uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, zmieniającą dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylającą dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 , w szczególności jej art. 22a ust. 2 i 4,
(1) Dyrektywa 2011/83/UE, zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/825 2 , ma na celu między innymi zwiększenie wiedzy konsumentów na temat ich praw, tak aby mogli oni podejmować bardziej zrównoważone decyzje zakupowe, oraz stymulowanie popytu na bardziej trwałe towary i ich podaży. W tym celu w dyrektywie 2011/83/UE ustanowiono zharmonizowaną informację o prawnym obowiązku zapewnienia zgodności z umową oraz zharmonizowane oznakowanie na potrzeby handlowej gwarancji trwałości, umożliwiające konsumentom podejmowanie świadomych decyzji.
(2) Chociaż prawny obowiązek zapewnienia zgodności z umową i handlowa gwarancja trwałości to dwa niezależne rodzaje gwarancji, zharmonizowana informacja i zharmonizowane oznakowanie mają się wzajemnie uzupełniać i zawierają odniesienia, które podkreślają różnice między tymi dwoma rodzajami gwarancji. Zharmonizowana informacja jest informacją obowiązkową w punkcie sprzedaży, której celem jest zwiększenie wiedzy konsumentów na temat przysługujących im praw wynikających z prawnego obowiązku zapewnienia zgodności z umową. Natomiast zharmonizowane oznakowanie stanowi dobrowolną handlową gwarancję trwałości oferowaną przez producentów, którzy chcą zapewnić konsumentów o trwałości swoich towarów.
(3) W art. 5 ust. 1 lit. e) i art. 6 ust. 1 lit. l) dyrektywy 2011/83/UE zobowiązano przedsiębiorców do dostarczenia konsumentom, zanim zostaną oni związani umową lub jakąkolwiek ofertą, przypomnienia o istnieniu prawnego obowiązku zapewnienia zgodności towarów z umową. W przypomnieniu tym należy zawrzeć główne elementy tego obowiązku, w tym minimalny okres obowiązywania wynoszący dwa lata, a także ogólne odniesienie do możliwości przedłużenia na mocy prawa krajowego okresu obowiązywania prawnego obowiązku zapewnienia zgodności z umową. Informacje te mają być podane konsumentowi w widoczny sposób przy użyciu zharmonizowanej informacji, o której mowa w art. 22a ust. 1 i 3 dyrektywy 2011/83/UE.
(4) Aby pomóc konsumentom lepiej zrozumieć ich prawa w odniesieniu do głównych elementów prawnego obowiązku zapewnienia zgodności z umową, zharmonizowana informacja powinna przypominać im o najczęstszych sytuacjach, w których mogą oni powoływać się na te prawa.
(5) Zharmonizowana informacja o prawnym obowiązku zapewnienia zgodności z umową powinna przypominać konsumentom o przysługujących im środkach ochrony prawnej w przypadku niezgodności towarów z umową oraz wyjaśniać, że sprzedawcy ponoszą pod pewnymi warunkami odpowiedzialność za zapewnianie takich środków. Informacja powinna również zawierać ogólne odniesienie do możliwości przedłużenia, na mocy prawa krajowego, okresu obowiązywania prawnego obowiązku zapewnienia zgodności z umową. Informacja powinna ponadto zawierać praktyczne wskazówki na temat kroków, jakie konsumenci mogą podjąć w sytuacjach, kiedy otrzymane towary są niezgodne z wymogami, oraz powinna wskazywać, gdzie mogą znaleźć dodatkowe informacje.
(6) W celu zapewnienia, aby konsumenci w pełni rozumieli różnicę między prawnym obowiązkiem zapewnienia zgodności z umową a gwarancjami handlowymi, w zharmonizowanej informacji o prawnym obowiązku zapewnienia zgodności z umową należy też wskazać, że sprzedawcy i producenci mogą dodatkowo oferować gwarancje handlowe, w tym handlową gwarancję trwałości.
(7) Dobrym wskaźnikiem trwałości towaru jest udzielana przez producenta handlowa gwarancja trwałości zgodnie z art. 17 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 3 . Stanowi ona zobowiązanie producenta wobec konsumenta, że przy normalnym użytkowaniu towar zachowa przez określony czas wymagane funkcje i parametry działania.
(8) W przypadku gdy producent oferuje handlową gwarancję trwałości danego towaru bez dodatkowych kosztów, obejmującą cały towar i obowiązującą przez okres dłuższy niż dwa lata, oraz udostępnia te informacje przedsiębiorcy, w art. 5 ust. 1 lit. ea) i art. 6 ust. 1 lit. la) dyrektywy 2011/83/UE wymaga się, aby przedsiębiorca sprzedający towar poinformował konsumentów o istnieniu i okresie obowiązywania tej gwarancji handlowej, przypominając jednocześnie konsumentom, że korzystają oni również z prawnego obowiązku zapewnienia zgodności z umową. Informację tę należy podać w widoczny sposób, stosując zharmonizowane oznakowanie, o którym mowa w art. 22a ust. 1 dyrektywy 2011/83/UE.
