Decyzja EBC/2025/30 (2025/2056) zmieniająca decyzję (UE) 2016/948 w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16)

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2025/2056
z dnia 1 października 2025 r.
zmieniająca decyzję (UE) 2016/948 w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16) (EBC/2025/30)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 1 akapit drugi w związku z art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, a także art. 18 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 9 września 2022 r. Rada Prezesów przyjęła decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1613 (EBC/2022/29) 1 , która zmieniła decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/948 (EBC/2016/16) 2 . W decyzji (UE) 2022/1613 (EBC/2022/29) przewidziano uwzględnienie kwestii związanych ze zmianą klimatu w przydziale referencyjnym dla zakupów obligacji przedsiębiorstw w czasie trwania etapu zakupów i etapu reinwestycji programu skupu aktywów w sektorze przedsiębiorstw (CSPP) i tymczasowego nadzwyczajnego programu skupu aktywów w czasie pandemii (PEPP) 3 , w szczególności w celu zarządzania ekspozycją Eurosystemu na ryzyko finansowe związane z klimatem, zgodnie z metodologią zatwierdzoną przez Radę Prezesów.

(2) W maju 2024 r. Rada Prezesów postanowiła ustalić tymczasowy cel redukcji emisji dla zagregowanych portfeli obligacji przedsiębiorstw Eurosystemu utrzymywanych w ramach CSPP i PEPP. Ograniczenie emisji z posiadanych obligacji przedsiębiorstw ma na celu zarządzanie ekspozycją Eurosystemu na ryzyko finansowe związane z klimatem oraz utrzymywanie portfeli tych obligacji na ścieżce wspierającej ogólną politykę gospodarczą w Unii odzwierciedloną w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 4  ("Europejskie prawo o klimacie"), w którym określono wiążący cel neutralności klimatycznej w Unii do 2050 r. w dążeniu do osiągnięcia długoterminowego celu dotyczącego temperatury określonego w porozumieniu paryskim 5 . Tymczasowy cel redukcji emisji ma mieć neutralny wpływ na nastawienie w polityce pieniężnej w zakresie ogólnych warunków finansowania i w równym stopniu sprzyja stabilności cen.

(3) Tymczasowy cel redukcji emisji uwzględnia jako wytyczne elementy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 6  oraz rozporządzenia delegowanego Komisji(UE) 2020/1818 7 . Portfele obligacji przedsiębiorstw Eurosystemu w ramach programów CSPP i PEPP stanowią jednak część instrumentów, za pomocą których wdrażana jest polityka pieniężna, a ponadto znajdują się w fazie pełnej likwidacji, co oznacza, że od

początku 2025 r. nie przewiduje się już reinwestycji lub zakupów w ramach tych programów. W związku z tym, aby zapewnić ich skuteczność, niektóre elementy ram redukcji emisji siłą rzeczy odbiegają od wymogów rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1818, w którym ustanowiono wskaźniki referencyjne, które zasadniczo podlegają regularnemu równoważeniu i mają zasadniczo stabilną liczbę składników w czasie.

(4) Tymczasowy cel redukcji emisji będzie wykorzystywany wewnętrznie do monitorowania ścieżki redukcji emisji zagregowanych portfeli obligacji przedsiębiorstw Eurosystemu utrzymywanych w ramach CSPP i PEPP. W przypadku stwierdzenia odchyleń od zakładanej trajektorii dekarbonizacji Rada Prezesów oceni potrzebę podjęcia działań naprawczych w poszczególnych przypadkach, biorąc pod uwagę czynniki i skutki stwierdzonych odchyleń, a także proporcjonalność i brak negatywnych konsekwencji dla stabilności cen ze strony takich działań naprawczych.

(5) W dniu 12 czerwca 2025 r. EBC opublikował sprawozdanie zatytułowane "Climate-related financial disclosures of Eurosystem assets held for monetary policy purposes and of the ECB's foreign reserves" 8 . W sprawozdaniu przedstawiono m.in. dalsze szczegółowe informacje na temat ram dotyczących tymczasowego celu w zakresie redukcji emisji.

