Decyzja 2025/2090 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do zgłoszenia różnic między prawem Unii a drugim wydaniem międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania w zakresie ochrony środowiska - mechanizm kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA)

DECYZJA RADY (UE) 2025/2090
z dnia 10 października 2025 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do zgłoszenia różnic między prawem Unii a drugim wydaniem międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania w zakresie ochrony środowiska - mechanizm kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (zwana dalej "konwencją chicagowską"), która reguluje międzynarodowy transport lotniczy, weszła w życie w dniu 4 kwietnia 1947 r. Konwencja chicagowska ustanowiła Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).

(2) Państwa członkowskie Unii są Umawiającymi się Państwami konwencji chicagowskiej oraz członkami ICAO, natomiast Unia ma status obserwatora w niektórych organach ICAO.

(3) Zgodnie z art. 54 konwencji chicagowskiej Rada ICAO przyjmuje międzynarodowe normy i zalecane metody postępowania.

(4) 21. Konferencja Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu zakończyła się

w grudniu 2015 r. przyjęciem porozumienia klimatycznego z Paryża. Celem porozumienia klimatycznego z Paryża jest ograniczenie wzrostu średniej temperatury globalnej do znacznie poniżej 2 oC powyżej poziomu sprzed epoki przemysłowej i kontynowanie starań zmierzających do ograniczenia wzrostu temperatury do 1,5 oC ponad te poziomy. Wszystkie sektory gospodarki, w tym lotnictwo międzynarodowe, powinny przyczyniać się do realizacji tego ograniczenia emisji.

(5) W 2016 r. na 39. sesji Zgromadzenia Ogólnego ICAO postanowiono utworzyć globalny mechanizm rynkowy służący utrzymaniu emisji gazów cieplarnianych z lotnictwa międzynarodowego na poziomach z 2020 r. Stanowisko Unii w tej kwestii zostało ustalone decyzją Rady (UE) 2016/915 1 .

(6) Na 10. posiedzeniu 214. sesji Rada ICAO przyjęła pierwsze wydanie tomu IV załącznika 16 do konwencji chicagowskiej: Międzynarodowe normy i zalecane metody postępowania w zakresie ochrony środowiska - mechanizm kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA).

(7) Na 228. sesji Rada ICAO przyjęła poprawkę 1 do tomu IV załącznika 16 do konwencji chicagowskiej, wynikającą ze zmian proponowanych przez Komitet ds. Ochrony Środowiska w Lotnictwie oraz z wyników okresowego przeglądu CORSIA z 2022 r. Powstałe wskutek tego drugie wydanie tomu IV załącznika 16 do konwencji chicagowskiej (zwane dalej "drugim wydaniem") zaczęło obowiązywać w dniu 1 stycznia 2024 r.

(8) Art. 38 konwencji chicagowskiej dotyczy odchyleń od międzynarodowych norm i zasad postępowania. Zgodnie z jego brzmieniem każde Umawiające się Państwo ICAO, które uważa za niemożliwe w praktyce zastosowanie się pod każdym względem do którychkolwiek ze wspomnianych międzynarodowych norm lub zasad postępowania albo całkowite dostosowanie wprowadzonych przez siebie przepisów lub metod postępowania do międzynarodowych norm i zasad postępowania w przypadku ich zmian, albo które uważa za konieczne wprowadzenie przepisów lub metod postępowania różniących się pod jakimkolwiek względem od przepisów i metod postępowania ustalonych zgodnie z normami międzynarodowymi, powinno niezwłocznie podać do wiadomości ICAO różnice zachodzące między jego własną praktyką a praktyką ustaloną przez normy międzynarodowe.

(9) mając na uwadze, że istnieją pewne różnice między prawem Unii a drugim wydaniem, należy ustalić stanowisko Unii w odniesieniu do zgłaszania różnic zgodnie z art. 38 konwencji chicagowskiej.

(10) CORSIA jest wdrażany do prawa Unii za pomocą dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/87/WE 2 . Stanowisko, jakie ma być zajęte w ramach ICAO w odniesieniu do zgłoszenia różnic między tą dyrektywą a pierwszym wydaniem tomu IV załącznika 16 do konwencji chicagowskiej, zostało ustanowione decyzją Rady (UE) 2018/2027 3 .

