uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 28 ust. 1 lit. d), e), f), g), h) oraz i),
(1) W części A załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/2072 2 ustanowiono wykaz agrofagów kwarantannowych dla Unii, których występowania nie stwierdzono na terytorium Unii, a w części B tego załącznika - wykaz agrofagów kwarantannowych dla Unii, których występowanie stwierdzono na terytorium Unii.
(2) Candidatus Liberibacter africanus, Candidatus Liberibacter americanus i Candidatus Liberibacter asiaticus ("określone agrofagi") są wymienione w części A załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072. Agrofagi te mają znaczący negatywny wpływ na rośliny cytrusowe w krajach, w których występują.
(3) Określone agrofagi mogą rozprzestrzeniać się poprzez Diaphorina citri Kuwayama i Trioza erytreae Del Guercio ("określone wektory"), które są wymienione odpowiednio w częściach A i B załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072.
(4) Określone agrofagi wymieniono również jako agrofagi priorytetowe w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/1702 3 jako agrofagi priorytetowe, ponieważ są to trzy gatunki Candidatus Liberibacter, które są czynnikami wywołującymi chorobę Huanglongbing cytrusowych/zazielenienie cytrusowych.
(5) Aby zapewnić wczesne wykrywanie i zwalczanie określonych agrofagów na terytorium Unii, państwa członkowskie powinny przeprowadzać coroczne kontrole występowania, które obejmują wystarczająco dużą liczbę ocen wizualnych, pobranych próbek i przeprowadzonych testów, z użyciem metod zgodnych z najnowszymi informacjami naukowymi i technicznymi.
(6) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/2031 każde państwo członkowskie opracowuje i uaktualnia plan awaryjny dotyczący każdego agrofaga priorytetowego. W oparciu o doświadczenia zdobyte w związku z poprzednimi pojawami należy przyjąć przepisy szczegółowe wdrażające art. 25 rozporządzenia (UE) 2016/2031, aby zapewnić kompleksowy plan awaryjny na wypadek stwierdzenia występowania określonych agrofagów na terytorium Unii.
(7) W przypadku wystąpienia pojawu określonego agrofaga i w celu zapobieżenia jego rozprzestrzenianiu się na terytorium Unii państwa członkowskie powinny ustanowić obszary wyznaczone, składające się ze strefy zakażonej i strefy buforowej, oraz zastosować w nich środki zwalczania. Wielkość tych obszarów wyznaczonych należy określić na podstawie zdolności rozprzestrzeniania się określonych wektorów, jeżeli ich obecność została urzędowo potwierdzona.
(8) W przypadkach stwierdzenia odosobnionego występowania określonych agrofagów ustanowienie obszaru wyznaczonego nie powinno być jednak wymagane, ponieważ w takim przypadku zagrożenie fitosanitarne można szybko ograniczyć do dopuszczalnego poziomu poprzez zastosowanie szczególnych środków. Z tego samego powodu należy uściślić, że odstępstwo to może być stosowane, jeżeli istnieją dowody, że wykryte określone agrofagi nie rozprzestrzeniły się dalej, a występowania określonych wektorów nie stwierdzono na obszarze o szerokości co najmniej 3 km wokół przypadku stwierdzenia odosobnionego występowania, lub jeżeli występowanie stwierdzono w punkcie produkcji, w którym stosuje się fizyczne odizolowanie od określonych wektorów, na obszarach, na których zadomowienie się określonych wektorów na zewnątrz jest niemożliwe.
(9) Ponadto niektóre określone rośliny uprawia się w punktach produkcji, w których stosuje się fizyczne odizolowanie od określonych wektorów. Jeżeli pojaw określonych agrofagów wystąpi poza takimi punktami produkcji, prawdopodobieństwo, że dotknie on określone rośliny uprawiane w tym punkcie produkcji, jest niewielkie. Właściwe organy powinny być zatem zwolnione z obowiązku stosowania środków zwalczania w odniesieniu do tych określonych roślin, nawet jeżeli rośliny te znajdują one na obszarze wyznaczonym.
(10) W celu zapewnienia natychmiastowego zastosowania środków zwalczania i zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się określonych agrofagów na pozostałe terytorium Unii kontrole występowania na obszarach wyznaczonych należy przeprowadzać co roku w najbardziej odpowiednim okresie roku i z wystarczającą intensywnością.
(11) Przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące prowadzenia miarodajnych pod względem statystycznym i opartych na analizie ryzyka kontroli występowania poza obszarami wyznaczonymi powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2029 r., aby zapewnić właściwym organom wystarczająco dużo czasu na zaplanowanie takich kontroli, przygotowanie ich projektu, zgromadzenie na ich potrzeby niezbędnych danych statystycznych oraz przydzielenie zasobów wystarczających do ich przeprowadzenia.
(12) Przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące projektu miarodajnych pod względem statystycznym i opartych na analizie ryzyka kontroli występowania na obszarach wyznaczonych oraz dotyczące planu pobierania próbek na potrzeby takich kontroli powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2028 r., aby zapewnić właściwym organom wystarczająco dużo czasu na zaplanowanie i przygotowanie projektu oraz przydzielenie wystarczających zasobów na przeprowadzenie takich kontroli. Ten okres przejściowy powinien być krótszy niż okres przejściowy dla kontroli występowania poza obszarami wyznaczonymi, ponieważ obecność agrofagów na obszarze wyznaczonym umożliwia szybsze gromadzenie niezbędnych danych statystycznych.
(13) Należy ustanowić wymogi szczególne dotyczące przemieszczania określonych roślin i owoców tych określonych roślin z obszarów wyznaczonych, a także ze stref zakażonych do stref buforowych w przypadku wystąpienia pojawu na terytorium Unii, aby zapewnić, by właściwe organy były w stanie niezwłocznie przeciwdziałać ryzyku rozprzestrzeniania się określonych agrofagów.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 listopada 2025 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2247 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2247 w sprawie środków zapobiegających zadomowieniu i rozprzestrzenianiu się na terytorium Unii Candidatus Liberibacter africanus, Candidatus Liberibacter americanus oraz Candidatus Liberibacter asiaticus |
| Data aktu: | 10/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 11/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/12/2025, 01/01/2029, 01/01/2028 |