(9) W art. 22a ust. 5 dyrektywy 2011/83/UE wymaga się, aby zarówno zharmonizowana informacja o prawnym obowiązku zapewnienia zgodności z umową, jak i zharmonizowane oznakowania handlowej gwarancji trwałości były łatwo rozpoznawalne i łatwe do zrozumienia dla konsumentów oraz łatwe do stosowania i powielania przez przedsiębiorców. W tym celu Komisja skonsultowała się z reprezentatywnymi grupami zainteresowanych stron i przeprowadziła badanie w terenie z udziałem reprezentatywnych grup konsumentów, które wniosły wkład w ostateczny wzór i treść zharmonizowanej informacji i zharmonizowanego oznakowania.
(10) Zharmonizowana informacja o prawnym obowiązku zapewnienia zgodności z umową i zharmonizowane oznakowanie na potrzeby handlowejgwarancji trwałości powinny zawierać kod QR, który - zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1724 4 - kieruje konsumentów do dodatkowych przydatnych informacji na portalu Your Europe.
(11) Kod QR na zharmonizowanej informacji powinien kierować konsumentów do bardziej szczegółowych informacji na temat ich praw na podstawie prawa Unii, wynikających z prawnego obowiązku zapewnienia zgodności z umową ustanowionego dyrektywą (UE) 2019/771. Ponieważ ważne jest, aby konsumenci znali prawa przysługujące im w danym kraju na podstawie prawnego obowiązku zapewnienia zgodności z umową, kod QR powinien zapewniać dostęp do portali państw członkowskich, na których dostępne są bardziej szczegółowe informacje.
(12) Ze względu na ograniczoną ilość miejsca na zharmonizowanym oznakowaniu na potrzeby handlowej gwarancji trwałości, kod QR na etykiecie powinien kierować konsumentów do bardziej szczegółowych informacji. Powinny one wyjaśnić, że zharmonizowane oznakowanie stanowi oferowaną przez producenta gwarancję trwałości danego towaru bez dodatkowych kosztów, obejmującą cały towar, a nie tylko jego część, i obowiązującą przez okres dłuższy niż dwa lata.
(13) W celu zapewnienia przedsiębiorcom możliwości łatwego stosowania i powielania zharmonizowanej informacji i zharmonizowanego oznakowania, mogą one być kolorowe albo czarnobiałe, gdy są przedstawiane jako informacje udzielane przed zawarciem umowy w kontekście umów innych niż umowy zawierane na odległość za pośrednictwem interfejsu internetowego.
(14) Natomiast w przypadku gdy umowa ma zostać zawarta za pośrednictwem interfejsu internetowego, zarówno informacja, jak i oznakowanie powinny być kolorowe. W przypadku umów zawieranych na odległość za pośrednictwem interfejsu internetowego etykieta może być wyświetlana w formacie wbudowanym.
(15) Zharmonizowane oznakowanie ma neutralny językowo wzór połączony z tłumaczeniami, przez co przedsiębiorcy i producenci w całej Unii mogą łatwo stosować i powielać zharmonizowaną informację i zharmonizowane oznakowanie. Oznakowanie składa się z tytułu "GARAN", który odnosi się do "gwarancji" w kilku językach Unii; symbol "odhaczenia" wskazujący na to, że zagwarantowana jest trwałość towaru; symbol kalendarza przedstawiający okres obowiązywania oferowanej handlowej gwarancji trwałości; wizualne przypomnienie o istnieniu prawnego obowiązku zapewnienia zgodności z umową oraz kod QR zapewniający dostęp do dodatkowych informacji. Aby informacje były łatwo dostępne dla konsumentów, na dole pola zharmonizowanego oznakowania powinno znajdować się - podane we wszystkich językach urzędowych Unii - sformułowanie "Gwarancja producenta w latach". Komisja może w razie potrzeby dokonać przeglądu zharmonizowanego oznaczenia na potrzeby handlowej gwarancji trwałości i dostosować je w świetle przyszłego stosowania oznaczenia, sposobu rozumienia przez konsumentów oraz wdrożenia innych instrumentów unijnych.
(16) Ze względu na fakt, że państwa członkowskie są zobowiązane do stosowania środków transponujących dyrektywę (UE) 2024/825 od dnia 27 września 2026 r., niniejsze rozporządzenie powinno również zacząć obowiązywać od tej samej daty.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Dyrektywy w sprawie Wzmocnienia Pozycji Konsumentów w Procesie Transformacji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1960 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1960 w sprawie wzoru i treści zharmonizowanej informacji o prawnym obowiązku zapewnienia zgodności z umową oraz zharmonizowanego oznakowania na potrzeby handlowej gwarancji trwałości |
| Data aktu: | 25/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 02/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 27/09/2026, 22/10/2025 |