(11) W 2023 r. dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 4  zmieniono dyrektywę 2003/87/WE. Jednym z celów dyrektywy (UE) 2023/958 było przeprowadzenie wdrożenia CORSIA w Unii.

(12) Określone w niniejszej decyzji stanowisko Unii w odniesieniu do zgłoszenia różnic proponuje się na tym etapie, ponieważ przyjęte zostały odpowiednie akty prawne Unii dotyczące wdrażania CORSIA w Unii.

(13) Art. 12 dyrektywy 2003/87/WE przewiduje przyjęcie przez Komisję aktów wykonawczych określających metodykę obliczania wymogów dotyczących kompensacji dla operatorów statków powietrznych. W związku z tym w dniu 9 lipca 2024 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2024/1879 5 .

(14) Zgodnie z informacjami przekazanymi Sekretariatowi ICAO i potwierdzonymi przez Sekretariat roczne emisje CO2 dla wszystkich par państw zgłoszonych przez państwa członkowskie do Sekretariatu ICAO jako podlegające wymogom kompensacji pozostają bez wpływu na obliczanie wymogów dotyczących kompensacji i liczby kwalifikowalnych jednostek w ramach CORSIA, które mają zostać umorzone w celu wykazania zgodności.

(15) Zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE kwalifikowalne jednostki w ramach CORSIA to jednostki określone przez Radę ICAO, pod warunkiem że pochodzą one od państwa wdrażającego porozumienie paryskie i uczestniczącego w CORSIA. Różnicę tę należy zgłosić ICAO.

(16) Zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE, oprócz lotów określonych w drugim wydaniu, z wymogów dotyczących monitorowania zwolnione są również następujące loty: loty wykonywane na mocy przepisów dotyczących lotów z widocznością, loty wykonywane na potrzeby badań naukowych lub testów statków powietrznych oraz loty wykonywane w ramach zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych. Różnicę tę należy zgłosić ICAO.

(17) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/2066 6  operatorzy statków powietrznych niekwalifikujący się do stosowania narzędzi szacowania emisji mają stosować metodę A lub metodę B jako swoje metody monitorowania zużycia paliwa. Mają oni stosować te same metody na potrzeby raportowania wszystkich lotów, w tym lotów, które nie podlegają wymogom dotyczącym kompensacji. Różnicę tę należy zgłosić ICAO.

(18) Państwa członkowskie powinny zgłosić ICAO różnice nie później niż dwa miesiące po wejściu w życie niniejszej decyzji i poinformować o tym Komisję.

(19) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach ICAO w odniesieniu do drugiego wydania, ponieważ jest ono wiążące dla państw członkowskich zgodnie z art. 90 konwencji chicagowskiej i w zakresie w nim określonym. Drugie wydanie ma również stać się wiążące dla Unii i jej państw członkowskich zgodnie z niektórymi obowiązującymi międzynarodowymi umowami o transporcie lotniczym. W związku z tym przyjęcie stanowiska Unii w odniesieniu do zgłoszenia różnic wchodzi w zakres stosowania art. 218 ust. 9 Traktatu.

(20) Stanowisko Unii ma zostać wyrażone przez każde państwo członkowskie Unii, działające w interesie Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte przez Unię w ramach ICAO w odniesieniu do zgłoszenia różnic między prawem Unii a drugim wydaniem tomu IV załącznika 16 międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania w zakresie ochrony środowiska -mechanizmu kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA) (zwanym dalej "drugimi wydaniem"), jest następujące: każde państwo członkowskie wprowadza do elektronicznego systemu zgłaszania różnic ICAO (EFOD) różnice zgodnie z warunkami określonymi w art. 2 niniejszej decyzji.

