uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 62 ust. 14 lit. d) i art. 62 ust. 15 lit. a), b) i c) oraz art. 72 ust. 5,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2018/1139 ustanowiono zasadnicze wymogi dotyczące bezpiecznego świadczenia usług obsługi naziemnej i organizacji świadczących takie usługi na lotniskach objętych zakresem stosowania tego rozporządzenia, a także przepisy dotyczące nadzoru sprawowanego przez właściwe organy krajowe nad tymi organizacjami i usługami obsługi naziemnej świadczonymi na lotniskach Unii objętych zakresem tego rozporządzenia.
(2) Aby zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii i zgodnie z zasadą pomocniczości, niniejsze rozporządzenie powinno odzwierciedlać najnowszy stan wiedzy i najlepsze praktyki w dziedzinie obsługi naziemnej. Należy w nim również uwzględniać mające zastosowanie normy i zalecane metody postępowania Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego oraz doświadczenia w zakresie operacji obsługi naziemnej na całym świecie, a także postęp naukowy i techniczny w dziedzinie obsługi naziemnej. Ponadto, aby zapewnić odpowiedni zakres nadzoru nad organizacjami świadczącymi usługi obsługi naziemnej, przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny być proporcjonalne, dostosowane do ryzyka dla bezpieczeństwa związanego z działaniami w zakresie obsługi naziemnej i skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną oraz powinny zapewniać elastyczność niezbędną do ich przestrzegania stosownie do indywidualnych potrzeb.
(3) Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu powinny zapewnić prowadzenie przez państwa członkowskie zharmonizowanego i spójnego nadzoru nad organizacjami świadczącymi usługi obsługi naziemnej na lotniskach Unii. W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno zapewnić ramy dla opracowywania i wdrażania przez właściwe organy systemu zarządzania obejmującego niezbędne procesy, szkolenia i kwalifikacje personelu oraz procedury nadzoru, a w szczególności nadzoru kooperacyjnego nad organizacjami odpowiedzialnymi za obsługę naziemną.
(4) W celu zapewnienia, aby nadzór nad organizacjami odpowiedzialnymi za obsługę naziemną składającymi deklarację był sprawowany w kompetentny i prawidłowy sposób oraz aby wyniki nadzoru były właściwie wykorzystywane do poprawy bezpieczeństwa nadzorowanych organizacji, właściwe organy krajowe powinny zapewnić, aby inspektorzy prowadzący nadzór byli odpowiednio przeszkoleni i wykwalifikowani oraz posiadali odpowiednie umiejętności i doświadczenie do oceny wyników w zakresie bezpieczeństwa organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną podlegających ich obowiązkom w zakresie nadzoru.
(5) Aby umożliwić efektywne wykorzystanie zasobów właściwych organów podczas sprawowania nadzoru i zachęcić do harmonizacji procesów i procedur operacyjnych w zakresie obsługi naziemnej poprzez dobrowolne stosowanie norm branżowych, niniejsze rozporządzenie powinno umożliwić państwom członkowskim wspólną ocenę zgodności norm branżowych z załącznikami I i II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/20 2 .
(6) Działania nadzorcze obejmujące weryfikację przestrzegania przez organizacje odpowiedzialne za obsługę naziemną wszystkich mających zastosowanie wymogów oraz zachowania zgodności z przedłożoną deklaracją powinny być prowadzone w sposób spójny i obejmować okres ustanowiony w niniejszym rozporządzeniu. Aby to osiągnąć, właściwe organy powinny opracować i wdrożyć program nadzoru, aby zapewnić pełne uwzględnienie zakresu nadzoru zgodnie z planem.
(7) Aby zapewnić wdrożenie nadzoru opartego na analizie ryzyka, program nadzoru powinien częściowo opierać się na danych dotyczących bezpieczeństwa zebranych od organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną, co pomogłoby właściwym organom uzyskać pełny obraz poziomu bezpieczeństwa każdej organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną podlegającej nadzorowi. Raporty o bezpieczeństwie powinny zapewniać wiarygodne i wystarczające informacje umożliwiające dokładną analizę bezpieczeństwa.
(8) Mając na względzie zapewnienie, aby obowiązki sprawozdawcze organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną przyczyniały się do poprawy bezpieczeństwa działań w zakresie obsługi naziemnej, w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić ramy umożliwiające właściwym organom przekazywanie bezpośrednio organizacjom odpowiedzialnym za obsługę naziemną spójnych informacji zwrotnych na temat zgłoszonych zdarzeń związanych z obsługą naziemną, co powinno być możliwe m.in. za pośrednictwem procesu nadzoru.
(9) W ramach środków regulacyjnych należy priorytetowo traktować współpracę między właściwymi organami krajowymi w zakresie nadzorowania organizacji świadczących usługi obsługi naziemnej na lotniskach znajdujących się w więcej niż jednym państwie członkowskim, aby poprawić wykorzystanie zasobów i uniknąć dublowania pracy i nadzoru. Właściwe organy krajowe zaangażowane w nadzór nad organizacjami świadczącymi usługi obsługi naziemnej na lotniskach znajdujących się w więcej niż jednym państwie członkowskim powinny dzielić się informacjami niezbędnymi do prowadzenia skutecznego i zharmonizowanego nadzoru. Dobra koordynacja całego procesu i podział zadań nadzorczych między zainteresowanymi państwami członkowskimi mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia skutecznego nadzoru kooperacyjnego. W tym sensie właściwe organy krajowe zaangażowane w proces nadzoru kooperacyjnego powinny opierać się na jasnych zasadach określających ich zadania i dysponować odpowiednimi narzędziami, tak aby mogły dzielić się ze sobą wynikami działań nadzorczych prowadzonych na lotniskach podlegających ich nadzorowi oraz w głównym miejscu prowadzenia działalności organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną, z którego sprawują kontrolę i stosują system zarządzania we wszystkich swoich bazach lotniczych.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 01/2024 3 wydanej przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(11) Należy zapewnić właściwym organom wystarczająco dużo czasu na wdrożenie nowych ram regulacyjnych po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia. W związku z tym stosowanie niniejszego rozporządzenia należy odroczyć do dnia 27 marca 2028 r.
(12) Wymagania określone w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ds. stosowania wspólnych zasad bezpieczeństwa w dziedzinie lotnictwa cywilnego ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.23 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/23 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w odniesieniu do wymogów dotyczących nadzoru nad usługami obsługi naziemnej i organizacjami świadczącymi takie usługi |
| Data aktu: | 19/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 07/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 27/03/2031, 27/03/2028, 27/03/2025 |