uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy 1 , w szczególności jego art. 26 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) W ramach filaru I Instrumentu na rzecz Ukrainy (zwanego dalej "Instrumentem") udostępnia się Ukrainie wsparcie finansowe w wysokości do 38 270 000 000 EUR na okres 2024-2027 w formie bezzwrotnego wsparcia i pożyczki. Finansowanie w ramach filaru I przydzielane jest głównie na podstawie Planu Ukrainy Instrumentu na rzecz Ukrainy (zwanego dalej "Planem"). W Planie określony jest program reform i inwestycji Ukrainy oraz etapy ilościowe i jakościowe, które są związane z finansowaniem w ramach filaru I Instrumentu.
(2) Na podstawie art. 19 rozporządzenia (UE) 2024/792 Rada przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2024/1447 2 dotyczącą zatwierdzenia oceny Planu. Harmonogram monitorowania i wdrażania Planu oraz etapów jakościowych i ilościowych, które są związane z finansowaniem w ramach filaru I Instrumentu, określono w załączniku do tej decyzji. W dniu 7 sierpnia 2025 r., Ukraina zaproponowała wprowadzenie do Planu zmian, w związku z tym, że realizacja Planu częściowo nie była już możliwa z uwagi na obiektywne okoliczności. Ocena tych zmian przez Komisję została zatwierdzona decyzją wykonawczą Rady (UE) 2025/2157 3 , w której również odpowiednio zmieniono Plan.
(3) Łączna kwota zasobów finansowych udostępnionych na potrzeby Planu na podstawie decyzji wykonawczej (UE) 2024/1447 wynosi 32 270 000 000 EUR, z czego 5 270 000 000 EUR ma formę bezzwrotnego wsparcia finansowego, a do 27 000 000 000 EUR - formę pożyczki.
(4) Zgodnie z art. 24 i 25 rozporządzenia (UE) 2024/792 Ukrainie wypłacono kwotę 6 000 000 000 EUR jako wyjątkowe finansowanie pomostowe oraz 1 890 000 000 EUR w formie płatności zaliczkowej stanowiącej płatność z wyprzedzeniem w wysokości 7 % wsparcia w formie pożyczki, przysługującego Ukrainie na podstawie Planu.
(5) Zgodnie z art. 26 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/792 Ukrainie wypłacono w ramach Planu kwotę 14 763 204 463 EUR w pierwszych czterech ratach, z czego kwotę 3 400 000 000 EUR wypłacono w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego, a kwotę 11 363 204 463 EUR - w formie pożyczki. Zgodnie z umową pożyczki zawartą między Unią a Ukrainą na podstawie art. 22 rozporządzenia (UE) 2024/792 kwotę 855 294 959 EUR z czterech pierwszych rat użyto w celu rozliczenia płatności zaliczkowych na poczet pożyczki.
(6) Zgodnie z art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/792 w dniu 9 września 2025 r. Ukraina złożyła należycie uzasadniony wniosek o częściową płatność czwartej i piątej raty wsparcia w formie pożyczki w kwocie 1 949 400 399 EUR. Do wniosku dołączono szereg dokumentów stanowiących dowód na zadowalającą realizację jednego etapu czwartej raty i dziewięciu etapów piątej raty, a także wszystkie pozostałe dokumenty wymagane na podstawie art. 12 umowy ramowej, art. 5 umowy w sprawie finansowania oraz art. 6 umowy pożyczki zawartych między Unią a Ukrainą na podstawie, odpowiednio, art. 9, 10 i 22 rozporządzenia (UE) 2024/792. Jak określono w decyzji wykonawczej Rady (UE) 2025/1799 4 , Komisja pozytywnie oceniła jako zadowalającą realizację 13 spośród 16 etapów wymaganych do płatności czwartej raty. Zgodnie z art. 26 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2024/792 wstrzymano wypłatę odpowiadającą trzem etapom, które zostały ocenione negatywnie. Wstrzymaną płatność można wypłacić dopiero wtedy, gdy Ukraina należycie uzasadni, w kolejnym wniosku o płatność, że powzięła niezbędne środki, aby zapewnić zadowalający stopień realizacji etapów jakościowych i ilościowych.
