uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 42 ust. 4 akapit pierwszy i trzeci,
(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/2019 2 ustanowiono - na podstawie wstępnej oceny ryzyka - wykaz roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów wysokiego ryzyka.
(2) Po przeprowadzeniu wstępnej oceny w wykazie zawartym w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2019 uwzględniono tymczasowo - jako rośliny wysokiego ryzyka - 34 rodzaje i jeden gatunek roślin przeznaczonych do sadzenia pochodzących z państw trzecich. Wykaz ten obejmuje rodzaj Prunus L.
(3) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1213 3 ustanowiono środki fitosanitarne do celów wprowadzania na terytorium Unii niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, które usunięto z załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2019, ale w przypadku których nie oceniono jeszcze w pełni zagrożeń fitosanitarnych. Wynika to z faktu, że co najmniej jeden z agrofagów występujących na tych roślinach, który nie znalazł się jeszcze w wykazie agrofagów kwarantannowych dla Unii zawartym w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 4 , może w wyniku pełnej oceny ryzyka spełnić warunki takiego włączenia.
(4) Dnia 22 czerwca 2023 r. Ukraina przedłożyła Komisji wniosek o wywóz do Unii maksymalnie dwuletnich, bez liści, nieszczepionych hybryd gatunków Prunus cerasus i Prunus canescens przeznaczonych do sadzenia ("odnośne rośliny z Ukrainy"). Wniosek ten został poparty odpowiednią dokumentacją techniczną.
(5) Dnia 22 października 2024 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przyjął opinię naukową dotyczącą oceny ryzyka związanego z odnośnymi roślinami z Ukrainy przeznaczonymi do sadzenia 5 . Urząd nie zidentyfikował żadnych agrofagów istotnych w przypadku tych roślin.
(6) W dniu 28 lutego 2024 r. Zjednoczone Królestwo 6 przedłożyło Komisji trzy wnioski o wywóz do Unii maksymalnie dwuletnich zrazów gatunków Prunus armeniaca, Prunus cerasifera, Prunus domestica, Prunus incisa i Prunus persica, o maksymalnej średnicy 12 mm; roślin gatunków Prunus armeniaca, Prunus cerasifera, Prunus domestica, Prunus incisa i Prunus persica przeznaczonych do sadzenia, maksymalnie trzyletnich, szczepionych, z odkrytymi korzeniami, o maksymalnej średnicy 40 mm; oraz roślin gatunków Prunus armeniaca, Prunus cerasifera, Prunus domestica, Prunus incisa i Prunus persica przeznaczonych do sadzenia, maksymalnie piętnastoletnich, szczepionych, w podłożu uprawnym, o maksymalnej średnicy 40 mm ("odnośne rośliny ze Zjednoczonego Królestwa"). Wnioski te zostały poparte odpowiednią dokumentacją techniczną.
(7) Dnia 26 lutego 2025 r. Urząd przyjął opinię naukową dotyczącą oceny ryzyka związanego z odnośnymi roślinami ze Zjednoczonego Królestwa 7 . Urząd uznał gatunki Bemisia tabaci (populacja europejska), szczepy pokrewne Candidatus Phytoplasma aurantifolia, Colletotrichum aenigma, Erwinia amylovora, Eulecanium excrescens i Scirtothrips dorsalis za agrofagi istotne dla tych roślin, ocenił środki ograniczające ryzyko opisane w dokumentacji technicznej i oszacował prawdopodobieństwo, że odnośne rośliny są wolne od tych agrofagów.
(8) Na podstawie odnośnej opinii Urzędu zagrożenie fitosanitarne wynikające z wprowadzenia na terytorium Unii odnośnych roślin z Ukrainy uznaje się za dopuszczalne, pod warunkiem że spełnione są odpowiednie wymagania przywozowe określone w załączniku VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072.
(9) Ponieważ żaden agrofag nie został zidentyfikowany jako istotny dla odnośnych roślin z Ukrainy, uzasadnione jest stwierdzenie, że zagrożenie fitosanitarne wynikające z wprowadzenia odnośnych roślin z Ukrainy jest dopuszczalne, pod warunkiem że spełnione są odpowiednie wymogi dotyczące przywozu określone w załączniku VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072.
