(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 2 października 2025 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) 30 czerwca 2025 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Etyczna selekcja
przedstawicieli europejskich". Celem inicjatywy wyrażonym przez jej organizatorów było wezwanie Komisji do zaproponowania prawodawstwa wprowadzającego wspólne kryteria etycznej, przejrzystej i weryfikowalnej selekcji osób kandydujących na europejskie urzędy publiczne.
(2) Pismem z 28 lipca 2025 r. (C(2025) 5234 final), na podstawie art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/788, Komisja poinformowała grupę organizatorów, że w odniesieniu do wniosku o rejestrację złożonego 30 czerwca 2025 r. spełnione zostały wymogi dotyczące rejestracji określone w art. 6 ust. 3 akapit pierwszy lit. a), d) i e) tego rozporządzenia oraz że jego art. 6 ust. 3 akapit pierwszy lit. b) nie ma zastosowania. Komisja wyjaśniła jednak, że inicjatywa nie spełnia wymogu określonego w art. 6 ust. 3 akapit pierwszy lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788, ponieważ Komisja nie jest uprawniona do proponowania prawodawstwa wprowadzającego wspólne kryteria selekcji osób kandydujących na europejskie urzędy publiczne, gdyż członkowie instytucji Unii są powoływani zgodnie z procedurami ustanowionymi w prawie pierwotnym.
(3) W związku z tym Komisja poinformowała organizatorów zgodnie z art. 6 ust. 4 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2019/788, że mogą oni albo dokonać zmiany inicjatywy w celu uwzględnienia oceny Komisji, albo utrzymać pierwotną inicjatywę, albo ją wycofać, zgodnie z art. 6 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2019/788.
(4) 29 sierpnia 2025 r. grupa organizatorów przedłożyła zmienioną inicjatywę.
(5) Celem zmienionej inicjatywy wyrażonym przez organizatorów jest wezwanie Komisji do: (i) wydania zalecenia na podstawie art. 292 TFUE wzywającego państwa członkowskie i partie polityczne do wprowadzenia minimalnych norm w zakresie etyki, sprawności psychicznej i kompetencji na potrzeby wewnętrznej selekcji osób kandydujących w wyborach europejskich i krajowych; (ii) przyjęcia dobrowolnego europejskiego kodeksu etyki dla osób kandydujących oraz (iii) zainicjowania kampanii informacyjnej i edukacyjnej. W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegółowe informacje na temat jej kontekstu, przedmiotu i celów. Do wniosku o rejestrację organizatorzy dołączyli również projekt aktu prawnego.
(6) W odniesieniu do pierwszego środka, a mianowicie do wydania przez Komisję zalecenia wzywającego państwa członkowskie i partie polityczne do wprowadzenia minimalnych norm w zakresie etyki, sprawności psychicznej i kompetencji na potrzeby wewnętrznej selekcji osób kandydujących w wyborach europejskich i krajowych, Komisja stwierdza, że w inicjatywie nie wzywa się Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów. W związku z tym środek ten nie spełnia wymogu prawnego określonego w art. 6 ust. 3 akapit pierwszy lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788. Ponadto nawet jeśliby należało interpretować wniosek o rejestrację w ten sposób, że zakłada on przedłożenie przez Komisję wniosku dotyczącego zalecenia Rady w sprawie wprowadzenia takich minimalnych norm, przepisy wymienione przez organizatorów nie przyznają Unii kompetencji do przyjęcia takiego zalecenia. Ponadto art. 223 TFUE, który przyznaje Radzie, na wniosek Parlamentu Europejskiego, kompetencje do ustanawiania przepisów niezbędnych do wyboru posłów do Parlamentu Europejskiego, nie przyznaje Komisji żadnych odnośnych kompetencji. Wynika z tego, że Komisja nie jest uprawniona do przedłożenia wniosku dotyczącego zalecenia Rady w sprawie wprowadzenia minimalnych standardów selekcji osób kandydujących w wyborach.
(7) Podobnie Komisja stwierdza, że w odniesieniu do drugiego i trzeciego środka, za pomocą którego organizatorzy wzywają Komisję do przyjęcia dobrowolnego europejskiego kodeksu etyki dla osób kandydujących oraz do rozpoczęcia kampanii informacyjnej i edukacyjnej, nie wzywa się Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów. W związku z tym przedstawione środki nie spełniają wymogu prawnego określonego w art. 6 ust. 3 akapit pierwszy lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788.
(8) Dlatego też proponowana inicjatywa obywatelska "Etyczna selekcja przedstawicieli europejskich" wykracza w sposób oczywisty poza uprawnienia Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów w rozumieniu art. 6 ust. 4 akapit trzeci lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788.
(9) Należy zatem odrzucić wniosek o rejestrację,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2007 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/2007 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Etyczna selekcja przedstawicieli europejskich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 |
| Data aktu: | 29/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 02/10/2025 |