określone w odrębnych decyzjach Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego, biorąc pod uwagę ograniczone kwoty i procedury administracyjne wymagane do przetwarzania płatności, należy ustanowić jeden roczny wkład finansowy Zjednoczonego Królestwa z tytułu jego udziału w systemach informacyjnych transportu drogowego zarządzanych przez Komisję Europejską w ramach Umowy o handlu i współpracy.

(6) Decyzja nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego przewiduje określony wkład Zjednoczonego Królestwa w IMI, w związku z czym należy ją zmienić.

(7) Aby zapewnić właściwe funkcjonowanie działu trzeciego tytuł I Umowy o handlu i współpracy, Specjalny Komitet ds. Transportu Drogowego powinien ustanowić roczny wkład wnoszony przez Zjednoczone Królestwo na rzecz systemów informacyjnych transportu drogowego zarządzanych przez Unię,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Cel

W niniejszej decyzji określa się kwotę i warunki wkładu finansowego Zjednoczonego Królestwa na rzecz systemów informacyjnych zarządzanych przez Unię w dziedzinie transportu drogowego.

Artykuł  2

Zakres

Wkład określony w art. 3 stanowi roczny wkład finansowy Zjednoczonego Królestwa na rzecz:

modułu zgłoszeń delegowania kierowcy w systemie wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI), oraz
europejskich rejestrów przedsiębiorców transportu drogowego (ERRU).
Artykuł  3

Kwota i warunki wkładu finansowego Zjednoczonego Królestwa

1. 
Zjednoczone Królestwo wnosi co roku wkład w koszty systemów informacyjnych wymienionych w art. 2. Roczny wkład stosuje się od dnia 1 stycznia 2026 r. W jego skład wchodzą:
wkład w koszty operacyjne i koszty utrzymania, oraz
opłata z tytułu uczestnictwa za dostęp do ERRU. Opłata z tytułu uczestnictwa wynosi 4 % rocznego wkładu operacyjnego i nie podlega korektom z mocą wsteczną.
2. 
Wkład za pierwszy rok jest płatny w ciągu 20 dni od daty wejścia w życie niniejszej decyzji. W następnych latach płatność jest dokonywana do dnia 30 czerwca roku, którego dotyczy. Wysokość wkładu za pierwszy rok ustala się na 114 305,10 EUR, a następnie co roku koryguje się ją zgodnie ze zmianami europejskiego wskaźnika cen konsumpcyjnych (HICP). Komisja Europejska powiadamia Zjednoczone Królestwo o skorygowanej kwocie na piśmie.
3. 
Na potrzeby obliczania wkładu finansowego na kolejne lata początkowy wkład w koszty operacyjne i koszty utrzymania obejmuje wkład w koszty operacyjne i koszty utrzymania w wysokości 91 541,58 EUR na rzecz IMI oraz wkład w koszty operacyjne i koszty utrzymania w wysokości 21 888 EUR na rzecz ERRU.
4. 
Wkłady, o których mowa w ust. 2 są płatne w euro na rachunek bankowy Komisji prowadzony w euro wskazany w nocie debetowej.
Artykuł  4

Zmiana decyzji nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego

Art. 5 decyzji nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego otrzymuje brzmienie:

"Zjednoczone Królestwo wnosi co roku wkład w koszty operacyjne i koszty utrzymania IMI w ramach określonych w decyzji nr 3/2025 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego * .

Artykuł  5

Istotne zmiany w kosztach operacyjnych i kosztach utrzymania

W przypadku istotnej zmiany ogólnych kosztów jednego z systemów informacyjnych wymienionych w art. 2 w wyniku dostosowań technologicznych lub z innych powodów, Specjalny Komitet ds. Transportu Drogowego przyjmuje nową decyzję w odniesieniu do wkładu finansowego Zjednoczonego Królestwa, na wniosek jednego ze swoich współprzewodniczących.

Artykuł  6

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej przyjęciu.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 października 2025 r.
1 Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2021/689(1)/oj.
2 Decyzja nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego Ustanowionego Umową o Handlu i Współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony z dnia 21 listopada 2022 r. w sprawie technicznych i proceduralnych specyfikacji dotyczących korzystania przez Zjednoczone Królestwo z systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI), udziału Zjednoczonego Królestwa we współpracy administracyjnej na podstawie części A sekcja 2 art. 6 załącznika 31 do Umowy o handlu i współpracy, a także w odniesieniu do kwoty i zasad wnoszenia przez Zjednoczone Królestwo wkładu finansowego do budżetu ogólnego Unii w związku z kosztami wynikającymi z korzystania przez nie z systemu IMI (Dz.U. L 75 z 14.3.2023, s. 26, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/ 2023/578/oj).
3 Decyzja nr 2/2025 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego ustanowionego Umową o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, z dnia 30 października 2025 r. w odniesieniu do krajowych rejestrów elektronicznych przedsiębiorców transportu drogowego oraz warunków wymiany informacji zawartych w tych rejestrach (Dz.U. L, 2025/2331, 28.11.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/2331/oj).
* Decyzja nr 3/2025 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego ustanowionego handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony z dnia 30 października 2025 r. w sprawie kwoty i warunków wkładu finansowego Zjednoczonego Królestwa na rzecz systemów informacyjnych transportu drogowego zarządzanych przez Unię oraz zmieniająca decyzję nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego (Dz.U. L, 2025/2329, 28.11.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/2329/oj).".

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2329

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 3/2025 (2025/2329) w sprawie kwoty i warunków wkładu finansowego Zjednoczonego Królestwa na rzecz systemów informacyjnych transportu drogowego zarządzanych przez Unię oraz zmieniająca decyzję nr 1/2022 Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego
Data aktu: 30/10/2025
Data ogłoszenia: 28/11/2025
Data wejścia w życie: 29/11/2025