(7) 10 etapów leżących u podstaw ostatniego wniosku Ukrainy odnosi się do różnych reform określonych w Planie
w rozdziałach dotyczących sądownictwa, zwalczania korupcji i prania pieniędzy, rynków finansowych, kapitału ludzkiego, otoczenia biznesowego, środowiska, decentralizacji i polityki regionalnej, sektora energetycznego, zarządzania surowcami krytycznymi, zielonej transformacji oraz ochrony środowiska. W szczególności weszły w życie przepisy dotyczące Agencji ds. Odzyskiwania Mienia i Zarządzania Mieniem oraz kształcenia zawodowego. Przyjęto strategię restrukturyzacji zagrożonych pożyczek, uchwałę w sprawie udzielania zamówień publicznych na usługi społeczne oraz uchwałę w sprawie zatwierdzenia strategii na rzecz MŚP oraz planu działania w celu jej wdrożenia. Zatwierdzono i opublikowano badanie dotyczące środków niezbędnych do przyznania gminom osobowości prawnej. Ukraina przyjęła również harmonogram dotyczący procesu rozdzielenia narzutu z tytułu odnawialnych źródeł energii od taryfy przesyłowej. Opublikowano wykaz projektów inwestycyjnych dotyczących wydobycia surowców krytycznych. Ukraina uruchomiła i opublikowała również międzynarodowy przetarg w oparciu o wzór umowy o współdzieleniu produktów. Wznowiono system obowiązkowego monitorowania, raportowania i weryfikacji (MRW) w odniesieniu do obiektów objętych zakresem obowiązującego prawodawstwa.
(8) Zgodnie z art. 26 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/792 Komisja szczegółowo oceniła wniosek Ukrainy oraz pozytywnie oceniła jako zadowalającą realizację jednego z dwóch pozostałych etapów wymaganych do płatności czwartej raty i dziewięciu spośród 11 etapów wymaganych do płatności piątej raty, jak określono w załączniku do niniejszej decyzji. Tej pozytywnej oceny dokonano w kontekście realizacji Planu. Dalszym dostosowaniom do unijnego dorobku prawnego będzie sprzyjać proces akcesyjny UE.
(9) Komisja stwierdziła również, że Ukraina nie wycofała żadnego ze środków związanych z etapami, które zrealizowała uprzednio w zadowalający sposób.
(10) Komisja stwierdziła również, że Ukraina nadal spełnia warunek wstępny przyznania wsparcia unijnego określonego w art. 5 rozporządzenia (UE) 2024/792. W szczególności Ukraina nadal podtrzymuje i stosuje skuteczne mechanizmy demokratyczne, m.in. wielopartyjny system parlamentarny i praworządność, a także gwarantuje poszanowanie praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości.
(11) W związku z tym w niniejszej decyzji należy stwierdzić, że odpowiednie warunki płatności czwartej raty w odniesieniu do jednego z dwóch pozostałych etapów i piątej raty w odniesieniu do dziewięciu spośród 11 etapów w ramach Planu zostały w zadowalający sposób spełnione.
(12) Mając na uwadze trudną sytuację finansową Ukrainy, niezwykle ważne jest jak najszybsze wypłacenie środków finansowych. Ze względu na pilną sytuację oraz w celu przyspieszenia procesu, niniejsza decyzja powinna wejść w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz powinna być stosowana od dnia jej przyjęcia,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2296 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/2296 w sprawie stwierdzenia zadowalającego spełnienia warunków płatności piątej raty wsparcia w formie pożyczki na podstawie Planu Ukrainy w ramach Instrumentu na rzecz Ukrainy |
| Data aktu: | 04/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 19/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 19/11/2025, 04/11/2025 |