Artykuł  2
1. 
Zgłoszenie różnic określonych w niniejszym artykule pozostaje bez uszczerbku dla innych zgłoszeń dokonanych zgodnie z art. 38 konwencji chicagowskiej w odniesieniu do postanowień tomu IV załącznika 16 do konwencji chicagowskiej.
2. 
Różnica dotycząca rozdziału 4 pkt 4.3.1 drugiego wydania, "Jednostki emisji", z następującymi szczegółowymi informacjami dotyczącymi różnicy:

"[Państwo członkowskie] zgłasza ICAO, że zgodność z wymogami dotyczącymi kompensacji wynikającymi z emisji, które pochodzą z lotów wykonywanych przez operatorów mających siedzibę w [państwie członkowskim] w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub z lotów wykonywanych między EOG a Szwajcarią lub Zjednoczonym Królestwem, jest zapewniona, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7 , poprzez umorzenie uprawnień w ramach regionalnego systemu EU ETS, które mają również zastosowanie do takich lotów.

Udział w regionalnych systemach zobowiązuje operatorów z [państwa członkowskiego] do uwzględnienia tych emisji.

Zgodność z wymogami dotyczącymi kompensacji jest zatem zapewniana na etapie anulowania jednostek, jak wyszczególniono w tomie IV rozdział 4 załącznika 16 do konwencji chicagowskiej. Operatorów administrowanych przez [państwo członkowskie] uznaje się za spełniających wymogi CORSIA dotyczące kompensacji, gdy przedłożą zweryfikowany raport na temat anulowania jednostek emisji. W raporcie tym wykazuje się anulowanie wystarczającej liczby jednostek CORSIA, z wyjątkiem lotów między państwami EOG oraz lotów między państwami EOG a Zjednoczonym Królestwem lub Szwajcarią.

Różnicę tę należy oznaczyć w systemie EFOD jako różnicę kategorii A, "Bardziej restrykcyjne lub wykraczające poza normy lub zalecane metody postępowania ICAO" oraz jako "znaczącą różnicę".

3. 
Różnica dotycząca rozdziału 4 pkt 4.2.1 drugiego wydania, "Jednostki emisji", z następującymi szczegółowymi informacjami dotyczącymi różnicy:

"Zgodnie z art. 11a dyrektywy 2003/87/WE [państwo członkowskie] zgłasza ICAO, że oprócz kryteriów zawartych w dokumencie ICAO zatytułowanym »Kryteria kwalifikowalności jednostek emisji w ramach CORSIA« muszą być spełnione następujące warunki, aby jednostki mogły zostać uznane za kwalifikowalne na potrzeby spełnienia wymogów CORSIA w odniesieniu do operatorów administrowanych przez [państwo członkowskie]:

a)
jednostki muszą pochodzić z państwa, które w momencie ich wykorzystywania jest Stroną porozumienia paryskiego;
b)
jednostki muszą pochodzić z państwa uczestniczącego w kompensacji CORSIA.".

Różnicę tę należy oznaczyć w systemie EFOD jako różnicę kategorii A, "Bardziej restrykcyjne lub wykraczające poza normy lub zalecane metody postępowania ICAO" oraz jako "znaczącą różnicę".

4. 
Różnica dotycząca rozdziału 2 pkt 2.1.1 drugiego wydania, "Monitorowanie, raportowanie i weryfikacja (MRW) rocznych emisji CO2 operatorów statków powietrznych", z następującymi szczegółowymi informacjami dotyczącymi różnicy:

"Zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy 2003/87/WE [państwo członkowskie] zgłasza ICAO, że oprócz zwolnień określonych w tomie IV pkt 2.1.1 i 2.1.3 załącznika 16 do konwencji chicagowskiej normy i zalecane metody postępowania przewidziane w niniejszym rozdziale nie będą miały zastosowania do następujących lotów rozpoczynających się lub kończących się w EOG:

a)
wszelkich lotów wykonywanych wyłącznie na mocy przepisów dotyczących lotów z widocznością, określonych w załączniku 2 do konwencji chicagowskiej;
b)
lotów wykonywanych wyłącznie w celu przeprowadzenia badań naukowych lub w celu sprawdzenia, przetestowania lub przeprowadzenia procesu certyfikacji statku powietrznego lub urządzenia zarówno pokładowego, jak i naziemnego;
c)
lotów wykonywanych w ramach obowiązku świadczenia usługi publicznej nałożonego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 8 .