(10) Na podstawie odnośnej opinii Urzędu zagrożenie fitosanitarne wynikające z wprowadzenia na terytorium Unii odnośnych roślin ze Zjednoczonego Królestwa uznaje się za ograniczone do dopuszczalnego poziomu, o ile zastosowane zostaną odpowiednie środki, aby wyeliminować zagrożenie agrofagami w przypadku tych roślin.
(11) Ponadto zagrożenie fitosanitarne wynikające z wprowadzenia na terytorium Unii starych drzew gatunków Prunus armeniaca, Prunus cerasifera, Prunus domestica, Prunus incisa i Prunus persica (piętnastoletnich) ze Zjednoczonego Królestwa - towaru stanowiącego potencjalnie najwyższe zagrożenie fitosanitarne - uznaje się za ograniczone do dopuszczalnego poziomu; z tego względu uzasadnione jest stwierdzenie, że zagrożenie fitosanitarne wynikające z wprowadzenia na terytorium Unii wszystkich roślin tych gatunków Prunus przeznaczonych do sadzenia ze Zjednoczonego Królestwa - niezależnie od ich wielkości, wieku ani tego, czy mają odkryte korzenie, rosną w podłożu uprawnym lub są szczepione - jest dopuszczalne, o ile zastosowane zostaną odpowiednie środki, aby wyeliminować zagrożenie agrofagami w przypadku tych roślin.
(12) W związku z tym maksymalnie dwuletnich roślin gatunków Prunus cerasus i Prunus canescens przeznaczonych do sadzenia oraz hybryd tych dwóch gatunków, pochodzących z Ukrainy, oraz roślin gatunków Prunus armeniaca, Prunus cerasifera, Prunus domestica, Prunus incisa i Prunus persica przeznaczonych do sadzenia, pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa, nie należy już uznawać za rośliny wysokiego ryzyka. Należy je zatem usunąć z wykazu roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów wysokiego ryzyka zawartego w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2019.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/2019.
(14) Środki opisane przez Zjednoczone Królestwo w dokumentacji uznaje się za wystarczające do ograniczenia zagrożenia, jakie wynika z wprowadzenia na terytorium Unii odnośnych roślin ze Zjednoczonego Królestwa, do dopuszczalnego poziomu. Środki te należy zatem przyjąć jako fitosanitarne wymagania przywozowe w celu zapewnienia ochrony fitosanitarnej terytorium Unii.
(15) Szczepy pokrewne Candidatus Phytoplasma aurantifolia oraz Scirtothrips dorsalis są wymienione jako agrofagi kwarantannowe dla Unii w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072, a gatunki Bemisia tabaci (populacja europejska) i Erwinia amylovora są wymienione jako agrofagi kwarantannowe dla strefy chronionej w załączniku III do tego rozporządzenia.
(16) Gatunki Colletotrichum aenigma i Eulecanium excrescens nie zostały jeszcze włączone do wykazu agrofagów kwarantannowych dla Unii. Pełna ocena ryzyka dotycząca tych agrofagów musi być dostępna, aby ustalić, czy należy je umieścić w wykazie w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 oraz czy w związku z tym w wykazie w załączniku VII do tego rozporządzenia należy umieścić odnośne rośliny ze Zjednoczonego Królestwa, wraz z odpowiednimi szczególnymi wymogami.
(17) Należy zatem zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1213, aby odpowiednimi środkami dotyczącymi gatunków Colletotrichum aenigma i Eulecanium excrescens objąć również rośliny gatunków Prunus armeniaca, Prunus cerasifera, Prunus domestica, Prunus incisa i Prunus persica przeznaczone do sadzenia, pochodzące ze Zjednoczonego Królestwa.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1949 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1949 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/2019 w odniesieniu do niektórych roślin gatunków Prunus cerasus i Prunus canescens przeznaczonych do sadzenia, pochodzących z Ukrainy oraz niektórych roślin gatunków Prunus armeniaca, Prunus cerasifera, Prunus domestica, Prunus incisa i Prunus persica przeznaczonych do sadzenia, pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1213 w odniesieniu do środków fitosanitarnych do celów wprowadzania na terytorium Unii tych roślin pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa |
| Data aktu: | 29/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 30/09/2025 |
| Data wejścia w życie: | 03/10/2025 |