(6) Kluczowe elementy tych ram powinny zostać określone w sposób skonsolidowany i opublikowane w ramach decyzji (UE) 2016/948 (EBC/2016/16) w celu zwiększenia pewności, jasności i przejrzystości prawa.

(7) Decyzja (UE) 2016/948 (EBC/2016/16) powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiana

W decyzji (UE) 2016/948 (EBC/2016/16) dodaje się art. 4b brzmieniu:

"Artykuł 4b

Ramy dotyczące celu tymczasowego w zakresie redukcji emisji

1. Eurosystem ocenia corocznie, czy średnia ważona intensywności emisji gazów cieplarnianych zakresu 1 i 2 według subiektywnej oceny dla zagregowanych portfeli obligacji przedsiębiorstw Eurosystemu w ramach programów CSPP i PEPP zmniejszała się średnio o co najmniej 7 % rocznie od roku bazowego. Takie średnie tempo spadku celu tymczasowego oblicza się geometrycznie na podstawie poziomu wyżej wymienionego wskaźnika na koniec 2021 r., również z uwzględnieniem wpływu inflacji w czasie na taką średnią ważoną intensywność emisji gazów cieplarnianych.

2. Jeżeli średnia ważona intensywności emisji gazów cieplarnianych zagregowanych portfeli obligacji przedsiębiorstw Eurosystemu w ramach programów CSPP i PEPP, mierzona dla roku kalendarzowego z najnowszymi reprezentatywnymi danymi o emisjach dla wszystkich posiadanych obligacji, przekracza cel tymczasowy, o którym mowa w ust. 1, Rada Prezesów podejmuje decyzję, czy uzasadnione są działania mające na celu dostosowanie średniej ważonej intensywności emisji gazów cieplarnianych aktywów Eurosystemu w ramach programu CSPP. Decyzję taką podejmuje się z należytym uwzględnieniem czynników i skutków odstępstwa od celu przejściowego określonego w ust. 1 oraz proporcjonalności i braku naruszenia celu, jakim jest stabilność cen, w odniesieniu do wszelkich działań naprawczych.

3. Rada Prezesów może, jeżeli uzna to za konieczne, dokonać przeglądu ram dotyczących celu przejściowego w zakresie redukcji emisji, tak aby uwzględnić rosnącą dostępność danych i modeli dotyczących klimatu, a także istotne zmiany regulacyjne i postępy w zakresie zdolności oceny ryzyka.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 1 października 2025 r.
1 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1613 z dnia 9 września 2022 r. zmieniająca decyzję (UE) 2016/948 w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16) (EBC/2022/29) (Dz.U. L 241 z 19.9.2022, s. 13, ELI: http:// data.europa.eu/eli/dec/2022/1613/oj).
2 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/948 z dnia 1 czerwca 2016 r. w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16) (Dz.U. L 157 z 15.6.2016, s. 28, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2016/948/oj).
3 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/440 z dnia 24 marca 2020 r. w sprawie tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii (EBC/2020/17) (Dz.U. L 91 z 25.3.2020, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2020/440/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie) (Dz.U. L 243 z 9.7.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1119/oj).
5 Porozumienie paryskie przyjęte na mocy Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (Dz.U. L 282 z 19.10.2016, s. 4).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 (Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/1011/oj).
7 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1818 z dnia 17 lipca 2020 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do minimalnych norm dotyczących unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej i unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego (Dz.U. L 406 z 3.12.2020, s. 17, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2020/1818/oj).
8 Dostępne na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2056

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2025/30 (2025/2056) zmieniająca decyzję (UE) 2016/948 w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16)
Data aktu: 01/10/2025
Data ogłoszenia: 10/10/2025
Data wejścia w życie: 30/10/2025