Różnicę tę należy oznaczyć w systemie EFOD jako różnicę kategorii C, "Wdrożone częściowo", ale nie jako "Znaczącą różnicę".

5. 
Różnica dotycząca rozdziału 2 pkt 2.2.1.3.1, 2.2.1.3.2 i 2.2.1.3.6 załącznika 16 do konwencji chicagowskiej o międzynarodowym lotnictwie cywilnym: Mechanizm kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA), "Monitorowanie, raportowanie i weryfikacja (MRW) rocznych emisji CO2 operatorów statków powietrznych", z następującymi szczegółowymi informacjami dotyczącymi różnicy:

"Zgodnie z art. 55 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/2066 9  operatorzy statków powietrznych obsługujący mniej niż 243 loty w okresie trzech kolejnych czteromiesięcznych okresów oraz operatorzy statków powietrznych obsługujący loty o całkowitych rocznych emisjach wynoszących mniej niż 25 000 ton CO2 na rok są uznawani za małe podmioty uczestniczące w systemie. [Państwo członkowskie] zgłasza ICAO, że operatorzy statków powietrznych powyżej progu dla małych podmiotów uczestniczących w systemie stosują metodę A lub metodę B jako metodę monitorowania zużycia paliwa.

Różnicę tę należy oznaczyć w systemie EFOD jako różnicę kategorii A, "Bardziej restrykcyjne lub wykraczające poza normy lub zalecane metody postępowania ICAO", ale nie jako "Znaczącą różnicę".

6. 
Każde państwo członkowskie zgłasza różnice, o których mowa w niniejszym artykule, nie później niż dwa miesiące po wejściu w życie niniejszej decyzji i informuje o tym Komisję.
Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 10 października 2025 r.
1 Decyzja Rady (UE) 2016/915 z dnia 30 maja 2016 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do międzynarodowego instrumentu, który ma zostać opracowany w ramach organów ICAO i który ma doprowadzić do wdrożenia od 2020 r. jednolitego globalnego środka rynkowego dotyczącego emisji z lotnictwa międzynarodowego (Dz. U. L 153 z 10.6.2016, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2016/915/oj).
2 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj).
3 Decyzja Rady (UE) 2018/2027 z dnia 29 listopada 2018 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do pierwszego wydania międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania w zakresie ochrony środowiska - mechanizm kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA) (Dz.U. L 325, 20.12.2018, s. 25, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2018/2027/oj).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce i odpowiedniego wdrożenia globalnego środka rynkowego (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 115, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/958/oj).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/1879 z dnia 9 lipca 2024 r. ustanawiające zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do obliczania wymogów dotyczących kompensacji do celów mechanizmu CORSIA (Dz.U. L, 2024/1879, 10.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/1879/oj).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012 (Dz.U. L 334 z 31.12.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2066/oj).
7 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. UE L 275 z 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj).".
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (Dz.U. UE L 293 z 31.10.2008, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/1008/oj).".
9 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012 (Dz.U. UE L 334 z 31.12.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2066/oj)." "Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2066 [państwo członkowskie] zgłasza ICAO, że operatorzy statków powietrznych stosują wybraną metodę monitorowania zużycia paliwa w odniesieniu do wszystkich zgłoszonych przez siebie lotów, w tym lotów międzynarodowych nieobjętych wymogami dotyczącymi kompensacji." "Zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE [państwo członkowskie] zgłasza ICAO, że operatorzy statków powietrznych, którzy spełniają wymogi tomu IV pkt 2.1.1 i 2.1.3 załącznika 16 do konwencji chicagowskiej po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 2021 r., nie kwalifikując się jako nowy podmiot, i którzy nie są małymi podmiotami uczestniczącymi w systemie, stosują bezpośrednio metodę monitorowania zużycia paliwa.".

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2090

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/2090 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do zgłoszenia różnic między prawem Unii a drugim wydaniem międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania w zakresie ochrony środowiska - mechanizm kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA)
Data aktu: 10/10/2025
Data ogłoszenia: 15/10/2025