uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 1 akapit drugi w związku z art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, a także art. 18 ust. 1,
(1) W dniu 9 września 2022 r. Rada Prezesów przyjęła decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1613 (EBC/2022/29) 1 , która zmieniła decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/948 (EBC/2016/16) 2 . W decyzji (UE) 2022/1613 (EBC/2022/29) przewidziano uwzględnienie kwestii związanych ze zmianą klimatu w przydziale referencyjnym dla zakupów obligacji przedsiębiorstw w czasie trwania etapu zakupów i etapu reinwestycji programu skupu aktywów w sektorze przedsiębiorstw (CSPP) i tymczasowego nadzwyczajnego programu skupu aktywów w czasie pandemii (PEPP) 3 , w szczególności w celu zarządzania ekspozycją Eurosystemu na ryzyko finansowe związane z klimatem, zgodnie z metodologią zatwierdzoną przez Radę Prezesów.
(2) W maju 2024 r. Rada Prezesów postanowiła ustalić tymczasowy cel redukcji emisji dla zagregowanych portfeli obligacji przedsiębiorstw Eurosystemu utrzymywanych w ramach CSPP i PEPP. Ograniczenie emisji z posiadanych obligacji przedsiębiorstw ma na celu zarządzanie ekspozycją Eurosystemu na ryzyko finansowe związane z klimatem oraz utrzymywanie portfeli tych obligacji na ścieżce wspierającej ogólną politykę gospodarczą w Unii odzwierciedloną w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 4 ("Europejskie prawo o klimacie"), w którym określono wiążący cel neutralności klimatycznej w Unii do 2050 r. w dążeniu do osiągnięcia długoterminowego celu dotyczącego temperatury określonego w porozumieniu paryskim 5 . Tymczasowy cel redukcji emisji ma mieć neutralny wpływ na nastawienie w polityce pieniężnej w zakresie ogólnych warunków finansowania i w równym stopniu sprzyja stabilności cen.
(3) Tymczasowy cel redukcji emisji uwzględnia jako wytyczne elementy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 6 oraz rozporządzenia delegowanego Komisji(UE) 2020/1818 7 . Portfele obligacji przedsiębiorstw Eurosystemu w ramach programów CSPP i PEPP stanowią jednak część instrumentów, za pomocą których wdrażana jest polityka pieniężna, a ponadto znajdują się w fazie pełnej likwidacji, co oznacza, że od
początku 2025 r. nie przewiduje się już reinwestycji lub zakupów w ramach tych programów. W związku z tym, aby zapewnić ich skuteczność, niektóre elementy ram redukcji emisji siłą rzeczy odbiegają od wymogów rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1818, w którym ustanowiono wskaźniki referencyjne, które zasadniczo podlegają regularnemu równoważeniu i mają zasadniczo stabilną liczbę składników w czasie.
(4) Tymczasowy cel redukcji emisji będzie wykorzystywany wewnętrznie do monitorowania ścieżki redukcji emisji zagregowanych portfeli obligacji przedsiębiorstw Eurosystemu utrzymywanych w ramach CSPP i PEPP. W przypadku stwierdzenia odchyleń od zakładanej trajektorii dekarbonizacji Rada Prezesów oceni potrzebę podjęcia działań naprawczych w poszczególnych przypadkach, biorąc pod uwagę czynniki i skutki stwierdzonych odchyleń, a także proporcjonalność i brak negatywnych konsekwencji dla stabilności cen ze strony takich działań naprawczych.
(5) W dniu 12 czerwca 2025 r. EBC opublikował sprawozdanie zatytułowane "Climate-related financial disclosures of Eurosystem assets held for monetary policy purposes and of the ECB's foreign reserves" 8 . W sprawozdaniu przedstawiono m.in. dalsze szczegółowe informacje na temat ram dotyczących tymczasowego celu w zakresie redukcji emisji.
(6) Kluczowe elementy tych ram powinny zostać określone w sposób skonsolidowany i opublikowane w ramach decyzji (UE) 2016/948 (EBC/2016/16) w celu zwiększenia pewności, jasności i przejrzystości prawa.
(7) Decyzja (UE) 2016/948 (EBC/2016/16) powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2056 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja EBC/2025/30 (2025/2056) zmieniająca decyzję (UE) 2016/948 w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16) |
| Data aktu: | 01/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 30/10/2025 |