uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 260/2012 z dnia 14 marca 2012 r. ustanawiające wymogi techniczne i handlowe w odniesieniu do poleceń przelewu i poleceń zapłaty w euro oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 924/2009 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 5 akapit trzeci,
(1) Sprawozdawczość w zakresie poziomu opłat zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 260/2012 powinna umożliwić Komisji ocenę wpływu, jaki zasada dotycząca opłat nakładanych za polecenia przelewu natychmiastowego, określona w art. 5b ust. 1 tego rozporządzenia, wywiera na opłaty za rachunki płatnicze, zarówno za krajowe, jak i transgraniczne polecenia przelewu oraz za polecenia przelewu natychmiastowego w euro i w walucie krajowej państw członkowskich, których walutą nie jest euro. Opłaty pobierane przez dostawców usług płatniczych (PSP) za polecenia przelewu, w tym polecenia przelewu natychmiastowego, zazwyczaj różnią się w zależności od cech danego polecenia przelewu. Takimi cechami może być to, czy użytkownik usług płatniczych jest płatnikiem czy odbiorcą płatności, konsumentem czy nie, lub rodzaj kanału inicjowania płatności. Sprawozdawczość dotycząca wykonanych poleceń przelewu powinna zatem obejmować podział według przelewów krajowych i transgranicznych, rodzaju użytkownika usług płatniczych oraz kanału inicjowania płatności.
(2) Dostawcy usług płatniczych mogą zdecydować się na ustalenie opłat od każdej transakcji w ujęciu nominalnym lub procentowym w stosunku do wartości transakcji. Dostawcy usług płatniczych mogą również wybrać alternatywne struktury pobierania opłat, w tym systemy różnicowania cen oparte na różnych przedziałach wartości transakcji lub podejścia obejmujące określoną liczbę bezpłatnych transakcji miesięcznie, po przekroczeniu której pobierana jest opłata za transakcję. Niepożądane byłoby, gdyby taka różnorodność praktyk handlowych prowadziła do obchodzenia celu przepisu dotyczącego opłat za polecenia przelewu natychmiastowego określonego w art. 5b ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 260/2012. Metodyka przekazywania informacji na temat poziomu opłat za tradycyjne polecenia przelewu i polecenia przelewu natychmiastowego powinna umożliwić Komisji ocenę informacji przekazywanych przez dostawców usług płatniczych w jednolity i porównywalny sposób, zarówno w ujęciu czasowym na poziomie danego dostawcy, jak i w danym momencie w odniesieniu do różnych dostawców, pomimo różnych metod pobierania opłat stosowanych przez dostawców usług płatniczych. Sprawozdawczość powinna zatem zawierać informacje na temat łącznych zagregowanych opłat, wolumenu i wartości poleceń przelewu, w tym poleceń przelewu natychmiastowego, w walucie krajowej. Sprawozdawczość dotycząca poleceń przelewu, zarówno wykonywanych, jak i odbieranych, powinna również obejmować podział według bezpłatnych i odpłatnych poleceń przelewu.
(3) Dostawcy usług płatniczych powinni wypełniać swoje obowiązki sprawozdawcze określone w art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 260/2012 na poziomie podmiotu. W celu dostosowania się do podejścia stosowanego przy sprawozdawczości w zakresie statystyk płatności na potrzeby EBC, oddziały dostawców usług płatniczych znajdujące się w państwach członkowskich innych niż państwa członkowskie ich jednostek dominujących powinny przekazywać swoje dane właściwemu organowi przyjmującego państwa członkowskiego, natomiast jednostki dominujące powinny przekazywać swoje dane właściwemu organowi swojego państwa członkowskiego pochodzenia.
(4) Dostawcy usług płatniczych znajdujący się w państwach członkowskich, których walutą nie jest euro, oferujący swoim użytkownikom usług płatniczych usługę płatniczą polegającą na odbieraniu i wykonywaniu tradycyjnych poleceń przelewu w euro, są zobowiązani do oferowania swoim użytkownikom usług płatniczych usługi płatniczej polegającej na odbieraniu poleceń przelewu natychmiastowego w euro do dnia 9 stycznia 2027 r. oraz usługi płatniczej polegającej na wykonywaniu poleceń przelewu natychmiastowego w euro do dnia 9 lipca 2027 r., zgodnie z art. 5a ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 260/2012. Ci dostawcy usług płatniczych powinni również wypełniać obowiązki dotyczące opłat pobieranych od płatników i odbiorców w związku z wykonywaniem i odbieraniem poleceń przelewu natychmiastowego w euro do dnia 9 stycznia 2027 r., zgodnie z art. 5b ust. 3 akapit drugi tego rozporządzenia. Aby umożliwić Komisji ocenę wpływu rozporządzenia (UE) nr 260/2012 na poziom opłat za polecenia przelewu, w tym polecenia przelewu natychmiastowego, denominowane w walucie krajowej państw członkowskich, których walutą nie jest euro, zgodnie z art. 15 ust. 2 lit. a) tego rozporządzenia, dostawcy usług płatniczych znajdujący się w tych państwach członkowskich, którzy oferują swoim użytkownikom usług płatniczych usługę płatniczą polegającą na odbieraniu i wykonywaniu tradycyjnych poleceń przelewu w euro, powinni zgłaszać liczby i wartości poleceń przelewu, w tym poleceń przelewu natychmiastowego, oraz opłaty za nie, denominowane w ich walucie krajowej oraz w euro.
(5) Do celów sprawozdawczości zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 260/2012 dostawcy usług płatniczych powinni przekazywać swoim właściwym organom dane dotyczące całkowitej liczby rachunków płatniczych oraz zagregowanego poziomu łącznych opłat za rachunki płatnicze. Aby umożliwić Komisji ocenę, czy istnieje związek między potencjalnymi zmianami opłat za rachunki płatnicze a zmianami opłat za polecenia przelewu i polecenia przelewu natychmiastowego, sprawozdawczość powinna zawierać podział opłat za prowadzenie rachunku.
(6) Aby umożliwić Komisji ocenę odsetka odrzuconych poleceń przelewu natychmiastowego ze względu na stosowanie ukierunkowanych finansowych środków ograniczających przyjętych zgodnie z art. 215 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz ocenę, czy odsetek ten uległ zmianie po rozpoczęciu stosowania zmian w rozporządzeniu (UE) nr 260/2012 wprowadzonych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/886 2 , dostawcy usług płatniczych powinni przekazywać swoim właściwym organom dane dotyczące tego odsetka w danym roku, w tym liczbę przypadków, w których polecenia przelewu natychmiastowego nie zostały wykonane lub środki zostały zamrożone po stronie dostawcy usług płatniczych płatnika lub odbiorcy.
(7) Aby zharmonizować sprawozdawczość, dostawcy usług płatniczych powinni korzystać z modelu punktów danych i zasad walidacji udostępnionych na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB). Ponadto, aby zmniejszyć obciążenie związane ze sprawozdawczością i uniknąć powielania działań, właściwe organy powinny mieć możliwość zezwolenia dostawcom usług płatniczych znajdującym się w ich jurysdykcji na ograniczenie sprawozdawczości do tych punktów danych, które nie zostały wcześniej przekazane.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNB.
(9) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści z nimi związanych oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 października 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1979 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1979 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 260/2012 w odniesieniu do jednolitych szablonów sprawozdawczych, instrukcji i metodyki przekazywania informacji na temat poziomu opłat za polecenia przelewu, polecenia przelewu natychmiastowego i rachunki płatnicze oraz odsetka odrzuconych transakcji |
| Data aktu: | 01/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 06/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 26/10/2025 |