uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/869 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, zmiany rozporządzeń (WE) nr 715/2009, (UE) 2019/942 i (UE) 2019/943 oraz dyrektyw 2009/73/WE i (UE) 2019/944 oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 347/2013 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,
(1) Region Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej stoi w obliczu wyzwań, takich jak zmiany strukturalne w systemach elektroenergetycznych, odpowiadające im potrzeby w zakresie rozwoju sieci i infrastruktury, rosnąca integracja między sektorami energetycznymi, dekarbonizacja systemu gazowego, zmieniające się wzorce dostaw gazu w Europie, obecny kontekst geopolityczny zdeterminowany w istotny sposób przez rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie, a także specyfikę krajową i regionalną Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej oraz konieczność zapewnienia przystępności cenowej i konkurencyjności.
(2) Aby skutecznie sprostać tym wyzwaniom, region potrzebuje dalszego wsparcia w ramach transeuropejskiej polityki energetycznej i współpracy regionalnej w celu wzmocnienia regionalnych wzajemnych połączeń w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej, propagowania ram regulacyjnych zapewniających integrację rynku, efektywne wykorzystanie infrastruktury i przystępność cenową zgodnie z dorobkiem prawnym Unii oraz w celu zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii w regionie Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej.
(3) Na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/869 Komisja może wyznaczyć, w porozumieniu z zainteresowanymi państwami członkowskimi, koordynatorów europejskich na okres do jednego roku, z możliwością dwukrotnego przedłużenia. Aby Komisja mogła zapewnić niezbędne wsparcie w celu wzmocnienia regionalnych wzajemnych połączeń i integracji rynku, należy wyznaczyć specjalnego koordynatora europejskiego ds. wzajemnych połączeń energetycznych w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej. Koordynator będzie odpowiedzialny za pomoc w realizacji projektów wspierających wzajemne połączenia i dobre funkcjonowanie rynków energii w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej, w tym projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania (PWsZ) na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/869 oraz inicjatyw pod auspicjami Grupy Wysokiego Szczebla ds. Elektroenergetycznych Połączeń Międzysystemowych w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej (CESEC) 2 pod przewodnictwem Komisji. Koordynator zapewni wiedzę fachową na temat realizacji i postępów w zakresie inwestycji w infrastrukturę energetyczną, integracji rynku i działań politycznych w regionie, określi wąskie gardła oraz będzie doradzał zainteresowanym stronom i organom na temat sposobów przezwyciężenia potencjalnych trudności, aby zapewnić terminową i pomyślną realizację projektów i działań politycznych związanych z jego mandatem. Koordynator wykonuje zadania wchodzące w zakres jego mandatu, koordynując i wzajemnie uzupełniając działania ze współpracą regionalną w ramach Grupy Wysokiego Szczebla ds. Elektroenergetycznych Połączeń Międzysystemowych w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej (CESEC).
(4) Koordynatora należy powołać na okres jednego roku zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/869. Decyzja o przedłużeniu lub nieprzedłużeniu mandatu powinna być podejmowana wraz z zainteresowanymi państwami członkowskimi w zależności od potrzeb objętych zakresem mandatu w danym momencie.
(5) Aby koordynator europejski mógł wykonywać swoje zadania, powinien otrzymywać comiesięczny zryczałtowany dodatek na pokrycie kosztów działania sekretariatu, których nie mogą pokryć bezpośrednio służby Komisji, oraz zwrot kosztów podróży służbowych zgodnie określonymi przez Komisję zasadami na podstawie Vademecum załączonego do niniejszej decyzji.
(6) Na podstawie art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/869 procedura wyboru została przeprowadzona jako otwarte zaproszenie do wyrażenia zainteresowania przez okres jednego miesiąca od dnia 4 sierpnia do dnia 4 września 2025 r. Wybranym kandydatem jest prof. dr Klaus-Dieter Borchardt.
(7) Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/869 w sprawie wyników procedury wyboru i mandatu koordynatora europejskiego skonsultowano się z państwami członkowskimi, których dotyczą wzajemne połączenia energetyczne w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej, a mianowicie z Austrią, Bułgarią, Chorwacją, Grecją, Niemcami, Polską, Republiką Czeską, Rumunią, Słowacją, Słowenią, Węgrami i Włochami. W październiku 2025 r. zainteresowane państwa członkowskie wyraziły zgodę na wyznaczenie koordynatora europejskiego.
(8) Powołanie koordynatora jest sprawą pilną ze względu na wyzwania w regionie. Z tego względu decyzja powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2204 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/2204 w sprawie wyznaczenia koordynatora europejskiego ds. wzajemnych połączeń energetycznych w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej oraz określenia szczegółowych warunków wykonywania jego misji i zadań |
| Data aktu: | 24/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 30/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 31/10/2025 |